Fesztivál vadételekkel és borokkal | A tanítónő mesekönyve | Rómát látni és… túlélni | Négy orgona, öt koncert |
Fesztivál vadételekkel és borokkal
A vadászati világkiállításon ott lesznek a zalaiak is
Az Országos Vadpörkölt- és Borfesztivál első napján mutatkozott be az idén áprilisban létrejött Zalaegerszegi Vadászegyesület. A többségében fiatalokból álló szervezet célja a vadászati kultúra bemutatása. Mint Molnár Marcell, az egyesület alelnöke elmondta, fontosnak tartják a komplexitást, a hagyományőrzés mellett a természetkedvelőknek is kínálnak programokat. A jövőben több fiatal vadász jelenlétére számítanak.
– V. Zs. –
Balaicz Zoltán hangsúlyozta: nem vadásztársaságról van szó, hanem
egy olyan civil szervezetről, amely a fiatalok felé nyit, ápolja a zalai
vadászati hagyományt és értéket, valamint a vadgasztronómiát is igyekszik
eljuttatni az ifjúság felé. Egyre nagyobb az igény, hogy bemutassanak új utcai
étkezési módokat és stílusokat.A fesztiválon vaddisznóból és szarvaslapockából
készített hamburgert kínáltak.
A péntek délután megrendezett vadászati konferencián Zalaegerszeg négy
testvérvárosából – Kusel, Marl, Barót, Dunaszerdahely – érkezett delegáció is
részt vett. Balaicz Zoltán köszöntője után Ulrike Nagal,
Kusel polgármestere is üdvözölte a résztvevőket. Mivel a zalai
megyeszékhely és Kusel 20 éves testvérvárosi kapcsolatot ápol, ezt a baráti
együttműködést szándéknyilatkozattal írásban is megerősítették. Ulrike
Nagal úgy fogalmazott: „a közös demokratikus Európa iránti vágy összeköt
bennünket”. Balaicz Zoltán a kulturális, gazdasági kapcsolatok
alakulását emelte ki, mely folyamatosan erősödött az elmúlt évtizedekben. Szólt
a személyes baráti találkozókról, melyek a következő években is folytatódni
fognak.
Köszöntötte a vadászati konferenciát Vigh László országgyűlési
képviselő, miniszteri biztos, majd előadások hangzottak el az erdő-és
vadgazdálkodásról.
Zalaegerszegi holdtündér
A Holdtündér fátyla címmel jelent meg a közelmúltban egy mesekönyv, melynek szerzője Gál Mária, az Eötvös-iskola tanítónője, illusztrátora pedig az egyik tanítvány, Szalai Szonja negyedikes kisdiák. A magánkiadású kötetet a nyár végén mutatták be a Budavári Könyvnapok rendezvényen.
– B. K. –
Elöljáróban jegyezzük meg, a tanítónő bár a matematika rejtelmeit tárja fel
tanítványai előtt, az iskolai nevelés-oktatásból nem tudja kihagyni a mesék
világát, melyet mindig is kedvelt. Azon belül is inkább tündérmesepárti.
Folyamatosan mesél diákjainak, akiknek egyébként mesebeli „varázsnevük” is van.
A jelen úthoz vezetett Pápes Éva meseterapeutával való barátsága
is, innen jött a biztatás a könyvírásra. Végül nyolc tündérmese került a
betűméretét és vaskosságát tekintve is a „gyerekbarát” könyvbe. Az
illusztrációkat közel két hónapos munkával készítette el az ifjú alkotó, aki már
korábban is sok rajzot ajándékozott tanítójának, ezért is kapta a felkérést.
Szonja nemcsak rajzolni szeret, hanem kiemelkedő a sportban, s kézügyességét,
kreativitását maga horgolta táska és saját készítésű bábok is bizonyítják.
– Az osztályban sok jó rajzoló gyerek van, de különösen szeretem Szonja rajzait,
így esett rá a választás. Több illusztrációt is készített, de mesénként csupán
egy került a könyvbe – ismertette a tanítónő.
– És a mesék hogyan születtek?
– „Megjelenik”, „megszólít” egy-egy szereplő, és elmondja a történetét.
Csupán ki kell várni, amíg az összes szereplő megteszi ezt. Ösztönösen írtam,
mégis megfelelnek a történetek a tündérmesék szokásos felépítésének. A könyvet
elsősorban 3–4. osztályosoknak ajánlom. Vannak hosszabb és rövidebb meséim is,
mert tudom, hogy a gyerekek közül ki ezt, ki azt kedveli.
– Szeretik még a meséket a gyerekek? Van türelmük hozzá?
– Akinek sokszor olvasnak otthon, azok igen. De egyéni különbség van,
hogy azon belül milyen típusút és hosszúságút bírnak feldolgozni.
– Hol lehet hozzáférni a könyvhöz?
– Elsősorban interneten, az érdeklődők ott megtalálják.
– A fővárosi író-olvasó találkozón kívül a városban is bemutatják?
– Igen, az őszi könyvtári napok alkalmával Zalaegerszegen is bemutatjuk
Szonjával a könyvet, és valószínűleg az iskolánkon belül is.
Művészi akció és jelenlévőség
Illékonyság és jelenlévőség, klasszicitás és akcióművészet, kutatómunka és művészi reflexió. Meg az a bizonyos – mindenhol feltűnő – pottyantós vécé, ami néhány hétig a Városi Hangverseny- és Kiállítóterem előtti teret is díszíti; barokk kapuzatba ékelve.
– pánczélPetra –
A látogatóban jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor most a budiból jutunk-e el
Rómába, vagy Rómából megyünk-e egyenesen a vécére? És mi köze mindennek a Római
Magyar Akadémia képzőművészeti ösztöndíjához? Tóth Norbert
zalaegerszegi alkotó (aki az Ady-iskola egykori tanáraként is ismert a városban)
mindenesetre talált kapcsolódási pontokat a fenti – látszólagos – ellentmondások
között.
Mint arról már korábban beszámoltunk, a képzőművész tavasszal egy hónapot
töltött az „örök városban”, elnyerve az akadémia ösztöndíját. Pályázatának
fókuszába pedig Göbel Árpád festőművész munkásságát és életének
egy epizódját (az utolsót) állította. Göbel szintén Zalaegerszegről utazott
Rómába (1931-ben) ösztöndíjasként, csakhogy római tartózkodása alatt váratlanul
ágynak esett és elhunyt. Négy évtizeddel később, 1971-ben pedig ugyanígy járt
Götz János szobrászművész is, aki ugyancsak Zalaegerszegről ment az
olasz fővárosba. A fentiek ismeretében nem véletlenül lett Tóth Norbert
akadémiai beszámoló kiállításának címe az, hogy Rómát látni és meghalni –
Remélem, én túlélem. (Tegyük hozzá gyorsan, Budaházi Tibor
festőművésznek néhány éve már sikerült megtörnie az átkot, ő épségben visszatért
Rómából Zalaegerszegre.)
Hogy Tóth Norbert esetében hogyan sikerült a „túlélés”, és milyen
inspirációkat szerzett Rómában, arról szól a mostani tárlat. Ami többrétegű,
több (idő)síkon mozog, sőt maga a megnyitó is egy műalkotás volt, hiszen a
közönség egy performansz részese lehetett. Ha pedig a bevezetőben megemlítettük
a budi-installációt, essünk túl ennek a riasztó/megmosolyogtató (bár ez esetben
esztétikusra sikerült) térelemnek az értelmezésén. Az alkotó azt mondja: a „pottyantós”
számára tökéletes szimbolikája a vidékiségnek.Jól ki lehet fejezni vele, hogy ő
is, és Göbel is egy kisvárosból jutottak el A Városba, ahol a barokk és a
keresztény szimbolika esszenciája található. Így a barokk kapuzatba rejtett vécé
afféle átmenet a két állapot között.
A
tárlat első részében Göbel nyomába eredhetünk – ahogy a most kiállító művész is
tette Rómában –, de láthatjuk Tóth Norbert erre adott válaszait is
(jórészt barokk stílusú képkeretekbe helyezve a reflexiókat). A kiállítás többi
része már leválik Göbelről, és a személyes élményeken, inspirációkon (barokk
hatások, keresztény ikonográfia és kegytárgyak, szekkófestés) alapul. A
koncepció központi eleme itt az idő és a jelenlévőség. Ezt erősítette a megnyitó
gyanánt szolgáló performansz is. Ennek egyik részeként Berka Attila
író (a Spanyolnátha művészeti folyóirat szerkesztője) tárlatnyitókra jellemző
mondatokat (inkább kliséket) olvasott fel, tárlatnyitókra egyáltalán nem
jellemző öltözékben. (Utólag megtudtuk: az 1931-es Római Iskola első kiállításán
elhangzott beszédből szemezgetett.) Közben bejárta a tér minden szegmensét;
mozgatva így a tömeget is.
A közönségnek szüksége is volt a helyzetváltoztatásra, hiszen Tóth Norbert
is megkezdte közben a maga akcióját: megsemmisítve (vízbe dobva) „Üres ígéretek”
címkével ellátott agyagszobrait (politikusok, hadvezérek, istenségek bomlottak
szét). Majd láthatatlanná tette (oltott mésszel átfestette) „vállalhatatlan”
képeit. Illékonyság-idő-halál-túlélés, valamint az alkotó és befogadó folyamatos
jelenlévősége került ezzel az akcióval fókuszba. Vagyis vált az egész művészi
koncepció és attrakció lényegévé. A képzőművész azt mondja: a kiállítás és a
nyitány is az időről szól. Aki ott van, jelen van és átéli; az érti. Aki később
nézi meg, az már csak dunsztosüvegekben lévő agyaghalmazt talál. Így más lesz az
értelmezési keret.
Hogy a jelenlévőség elég-e a tárlat címében hirdetett túléléshez? Tóth
Norberttől azt a választ kaptuk, hogy a dolgok megélése fontos. Úgy is
meg lehet halni, hogy soha nem éltünk meg semmit, soha nem voltunk ott igazán.
Rómát pozitívan élte meg, de nem meri azt állítani, hogy teljesen ott volt,
jelen volt. (Közben a hazai dolgokra is figyelt; internetezett, csetelt). Ez nem
feltétlenül hiba, ez a 21. század sajátossága. De néha lassítani kell. Közben a
kiállítótérben nem áll meg az élet (az alkotás folyamata): az akváriumba tett
Zénón agyagportré egy ügyes szerkezetnek köszönhetően 6 percenként veszít
alakjából. Lassan semmisül. De így is tovább van jelen a térben, mint „ígérgető”
szobortársai.
Orgonahét és más programok
Nemzetközi orgonahétnek ad otthont Zalaegerszeg szeptember 22–29. között. A város négy orgonáján összesen öt koncertre kerül sor. A részletekről azon a sajtótájékoztatón számoltak be a szervezők, melyen a Keresztury VMK – és a hozzá tartozó intézményegységek – őszi/téli programjait ismertették.
– pet –
Az orgonahét művészeti vezetője a zalaegerszegi születésű Mátyás István
orgonaművész, aki elmondta: egy évvel ezelőtt kezdtek el a Keresztury
VMK vezetőjével, Flaisz Gergővel gondolkodni azon, hogy hogyan
lehetne a város orgonáit jobban kihasználni, ha úgy tetszik helyzetbe hozni. Egy
Rajna menti városkában látta először, hogy a település sípos orgonáit egy
különleges program keretein belül mutatják be a közönségnek. Innen jött az
egyhetes fesztivál ötlete.
Zalaegerszegen jelenleg négy sípos orgona található: az egykori zsinagóga
hangszere 1987-ben épült, a Jézus Szíve ferences plébániatemplomé 1958-as, a
református templom orgonája a legifjabb, hiszen 2013-ban készült, míg az
evangélikus templomé a legidősebb, 1907 óta játszanak rajta. Ráadásul a hangszer
a templommal egy időben épült.
Ami az orgonahét programjait illeti: szeptember 22-én a Városi Hangverseny- és
Kiállítóteremben a párizsi Saint-Eustache-templom orgonistája, Baptiste-Florian
Marle-Ouvrard ad elsőként koncertet, melyen többek között Bach- és Liszt-művek
is felcsendülnek.Szeptember 23-án a ferences templom orgonáját Mátyás
István szólaltatja meg. A produkció során fellép Genoveva dos
Santos szoprán énekes is. Szeptember 25-én a református templomban
Ablonczy Bertalan orgonahangversenyére kerül sor, szeptember 28-án az
evangélikus templomban pedig Mátyás István lép fel
Nauratyill Eszter hegedűművésszel. A rendezvénysorozatot szeptember
29-én Fassang László orgonaművész Zalaegerszegi Szimfonikus
Zenekarral közös koncertje zárja a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben. Az
orgonaestek 19 órakor kezdődnek. Fassang László nemcsak a koncert
kedvéért látogat majd a városba, a rendezvény ideje alatt ugyanis mesterkurzust
tart majd három fiatal tehetséges orgonaművésznek.
A sajtótájékoztatón elhangzott: a Keresztury VMK-ban és intézményegységeiben az
ősz és a tél folyamán több új program is várja az érdeklődőket, de a hagyományos
rendezvényeik is folytatódnak. A hangversenyteremben továbbra is lesz JazzSzerda,
komolyzenei bérlet és kiállítások, a VMK-ban újraindulnak a népszerű
előadás-sorozatok, estek, de könnyűzenei koncertekre is sor kerül. A következő
hónapokban jubileumi tárlata nyílik az idén hetvenesztendős Nemes László
és Szényi Zoltán festőművészeknek. Az Apáczai ÁMK-ban sor
kerül a hagyományos Kertvárosi Vigasságokra, míg a Gébárti Kézművesek Házánál a
TökJó Fesztiválra várják ősszel a közönséget. Az Art mozi pedig a filmeken kívül
zenei csemegéket is ígér: a Hooligans szimfonikus formációban, míg az Anna and
the Barbies egy akusztikus koncerttel lép fel.
Flaisz Gergő igazgató elmondta: újdonság lesz az október 31-én
megrendezésre kerülő Lidérc Bál, ami a VMK-ban kerül megrendezésre, és kicsit a
halloween-i mulatságok hangulatát szeretné megidézni.
Szóba került az is, hogy mintegy 2 millió forintból megújul a hangversenyterem
Steinway-zongorája, melyet Bogányi Gergely zongoraművész avat fel
novemberi koncertjén.