SmartField Kutatóközpont létesül Korszerű munkáshotelt adtak át LMP: közlekedési helyzet MSZP: az EP-választásról  

Doszpoth Attila, Balaicz Zoltán és Vigh László

SmartField Kutatóközpont létesül

A járműipari fejlesztéseknek ad helyet

Kutatóknak, mérnököknek, egyetemi hallgatóknak ad helyet a járműipari tesztpálya szomszédságában, a Z-ONE Kft. beruházásában épülő SmartField Kutatóközpont. A 700 millió forintos fejlesztést sajtóbejárás keretében mutatták be.

– AL –

Balaicz Zoltán polgármester azt mondta, a járműipari tesztpályához kapcsolódóan ez az első olyan magánerős beruházás, amely már a magasan kvalifikált munkaerőt szólítja meg. Mindez arra mutat, hogy a járműipari tesztpálya újabb és újabb kutatás-fejlesztési beruházásokat vonz majd Zalaegerszegre, amelyek a város gazdasági fejlődésének motorjai lesznek. A most átadott 180 férőhelyes munkáshotellel az önkormányzat is hozzájárul mindehhez. A polgármester jelezte, hogy hamarosan indul az inkubátorház újabb bővítése, a duális szakképző központ építése, továbbá elkezdődik egy egymilliárdos fejlesztés a BGE zalaegerszegi gazdálkodási karán, ahol felújítják az oktatási épületet és egy SSC-központot létesítenek. Ez utóbbi szintén kapcsolódik a járműipari tesztpályához, valamint a SmartField Kutatóközponthoz. Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos úgy vélekedett, hogy a 265 hektáron épülő járműipari tesztpálya az élet minden területén áttörést hoz. Megmozdult a magánszféra, ezt jelzi a kutatóközpont létesítése is, ami ráadásul egy zalaegerszegi cég befektetése. Ezen tízhektáros terület mellett van egy 65 hektáros állami terület is, ami előbb-utóbb kevés lesz, mert olyan sokan érdeklődnek a már teszteléseket végző próbapálya iránt. Doszpoth Attila, a beruházó Z-ONE Park Kft. ügyvezetője elmondta, hogy a kutatóközpont a SmartField elnevezésű tízhektáros terület első létesítménye A mintegy kétezer négyzetméteres alapterületű épület két fő részből, a már elkészült műhelyépületből és egy csonka piramist formáló, háromszintes épületből áll. Az utóbbiban irodák és laboratóriumok lesznek. Az épületegyüttesben 135 fő; kutatók, mérnökök, technológusok, felsőfokú tanulmányaikat végző hallgatók fognak dolgozni, az általuk bérelt helyiségekben. Hangsúlyozta, hogy a piaci igényekre létesülő SmartField Kutatóközponttal az a céljuk, hogy fő helyszíne legyen a Zalaegerszegen zajló autonóm közlekedéssel kapcsolatos kutatás-fejlesztéseknek.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Rigó Csaba, a Közbeszerzési Hatóság elnöke, dr. Pál Attila, a megyei közgyűlés elnöke, Vigh László, Varga Mihály, Balaicz Zoltán, dr. Sifter Rózsa és Bodó Sándor államtitkár

Korszerű munkáshotelt adtak át

A munkaerő-mobilitást segítheti

Ma már a munkaerőhiány okoz gondot a foglalkoztatásban, ezért a kormány négy nagyobb területen kívánja feltárni a tartalékokat, fogalmazott Varga Mihály a 600 millió forintos költséggel az országban elsőként megépült munkáshotel átadásán Zalaegerszegen.

– A. L. –

A pénzügyminiszter azt mondta, hogy a város gyorsan reagált a kormány által kínált lehetőségekre, így valóban a program első fecskéje a Zalaegerszegen létesített munkáshotel. Jelezte továbbá, hogy Zala az ország hetedik legfejlettebb megyéje, ahol az egy főre eső bruttó hazai termék 33 százalékkal nőtt az elmúlt nyolc évben. Ebben szerepet játszik, hogy ezen idő alatt 3 százalékra csökkent a munkanélküliségi ráta a megyeszékhelyen. Aki munkát akar, az talál is a városban, emellett szállást a korszerű munkáshotelben. Kiemelte, a munkaerő-mobilitásra csak átmeneti megoldás lehet munkásszállók építése, mert a kormánynak nem célja az ország azon részeinek elnéptelenítése, ahol kevesebb a munkalehetőség. Ellenben segíteni kívánnak azoknak a vállalkozásoknak, amelyeknek munkaerőre van szükségük. Az országos foglalkoztatási adatokra rátérve elmondta: a 2010-es csaknem 12 százalékos munkanélküliségi ráta mára 3,6 százalékra csökkent. Az állásban lévők száma 820 ezerrel emelkedett, melyből 700 ezer fő a magánszférában helyezkedett el. Varga Mihály hangsúlyozta: mindehhez a gazdaság általános helyzete adja a hátteret. Tavaly a szezonális hatásokkal kiigazított adatok szerint 5 százalékos volt a gazdasági növekedés, háromszorosa az uniós átlagnak. Idén 4 százalék körüli növekedéssel számolnak. Balaicz Zoltán polgármester kiemelte, hogy a jelentős beruházásoknak köszönhetően 2015-től mintegy 4 ezer új munkahely jött létre a városban. A helyi gazdaság munkaerőigénye azonban nem csökkent, melynek egyik megoldásaként fogtak bele a volt munkásszálló, illetve kollégium átalakításába. A beruházáshoz 360 millió forint állami támogatást kaptak, amit az önkormányzat 240 millió forinttal egészített ki. A város cége, a LÉSZ Kft. fogja működtetni a 180 férőhelyes, korszerű szállót, amit szinte teljes egészében a Flex vesz igénybe. A szakképzett munkaerő biztosítása érdekében egymilliárd forintos felsőoktatási fejlesztés indul, és 600 millió forintból a duális szakképző központ építése is megkezdődik hamarosan, jelezte a polgármester. Vigh László országgyűlési képviselő többek között azt hangsúlyozta, hogy a kormány eredményes, külföldön is elismert gazdaságpolitikájának köszönhetően fejlesztések valósulhatnak meg Zalaegerszegen. Ezek között említette a 45 milliárd forintos költséggel épülő tesztpályát és a hozzá kapcsolódó M76-os gyorsforgalmi utat, ami szintén lehetőséget ad majd az önvezető és elektromos járművek tesztelésekre. Dr. Sifter Rózsa kormánymegbízott a kormányhivatal és a város együttműködését emelte ki, ami a munkáshotel létesítésében is megnyilvánult. Mint mondta, a pályázat precíz előkészítésének eredményeként Zalaegerszeg a második legnagyobb értékű beruházást valósíthatta meg az országban.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


LMP: közlekedési helyzet

Összeomlás szélén állnak az ország legfontosabb közszolgáltatásai. A Lehet Más a Politika (LMP) szerint a közösségi közlekedés, az úthálózat, a vízszolgáltatás, az egészségügy és az oktatás is nagyon rossz állapotban van.

A részletekről a párt országjáró körútja keretében Demeter Márta és Keresztes László Lóránt társelnökök, valamint Hohn Krisztina országgyűlési képviselő tartott sajtótájékoztatót Zalaegerszegen. Keresztes László Lóránt kiemelten beszélt a közösségi közlekedés problémáiról. Mint fogalmazott: az autóbusz-társaság járműparkja nagyon leromlott állapotú, emellett az egész közösségi közlekedésre ráférne az átszervezés. Mindeközben a kormány piacnyitásban gondolkodik, de erre nincsenek felkészülve a magyar vállalatok; a hazai szereplők nem tudnak majd ezeken a tendereken sikeresen szerepelni. A párt szerint a magántőke helyett fontosabb lenne országos szinten újraszervezni mind a helyi, mind a helyközi közlekedést. Többek között közlekedési szövetségek létrehozásával; kiemelt szerepet adva az önkormányzatoknak. Utóbbiak ugyanis nem kapnak kellő állami támogatást a helyi közlekedési feladatok kötelező ellátására. Ezenkívül országos integrált ütemes menetrendre és egységes tarifarendszerre lenne szükség – fogalmazott a társelnök. Demeter Márta hozzátette: a közlekedési vállalatoknál is óriási probléma a munkaerőhiány. Az alacsonyan tartott bérek miatt sokan váltak pályaelhagyóvá, vagy költöztek külföldre. Az LMP szerint a május 26-i EP-választás egyik tétje az is, hogy lesznek-e Magyarországon európai bérek. A párt arra törekszik az Európai Parlamentbe jutása után, hogy közelítse a hazai minimálbéreket az EU-s szinthez. A sajtótájékoztatón az ország úthálózatának problémáiról is szólt. Hohn Krisztina, mint volt kistelepülési polgármester, a zsákfalvak egyre nehezedő mindennapjaira hívta fel a figyelmet. A közlekedés szervezetlensége miatt már buszok is alig járnak be egy-egy településre, a rossz utak miatt pedig sok helyen akadozik a szemétszállítás is.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


MSZP: az EP-választásról

A progresszív pártcsaládok tudják-e tovább építeni a szociális Európát, hogy az európai polgárokról szóljon a jövő, vagy többségbe kerülnek a szélsőjobbos, populista erők – fogalmazott zalaegerszegi sajtótájékoztatóján dr. Tóth Bertalan, az MSZP elnöke, parlamenti frakcióvezetője.

Mint fogalmazott, az MSZP-Párbeszéd közös listáján szereplők azt szeretnék, ha a progresszív erők kerülnének többségbe.A közös kihívásokra közös megoldásokat kell keresni, ilyen a migráció kérdése is. Súlyos problémák vannak Európában és Magyarországon is, egyre kevesebbeknek jut egyre több. Ezt meg kell állítani. Dr. Tóth Bertalan kifejtette: szociális Európát kell létrehozni, közös szabályokkal. A Fidesz lassan kisodródik az Európai Néppártból és Európából is – fogalmazott. A feladatok között említette, hogy legyen európai minimálbér, közös családi pótlék, közös minimál nyugdíj. Sok feladat van, amit el kell végezni, ezért azt kéri, támogassák az európai parlamenti választáskor a progresszív erőket.

 

 

 

 

 

vissza az elejére