Hangolódj a másikra | Fazekastalálkozó Gébárton |
Közművelődés vs. digitális nemzedék?
Szakmai kihívásokról a népművelők vándorgyűlésén
Szakmai találkozó a VMK-ban. Középen Bordás István elnök. |
A közművelődési ágazat egyik legnagyobb kihívása az, hogy meg tudják-e találni a hangot a fiatalabb korosztályokkal. Vagyis, hogy a szakma képes lesz-e arra, hogy megtanulja a „Z” és az „Alfa” generációk nyelvét?
– pP –
Törekvés van, de még sok a tennivaló – hangzott el a fent megfogalmazott
kérdéssel kapcsolatban a tömör válasz a Magyar Népművelők Egyesületének XXXVI.
vándorgyűlésén. A háromnapos országos szakmai találkozónak idén Zalaegerszeg
adott otthont. A bevezető gondolatokat pedig Bordás István, a Magyar Népművelők
Egyesületének elnöke vetette fel a Keresztury VMK-ban rendezett szerdai
konferencia nyitányaként. Az elnök a rendezvényt megelőzően lapunk érdeklődésére
elmondta: az egyesület vándorgyűlésének célja minden évben az, hogy a
közművelődésben dolgozó szakemberek, előadások és kerekasztal-beszélgetések
során megvitassák az aktuális kérdéseket. Az idei téma különösen fontos: a
fiatal korosztályok kulturális, kommunikációs és közösségi szokásai kerültek
terítékre. Bordás István szerint a művelődési házak egyik
legfontosabb célcsoportjai a fiatalok, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy épp
velük a legnehezebb megtalálni a hangot. Ehhez a népművelőknek, kulturális
szakembereknek meg kell tanulniuk azokat a kommunikációs technikákat, melyeket
az említett korosztályok használnak. A közvetíteni kívánt értékeket olyan
formában kell átadni, hogy az érthető és elérhető legyen számukra. Az elnök úgy
látja, hogy a módszereket illetően nincsenek előre definiálható megoldások.
Hacsak, nem a gyors alkalmazkodás képessége! A közművelődésben dolgozóknak
ugyanis gyorsan kell reagálniuk a folyamatosan változó világra (és technikai
eszközökre), mert ha nem, elveszítik a fiatalokat. Ezt erősítette meg
Fekete Péter, az EMMI kultúráért felelős államtitkára is, aki
videóüzenetben köszöntötte a vándorgyűlés résztvevőit. Ahogy fogalmazott: a cél
az, hogy akadálymentesítsük a kommunikációt az idősebb és a fiatalabb
korosztályok között. Persze attól, hogy a munkahelyeket vagy az intézményeket „fiatalosítjuk”
(babzsákfotellel, csocsóasztallal, darts játékkal), még nem lesz 21. századi a
kommunikációnk – hívta fel előadásában a figyelmet egy jellegzetes félreértésre
Steigervald Krisztián tréner. A szakember, aki emellett egyetemi
oktató is, az X, Y és Z generáció kulturális fogyasztási szokásait elemezve
elmondta: mindenekelőtt meg kell értenünk, hogy a digitális korban egészen
máshogy gondolkodnak a fiatalok, mint a korábbi évtizedekben. Nem jobbak, vagy
rosszabbak mint az elődök, csak mások. A digitális nemzedék gyerekei már nem
telefonálnak, hanem üzennek, és nem a televízió fontos a számukra, hanem a
különféle videómegosztók és más online közösségi terek. Egyetemi tanárként
sokszor a hallgatók is szólnak neki: „Tanár Úr! Valami olyant is mondjon, ami
nincs fent a Youtube-on!” A tréner szerint, ha ezen bosszankodunk, az nem a
fiatalok hibája, hanem a miénk. Vagyis azoké, akik nem veszik tudomásul, hogy a
legifjabbak már más értékek mentén és más kulturális szokásokkal élnek. Ezzel
együtt megváltozott a tudásátadás (korábbi lineáris) iránya is, amihez tanárként
és kulturális szakemberként szintén alkalmazkodni kell. A témával kapcsolatban
kerekasztal-beszélgetések is zajlottak a vándorgyűlésen, sőt Nagy Emma,
az Amerikai Nagykövetség kulturális tanácsosa tengerentúli tapasztalatokat is
megosztott az érdeklődőkkel. A rendezvény részeként megnyílt továbbá a „13.
Kultúrházak éjjel-nappal” plakát- és fotópályázatának anyagából rendezett tárlat.
A Zalaegerszegen vendégeskedő kulturális szakembereket Balaicz Zoltán
polgármester is köszöntötte.
Szakmai nap a zeneterápiáról
A közelmúltban szakmai előadás és workshop helyszíne volt a Pálóczi Horváth Ádám Alapfokú Művészetoktatási Intézmény. Az iskola egykori tanulója, Varga Ágnes zeneterapeuta, az Európai Zeneterápiás Szövetség vezetőségi tagja, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának tanársegédje munkájáról tartott előadást.
|
Varga Ágnes |
– B. K. –
Az intézmény tanári kara részéről jelentkezett az igény, hogy az órákon
megjelenő, különböző problémákkal küszködő tanulókkal való bánásmódban mankót,
kapaszkodót kapjanak. Ezért kérték fel a zalaegerszegi származású egykori
tanítványt – aki mind a zene, mind a gyógypedagógia, a speciális nevelés és a
lelki problémák terén otthonos – egy közösen gondolkodó délelőttre.
– A zeneterápiában a zene egy eszköz és nem maga a cél – mondta elöljáróban
Varga Ágnes. – Európa más országaiban sokkal elismertebb ez a módszer,
mint nálunk. Ausztriában például a társadalombiztosítás által finanszírozott
lehetőség, mellyel a nevelési tanácsadókban, kórházakban, idősotthonokban,
szülésnél élhetnek. Széles az alkalmazási terület.
– Hogyan került ez a módszer az életedbe?
– A zene mindig jelen volt nálam, jazzgitár, jazzének érdekelt. Mégis
két közgazdászdiploma megszerzése után, amikor az első gyerekem megszületett,
döntöttem úgy, hogy a zene fontos szerepet kap az életemben. Ekkor került
előtérbe és komolyan nekivágtam ennek az útnak. Zenei témában állami
ösztöndíjban is részesültem, ami elég ritka. De az első élményeim között volt a
zalaegerszegi zeneiskola, azon belül is leginkább Győrffyné Könczöl Tímea
szolfézsórái, a legtöbbet ő adta, ő szerettette meg velem a zenét.
– Háromórás előadást tartottál a témában. Lehetne ebből valamit nagyon
sűrítve megosztani?
– Amikor otthon a kanpén hallgatjuk a kedvenc zenénket, az is egyfajta
terápia, bár tudattalan. A zeneterápia viszont tervezett folyamat, mellyel
gyógypedagógiai vagy pszichés problémákat lehet gyógyítani. Ennek megfelelően
sok részterülete van. Én kompetenciahívő vagyok, mindenki azon a területen
dolgozzon vele, ahol egyébként is gyakorlata van. A terápia lehet passzív:
zenehallgatás, aktív: amikor a kliens zenél vagy énekel és lehet komplex. Zenei
előképzettség nem szükséges, akár még akadály is lehet. Egyszerűen a zenével
könnyebb kapcsolatot teremteni. Így is hangok nyelvén kommunikálunk, de nem
beszéddel. Maga a csend is zene. A foglalkozásokra nincs recept. Mindenkinél más.
Van, akinél kopogtatok az ágy végénél, van, akihez bábot is viszek, vagy a
kedvenc dalát, van, aki igényli a hangszert és van, akihez semmit sem vihetek. A
hangszert valaki csak nézegeti, valakit megnyugtat, valakiből pedig kihozza a
félelmeit, agresszióját, így tudja elengedni, kijön belőle, aminek már régóta ki
kellett volna. Rá kell hangoldóni a másikra, mert érte vagyok.
– Sikerek?
– A zeneterápiában mindig folyamatban kell gondolkodni. Nehéz ezért erre
válaszolni. Mi a nagyobb siker? Hogy aki alig mert megszólalni, mára
rádióbemondó lett, vagy amikor hetek munkája után egy gyerek ki tud mondani egy
szót? Az biztos, hogy a zene az érzelemvilágot gazdagítja, az érzelmi
intelligenciát növeli. Ezt számos kutatás támasztja alá és én is minden esetben
megtapasztalom. Az is tény, hogy a zene az agy számos területét fejleszti, ami
pedig nagyon sok mindenre pozitívan hat vissza.
– Végül is itt Zalaegerszegen mire jutottatok a zenetanárokkal?
– Nagyon nyitott kollektívával találkoztam. A közös gondolkodás során
kiderült, hogy szükség lenne speciális ismeretekre, mert sajnos a gyerekek 80
százaléka valamilyen problémával küzd, amelyekkel kapcsolatban a zenetanárok
nincsenek felkészítve. A továbbképzésékben gondolkodunk.
Egy szakmai és két, a nagy közönség számára nyilvános nappal zajlott Gébárton a fazekas-keramikus találkozó és fesztivál. Zalaegerszeg város XVI. alkalommal adott otthont a rendezvénynek.
– b. k. –
Az ország egész területéről és Szlovéniából 40 fazekas, keramikus lakta be a
Gébárti-szabadidőparkot. Gyönyörű alkotásaik a szakma különböző ágait,
technikáit mutatták be a közönségnek. Mint Skrabut Éva, a
programot rendező Zala Megyei Népművészeti Egyesület vezetője elmondta, a
kiállítók közül sokan éppen Zalaegerszegen szerezték meg kézműves mesterségbeli
tudásukat. Innen „nevelődtek ki”, például OKJ-s képzés keretében, és ilyenkor
visszatérnek az „anyaintézményhez”. Hozzátette még: nem a zalaegerszegi
fazekasfesztivál az egyetlen, mert Debrecen városa is rendez ilyent, de ott
inkább a nemzetköziségen van a hangsúly, tehát a magyar mesterek számára a zalai
a legnagyobb volumenű közös rendezvény. Mindennek a története Németh János
Kossuth-díjas keramikusművész, civilek és a Göcseji Falumúzeum
kezdeményezésének köszönhető, melyhez később csatlakozott, majd 3 éve önálló
szervezője lett a fent említett népművészeti egyesület. A helyszín is így
tevődött át a skanzenből Gébártra, ahol immár kiegészítő programokat kínálva a
Kézművesek Háza is társult az eseményhez. Így szakmai előadásoknak és
kiállításnak adott otthont idén is. Az előadók között volt Bánföldi Ferenc,
aki Kecskemét közeléből érkezett a találkozóra, és saját maga által
kifejlesztett szódamázas kerámiakészítés technikájáról tartott ismertetőt.
– Szeretek mindig a határon mozogni. A szódakerámia készítésének van egy
irányított része, de a készítési technika miatt van esetlegesség is a dologban –
mondta Bánföldi Ferenc. – A kerámiázásban rengeteg lehetőség van,
szinte egy élet is kevés az egészet kitapasztalni. A víz, a hő, a levegő is
beleszól a végeredménybe, és én is teszek hozzá valamennyit. Már gyerekkoromban
elvarázsolt, hogy mit lehet kihozni az agyagból. Zalaegerszegen most vagyok
először, és nagyon tetszik a rendezvény, a vendéglátás, a helyszín és a
társprogramok, melyek nagyon kellemes „háttérzajt” adnak egész nap. A hivatalos
megnyitón Balaicz Zoltán polgármester egy, a jövőre nézve biztató
hírt is közölt. A fazekastalálkozó megrendezése ugyanis bizonytalan pályázati
forráshoz kötött volt eddig. A biztos folytatás érdekében az önkormányzat a
következő évre nagyobb támogatást kíván adni e célra.