Digitális művészet és rendteremtés | Szent László-szobor | Kevés a középkori épített emlék | Projektzárás fantázialényekkel |
Digitális művészet és rendteremtés
Beszélgetés borsos andrea reklámgrafikussal
![]() |
Borsos Andrea |
Jól sikerült arculat, hangulatos belső terek, formatervezett, figyelemfelkeltő logók, vagy feliratok a kirakatokon. Sokszor dicsérjük a tulajdonost, üzemeltetőt egy-egy új üzlet nyitásakor, vagy a régi átalakítása után. Sokszor azonban rejtve marad a „dizájner” személye..., mondjuk a reklámgrafikusé.
– pánczélPetra –
Művészet, formatervezés? Hová sorolható ez a nem kevés kreativitást,
koncentrációt és kompromisszumot igénylő szakma? Na, és mennyire zavaró az
alkotó számára, hogy a nagyközönség előtt tulajdonképpen inkognitóban marad a
kiléte.
Borsos Andrea reklámgrafikus, az Ady-iskola rajz–biológia szakos
tanára azt mondja, neki például jó, hogy a háttérben marad, mert anynyira nem
szereti a nyilvánosságot. Ez a beszélgetés is egy kivételes eset. Persze nem
előzmények nélküli. A közelmúltban az Ady-iskolában rajztanárok állították ki
műveiket, ahol a hagyományos képi ábrázolásmód (festmények, grafikák, szobrok)
mellett megjelent a reklámgrafika is – éppen Borsos Andrea munkáin
(tervezésein) keresztül. Nevéhez több étterem, egyesület, fodrászüzlet grafikai
és arculati terve, sőt kivitelezése is köthető, hiszen dekoratőr is egyúttal.
– Szóval, akkor képzőművészet, iparművészet a reklámgrafika? Vagy ezt az „alkalmazott”
műfajt nem is lehet ilyen kategóriába sorolni?
– De igen, mindenképpen egyfajta művészeti tevékenység, ám ez soha nem lehet
öncélú, mert valaki más számára, tehát egy megrendelésre készül. Feladat van
vele, funkciója van, ugyanakkor gondolatot közvetít, allegorikus elemeket,
szimbólumokat tartalmaz. Ami még nagyon fontos, hogy művészi, esztétikai értéket
kell, hogy képviseljen. És hát az egészhez szükséges magának a számítógépes
programnak az ismerete, amivel mindezt megvalósítja az ember. Szerintem a
reklámgrafika egy digitális művészet, ha úgy tetszik az elektronika művészete.
Benne van az alkotás és teremtés folyamata, mint minden más művészetnél.
– Rajztanárból hogy lesz reklámgrafikus?
– Nagyjából véletlenül. Szombathelyen végeztem biológia–rajz szakon, aztán az
ENZO sportruházati cég grafikust keresett… Ez a kilencvenes évek végén volt,
amikor a személyi számítógépek, az internet és úgy általában a digitalizáció
kezdett berobbanni. A különféle szoftverek, programok alkalmazását autodidakta
módon tanultuk. Ma már erre külön kurzusok, iskolák vannak. Ez egy nagyon
összetett és sok kompromisszumot igénylő szakma. Hiszen a megrendelő
elképzeléseihez kell igazítani a dolgokat, de közben meg kell felelni bizonyos
grafikai elveknek, tipográfiai szabályoknak, esztétikai értékeknek. Ebből a
sokféleségből, sőt néha összevisszaságnak tűnő állapotból kell valamilyen
egységes rendszert kialakítani. A művészet nekem arról is szól, hogy rend van,
rendet teremt!
– Mi van, ha egyáltalán nem passzol a megrendelő és tervező ízlése?
– Ez előfordul néha. Első körben próbálom a megrendelőt lebeszélni egy-egy rossz
döntésről, sablonos, közhelyes megjelenítésekről, grafikai elemekről. Van olyan
is, hogy tényleg nem az én stílusom az, amit elképzelt az illető, de a munka
akkor is munka. El kell végezni. Ilyenkor is törekszem a minőségre, hogy a terv
és a kivitelezés igényes legyen, művészi értéket képviseljen. Közelíteni kell az
álláspontokat. Számomra fontos, hogy mindig megismerjem a megrendelő pontos
elképzeléseit, ízlésvilágát.
– Ugyanakkor mindig vannak aktuális trendek is. Ezek menynyire befolyásoló
tényezők?
– Érdekes dolog ez, mert tényleg minden szezonnak megvan az aktuális
színe, irányvonala. Ez a dizájnban éppúgy jelen van, mint a divat terén. Most
például ha körülnézünk, erőteljes zöld színeket, nagy, organikus mintákat látunk.
Ugyanakkor több stílus is megfér egymás mellett. Arculattervezésben,
belsőépítészetben egyaránt divat még a modern retró, a vintage és főleg a
minimál. Vagyis a letisztultság, az egyszerű tipográfia, az üres, negatív terek
és a kontrasztok. Persze ezekbe az egyszerű terekbe jól bele lehet csempészni az
éppen uralkodó színeket, de csak jelzésképpen. Hozzám szerencsére közel áll ez a
kicsit minimalista világ.
– Általában már fix elképzelésekkel keresik meg a reklámgrafikust, vagy
szabad kezet kap?
– Van olyan is, de sokszor azt tapasztalom, hogy a megrendelő nehezen
igazodik el a stílusok, áramlatok között. Van, hogy túl sok dolgot szeretne egy
térbe sűríteni. Ilyenkor az is a feladatom, hogy segítsek tisztábban látni,
egységesebb elképzelést kialakítani. Megfejteni, hogy mi is legyen az arculat
célja, üzenete, milyen közönségnek szól majd mindez. Néha még nekem sem könnyű
megálmodni a végeredményt. Sok éjszakai munkával, elmélyüléssel jár. Hiába
ismerem a tipográfiai szabályokat, néha addig tologatom a betűket, amíg az én
szememnek tetszik. Szóval ösztönösség is kell ehhez.
– Az általános iskolai rajztanításba hogyan lehet mindezt átültetni?
– A reklámgrafikát, mint műfajt egyelőre sehogy. Jelenleg nincs ilyen
lehetőség a rajzórákon. Kevés az eszköz, a szoftver, és a tanmenet is inkább a
hagyományos képi ábrázolásokra koncentrál. Ez kicsit furcsa is, hiszen digitális
korban élünk, a gyerekek már ebbe születnek bele. Pedig nagyon is érdekelné őket
a művészeti tevékenység efféle kiterjesztése, például a reklámgrafika, a 3d-s
grafika vagy az animáció irányába. A kollégáimmal gondolkodunk azon, hogy
kísérleti jelleggel, kiscsoportos foglalkozás keretében hogyan lehetne mindezt
becsempészni az oktatásba. Ez egy művészeti iskola és gimnázium számára
mindenképpen jövőbemutató lenne.
A róla elnevezett utcában
![]() |
Ünnepélyes pillanat |
Az Alsójánkahegyi Településrészi Önkormányzat kezdeményezésének eredményeként Szent László-szobrot avattak a legendás lovagkirályról a róla elnevezett utcában. Az életnagyságú alkotást Hadnagy György Pro Urbe díjas iparművész készítette.
– b. k. –
Három évvel ezelőtt vetődött fel az ötlet, melynek gyümölcseként új köztéri
alkotással gazdagodott a város és bővült az országosan is jelentős, Szent
László királyt megörökítő alkotások száma. Ez utóbbiak gazdagságáról is
szólt többek között dr. Gyimesi Endre, Zalaegerszeg díszpolgára,
volt polgármestere. Felidézte a helyi közösség megerősödésének történetét is,
melynek egyik eredménye a mostani szoborállítás. Nemcsak Szent László
életéről, jelentőségéről szólt, hanem kapcsolódóan egy kisváros és megye
történelméről is. Így elhangzott, 1928-ban nevezték el az utcát Szent
László király útjának, majd a második világháború után módosult ez a mai
változatra. A megyében 3 település őrzi a lovagkirály nevét, illetve híres a
türjei templom freskója is. Gyimesi Endre méltatta még
köszöntőjében az alkotó, Hadnagy György munkásságát is.
Galbavy Zoltán településrészi önkormányzati képviselő köszönetét fejezte
ki az érintetteknek, akik részt vettek a szobor felállításában. Az új
köztéri alkotást Kovács József káplán áldotta meg.
![]() |
Czeglédy András és dr. Vándor László |
Kevés a középkori épített emlék
Építészeti előadás-sorozat indult
Előadás-sorozatot indított a Zalaegerszegi Városvédő Egyesület annak érdekében, hogy a tagsággal és az itt élőkkel jobban megismertessék a város építészeti értékeit és az ehhez kapcsolódó művészettörténeti emlékeket.
– pet –
A TIT-székházban megrendezett összejövetelen Czeglédy András, az
egyesület elnöke elmondta: a „Zalaegerszeg építészetének története” című
előadás-sorozat a középkortól kezdve, a barokkon és az eklektikán keresztül,
egészen a modernizmusig tekinti át a város értékeit, illetve az aktuális
kutatások eredményeit. Hiszen nem minden korszakból maradt fenn épület. A
középkori emlékek például szinte teljesen hiányoznak; így ezt az időszakot
jórészt a régészek munkájából ismerhetjük. Nem véletlen, hogy a
rendezvénysorozat első előadója dr. Vándor László régész,
nyugalmazott múzeumigazgató volt, aki a középkor építészetéről beszélt. Mint
mondta: Zalaegerszeg nem tartozik az élbolyba, ami az érintett korszak
építészeti emlékeit illeti. A belváros területén nincs megmaradt, ma is álló
középkori épület. A feltárt és bemutatott épületek száma is mindössze egy: ez a
nagytemplom mellett látható temetőkápolna maradványa. Ezenkívül a városhoz
csatolt, egykor különálló településeken (Andráshida, Csács, Besenyő) található
egy-egy ma is álló templom. Az idők folyamán azonban ezeket is átalakították,
bővítették. Ami a középkori várost illeti: az eddigi kutatások alapján
kiterjedése a nagytemplomtól a mai Petőfi utcáig tartott, illetve a mai Csány
tér környékén találtak még középkori házcsoportokat. Főleg a csatornázásokhoz
kötődő régészeti munkák során. A föld felszínén nem maradtak lakóházak. A város
egyetlen, felszínen is látható középkori emléke a Mária Magdolna-plébániatemplom
mellett lévő temetőkápolna; ezt a '70-es évek végén tárták fel. A régész
hozzátette: természetesen van tudomásuk konkrét középkori épületekről, de azok a
föld alatt vannak. A ráépítések miatt pedig nem lehet feltárni őket. Ilyen
például a nagytemplom alatt rejlő korábbi – kisebb méretű – templom, vagy a
bírósági tömb alatt található egykori püspöki udvarház is. Külön említést
igényel a 16. századtól kiépülő egerszegi vár, melynek kiterjedése az eddig
lezajlott régészeti feltárásokból ma már jól körvonalazható. Vándor László
előadásában utalt arra is, hogy a 16. századi mezőváros – eddigi ismereteink
alapján meghatározható – látképéről Frimmel Gyula készített
grafikát, mely a tavaly megjelent „Zalaegerszeg története” című kiadványban
látható. Készülőben van továbbá egy, a város középkoráról szóló kötet is, amit a
régész dr. Bilkei Irén főlevéltárossal közösen jegyez.
Projektzárás fantázialényekkel
Amerikai alkotók a D'Clinic Studiosban
Drámai prológussal, némi zenével, meg filozófiai ihletésű installációkkal ért véget a D'Clinic Studios nemzetközi rezidenciaprogram júniusi művésztelepe.
![]() |
Kintli Emese, Devan Wardrop-Saxton, Mészáros
Gábor és |
– pet –
A Pál Katja szlovéniai festőművész által vezetett páterdombi
alkotóházba ezúttal két amerikai művész költözött be. A projektzárón az itt
készült alkotásaikkal ismerkedhetett meg a közönség. Devan Wardrop-Saxton
Portlandból, Jennifer Bockelman pedig a nebraskai Sewardból
érkezett Zalaegerszegre. A két fiatal hölgy teljesen más műfajt képvisel; Devan
drámaírással, zenével és színdarabokkal foglalkozik, míg Jennifer különös
szobrokat és installációkat készít. A művészek itteni munkáiról a „Kurátor egy
napra” program keretében Kintli Emese (a Zrínyi-gimnázium diákja)
és Mészáros Gábor (a rezidenciaprogram egyik tolmácsa) beszélt. A
tárlaton többek között a drámaírás folyamataiba is betekintést nyerhettek az
érdeklődők. Devan ugyanis Zalaegerszegen folytatta a már elkezdett „You my love
at home again” című regényét, mely egy fiatal nő és egy farkasfalka történetéről
szól. Írás közben (ami esetében sokszor tényleg kézírás) több montázs és kisebb
rajz is született, amik most a falakra kerültek, de új dalainak kottáit is
bemutatta a művész. A drámaíró nem először járt Magyarországon, korábban ugyanis
Gyulán volt cserediák, és az egy év alatt nyelvünkön is megtanult valamelyest.
Készülő regénye prológusát ezért magyarul olvasta fel. A szobrászattal
foglalkozó Jennifer különös lényeit, szörnyeit egy francia filozófus munkája
ihlette. Az installációk a „Menekülési vonal” címet kapták. Jelezve: minden lény
menekülési réseket keres, ha politikai, művészeti vagy bármilyen más mozgalom,
rendszer vagy ideológia határokat jelöl ki számára. A menekülésben a siker és
bukás lehetősége egyaránt benne van, és ezek mindig változást is előidéznek. A
szobrász szerint maga az élet is megtalálja a menekülési formáit; ami különös
lényeket teremthet. A tárlaton is ilyen – ma még nem létező –
(fantázia)szörnyekkel találkozhattunk. A szobrok a városban talált építési
hulladékokból, turkálóban vásárolt régi kelmékből, vagy éppen a természetben
fellelhető anyagokból készültek. Hogy az egyes menekülési jelenetek mögött
milyen személyes drámák húzódnak meg, annak megfejtését mindig a befogadóra
bízza az alkotó.