A múzeumpedagógia „házhoz” megy | Pusztuló pincék rézgálic kékkel | Zenei lélekmadár |
A múzeumpedagógia „házhoz” megy
Kirándulások és iskolákba utazó tárgyak
Rendhagyó lesz az idei múzeumpedagógiai évad a Göcseji Múzeumban. Mivel az intézmény hamarosan kiköltözik a Batthyány utcai épületből, a hagyományostól eltérő módon szervezték meg az idei foglalkozásokat és témanapokat.
– pet –
A részletekről évnyitó és információs nap keretében számoltak be a szervezők,
ezúttal a Mártírok úti börtönmúzeum foglalkoztatótermében. Kissné Kovács
Ágnes múzeumpedagógus érdeklődésünkre elmondta: a Göcseji Múzeum
felújítási munkálatai alatt sem szűnnek meg a múzeumpedagógiai foglalkozások.
Némileg azonban átszervezték a kínálatot. Ebben a tanévben két részből állnak
majd a múzeumi órák. A „Kalandozások a múltba” című programsorozat
kirándulásokra, szakkörökre, témanapokra várja a gyerekeket. A projekt az
EFOP-pályázat keretében, mintegy 30 millió forintból valósul meg, és tizennyolc
hónapon át tart. A programelemeket úgy állították össze, hogy több kirándulást
és kevesebb „benti” órát tartalmazzanak a foglalkozások. A diákokat többek
között a pannonhalmi bencés apátságba, dunántúli kastélyokba és a Balatonhoz is
elviszik. Néhány szakkört pedig „A kommunizmus áldozatai” kiállítás
foglalkoztatótermében (Mártírok útja) rendeznek meg. Ilyen például az Élet a
középkorban című régészeti szakkör, vagy a vizualitás korszakait bemutató
múzeumi óra.
A foglalkozások másik csoportja a „Ha hívtok, mi megyünk” címet kapta. Ebből már
sejthető, hogy a múzeum adott esetben „házhoz” megy; vagyis a muzeológusok és a
történészek különféle izgalmas tárgyakkal kimennek az iskolákba. Ezeken a
foglalkozásokon a tárgyak lesznek a „mesélők”, vagyis az ő történetükhöz
kapcsolódva elevenedik meg a múlt.
A múzeumpedagógiai évadnyitón Kaján Imre, a Göcseji Múzeum
igazgatója és Kajári Attila, a Zalaegerszegi Tankerületi Központ
vezetője is köszöntötte a pedagógusokat. A múzeumigazgató elmondta: fontos lépés
az, hogy egy-egy tárggyal – afféle utazó kiállítás formájában – el tudnak menni
az iskolákba vagy más intézményekbe, mert egy jól megválasztott festmény,
használati tárgy, régészeti lelet olyan emlékeket, szimbólumokat hordoz, mellyel
egyszerre több korszak is bemutatható. Példaként egy 19. századi, ismeretlen
alkotótól származó festményt mutatott, ami a mohácsi csatát ábrázolja, de a kép
története egészen a szovjet megszállásig kalauzolja az érdeklődőket. A képkeret
ugyanis egy óraszerkezetet rejt, csakhogy magát az órát begyűjtötték az orosz
katonák, emiatt van egy lyuk a kereten. Az információs napon a Göcseji Múzeum és
Magyar Olaj- és Gázipari Múzeum diákoknak szóló foglalkozásairól is hangzottak
el előadások, valamint a közelgő Múzeumok őszi fesztiválja programsorozat
rendezvényeit is ismertették.
Kotnyek istván és dr. Cséby Géza |
Pusztuló pincék rézgálic kékkel
Kotnyek '70 jubileumi tárlat
Romos pincék, omladozó falak, hátrahagyott, elhasznált tárgyak. Por, pókháló, dohos levegő. Ez utóbbit persze csak képzeljük, hiszen képekről, mi több, fotográfiákról van szó. A látványhoz azonban óhatatlanul szagokat is társítunk.
– pP –
A Keresztury VMK Gönczi Galériájában a minap nyílt meg az idén 70 esztendős,
Nagykanizsán élő Kotnyek István képzőművész (festő-, fotó- és
filmművész) jubileumi tárlata. Az alkotó 1968 óta foglalkozik fotográfiával –
képei azóta több kiállításon és különféle magazinokban is szerepeltek –, ám ez
az első olyan tárlata, ahol digitális technikával készült fotóit mutatja meg. Az
„Elhagyott terek türkizzel” című sorozat elemei a zalai szőlőhegyek szó szerint
elhagyatott világába; vagyis a (r)omlásnak indult régi présházak rideg, ám mégis
látványos valóságába kalauzolják el a látogatót. Mert valahogy szép ez a
kopottság: a málló vakolat, a lyukas boroskorsók, a szakadozott kosarak és az
asztalokon felejtett egyéb szőlőhegyi „kellékek” világa. Elsőre talán szomorú és
megdöbbentő ez az enyészet, a nagyszülők, dédszülők mindennapi életterének
pusztulása. Ám a fotókon látható, sőt szándékosan kihangsúlyozott türkizkék (a
réz-szulfát, vagyis a növényvédő szerként használt rézgálic színe) mintha adna
némi reményt a túléléshez. Talán tartósítja, megvédi a tárgyakat, amik az
évtizedek alatt átszíneződtek az oldattal.
Ahogy a kiállítást megnyitó dr. Cséby Géza irodalomtörténész is
fogalmazott: az elhasznált tárgyak nemcsak a múltról, hanem a jelenről is
szólnak. A jelentésüket pedig tovább gondolhatjuk. A kérdés az, hogy vajon még
érték-e az omladozó pincék világa, ahol a megannyi hasznavehetetlen tárgyon
kívül szinte semmi nincsen? A szónok szerint viszont az érték éppen a múltjakban,
történetiségükben rejlik, ezért fontosak. Bár emberek nem, csak kihalt terek
láthatók a képeken (az egyetlen élőlény egy macska), mégis lépten-nyomon ott az
emberi kéz lenyomata. Mindazoké, akik valaha itt dolgoztak és a kezükbe fogták a
ma már ócskának számító eszközöket. A fényképek a megmaradt világ relikviáit
őrzik. Kotnyek fotói pedig hol egy-egy halk etűdhöz, hol egy-egy hosszabb
szimfóniához hasonlítanak. A kiállítás zeneiségét erősíti az is, hogy a képek
mellett – kisebb csoportokban – helyet kapnak maguk a türkiz színűvé lett
tárgyak is. De nem dominálnak a fotók felett, csupán az összhatást erősítik.
Kotnyek István munkái nem ismeretlenek a zalaegerszegi közönség előtt,
hiszen az elmúlt évtizedekben egyéni tárlaton és csoportos kiállításokon is
szerepeltek már itt munkái. 1992-ben Zala Art díjat kapott, 1993-ban pedig Zala
Megye Közgyűlésének Alkotói Díját vehette át. Tíz évvel ezelőtt (hatvanadik
születésnapján) a mostanihoz hasonlóan a VMK-ban nyílt tárlata. Akkor „Mentés
másként” címmel festett objektjeit hozta el városunkba. Akkori alkotásait is
néhai használati tárgyak (teknők, ládák) ihlették. És ahogy 2008-ban, úgy most
is: a jubileum alkalmából nemcsak Zalaegerszegen, hanem Nagykanizsán is nyílt
kiállítása. (A Magyar Plakát Házban látható retrospektív tárlat a sokoldalú
képzőművész fotográfián túli munkáiból – főleg festményeiből – válogat.)
Kanta Judit |
A zenei világnap (október 1.) kapcsán egy frissen alakult, vagy inkább újjászületett régi zenekart, a Lélekmadár együttest mutatjuk be. A három hölgy alkotta csapat a vokális zene és a zenében a női minőség megjelenítésének elkötelezettje. Repertoárjuk kiemelkedő szelete a hazánkban még mindig ritka, de egyre inkább kedvelt gospel.
– b. k. –
– Néha kell a változás, mi is abban vagyunk – mondta Kanta Judit,
a korábbi Black and Proud zenekarból létrejött új csapat vezetője. –
Augusztusban alakultunk Pataki Tímeával és Pintérné Kálmán
Mariannával. Marianna korábban tanítványom volt, és a hangja éppen
megfelelt a hiányzó posztra. Most nagy szorgalommal tanulja a dalokat, ahol
altot énekel. Ezt a gospelben sokan monoton szólamnak tartják, pedig ez adja meg
az egész zene lüktetését.
– Marad akkor a fő irány, a gospel?
– A régi névhez sok megszokás is társult. Ezért is jó ez a váltás, mert
nyitottá tesz új lehetőségekre. A gospel mellett, ami egyre keresettebb műfaj a
közönség részéről, próbálunk más stílust is énekelni. Ami közös, a női minőség
megjelenítése és hangsúlyozása, a vokális zene éltetése.
– Ezért nincs férfi tag? Maga a gospel is nőies?
– Általában van benne férfiszólam is. Gondolkodtunk mi is ezen, ki is
próbáltuk, de valahogy elvitte az egész lényegét. Ezért maradtunk mi hárman
lányok.
– Az új formációval volt már fellépés?
– Még nem, majd októberben debütálunk, és a tervek szerint a keszthelyi
gospeltalálkozón is fellépünk majd december elején.
– Honnan jött ez az érdeklődés?
– Korábban tagja voltam egy másik zenekarnak, amely énekelte ezt a
stílust is. A zenekar feloszlása után bennem űr maradt és igény a folytatásra.
Aztán elkezdtem behatóbban tanulmányozni a műfajt, az afro-amerikai autentikus
gospelt és a spirituálékat. És egyre elém hozta az élet a zenei csatornákon,
mert akkoriban még nem volt elterjedt nálunk az internet. S talán az országban
elsők között voltunk, akik a gospelt tűzték ki a zászlajukra. Ennek a
ritkaságnak a hátránya volt, hogy kevésbé is keresték. Volt, amikor
pihenőpályára kellett tenni a dolgot. De vallom, hogy amivel dolgunk van az
életben, az úgyis elénk toppan. Így végül néhány évtized után most már helyünk
és keresettségünk van ezzel a műfajjal. Számomra egyébként az önkifejezést, a
szabadságot, az érzések megélését jelenti a gospel.
– Honnan a lírai zenekarnév?
– Götli Kinga kortárs zalaegerszegi költő verséből, amely
éppen a szívből jövő zenélésről szól, és úgy éreztük, ez passzol hozzánk, ezért
választottuk együttesünknek ezt a nevet.