SmartField Kutatóközpont létesül | Korszerű munkáshotelt adtak át | LMP: közlekedési helyzet | MSZP: az EP-választásról |
Doszpoth Attila, Balaicz Zoltán és Vigh László |
SmartField Kutatóközpont létesül
A járműipari fejlesztéseknek ad helyet
Kutatóknak, mérnököknek, egyetemi hallgatóknak ad helyet a járműipari tesztpálya szomszédságában, a Z-ONE Kft. beruházásában épülő SmartField Kutatóközpont. A 700 millió forintos fejlesztést sajtóbejárás keretében mutatták be.
– AL –
Balaicz Zoltán polgármester azt mondta, a járműipari tesztpályához
kapcsolódóan ez az első olyan magánerős beruházás, amely már a magasan
kvalifikált munkaerőt szólítja meg. Mindez arra mutat, hogy a járműipari
tesztpálya újabb és újabb kutatás-fejlesztési beruházásokat vonz majd
Zalaegerszegre, amelyek a város gazdasági fejlődésének motorjai lesznek. A most
átadott 180 férőhelyes munkáshotellel az önkormányzat is hozzájárul mindehhez. A
polgármester jelezte, hogy hamarosan indul az inkubátorház újabb bővítése, a
duális szakképző központ építése, továbbá elkezdődik egy egymilliárdos
fejlesztés a BGE zalaegerszegi gazdálkodási karán, ahol felújítják az oktatási
épületet és egy SSC-központot létesítenek. Ez utóbbi szintén kapcsolódik a
járműipari tesztpályához, valamint a SmartField Kutatóközponthoz. Vigh
László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos úgy vélekedett, hogy a
265 hektáron épülő járműipari tesztpálya az élet minden területén áttörést hoz.
Megmozdult a magánszféra, ezt jelzi a kutatóközpont létesítése is, ami ráadásul
egy zalaegerszegi cég befektetése. Ezen tízhektáros terület mellett van egy 65
hektáros állami terület is, ami előbb-utóbb kevés lesz, mert olyan sokan
érdeklődnek a már teszteléseket végző próbapálya iránt. Doszpoth Attila,
a beruházó Z-ONE Park Kft. ügyvezetője elmondta, hogy a kutatóközpont a
SmartField elnevezésű tízhektáros terület első létesítménye A mintegy kétezer
négyzetméteres alapterületű épület két fő részből, a már elkészült
műhelyépületből és egy csonka piramist formáló, háromszintes épületből áll. Az
utóbbiban irodák és laboratóriumok lesznek. Az épületegyüttesben 135 fő; kutatók,
mérnökök, technológusok, felsőfokú tanulmányaikat végző hallgatók fognak
dolgozni, az általuk bérelt helyiségekben. Hangsúlyozta, hogy a piaci igényekre
létesülő SmartField Kutatóközponttal az a céljuk, hogy fő helyszíne legyen a
Zalaegerszegen zajló autonóm közlekedéssel kapcsolatos kutatás-fejlesztéseknek.
Rigó Csaba, a Közbeszerzési Hatóság elnöke, dr. Pál Attila, a megyei közgyűlés elnöke, Vigh László, Varga Mihály, Balaicz Zoltán, dr. Sifter Rózsa és Bodó Sándor államtitkár |
Korszerű munkáshotelt adtak át
A munkaerő-mobilitást segítheti
Ma már a munkaerőhiány okoz gondot a foglalkoztatásban, ezért a kormány négy nagyobb területen kívánja feltárni a tartalékokat, fogalmazott Varga Mihály a 600 millió forintos költséggel az országban elsőként megépült munkáshotel átadásán Zalaegerszegen.
– A. L. –
A pénzügyminiszter azt mondta, hogy a város gyorsan reagált a kormány által
kínált lehetőségekre, így valóban a program első fecskéje a Zalaegerszegen
létesített munkáshotel. Jelezte továbbá, hogy Zala az ország hetedik
legfejlettebb megyéje, ahol az egy főre eső bruttó hazai termék 33 százalékkal
nőtt az elmúlt nyolc évben. Ebben szerepet játszik, hogy ezen idő alatt 3
százalékra csökkent a munkanélküliségi ráta a megyeszékhelyen. Aki munkát akar,
az talál is a városban, emellett szállást a korszerű munkáshotelben. Kiemelte, a
munkaerő-mobilitásra csak átmeneti megoldás lehet munkásszállók építése, mert a
kormánynak nem célja az ország azon részeinek elnéptelenítése, ahol kevesebb a
munkalehetőség. Ellenben segíteni kívánnak azoknak a vállalkozásoknak,
amelyeknek munkaerőre van szükségük. Az országos foglalkoztatási adatokra
rátérve elmondta: a 2010-es csaknem 12 százalékos munkanélküliségi ráta mára 3,6
százalékra csökkent. Az állásban lévők száma 820 ezerrel emelkedett, melyből 700
ezer fő a magánszférában helyezkedett el. Varga Mihály
hangsúlyozta: mindehhez a gazdaság általános helyzete adja a hátteret. Tavaly a
szezonális hatásokkal kiigazított adatok szerint 5 százalékos volt a gazdasági
növekedés, háromszorosa az uniós átlagnak. Idén 4 százalék körüli növekedéssel
számolnak. Balaicz Zoltán polgármester kiemelte, hogy a jelentős
beruházásoknak köszönhetően 2015-től mintegy 4 ezer új munkahely jött létre a
városban. A helyi gazdaság munkaerőigénye azonban nem csökkent, melynek egyik
megoldásaként fogtak bele a volt munkásszálló, illetve kollégium átalakításába.
A beruházáshoz 360 millió forint állami támogatást kaptak, amit az önkormányzat
240 millió forinttal egészített ki. A város cége, a LÉSZ Kft. fogja működtetni a
180 férőhelyes, korszerű szállót, amit szinte teljes egészében a Flex vesz
igénybe. A szakképzett munkaerő biztosítása érdekében egymilliárd forintos
felsőoktatási fejlesztés indul, és 600 millió forintból a duális szakképző
központ építése is megkezdődik hamarosan, jelezte a polgármester. Vigh
László országgyűlési képviselő többek között azt hangsúlyozta, hogy a
kormány eredményes, külföldön is elismert gazdaságpolitikájának köszönhetően
fejlesztések valósulhatnak meg Zalaegerszegen. Ezek között említette a 45
milliárd forintos költséggel épülő tesztpályát és a hozzá kapcsolódó M76-os
gyorsforgalmi utat, ami szintén lehetőséget ad majd az önvezető és elektromos
járművek tesztelésekre. Dr. Sifter Rózsa kormánymegbízott a
kormányhivatal és a város együttműködését emelte ki, ami a munkáshotel
létesítésében is megnyilvánult. Mint mondta, a pályázat precíz előkészítésének
eredményeként Zalaegerszeg a második legnagyobb értékű beruházást valósíthatta
meg az országban.
Összeomlás szélén állnak az ország legfontosabb közszolgáltatásai. A Lehet Más a Politika (LMP) szerint a közösségi közlekedés, az úthálózat, a vízszolgáltatás, az egészségügy és az oktatás is nagyon rossz állapotban van.
A részletekről a párt országjáró körútja keretében Demeter Márta és Keresztes László Lóránt társelnökök, valamint Hohn Krisztina országgyűlési képviselő tartott sajtótájékoztatót Zalaegerszegen. Keresztes László Lóránt kiemelten beszélt a közösségi közlekedés problémáiról. Mint fogalmazott: az autóbusz-társaság járműparkja nagyon leromlott állapotú, emellett az egész közösségi közlekedésre ráférne az átszervezés. Mindeközben a kormány piacnyitásban gondolkodik, de erre nincsenek felkészülve a magyar vállalatok; a hazai szereplők nem tudnak majd ezeken a tendereken sikeresen szerepelni. A párt szerint a magántőke helyett fontosabb lenne országos szinten újraszervezni mind a helyi, mind a helyközi közlekedést. Többek között közlekedési szövetségek létrehozásával; kiemelt szerepet adva az önkormányzatoknak. Utóbbiak ugyanis nem kapnak kellő állami támogatást a helyi közlekedési feladatok kötelező ellátására. Ezenkívül országos integrált ütemes menetrendre és egységes tarifarendszerre lenne szükség – fogalmazott a társelnök. Demeter Márta hozzátette: a közlekedési vállalatoknál is óriási probléma a munkaerőhiány. Az alacsonyan tartott bérek miatt sokan váltak pályaelhagyóvá, vagy költöztek külföldre. Az LMP szerint a május 26-i EP-választás egyik tétje az is, hogy lesznek-e Magyarországon európai bérek. A párt arra törekszik az Európai Parlamentbe jutása után, hogy közelítse a hazai minimálbéreket az EU-s szinthez. A sajtótájékoztatón az ország úthálózatának problémáiról is szólt. Hohn Krisztina, mint volt kistelepülési polgármester, a zsákfalvak egyre nehezedő mindennapjaira hívta fel a figyelmet. A közlekedés szervezetlensége miatt már buszok is alig járnak be egy-egy településre, a rossz utak miatt pedig sok helyen akadozik a szemétszállítás is.
A progresszív pártcsaládok tudják-e tovább építeni a szociális Európát, hogy az európai polgárokról szóljon a jövő, vagy többségbe kerülnek a szélsőjobbos, populista erők – fogalmazott zalaegerszegi sajtótájékoztatóján dr. Tóth Bertalan, az MSZP elnöke, parlamenti frakcióvezetője.
Mint fogalmazott, az MSZP-Párbeszéd közös listáján szereplők azt szeretnék, ha a progresszív erők kerülnének többségbe.A közös kihívásokra közös megoldásokat kell keresni, ilyen a migráció kérdése is. Súlyos problémák vannak Európában és Magyarországon is, egyre kevesebbeknek jut egyre több. Ezt meg kell állítani. Dr. Tóth Bertalan kifejtette: szociális Európát kell létrehozni, közös szabályokkal. A Fidesz lassan kisodródik az Európai Néppártból és Európából is – fogalmazott. A feladatok között említette, hogy legyen európai minimálbér, közös családi pótlék, közös minimál nyugdíj. Sok feladat van, amit el kell végezni, ezért azt kéri, támogassák az európai parlamenti választáskor a progresszív erőket.