Fizika kettest érő verssorok | Kritika, slam és reflex | Elismerés | Szívünk napja |
Természettudomány és művészet kölcsönhatása
Néha van olyan, hogy a költészet erejével és egy művészinek nem mondható rajzzal elfogadható osztályzatot lehet kapni egy fizika témazáró dolgozatra. Ha nem is ötöst, de legalább olyant, ami görbül. Mindehhez szükséges egy felkészületlen és ráadásul pofátlan gimnazista (mondjuk jelen sorok írója), meg egy korrekt, viccet értő tanár (amolyan termetes, székely ember, aki akkoriban települt át Magyarországra).
– pánczélPetra –
Valamikor a távoli kilencvenes években totál hülyén ültem egy fizika témazáró
dolgozat fölött. Talán csak az egyetlen elméleti kérdésre sikerült valamiféle
választ adnom. Az a kedves osztálytársam, aki hasonló szituációkban meg szokott
menteni – papírfecnikre írt, és a pad alatt átcsúsztatott megoldástöredékekkel,
hogy azért hármasnál jobb ne legyen, mert az gyanús – meg éppen hiányzott. A
kicsengetés még igencsak messze volt. Unalmamban rajzolgatni kezdtem hát az üres
papírra, aminek sokkal inkább képletekkel és egyenletekkel kellett volna
megtelnie. Nekem ezek helyett egy szép pókháló jött ki „megoldásként“, benne egy
kövér keresztessel. És ha már így alakult (és mert még mindig nem akartak
csengetni), odaírtam mellé Juhász Gyula „Hálót fon az est, a nagy
barna pók” kezdetű versének néhány sorát is (ezt bezzeg fejből tudtam). Aztán,
mint aki jól végezte dolgát, beadtam a felmérőt; sejtve az eredményt. Plusz egy
jófajta letolás lehetőségét, mind pedagógusi, mind szülői oldalról. Hogy csodák
igenis vannak, és hogy az irodalomban olyan óriási erők rejlenek, amik képesek
az embert megmenteni egy hatalmas fizika egyestől, az mindjárt a következő órán
kiderült.
– Köszönöm a szép rajzot és a verset. Ráadásul nagyon megdolgoztattál minket a
feleségemmel, 'Kislánka! – mondta a tanár a dolgozatokat kiosztva. (Az összes
csajt „kislánkázta” amúgy, a fiúk meg Legény-ek voltak.) – Egész este azon
gondolkodtunk, hogy ki lehet ez a költő, de nem jöttünk rá. Na! Mivel Te nem
tudtad a fizikát, mi meg nem tudtuk a verset, egy kettesben kiegyezhetünk, ugye?
Mit
mondjak: addigi életem legjobb megállapodása volt ez! Hát, ilyen üzletek
köttettek a Google-keresőt megelőző „történelmi korszakban”. Ez a sztori nyilván
nem azért jutott eszembe, hogy felmentsem magam a fizika nem tudása alól. (Különféle
magazinok és tematikus tévécsatornák révén valamit pótoltam azért az
elmaradásból. Pláne mert ezek a cikkek/műsorok legalább felkeltették az
érdeklődésemet; amit gimiben abszolút nem sikerült elérni.) A történet inkább
azért kívánkozik ide, mert mostanában élénk politikai, szakmai és társadalmi
vita folyik a fizika-kémia-biológia tantárgyak vs. összevont természettudományi
ismeretek körül. A közösségi médiában meg gyakorta arról is olvashatunk „hangos”
kommenteket, hogy minek kell művészeti témájú dolgokat (rajzot vagy épp verseket)
tanulni; mondjuk szakképzésre specializálódott középiskolákban, amikor annak
semmi haszna. (Azért remélem a homo aestheticus mégsem hal ki a Föld nevű
bolygóról.) Mindenesetre amíg lezajlanak a (szak)politikai viták, és a szülők is
kikiabálják magukat a Facebookon, közelítsük meg a témát pszichológiai,
fejlődéslélektani szempontból. Hasznos-e a rajz és más művészeti tevékenység,
illetve „épülünk”-e a tudományos tárgyak tanulásától (vagy csak bemagoljuk, mert
muszáj).
Nagy Réka klinikai szakpszichológus a téma kapcsán azt válaszolta,
hogy ma már számos kutatás igazolja, hogy azok a diákok, akik művészeti
tanórákon, szakkörökön is részt vesznek (legyen ez rajz, zene, dráma vagy
fotózás), lényegesen jobb teljesítményt érnek el más területeken is. A
rendszeresen végzett kreatív foglalkozások ugyanis az agyi struktúrák
változásával járnak, amik elősegítik a figyelem, valamint a koncentrációs,
motivációs és szociális készségek fejlődését. Sőt, még a kritikus gondolkodást
is fejlesztik. Nem beszélve arról, hogy az alkotási folyamat stresszcsökkentő
hatással bír. Persze ez utóbbihoz az is kell, hogy a művészeti tevékenység
afféle „flow”-élményt adjon, tehát ne feladatként vagy teljesítményként élje meg
a gyerek. Kamaszkorban mindez különösen fontos, hiszen ekkor az identitáskeresés,
önkifejezés még nagyobb hangsúlyt kap.
A természettudományos ismeretek pedig azon túl, hogy az általános műveltség
részét képezik, fejlesztik a logikai készségeket. Sok gyakorlati, életközeli
példával alátámasztva pedig növelik a problémamegoldó képességeinket és
koncentráltabbá teszik a figyelmet is. Ezenkívül racionális gondolkodásra
nevelnek. A szakember szerint, a tudományos tárgyak oktatásánál lényeges lenne,
hogy a tanulást a kíváncsiság hajtsa: hogy ne szimplán megtanulni, hanem
megfejteni próbáljanak egy-egy feladatot. Akár az igazi kutatók. Ha pedig
hibáznak, az ne szegje kedvüket, hanem nézzenek szembe bátran a kihívásokkal.
Merjenek kérdezni, újra próbálkozni. Ha mindezek helyett egyfajta
teljesítménykényszer vagy félelem alakul ki a gyerekben egy-egy tantárggyal
kapcsolatban, az sokszor a pedagógus vagy a tanítási folyamat hibája. Ezen jó
lenne változtatni. Hogy művészet és tudomány időnként szoros kapcsolatban állhat
egymással, jó példa maga Juhász Gyula is, aki csillagokhoz való
vonzódását több versében is „megénekelte”. Sőt, a kortársak visszaemlékezéseiből
kiderül, hogy éjszakánként sokszor lefeküdt a földre, és csak bámulta az eget.
Ha szóltak neki, hogy „Gyere már, Gyula!”, többnyire csak annyit mondott: Mennék
én, de nem engednek a csillagok! Gyanús, hogy fektében hatott rá az általános
tömegvonzás törvénye, ha meg barátai fel akarták rángatni a talajról, akkor az
erő-ellenerő is.
Lapszám- és kötetbemutató a pannon tükörnél
Új lapszámmal és újabb kötettel jelentkezett a napokban a Pannon Tükör és a folyóiratot kiadó Pannon Írók Társasága. A kulturális periodika legfrissebb száma mellett bemutatásra került Merő Béla Volt egyszer egy... Reflex Színpad című könyve is.
– pet –
A Keresztury VMK kávézójában rendezett összejövetelen Bubits Tünde
főszerkesztő köszöntője után Balaicz Zoltán polgármester beszélt a
folyóirat és az azt kiadó társaság fontosságáról, kulturális értékéről.
Merő Béla rendező, a Reflex Színpad alapítójának kötetéről pedig
elmondta: nemcsak a színházkedvelők számára lehet érdekes a könyv, hanem azoknak
is, akik érdeklődnek az 1970–1990 közötti időszak helyi kulturális élete iránt.
Az amatőr színház 1970-ben alakult, s a Hevesi Sándor Színház
létrejöttéig az egyetlen meghatározó társulata volt a városnak. A két színház
ezt követően a kilencvenes évek elejéig párhuzamosan működött. Merő Béla
azt mutatja meg ezzel a személyes hangvételű kiadvánnyal, hogy a Reflex
története egy sikeres korszak volt Zalaegerszeg életében. A könyv szerzőjével
aztán Bubits Tünde beszélgetett; felelevenítve a kötet
létrejöttének körülményeit és a társulat életének legfontosabb eseményeit. A
rendezvényen bemutatták továbbá a Pannon Tükör legfrissebb számát is, melyben
több újdonság fellelhető. Bubits Tünde elmondta: Lackfi
János és a 30Y zenekarból ismert Beck Zoltán egy-egy írása
mellett például a száz éve elhunyt Egon Schiele egy verse is
bekerült a lapba. Újdonságként pedig egy slam poetry is olvasható Kemény
Zsófiától. A tanulmány és kritika rovat most Zalaegerszegre fókuszál.
Kiss Gábor, a megyei könyvtár igazgatója Keresztury Dezső
és a megyeszékhely kapcsolatáról értekezik, Turbuly Lilla pedig
Nagy Betti költő nemrégiben megjelent verseskötetéről írt kritikát. A
rovatban olvasható ezenkívül Nánay István Merő Béla könyvéhez írt
ajánlója is. A folyóirat a jövőben egy hat cikkből álló sorozatot közöl a zalai
honvédek 1848-as szerepvállalásáról, ennek a ciklusnak az első két tanulmánya a
mostani lapszámban kapott helyett. Bubits Tünde arról is beszélt,
hogy egy éve lett a lap főszerkesztője és örömteli, hogy a város támogatásának
köszönhetően az azóta kiadott hat lapszám mellé mindig meg tudtak jelentetni
valamilyen könyvet vagy kisebb kötetet is. Így kerülhetett most bemutatásra
Merő Béla visszaemlékezése.
Balogh tamásé a legjobb férfi alakítás
A napokban adták át a Vidéki Színházak Fesztiváljának díjait, ahol a Hevesi Sándor Színház művésze, Balogh Tamás, a legjobb férfi alakításért díjjal térhetett haza.
A debreceni Csokonai Színház Három nővér című produkciója nyerte el a legjobb
előadás díját a Thália Színház Vidéki Színházak Fesztiválján, amelyen
Szina Kinga, Balogh Tamás, Mézes Violetta és Szemenyei János
színművész játékát és A név: Carmen című előadást is elismeréssel jutalmazta a
zsűri. Lantos Anikó, a Thália Színház fesztiváligazgatója az
esemény keddi díjkiosztóján elmondta: hetedik alkalommal szervezték meg az évad
nyitányaként a fesztivált, amelynek az idén a Tháliában zajló felújítás miatt a
Pesti Magyar Színház adott otthont – adta hírül az MTI. A Vidéki Színházak
Fesztiválján szeptember 3. és 9. között nyolc előadás volt látható. A nyolc
vidéki társulat budapesti bemutatkozását a közönség kiemelkedő érdeklődése
kísérte. A produkciók közül hármat, a debreceni Három nővér, a zalaegerszegi
Caligula helytartója és a miskolci Ahogytetszik című előadást a közmédia
rögzítette.
A ceremónián Balogh Tamás színművésznek a legjobb férfi
alakításért járó díját ítélték oda, a zalaegerszegi Hevesi Sándor
Színház Caligula helytartója című produkciójában megformált (Barakiás)
szerepéért. Az előadást Sztarenki Pál rendezte.
Zalaegerszegen a Szívünk napja rendezvényre 2018. szeptember 20-án 14 órakor kerül sor, ekkor díjtalan vérnyomás-, vércukor- és koleszterin-mérések lesznek a Zalaegerszegi Járási Egészségfejlesztési Irodában (Kossuth u. 46–48). Az ünnepélyes megnyitóra 16 órakor kerül sor a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben, ahol köszöntőt mond Vigh László országgyűlési képviselő. A rendezvényen előadás hangzik el: dr. Nagy Klára osztályvezető főorvos „Életmódváltással a szívinfarktus ellen” címmel tart előadást, Németh Barnabás osztályvezető főorvos a szívbetegségek kezelésében a legújabb eljárásokról beszél, dr. Alotti Nasri PhD egyetemi docens, osztályvezető főorvos a szív történetéről tart előadást.
|