Egyszerűbb, gyorsabb közigazgatást | Önvezető jármű is bemutatkozott | Utca- és parkolófelújítások | MSZP: közgyűlés után |
![]() |
Dr. Tuzson Bence és dr. Sifter Rózsa |
Egyszerűbb, gyorsabb közigazgatást
A megyei kormányhivatal feladata az informatikai fejlesztés
Gyorsabb, egyszerűbb, egységes és jobb minőségű ügyfélszolgáltatás a célja a kormány által az egész országra kiterjesztett közigazgatás-fejlesztési operatív projektnek (KÖFOP), mely révén többek között 700 ügytípus egyszerűsödik, vagy szűnik meg a következő évben – közölte a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára a projekt nyitórendezvényén, a zalaegerszegi megyeházán.
– AL –
Dr. Tuzson Bence kifejtette, hogy hét megyei kormányhivatalban
indultak el a közigazgatáson belüli folyamatok egyszerűsítését, egységesítését
és elektronizálását segítő fejlesztések, amelyek a teljes magyar közigazgatás
számára hoznak eredményeket. A Zala Megyei Kormányhivatal által vezetett
konzorcium ennek egyik elemét valósítja meg, vagyis olyan informatikai
fejlesztést, amely az elektronizált ügyintézés legmagasabb szintű bevezetését
teszi lehetővé az országban. Ehhez a zalai kormányhivatal 5,95 milliárd forintos
vissza nem térítendő uniós támogatásban részesült. Az államtitkár a
KÖFOP-projekt további feladatairól elmondta, hogy létrehoznak egy közigazgatási
tudástárat, melynek célja, hogy az állampolgárok ugyanolyan magas szintű
szolgáltatást kapjanak, bárhol is térjenek be egy kormányhivatalba, vagy egy
kormányablakba az országban. Az online felületen elérhető tudástár alkalmazásban
egyrészt az ügyintézők részletes tájékoztatóhoz jutnak a kormányablakokban
intézhető mintegy 2500 ügytípus kezeléséről, az állampolgárok pedig arról kapnak
közérthető információt, hogy miként intézhetik az egyes ügyeiket. Jelezte
továbbá, hogy közel 700 feleslegesnek látszó ügytípust terveznek
leegyszerűsíteni vagy megszüntetni. A hivatalokon belüli többszörös
ügyintézéseket is leegyszerűsítik, hogy egy ügyben ne kelljen több osztályhoz
fordulniuk az állampolgároknak. Mint mondta, ezekről még idén kormánydöntés
születik, az átalakítással, összevonással vagy megszüntetéssel kapcsolatos
jogalkotási munkát a jövő évben végzik el. A cél az, hogy mindennel készen
legyenek a közigazgatási bírósági rendszer 2020. január elsejével tervezett
indulása előtt. Az utóbbi az egyfokú ügyintézési rendszer bevezetését szolgálja,
melynek működése hasonlít az ausztriaihoz.
Dr. Sifter Rózsa kormánymegbízott arról beszélt, hogy a kormány a
Zala Megyei Kormányhivatalt jelölte ki Az ügyfélkapcsolati rendszerek
fejlesztése elnevezésű projekt megvalósítójának 2016 januárjában. Egy konzorcium
jött létre, melynek a zalai kormányhivatal mellett tagja a Miniszterelnökség,
mint szakmai irányító, valamint a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség
(KIFÜ), amely a minőségbiztosításért felel. Elmondta továbbá, hogy a zalai
kormányhivatal projektjében a fővárosi és megyei kormányhivatalok egységes
működéséhez szükséges alapvető fejlesztések valósulnak meg. Ilyen többek között
a közigazgatási tudástár, a belső jogosultságkezelési, valamint az állami
tisztviselők teljesítményértékelési rendszerének kialakítása. Olyan kormányablak
mobil applikációt hoznak létre, amely telefonról is lehetővé teszi az egyes
ügyek elindítását és nyomon követését az állampolgárok számára. Bővülnek a
kormányablakban intézhető ügykörök is, így tajkártyamásolatot, erkölcsi
bizonyítványt és európai uniós egészségbiztosítási kártyát is lehet majd
igényelni.
A sajtótájékoztatón Tuzson Bence közölte azt is, hogy Bagodban
adják át a tizedik kormányablakbuszt, melyek számát a későbbiekben ötvenre
kívánják növelni az országban. A kétfős mobilizált ügyfélszolgálattal elsősorban
a kistelepüléseken élők számára kívánják biztosítani az ügyintézés lehetőségét.
![]() |
Fehér Árpád és Vass Sándor |
Önvezető jármű is bemutatkozott
Európai Mobilitási Hét – V. Zalaegerszegi MobElitás
Az Európai Mobilitási Hét zalaegerszegi programsorozata az V. MobElitás rendezvénnyel zárult az elmúlt szombaton. Az eseményt két alkalommal autós felvonulás színesítette, melyen a Budapesti Műszaki Egyetemen (BME) fejlesztett önvezető jármű is bemutatkozott a Balatoni úton.
– AL –
A sportcsarnokban és környékén megrendezett MobElitás házigazdája a
zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpálya volt. Karmacsi Bernadett
kommunikációs és marketingkoordinátor elmondta, a kiállítók hagyományos,
elektromos és önvezető autóikat mutatták be. A látogatók többek között a Mobilis
Győr munkatársainak természettudományos kísérleteit tekinthették meg, illetve
meghallgathatták Zsupanek Bence szimulátorbajnok, valamint a helyi
Répási Róbert raliversenyző élménybeszámolóját. A programon nagy
érdeklődés övezte a Budapesti Műszaki Egyetem saját fejlesztésű önvezető
járművét. A Balatoni út lezárt szakaszán a versenyautók mellett ez a jármű is
felvonult, amely önvezető üzemmódban haladt kontrollsofőrrel és egy utassal a
fedélzetén. A projektet két évvel ezelőtt indították összegyetemi fejlesztésként,
melyben a villamosmérnöki és a közlekedésmérnöki kar több tanszékkel vesz részt
a gépjármű-technikai tanszék koordinálásában, mondta érdeklődésünkre Vass
Sándor, az utóbbi tanszék tanársegédje. Egy korábbi projekt által
beszerzett Smart típusú gépjármű jelenleg három önvezető funkcióra képes. Ezek
egyike a zsebparkolás, amikor egy külső eszközről irányítva egy tetszőleges
helyre lehet hívni, amit az általa megtervezett útvonalon közelít meg. A második
a távolságtartás egy távolságtartó tempomat segítségével. Nemcsak az előtte lévő
jármű elindulását illetve haladását követi le, de tud sávot is váltani, amit az
index vezérlésével oldottak meg. A harmadik funkcióban képes haladni egy
szorosan előtte lévő jármű után, annak GPS-en küldött utasításai szerint. A
kutatás-fejlesztési projektben részt vevő Fehér Árpád PhD hallgató
elmondta, céljuk az, hogy minél nagyobb jártasságot szerezzenek az
automatizációban. Ez az oktatás miatt is fontos, hiszen ősztől autonóm
járműirányítási mérnök mesterszak indult angol nyelven, a műszaki egyetemen. A
győri Széchenyi István Egyetem mérnökhallgatói szintén egy saját
fejlesztésű formula autót hoztak az eseményre. Gudra Gábriel, az
Arrabona Racing Team csapatvezetője elmondta, az ART_05 új versenyautójukkal
először a zalaegerszegi Formula Student East-en vettek részt a ZalaZone
tesztpályán júliusban. Utána a Formula Student Austria spielbergi Red Bull
versenypályán mérették meg magukat, ahol öszszesítésben a 17. helyen végeztek.
Innen indultak tovább Hockenheimbe, a Formula Student Germany-re, ahol a világ
minden tájáról több mint 130 hallgatói csapat mérte össze tudását a belsőégésű,
az elektromos és az önvezető versenyautók kategóriájában. Itt az előkelő 13.
helyezést érték el az 58 csapat közül.
Négy
helyszínen fejeződtek be a kivitelezések
A Csörge, a Vasút, a Sport utcákban valamint a Hegyalja 59–65. szám alatti tömbbelsőben is befejeződtek a kivitelezések, amelyeket a város önkormányzata a kormány által odaítélt 1,5 milliárd forintos infrastrukturális fejlesztési csomagból valósított meg.
– AL –
Zalabesenyő városrészben a Csörge utca burkolatának felújítási munkái a Besenyő
utca és a Kútilapi utca közötti szakaszon zajlottak. Az úttestet mintegy 258
méter hosszúságban, és 4–4,5 méter szélességben újították meg. A kivitelezés
során a nyílt árkok tisztítását is elvégezték. A felső szakaszon „K” szegélyt
építettek a vízelvezetés biztosítása érdekében. A beruházás 23 millió forintba
került. Ezt megelőzően három szennyvízaknafedlapot cseréltek ki 600 ezer
forintból. A Vasút utca keleti szakaszának burkolatfelújítási munkái a 23. sz.
ingatlan bejáratától a 40. számú ingatlanig, mintegy 420 folyóméter hosszúságban,
átlagosan 4 méter szélességben történtek meg.
Felújították a meglévő szegélyeket, valamint a vízelvezetés biztosítása
érdekében a járda mellé víznyelőket építettek. A 38 millió forintos beruházást
megelőzően hét szennyvízaknafedlap cseréjére több mint 1,8 millió forintot
fordítottak. A Sport utca burkolatfelújítása a Tesco áruház teherbejárójától a
Z+D áruház becsatlakozó útja közötti szakaszon, mintegy 360 folyóméter
hosszúságban, és 6–7 méter változó szélességben valósult meg. Átépítették a
kétoldali szegélyt, a csatlakozó járda és a parkolók burkolatát hozzáigazították
az új magasságokhoz. A nyugati oldalon 50 méter hosszan új járdát építettek. A
63 millió forintos beruházás előtt három szennyvízaknafedlapot cseréltek ki
mintegy 900 ezer forintból. A Hegyalja 59–65. társasházak között mintegy negyven
merőleges beállású parkolóhelyet újítottak fel és térköveztek le. A lakótömböt
kiszolgáló utat, valamint a lépcsőházakhoz vezető járdaburkolatokat is
újraaszfaltozták a 28,6 millió forintos beruházás keretében. Ezt megelőzően hat
szennyvízaknafedlapot cseréltek ki közel 1,6 millió forintból.
A város első féléves gazdálkodása azt mutatja, hogy a költségvetés egyensúlya biztosított, bár a szép számok mögött vannak elgondolkodtató tények – fogalmazott Kiss Ferenc, az MSZP önkormányzati képviselője.
Elmondta: a költségvetés bevételi oldalán szerepelnek a már átutalt európai uniós források. Ugyanakkor a projektek nagy része el sem kezdődött, tehát nem történt kifizetés sem. A fel nem használt támogatási pénzeket szeptember 30-ig vissza kell utalni, ezt elvonják az önkormányzatoktól és a Magyar Államkincstár kezeli. Kiss Ferenc szerint ennek az államháztartási hiány – 1200–1300 milliárd forint – az oka. A fejlesztések megvalósítása során lehet lehívni a visszautalt összegeket, mondta a képviselő. Hozzátette még, hogy az iparűzési adó a jelzett időszakban 44 százalékra teljesült. A napirendek közül kiemelte a város következő évekre szóló esélyegyenlőségi programját, melyet tanulságosnak nevezett. Az adatok alapján Zalaegerszeg lakossága 58 ezer alá csökkent, és egyre magasabb a 60 és 65 év felettiek aránya. Öregszik a város, fogalmazott, ezért az idősek ellátásában, gondozásában feladata van a városnak is. Gondozóház-bővítésre illetve egy új építésére lenne szükség. Nem tartható tovább, hogy évekig kell várni, hogy valaki bekerüljön egy idősotthonba. Szólt az akadálymentesítés fontosságáról.