Sorsfintoroktól az örökös tagságig | Dr. Caligari zenével és animációval |
Sorsfintoroktól az örökös tagságig
Beszélgetés balogh tamás színművésszel
Balogh Tamás |
Többször próbálta a sors eltéríteni, de nem adta fel. Balogh Tamás színművész bár már gyerekként rendre szerepeket kapott, és színészi pályáról álmodott, csak 31 évesen talált rá erre az útra. Közben többször döntött e bizonytalan jövő mellett a biztosabb másik lehetőség(ek) ellenére. Az idén a zalaegerszegi színház örökös tagjai közé választotta.
– Bánfi Kati –
– Az örökös tagság öröm, vagy van benne fájdalom is? Elég hozzá, hogy
harmincegy éve a színház tagja?
– Abszolút öröm, meglepetés, a megbecsülés jele. Mindig direktori döntés, és nem
elég hozzá sok éven át egy helyen dolgozni, hanem valamit le is kell tenni az
asztalra. Jó társaságba került az arcképem a színház bejáratánál, és ez
megnyugtató.
– Sokféle „poszton” próbálta ki magát a színészet előtt. Miért?
– Először a behatároltság miatt, később tudatosan. Állandóan jelentkeztem a
színművészetire, sikertelenül. Végül harmadik alkalom után azt mondta az egyik
tanár, „Tamás, maga inkább rendezői alkat. Ha szerez egy diplomát, felveszem.” A
leggyorsabban népművelő–könyvtáros szakot tudtam elvégezni, aztán sajnos
disszidált a nevezett tanár, és megint nem vettek fel. De hasznos volt ez a szak,
jó tanárok voltak, szerettem a művészettörténetet.
– És valóban jó rendező lenne?
– Ez nem derült ki. Bár az első amatőr társulatnál rendeztem is, meg egyszer
komolyabban szóba jött egy interaktív gyerekelőadás során, de azóta színészként
olyan izgalmas feladatokat kaptam, hogy ez a vonal elmaradt. De egyébként
legelső vágyam kisgyerekként az volt, hogy karmester legyek. Akkor minden
vasárnap volt Debrecenben térzene, anyám karján ülve ezt hallgattam és elbűvölt
a karmester. De az is meghatározó volt, amikor szintén gyerekként elvitt anyám
egy János vitéz-előadásra és a szünetben sírva fakadtam, hogy én nem lehetek a
színpadon, hogy nem én vagyok a János vitéz. Utána sokáig úgy mutatkoztam be,
hogy Tamás Emil János vitéz.
– Édesapja nyomdokaiba sosem akart lépni? Elegáns megjelenése miatt ez is
illene Önhöz.
– Apám ügyvéd volt és a családban sok jogász és pap, magas rendű pap
volt. Kvalifikáltak voltunk, úgynevezett „úri gyerek” voltam, rajtam maradt ez
az öltözködési stílus.
– És egy ilyen család nem botránkozott meg a színészi tervek miatt?
– Nem. Nagyon nyitottak voltak. Ahogy általában a debreceniek. Először
zenei vonalon indultam, ezt a nagybátyám példájának is köszönhetem. Ötévesen
hegedültem nyolcados hegedűn, ami nincs is, mert negyedes a legkisebb és
csodagyerekkoncertet akartak nekem szervezni. Végül a családdal úgy döntöttünk,
hogy mégse legyen ez. A hegedű is elmaradt, zongorát próbáltam, de nem tetszett.
Majd zenei gimnáziumban fagottozni tanultam végül. De ebből az iskolából a jeles
szakmai eredményem ellenére kirúgtak, mert táncosként részt vettem akkor a Faust
opera balettbetétében, ami nem tetszett az igazgatónak.
– Fiúként balettozni nem volt ciki?
– Nem. És elárulom, akkor jó egy férfi balett-táncos, ha férfi és nem
férfinak látszik. Van olyan elem, amit csak férfi tud előadni. tíz évig
balettoztam, mivel színész akartam lenni, gondoltam majd hasznát veszem. Aztán
nem. Csak egyszer, egy szösszenetnyit táncoltam. De mozgáskultúrát adott, ennek
hasznát vettem. A zenei műveltség is jól jött. A fagott olyan jól ment, hogy el
kellett dönteni, hogy zeneművészeti vagy színészet. Maradtam ennél. A zenében
pedig maradtam klasszikuspárti. Sokan azt mondják, sok mindenbe belefogok és
abbahagyom. Ez csak a látszat. Minden érdekelt, sok terület.
– Gondolom, ez jól jött a különböző karakterek megformálásánál.
– Ezért csináltam. Ma is a szabad szellemi kapacitásomat ilyenre
fordítom. Például nagyon szeretem a népmeséket.
– A könyvtárosmúltból csak a saját könyvgyűjtemény maradt?
– Igen, sosem akartam könyvtáros lenni, pedig ajánlottak állást. Inkább
lettem sztirpíztánc-koreográfus. Jól is ment. Figyelmeztettek, ha nem hagyom
abba, ott ragadok. Otthagytam.
– Végül is hogyan jött a színészet?
– Otthon vacsoráztam, amikor felhívott Ascher Tamás, hogy
eljönnék-e a kaposvári színházba? Mondtam, én most két kanál leves között vagyok,
de lemegyek megnézni két előadást. És tetszett. Utána jött Kecskemét, majd
Veszprém és 1987-től Zalaegerszeg.
– A sokféle érdeklődés a pálya mellett is megmaradt?
– Igen. Például a gasztronómia és annak minden tartozéka, az alapanyagok,
a fűszerek, a szerszámok. Az ország első „tévés szakácsa” is én voltam. Vettem
is egy házat Zalatárnokon, hogy majd a sorozat árából felújítom. Aztán jött egy
kormányváltás és ezzel műsorváltás. A ház sosem újult fel, viszont a kertjét
tudtam hasznosítani. Főzni még a nagymamámtól tanultam, aki fogta a kezem, és
együtt kevertük a fakanállal az ételt.
– A fűszerek miért emelkednek ki a sorból?
– Mindig érdekeltek. És bár sok erről szóló könyv van, káoszt látok.
Rendet szeretnék ebben teremteni. Írtam egy egyelőre kiadatlan könyvet, melyben
botanikai leírás, latin név, az összes magyar elnevezés, felhasználás,
fűszerszótár szerepel.
– A sors sokszor próbára tette. Sosem adta fel?
– Nem olyan alkat vagyok. Meg ami bánt, nem hagyom, hogy eluralkodjon
rajtam.
– Végül is így visszatekintve ez volt a jó út?
– Azt már sosem tudjuk meg. Nem én szövöm a sors fonalát.
– Mi volt a pályán a legnehezebb?
– Amikor a színészt magára hagyják, a rendezői koncepció nem világos.
– Tervek, álmok?
– Többnyire sikerültek. Az ismertséggel együtt nő a felelősség is, ez
megnehezíti a dolgot, több a teher. Jobban nézik, hogy bakizom-e?
– Volt emlékezetes baki?
– Igen, az egyik még fiatalkoromban egy Kosztolányi-esten. Nem jutott
eszembe két versszak, és ott helyben improvizáltam. Meg is kérdezték, ez melyik
változat, mert még nem olvasták.
– Család?
– Borcsa lányom táncművész. Van két unokám, egy első elemis és egy
óvodás. Éppen most voltak itt, főztem nekik finomat.
– Közös alkotás volt? Fogta az unokája kezét a fakanálon?
– Nem, ahhoz még kicsik, de majd eljön annak is az ideje.
Nadrai Róbert, Hanisch András és Wettstein Tamás |
Dr. Caligari zenével és animációval
Újragondolták a százéves némafilmet
Először csak egy kísérlet volt, hogy hogyan tud egy 1920-ban készült német némafilm és egy mai instrumentális zene „együttműködni”. 2009-ben Nadrai Róbert és Wettstein Tamás zenét írtak a Dr. Caligari című, ma már filmművészeti klasszikusnak számító misztikus thrillerhez, amit sokan a horrorfilmek ősének is tekintenek.
– pet –
Pár évvel később Hanisch András is betársult a produkcióba, akinek
közreműködésével felújították a zenei anyagot. Ezt 2014 őszén a Keresztury
VMK-ban a nagyközönségnek is bemutatták. Ebből a közös munkából született a VEN
zenekar, ami ugyan filmzenei projektként jött létre, de a trió már túllépett
ezen, és a Dr. Caligarihoz írt zenén kívül más dalokat is írtak azóta.
Wettstein Tamás, az együttes egyik alapító tagja lapunknak elárulta:
néhány évnyi pihenő után most ismét a Dr. Caligari került fókuszba. Meghívást
kaptak ugyanis egy sárvári fesztiválra, hogy az ottani közönségnek is bemutassák
a filmet, a hozzá írt élőzenei produkcióval együtt. Ha már így adódott, a fiúk
kaptak az alkalmon, és ismét újrahangszerelték, átdolgozták a zenei anyagot, és
tulajdonképpen magát a filmet is. Persze nem új sztorit kreáltak, és nem is
„rondítottak bele” az eredeti műbe. Csupán az történt, hogy egy Zalaegerszegen
élő horvát filmrendező, Tom Jantol, a zenekar felkérésére
rádolgozott egy animációt a némafilmre. Az új képi világgal, és az élőzenés
koncepcióval az volt a cél, hogy feltárják a közel százéves film új dimenzióit
és az elmúlt száz év történéseit, művészeti hatásait.
– A Dr. Caligari egy olyan alapmű, amiből egyrészt sok más film táplálkozott
évtizedeken át, sőt az erős expresszionista stílus és izgalmas látványvilág
miatt képzőművészeti és zenei alkotásokat is inspirált. Szerintem máig aktuális,
ráadásul egy csavaros, odafigyelést igénylő történetről van szó – mondta
Wettstein Tamás.
Hozzátéve: az általuk írt zene nem a húszas évekre, hanem a film képi világára
asszociál. A hagyományos hangszerek mellett többek között felvett hangokból
(zörejek, kopogások, sikítás) építkezik a zene, amit szemplerek segítségével
dolgoznak össze egy egységes művé. Mindez lehetőséget ad az improvizálásra is.
Az eredeti film a hatalom-kisember viszonyát, az elnyomás-manipuláció folyamatát
és fokozatait is jól bemutatja, emellett a józan ész és az őrület határait is
mesteri módon jeleníti meg. Nem csoda, hogy az egész európai filmiparra nagy
hatást gyakorolt. Tom Jantol animációja tulajdonképpen ezekre
reflektál. A zágrábi születésű filmrendező (aki több reklámfilm, videoklip és
animációs film alkotójaként tevékenykedik több mint húsz éve) lapunk
érdeklődésére elmondta: a Dr. Caligari azért fontos mű, mert a modern történelem
legborzasztóbb időszakának hajnalán – Hitler hatalomra kerülése előtt – készült.
– Olyan, mint egyfajta jövendölés, ugyanakkor arra a kérdésre keresi a választ,
hogy vajon mindannyian egy nagy őrültek házában élünk-e? Az általam készített
animációval a filmvászon elé képzeletbeli nézőket, közéjük pedig képzeletbeli
lényeket „ültettem”. Így olyan, mintha a filmet néző közönség elvegyülne, eggyé
válna a VEN zenekar koncertjén részt vevő valódi közönséggel. A lények pedig azt
jelzik, hogy a szörnyek továbbra is köztünk élnek; sajnos a többség számára
sokszor láthatatlanul.
A VEN zenekar a nyár folyamán turnéra indul a Dr. Caligari produkcióval. Sárvár,
Budapest, Szentbékkálla és a szlovéniai Ljutomerben rendezett
Horrofilm-fesztivál után, július 26-án a Művészetek Völgyében, Vigántpetenden is
fellépnek.