Portrék, történetek, vizuális trükkök | Liptaiék, Nánásiék, D. Tóthék | Szerelmi kiokosító felnőtteknek | Amikor néptáncot járnak |
Portrék, történetek, vizuális trükkök
Borsos zoltán fotói az apáczaiban
Analóg géet használ, mert annak sikerében ott rejlik a kockázat izgalma. Érdeklik a portrék mögött meghúzódó történetek, vagy az épületek, növények formavilága és azok tükröződési lehetőségei.
– pP –
Borsos Zoltán amatőr fotográfusnak a napokban nyílt tárlata a
kertvárosi Apáczai Művelődési Központ galériájában. Az alkotóval a megnyitó
előtt beszélgettünk; a tárlatrendezés utolsó mozzanatai közben. Már a „Famous
last words” címet viselő kiállítás installációja is izgalmas, hiszen a különböző
méretű fotók zömét kifeszített, párhuzamos zsinórokra csíptette a művész. Mint
meséli, az ötletet a Páterdombon működő D'Clinic Studios rezidenciaprogram egyik
alkotójától „kölcsönözte”. A kiállítótér két oldalán „lebegő” fotók méret és
téma szempontjából egymás tükörképei – mondja az alkotó. A tükröződés amúgy is
fontos most, hiszen a fotók egy részén épületek struktúrája, növények
formavilága, mintázata jelenik meg; egy képben ismétlődve. Bár Borsos
Zoltán kizárólag analóg fényképezőgépet használ, az előhívás után
digitális formában kapja meg a képeit, amiken még végez utómunkát. A tükrözések
is ekkor készülnek, bár, mint meséli, már a fotózás pillanatában tudja, hogy
melyik épület, falevél vagy virág alkalmas arra, hogy tükröződve váljon egy
teljes képpé. Így ez tudatos választás eredménye. Az érdekli, hogy egy
hétköznapi formából hogy lehet vizuális élményt, trükköt készíteni.
Hogy miért éppen az analóg fotókat szereti egy alapvetően digitális világban?
– Sokkal őszintébb és improvizatívabb ez a technika. Nagyobb benne a kockázat
is, hiszen nem biztos, hogy sikerül a kép. Nincs mód arra, hogy visszanézzük,
töröljük, újrafotózzuk. Csak egy esély van, és az eredmény majd pár hét múlva
derül ki – mondja.
Borsos Zoltán képei között portrékat, sőt hátulról fotózott
alakokat is találunk, különféle környezetben. Itt a véletlenszerűséget és a
konceptualista képalkotást szerette volna egymáshoz közelíteni. Random
pillanatok és beállított képek egyaránt vannak.
– A portréim hasonló módon vannak megkomponálva, ám mindegyik más-más történetet
mesél el. A fotók az elmúlt két év utazásainak eredményei, és nagyon sok
inspiráció, élmény ért ezalatt az idő alatt. A mostani tárlat tulajdonképpen
ezeknek az összefoglalása. A portrén szereplő arcok között ismerőseim is vannak,
de idegenek is, akik beleegyeztek, hogy kép készüljön róluk. A hátulról fotózott
emberek pedig a környezetükkel együtt érdekesek. Hiszen itt nem az arcra
koncentrálunk, hanem az egészre; a környezeti háttérre, fényekre. Ezek a képek
arra is jók, hogy a nézők a saját történeteiket is hozzátegyék a látottakhoz. De
egy kicsit az elmagányosodott nagyvárosi létet is megjelenítik. A fotók egy
része ugyanis Budapesten készült. A Famous last words sorozat 350 fotójából most
65–70 kép került kiállításra. Az alkotó azt mondja, ez a tárlat egy korszak
lezárása is egyúttal. Úgy érzi, hogy az elmúlt években – a kísérletezés,
útkeresés közben – talán túlságosan is hagyta magát befolyásolódni más művészek
munkái által. A jövőben viszont lazábban, ösztönösebben szeretne dolgozni.
Kíváncsi arra, hogy milyen képek születnek akkor, ha csak saját belső hangjára
hallgat.
Az Apáczaiban MK-ban látható kiállítást – mely március 14-ig látogatható –
Nadrai Róbert zenész nyitotta meg.
Közismert házas- és testvérpárok az idei Páholyban
Az eddigiektől kicsit eltérő repertoárral várja ebben az esztendőben a közönséget az Egerszegi Páholy. A Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben megrendezésre kerülő estek részleteiről a szervezők tájékoztatták a sajtót.
– pet –
Mint azt Flaisz Gergő, a Keresztury VMK igazgatója elöljáróban
elmondta: a korábbiakhoz képest rendhagyó lesz az év, hiszen elsősorban párok
(házas- vagy testvérpárok) érkeznek, és leginkább a média világából válogatták a
meghívott vendégeket. Akikkel továbbra is Buza Beáta beszélget
majd. Ami a részleteket illeti, Takács Kata, a hangversenyterem
művészeti titkára elárulta: február végén Liptai Klaudia
televíziós személyiség és férje, Pataki Ádám cukrászmester
érkezik, a nyári szünet előtt Ördög Nóra műsorvezető és férje,
Nánási Pál fotóművész lesz a vendég, ősszel pedig egy testvérpárral,
vagyis D. Tóth Kriszta és D. Tóth András
újságírókkal folytatódik a show, az évadot pedig Pataki Ági
exmodell, filmproducer zárja. (Szerették volna, ha Pataki Ági is
férjével, Kovács Gábor producerrel érkezik, ám ő nem vállalta a
fellépést.) Az, hogy most elsősorban a média és nem az előadó-művészet
területéről érkeznek a vendégek, nem volt teljesen tudatos döntés, részint így
alakult. Azonban kíváncsiak rá, hogy a közönség hogyan reagál a dologra; az
előrejelzések szerint van igény az ehhez hasonló, „beszélgetős estekre” is, ahol
nem kerül sor egyéb produkcióra. Flaisz Gergő úgy látja, hogy nem
árt az érdeklődést „frissen tartani” abból a szempontból sem, hogy esetleg olyan
embereket is bevonzzanak a hangversenyterembe, akik korábban nem jártak még oda.
Emellett persze szeretnék megtartani a Páholy törzsközönségét is. Jövőre pedig
nem kizárt, hogy újra az előadó-művészeti vonal kerül fókuszba.
Az Egerszegi Páholy háziaszszonya, Buza Beáta hozzátette: mikor az
idei koncepción gondolkodtak, ötletül szolgált a 2018-ra meghirdetett Családok
éve eseménysorozat. Így most főleg olyan, a médiában dolgozó hírességeket
hívtak, akik házaspárok, vagy testvérpárok és mindannyian családosok is.
Elsősorban az ő munkásságuk, hobbijaik, mindennapi életük és a velük történt
érdekességek kerülnek szóba az esteken. A rendezvény célja a szórakoztatáson túl
az, hogy a vendégeket, mint hétköznapi embereket is megismerhesse kicsit a
közönség. Így a nyitottság és a közvetlenség is fontos eleme lesz a programnak.
A sajtótájékoztatón Takács Kata a hangversenyterem két tavaszváró
programjára is felhívta a figyelmet: március elsején Vigh Andrea
hárfaművész, március 27-én pedig a zalaegerszegi Nauratyill Zita
orgonaművész koncertjére kerül sor.
Szerelmi kiokosító felnőtteknek
Bábjáték a szexről, virágnyelven
Néha a felnőttekre is ráfér némi szexuális felvilágosítás, mert tuti, hogy nem mindenki figyelt eléggé bioszórán, vagy amikor Ádámról és Éváról tanultunk. Az is eléggé valószínű, hogy a népdalokban, népmesékben rejlő pajzán jelentéstartalomra sem gondolunk túl sokat a dolgos hétköznapokon.
– pP –
Persze az ember agya elég gyorsan átáll arra a bizonyos „virágnyelvre”, és nem
kell Google-keresés ahhoz, hogy pontosan értsük, hogy mi is történik például
akkor, amikor az „aranymadár berepül az aranyfészekbe”. A teregetés szó pedig
ezentúl új asszociációkat kelt (most majdnem azt írtam, hogy gerjeszt) azokban,
akik részt vettek a Griff Bábszínházban megrendezésre kerülő Esti Mese
Felnőtteknek sorozat legutóbbi előadásán. Ezúttal Fabók Mancsi
Bábszínháza vendégeskedett Zalaegerszegen, vagyis Fabók Mariann
színész, rendező és férje, Keresztes Nagy Árpád színész pajzán
népi históriákra épülő bábelőadását láthatták a nézők. Az Azért a kis
bolondságért című vásári vígjáték afféle humoros szerelmi „kiokosító”, ám közben
egy „csiklandós vérű” lány, Böske életét (és tulajdonképpen tragédiáját) meséli
el. Előbb azonban vissza kellett ugrani kicsit Ádámhoz és Évához, hogy tisztában
legyünk néhány alapfogalommal, meg a férfiak és nők közötti legalapvetőbb
különbség okával. Nincs itt kérem semmiféle oldalborda! Isten külön varrta meg
Ádámot és Évát, csakhogy Ádámnál csípő alatt kicsit hoszszabbra sikeredett a
cérna (épp alkalmas ruhateregetésre, ha Éva stabilizálja). Évának viszont
kevesebb cérna jutott, ezért lába között lett egy rés. Na, ez utóbbi épségére
bizony illett vigyázni egy falusi leánynak. Böske azonban már élete első bálján
hagyja, hogy madár szálljon az aranyfészkére. Rá is kap a szerelem ízére
olyannyira, hogy ő lesz a legkapósabb lány a faluban. Sokszor fel is csendül az
előadás során a „félre gatya, pendely” refrénű dal. Böske, a sok hancúrozás után
muszájból – és némi hazugság révén – a falu kapzsi, öreg agglegényének felesége
lesz. Akinek persze az aranymadara már nincs éppen aktív állapotban..., így a
lány más ágyában keresi a boldogságot. Ebből gyermekei is születnek, de férje
nem tudja meg, hogy mástól vannak az utódok. Nagy ugrás van a történetben,
hiszen a fiatal lányt egyszer csak a házasságban csúnyán megráncosodott, életét
gyónni készülő öregasszonyként látjuk viszont. Nyilván nem volt boldog élete.
Tapasztalata viszont annál több van; így elfogadjuk tőle azt a dédanyai
jótanácsot, hogy a háromlábú széket kell keresni. Vagyis azt a férfit, aki
nemcsak testi, hanem szellemi és lelki kielégülést is nyújt. Ettől lesz ugyanis
stabil a kapcsolat. Ami neki nem adatott meg. A szexualitás körül forgó
előadások mindig hordoznak magukban némi veszélyt, mert ez az a téma, amin
nagyon el lehet csúszni. Lehetne túl zavarba ejtő, túl közönséges, vagy obszcén,
de Fabók Mancsiék produkciója egyik sem. Pont annyi utalgatás,
kiszólogatás (a közönség felé is), nyelvi humor, helyzetkomikum van benne, ami
nagyon szórakoztatóvá, pörgőssé teszi az előadást. A díszlet (kiteregetett
ruhák), a zenék, a bábok és egyéb kellékek komplex használata pedig nagyon
látványos és életszerű játékot eredményeznek. Nincs az a prűd erkölcscsősz,
akinek ne csalna mosolyt az arcára.
Közösségteremtő erő, színpadi produkció
Táncházba várta az érdeklődőket a Tarsoly Erdélyi Mezőségért Egyesület. A Gazdasági Főiskola adott otthont a programnak, ahol egy rövid előadás szólt a néptánc lelkületéről is. Az élőzenét a szamosújvári (Erdély) Ördöngös Zenekar szolgáltatta.
–
b. k. –
A néptánc, mint szórakozási forma és közösségteremtő erő, szemben a színpadi
produkcióval. Ezt az egykor volt funkciót szeretné újraéleszteni a szervező
egyesület, hacsak néhány este erejéig is. Egyelőre pályázati támogatással (EMMI,
Csoóri Sándor Alap), tudják biztosítani ezt a lehetőséget, és a
folytatásban reménykednek. Az est háziasszonyával, Nagy Annamáriával
beszélgettünk.
– Szamosújvárról származom, ahol még az esküvők és családi ünnepek alkalmával
néptáncot járnak. Amikor 9 éve idekerültem Zalába, ezt hiányoltam, és szeretném
megmutatni, hogy milyen örömforrás lehet ez a tánc. A magyar néptánc nagyon
szép, sokan táncolják is a világon. Mi meg nem használjuk ki ezt az örökséget,
melyet őseink találtak ki és csiszolták évszázadokon keresztül. Azt tapasztalom,
hogy itt Zalaegerszegen és a környékén lenne igény erre, főleg a középkorosztály
részéről.
– Nem művi az egykori spontán közösségi szórakozást ismeretlenekkel
megpróbálni?
– Valóban nagyon hiányzik a közösség, ami jelenleg nincs. Az első
táncház alkalmával muszáj volt sok embert megszólítanom, aztán örömmel látom,
hogy barátságok kovácsolódnak a táncnak köszönhetően.
– A férfi-női szerepekről is szó esett a néptánc kapcsán.
– Régen a néptánc volt a fiatalság egyetlen szórakozása és egyben az
ismerkedés egy sajátságos formája. Fizikailag egymáshoz lehetett érni,
megbotránkoztatás nélkül. A párkeresés fontos momentuma volt, hiszen sokat
elárult a férfiről és a nőről. Volt idő tánc közben megérezni, hogy tudunk-e
együttműködni a másik emberrel. Milyen az a férfi, tud-e vezetni, figyel-e a
nőre, milyen erősek a mozdulatai, biztonságot nyújt-e, jól esik-e a közelsége.
És mindez fordítva is igaz. A nő le tudja-e követni a férfit, vagy másfelé
kacsingat közben. Vezetés és a követés egyaránt fontos a táncban is és az
életben is.
A mezőségi táncban a férfi az oszlop, a nő pedig díszíti, feltölti élettel az
egészet, ott forog állandóan körülötte, ettől lesz izgalmas, lüktető a tánc. Aki
megnősült, az már mással nem táncolt, csak a feleségével. Akár 50 évig járták
ugyanazt a táncot és kialakult a saját táncuk, mint egy népművészeti alkotás,
két ember közös alkotása. És amikor az idősek néha táncolnak, elfelejtik, hol
fáj és úgy ropják, mint fiatalon. Újra élik a régi erőt, energiát, mindez erős
feltöltő hatású. A gyerekek pedig belenőttek a táncba, mint a járásba. A tánc
rendezte az embereket. Sokan mondták, hogy milyen szépen táncolunk a férjemmel.
Először nem értettem, mire értik, aztán rájöttem, hogy azt az örömöt és kapcsot
látják, ami kettőnk között van, és amit a táncunk másoknak is megmutat.