Korhű felújítások a Zónán belül | Első járműipari teszt – ősszel |
Népi hang-színek |
Korhű felújítások a Zónán belül
Településkép műemléki környezetben
n Az esztétikus lakókörnyezet kialakítását és a régi épületek korhű felújítását is szolgálja a közgyűlés által év végén elfogadott Településképi Arculati Kézikönyv, és a településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet.
Bálizs Andrej |
– pP –
A közelmúltban már ennek szellemében újult meg a plébániahivatal és az egykori
Zóna étterem épülete. A tapasztalatokról, illetve a két – már hatályban lévő –
rendelkezés főbb, belvárost érintő elemiről kérdeztük Bálizs Andrej
főépítészt.
– Az arculati kézikönyv és a településképi rendelet elsődleges célja, hogy
rámutasson az adott város vagy falu épített és táji értékeire, megalapozza ezek
helyi védelmét és lehetőséget biztosítson a településkép jellegzetességeinek
megőrzésére, és adott esetben a harmonikus továbbfejlesztésére. Vagyis mindez
egy jó lehetőség arra, hogy az ingatlanok tulajdonosai és az építtetők olyan
házakat terveztessenek, építsenek, vagy a régieket olyan módon újítsák fel, hogy
azok javítsák a településképet – mondta a főépítész.
Hozzátette: kiemelten fontos az építészeti örökség megóvása. A városban negyven
felett van a védett épületek száma, és van néhány műemlék jellegű épület is. Az
arculati kézikönyv a városon belül zónákat jelölt ki, meghatározva azok
jellegzetességeit, értékeit. Ennek megfelelően januártól a belváros
településképileg kiemelt területnek számít: észak–déli irányban nagyjából a
Kaszaházi-hídtól a Csány térig, kelet–nyugati irányban pedig a Bíró Márton utcai
vasúti hídtól, a Rákóczi út Dózsa György úti szakaszáig terjed. Ezen belül
található az úgynevezett műemléki környezet. A zónán belül lévő régi épületek
felújítását, és újak építését az eddigiekhez képest szigorúbban szabályozza a
rendelet.– A műemléki környezetben muszáj korhű módon felújítani a védett
házakat. Az elmúlt években ezek energetikai korszerűsítése,
homlokzatrekonstrukciója okozott némi problémát. A megoldás az, hogy az
energetikai felújításnál belülről növelik a falak vastagságát, ezáltal nő az
épület hőtároló tömege, így javítva a hőháztartást. A külső homlokzati elemek
pedig nem sérülnek.
Hogy mely épület milyen színt kaphat, azt előzetes falkutatással állapítják meg
a szakemberek. A felújítás előtt feltárják egy-egy régi ház korábbi
színrétegeit, s ahhoz hasonló színeket, árnyalatokat keresnek.
– Érdekes, hogy a belvárosi övezetben, a korábbi évszázadokban sokszor
használták nyílászárók esetében a mélyzöldet (ilyen volt például a bíróság, a
múzeum és a Zóna épülete is), a homlokzatnál pedig a földszínek és a sárga
bizonyos árnyalatai voltak népszerűek, de bátran nyúltak a kontrasztokhoz is. A
Zóna és a plébániahivatal felújításakor most ismét ezek az árnyalatok kerültek
előtérbe. A volt étterem esetében a nyílászárók a korábbihoz képest egy
olajosabb zöld árnyalatot kaptak, míg az erkélykonzol alsó díszítőeleme, a régi
világoshoz képest most antracitszürke lett. A kontraszt-hatásra is jó példa a
Zóna épülete, hiszen az egykori Központi kávéház homlokzatának emeleti része a
korábbihoz hasonlóan megtartotta a téglaburkolatot, míg az alsó szint homokszínű
lett. Ez a kontraszt jól látható egyébként az épületről készült régi fotókon is.
A plébániahivatallal kapcsolatban a főépítész megemlített egy örömhírt is:
levették az erkélyt kitakaró (rendezvényeket reklámozó) molinót, így a Rákóczi
út felől érkezők teljes pompájában láthatják ezentúl a megújult homlokzatot.
Kérdésünkre Bálizs Andrej elmondta: nem az a cél, hogy ezentúl az
összes régi belvárosi épület földszínű legyen az esetleges felújításokat
követően. Annál is inkább, mert mindegyik épületnek más a karaktere, és a
színválasztásnál ezeket a különbözőségeket is figyelembe veszik. A főépítész
arra is felhívta a figyelmet, hogy ezentúl aki régi, védett épület
szomszédságában felújítást vagy építkezést tervez, kötelező lesz konzultálnia az
önkormányzat főépítészi osztályával. Ugyanígy, aki belvárosi üzletportált alakít
ki, a színezésről tájékoztatnia kell a főépítészt. A jövőben pedig az sem lesz
mindegy, hogy a kirakatok hány százalékát fedi matrica. Az üvegek takarásánál a
reflexív fólia és a homokfújt hatású fólia élvez előnyt.További változás, hogy a
belvárosban az éttermek, cukrászdák, egyéb üzletek homlokzatra szerelhető új
árnyékolói csak bordó színűek lehetnek, antracitszínű vázzal. Ugyanilyen
antracitszínű vázból készülhetnek az utcabútorok fémszerkezeti elemei is.
Dr. Háry András, dr. Palkovics László, Lepsényi
István, Vigh László, |
Első járműipari teszt – ősszel
Konferencia a fejlesztés jelentőségéről az épülő próbapályán
n Az önvezető autók tesztelésére is alkalmas próbapálya első épületének elkészülte alkalmából tartottak konferenciát a zalaegerszegi járműipari tesztpályán március 28-án, mely iránti nemzetközi érdeklődést mutatja, hogy aznap délelőtt a McLaren képviselői tettek látogatást.
– Antal Lívia –
Lespényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium
gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára első felszólalóként
azt hangsúlyozta, hogy az iparon belül a járműipar az egyik, ha nem a
legfontosabb terület a magyar gazdaságban. Ez az ágazat több mint 700
vállalkozása 300 ezer embert foglalkozat, és az ipari export 35 százalékát adja.
Annak érdekében, hogy a növekedés megmaradjon, kulcsfontosságú a
kutatás-fejlesztés, az innováció, amely tevékenységnek majdnem fele a
járműgyártáshoz kapcsolódik. Ezért fontos a zalaegerszegi járműipari próbapálya
megvalósítása, amely révén azt szeretnék elérni, hogy Magyarország a
járműgyártásban vezető legyen a régióban, nemcsak mint gyártó, hanem fejlesztő
is. A járműiparban jelenleg az önvezető autók fejlesztése a legjelentősebb
terület, e járművek nagy többsége elektromos meghajtású lesz. Hogy ezek a
járművek sikeresen közlekedjenek a közutakon, nagyon lényeges, hogy egy jól
szervezett, ellenőrizhető, ismételhető kísérleti folyamaton menjenek keresztül,
amire a zalaegerszegi próbapálya ad lehetőséget. Kiemelte, hogy a világ 20
legnagyobb járműipari beszállítója közül 15 jelen van Magyarországon, ezek az
infokommunikációs szektorban működő cégekkel együtt a kezdetektől részt vesznek
a munkálatokban. Mint mondta, a feszes tempót folytatni kell, hogy a pálya a
terveknek megfelelően kevesebb, mint két év múlva teljesen elkészüljön. Az is
fontos, hogy Magyarország első 5G-es hálózata itt fog megvalósulni, ami az ipar
4.0 megoldások alkalmazását hozza. Az államtitkár kiemelte, hogy mindezzel
Zalaegerszeg is rákerült a világ járműipari térképére. Emellett egy kapcsolódó
pont lesz, hiszen a V4 országokkal tavaly, valamint a Szlovéniával és
Ausztriával a közelmúltban aláírt megállapodás biztosítja azt, hogy ezek a
járművek szabadon átkelhessenek a határokon. Dr. Palkovics László
oktatásért felelős államtitkár, a próbapálya kormánybiztosa arról beszélt, hogy
a járműipar újabb jelentős paradigmaváltás előtt áll, ami a hajtásrendszerek
valamint az önvezető járművek fejlesztésében nyilvánul meg. Az önvezető funkció
azonban azt a változást is hozza, hogy már nem lesz egyértelmű a felelősségi
helyzet megállapítása egy közlekedési balesetben, a hagyományos járművekkel
ellentétben. Zárt környezetben való tesztelésük azért fontos, hogy minimalizálni
lehessen a közutakon esetlegesen bekövetkezett baleseteket. Mint mondta,
Magyarország biztosítani tudja ehhez a tudományos kutatási területet a
próbapályán, illetve nemzetközi viszonylatban hazánkban lehet legegyszerűbben
beszerezni az engedélyeket az autonóm járművek közúti tesztjeihez, az arra
alkalmas cégeknek. Pár héten belül létrehoznak egy nagyobb tesztflottát,
amelynek működés közbeni adatait felhőn keresztül tárolják, ami így megosztható
lesz másokkal is. Vigh László országgyűlési képviselő, a beruházás
miniszteri biztosa köszönetét fejezte ki a kormányhivatal munkatársainak,
valamint a kivitelező cégeknek a gyors munkáért. Az építkezés során eddig 300
ezer köbméter földet mozgattak meg, 220 ezer tonna követ és 30 ezer tonna
aszfaltot dolgoztak be a 265 hektáros területen. A most elkészült technikai
épületben az elektromos és autonóm autók, valamint kamionok laboratóriuma
működik várhatóan már ősztől. A Z fogadóépület, valamint a pályák építése is jól
halad, amit május 19-én, az alapkőletétel első évfordulóján a nagyközönségnek is
be kívánnak mutatni. Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere
ugyancsak kiemelte az alapkőletétel jelentőségét, ami a tesztpályán kívül több
beruházást is vonz Zalaegerszegre, illetve térségére. Ezek egyike a már épülő
M76-os gyorsforgalmi út, az elsőként itt kiépülő 5G mobilhálózat, valamint a
tervezett logisztikai központ és konténerterminál.Mindehhez kapcsolódóan a város
a helyi felsőoktatási intézményekben 4,4 milliárdos fejlesztést indít el, 600
millió forintból új épületet létesít a Zalaegerszegi Duális Képzőközpontnak,
valamint ugyancsak 600 millió forintból felújítja a volt ZÁÉV-munkásszállót. A
rendezvényen a külföldi vállalatok képviselői is megismerkedhettek a 42 milliárd
forintos beruházásban épülő próbapálya egyedülálló tesztlehetőségeivel. Erről
Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője, valamint
Hamar Zoltán műszaki vezető beszélt. Elkészült a dinamikus
körpálya, a nyolcféle burkolatú fékpálya, valamint a smart city (okos város)
környezetének alapaszfaltozása. Épül kis- és nagysebességű kezelhetőségi pálya,
az egészet körbeölelő ovális pálya 2020-ra készül el. A próbabályán minden
forgalmi szimulációt lehet majd modellezni, a megrendelők valós közúti
forgalomban is tesztelhetnek. Háry András jelezte, piaci
fogadtatása pozitívabb, mint ahogy várták, szeptemberre már megrendelték tőlük
az első járműtesztet.
Laposa julcsi dalos kifestőfüzete
n Népdalok kottával és szöveggel, népviseletes babák, hímzésmotívumok, valamint kifestők díszítik Laposa Julcsi népzenész, zenei mediátor Népi hang-színek című füzetét, melyet rendhagyó sajtótájékoztató keretében mutattak be a városházán.
– liv –
Az ötlet Párizsban merült fel benne, a Sorbonne egyetemen, ahol
kultúraközvetítés, zenei mediáció szakirányon tanult, és szerzett diplomát
elsőként Magyarországon. Mint mondta, oktatói arra hívták fel figyelmét, hogy
komplex művészeti neveléssel igyekezzen a zenét eljuttatni a gyerekekhez.
Népzenészként a népi kulturális értékeket szeretné közvetíteni, így született
meg a füzet alapgondolata, hogy a népdalok, a népi gyermekjátékok és viseletek
találkozzanak egymással, és helyet kapjanak egy kis gyűjteményben. Öt
Kárpát-medencei tájegységet választott, a Dunántúlról Rábaközt, Felvidékről
Palócföldet, a Tiszántúlról Dél-Alföldet, Erdélyből Kalotaszeget, valamint
Moldvát.Mint mondta, elsősorban kisgyermekeknek szánja a füzetet, ami
pedagógusok számára is tartogat meglepetéseket. Egy CD keretében mindehhez
interaktív zenei élmény is társul, hiszen a hanghordozó 15 dalát a gyenesdiási
általános iskola diákjai énekelték fel. A népviseletes babákat és
hímzésmotívumokat Füle Viktória rajzolta, melyek színvilága
mintául szolgál a kifestőhöz.Balaicz Zoltán polgármester azt fűzte
hozzá, hogy szívesen álltak a kezdeményezés mellé, hiszen Laposa Julcsival,
a Zala Zenekar énekes-hegedűsével már több zalaegerszegi rendezvényen
találkozhattak. A szerző saját költségén megjelentetett Népi hang-színek
füzetből százat vásároltak, melyet eljuttatnak a helyi óvodákba. Kemendi
Györgyné, a kertvárosi óvoda vezetője érdeklődésünkre elmondta, hogy a
zenei foglalkozások izgalmas kiegészítéseként fogják használni a füzetet, ami
bizonyára nem mindennapi élmény lesz a gyerekek számára.
A sajtótájékoztatót Laposa Julcsi szintén élményszerűvé tette, ami
előadásban egy muravidéki gyermekdallal kezdődött, majd a Szélről legeljetek
népdal közös eléneklésével zárult. Az 50 tehetséges magyar fiatal nevű programba
beválasztott népzenész a Népi hang-színek folytatásaként az évszakokat mutatja
majd be következő füzetében, szintén a népdalokkal.