A Mould Tech Kft. az ipar 4.0-ban gondolkodik |
A Mould Tech Kft. az ipar 4.0-ban gondolkodik
Csarnoképítés, portfólióbővítés: fröccsöntés, automatizálás, motorsport, kutatás-fejlesztés
Magas szintű automatizálással kíván megfelelni az ipar 4.0 kihívásainak a Mould Tech Kft. A zalaegerszegi cég szándéka, hogy tevékenységét a szerszámtervezés és -gyártás mellett alkatrészgyártással is bővítse, melynek érdekében megvásárolt egy hazai fröccsöntő céget. Mindez idei beruházásait is meghatározza. Az északi ipari parkban lévő telephelyén két új üzemcsarnok felépítését tervezi, amellett, hogy bővíti gépparkját. Az elmúlt évben kutatás-fejlesztési tevékenységét is új szintre emelte Vepp Racing teamjével, amellyel beszállt a hazai és nemzetközi motorversenyzés világába. A termékfejlesztés területén számít az épülő járműipari tesztpálya nyújtotta lehetőségekre is.
– Antal Lívia –
– Az ipar 4.0 elnevezésű új ipari korszak a digitalizáció, a mesterséges
intelligencia megjelenését jelenti az iparban, egyúttal azt is, hogy az
informatikai megoldások egyre nagyobb teret nyernek a gyártási, termelési
folyamatokban, a gépek és emberek közötti kommunikációban. Ez a változó ipari
környezet a korábbiakhoz képest más feltételeket követel meg, ezért döntöttünk a
magas fokú automatizálás mellett, ami gépberuházásainkat is meghatározza –
mondja Molnár Gábor ügyvezető igazgató, a Mould Tech Kft. egyik
tulajdonosa. – Az új 1000, valamint 2500 négyzetméteres gyártócsarnok
megépítését többek között ez is indokolja, hiszen hely kell ahhoz, hogy
gépeinket automatizálni tudjuk. Az automatizáltság emelésével kiválthatjuk az
éjszakai és a hétvégi műszakot, csökkentve a munkaerő fluktuációját. A
robotokkal támogatott termelés célja egyúttal a hatékonyság növelése, a magasabb
hozzáadott értékű termékek előállításával pedig piaci részesedésünk bővítése.
–
Milyen új gépeket szereznek be?
– Azt gondolom, hogy egy következő fejlődési fázisba értünk, hátunk mögött egy
olyan stabil vevői körrel, melynek nagy része Tier1-es cég, vagyis elsőlépcsős
beszállító. Vevői struktúránk áttolódott az autóiparra, a nagyon szigorú
követelményeknek azért is kell megfelelnünk, mert az automatizálásnak és
robotikának tulajdonképpen az autóipar a motorja. Az új digitális technológiák
terén így bevezettük a fém alkatrészek 3D nyomtatását. Emellett üzembe
állítottuk a típusát tekintve egy GOM ATOS mérőrendszert. Ez egy nagyfelbontású,
optikai 3D koordinátamérő rendszer, amely gyors és pontos adatokat szolgáltat a
teljes műanyag alkatrészről. Ezáltal teljesíteni tudjuk vevőink magas szintű
minőségi elvárását, hiszen tesztfutással együtt kell átadnunk a szerszámokat. A
közeljövőben vásárolunk egy nagy forgácsológépet, ami már 1250x 1250-es
mérettartományban dolgozik, míg a jelenlegi legnagyobb gépünk csak 900x900-as
mérettartományban. A megnövekedett elvárásoknak szakmai fejlődéssel is meg kell
felelnünk, hiszen jóval nagyobb gyakorlatot kell szereznünk a szerszámok
felhasználásában. Az ehhez szükséges gyártási technológia megszerzése érdekében
megvásároltunk egy hazai fröccsöntő céget, az egyik felépítendő 2500
négyzetméteres csarnokba fogjuk áttelepíteni a 200 és 600 tonna záróerő közötti
fröccsgépeket. Mindezzel elkezdjük a műanyag alkatrészek gyártását, ami piaci
pozíciónk változását fogja eredményezni, hiszen megrendelőinknek nemcsak
szerszámgyártással, de már alkatrészgyártással is rendelkezésre tudunk állni.
Mindez a tudásbázis növelését is magával vonja, amit hasznosítani tudunk a
gyakorlati képzés során a műanyagipari ismeretek oktatásával.
– Munkaerő-felvételt is igényel ez a sok fejlesztés?
– Első körben ötven–nyolcvan embert szeretnénk felvenni, ami a piac
növekedésével akár több száz főig is elmehet. Ehhez azonban munkát kell
biztosítani, ami a hiányzó know-how, tudás és tapasztalat megszerzésével
lehetséges. Ezért nyitunk irodát áprilisban Salzburgban. Az ausztriai városra
azért esett a választásunk, mert 150 kilométeres körzetében nagyon komoly ipari
centrumokat lehet elérni, az iroda nyitása mögött éppen ezért áll a
tudástranszfer elősegítése. Cégünknél jellemző a harmincas átlagéletkor, a
salzburgi irodánkban azonban idősebb, nagy tapasztalatokkal bíró osztrák és
német mérnökkollégák fognak dolgozni nekünk, akik segíteni tudják fiatal
munkatársaink szakmai fejlődését. A piac egyébiránt megköveteli az ottani
jelenlétet, így a kiküldött munkatársainkkal szemben egyik elvárás, hogy jól
beszéljenek németül. Mindezzel összességében a hatékonyság, a termelékenység
növelése a célunk, ami a megnövekedett bérigények teljesítését is segíti.
– Hol tartanak a brand építésében?
– Marketingterveikben a márka- vagy brandépítés elsődleges szereplővé lépett elő.
Ezt egyelőre Magyarország és Ausztria vonatkozásában igyekszünk felépíteni, ami
azt az üzenetet közvetíti a vevők felé, hogy a Mould Tech által gyártott
termékek jó minőségűek, megfelelnek a nemzetközi elvárásoknak. Ennek egyik eleme
a Vepp Racing team, amit fanatikus motorosokként azért létesítettünk tavaly,
hogy egy rendkívül tehetséges zalai versenyzőnek lehetővé tegyük a nemzetközi
versenyzést. Molnár Gergő tavaly a németországi Yamaha R6
kupasorozatban indult, nagyon jó eredményeket hozott, de sajnos augusztusban
eltörte a lábát az egyik versenyen. Szerencsére felépült, lelkesedése töretlen,
egyszóval sikerre éhes, ezért idén komolyabb szintű versenyeket is megcélzunk.
Az Alpok–Adria Kupa mellett így a Superbike sorozat két világversenyén is
elindítjuk őt az SSP 600 kategóriában, mégpedig Honda-motorral. Ezek egyike a
cseh nagydíj Brnoban június 8–10. között, míg a másik San Marino nagydíj
Misanoban július 6–8-ig.
A
nemzetközi média által nagy figyelemmel kísért versenyek hatalmas
reklámlehetőséget jelentenek számunkra, hogy a Mould Tech-et, mint fém- és
műanyag szerszámok, valamint alkatrészek tervezésével, gyártásával foglalkozó
magyar céget megismerjék a világban. A Vepp Racing team létrehozásával, mint már
utaltam rá, a tehetséggondozást is felvállaltuk, hogy segítsünk egy tehetséges
fiatalt céljai elérésében. A harmadik legfontosabb célunk a kutatás-fejlesztés a
motorverseny közbeni adatainak dokumentálásával, elemzésével és kiértékelésével.
A nemzetközi motorversenyen való részvétellel ráadásul egy olyan zárt közegbe
kerülünk, ahol ott van az összes beszállító és gyártó, ami az ismertség mellett
tapasztalatszerzésre is lehetőséget ad. Az így szerzett tudást és tapasztalatot
kívánjuk beépíteni termékfejlesztéseinkbe. A motorsportban a legfejlettebb
technológiák jelennek meg, ezért a csapatba végzős középiskolásokat és duális
mérnökhallgatókat is bevonunk, hogy élőben szerezhessenek szakmai
tapasztalatokat. Ezzel együtt a felelősséget is igyekszünk kialakítani bennük,
hiszen a biztonság tekintetében nagy a tét.
– A jövő szakembereinek kinevelése is cél ezáltal.
– Mindenképp. Lehet-e ennél jobb pályaorientáció, mint testközelből
megismerni ezt a világot. Cégünk a kezdetek óta elkötelezett a szakképzés és a
műszaki felsőoktatás támogatásában. A Zalaegerszegi Duális Képzőközpont hét
helyi gépipari céggel és az önkormányzattal közösen hoztuk létre, hogy a
szakközépiskolai diákoknak gyakorlati képzést biztosítsunk. Egyed Péter
tulajdonostársam vezetője az intézménynek, melynek jelenleg a nyomda régi
épülete ad helyet. Önkormányzati beruházásban várhatóan idén, egy új, modern
képzőközpont épül fel az egyetemek szomszédságában, ahol a szakmák oktatásához
szükséges technológiák is a 21. századot képviselik majd. Humánerőigényünk
kielégítését szolgálja a Pannon Egyetemmel való együttműködés is, mely révén
szakmai gyakorlatot szerezhetnek cégünknél a duálismérnök-hallgatók. A
zalaegerszegi járműipari tesztpálya által nyújtandó lehetőségekre egyaránt
számítunk a képzés, a motorversenyzés, a kutatás-fejlesztés, illetve a
termékfejlesztés terén. Miután itt önvezető és elektromos autókat is tesztelnek
majd, nekünk is figyelemmel kell kísérni az autóipar fejlődését, hogy a piac
igényeire gyorsan reagálhassunk. A legfontosabb feladatunk az, hogy a Mould Tech
Kft.-t, illetve a céget jellemző struktúrát úgy építsük fel, hogy fel tudjunk
szállni az ipar 4.0, vagyis a negyedik ipari forradalom vonatára – hangsúlyozta
végül Molnár Gábor ügyvezető igazgató.
|
|