Közművelődés vs. digitális nemzedék?

Hangolódj a másikra Fazekastalálkozó Gébárton  

Közművelődés vs. digitális nemzedék?

Szakmai kihívásokról a népművelők vándorgyűlésén

Szakmai találkozó a VMK-ban. Középen Bordás István elnök.

A közművelődési ágazat egyik legnagyobb kihívása az, hogy meg tudják-e találni a hangot a fiatalabb korosztályokkal. Vagyis, hogy a szakma képes lesz-e arra, hogy megtanulja a „Z” és az „Alfa” generációk nyelvét?

– pP –

Törekvés van, de még sok a tennivaló – hangzott el a fent megfogalmazott kérdéssel kapcsolatban a tömör válasz a Magyar Népművelők Egyesületének XXXVI. vándorgyűlésén. A háromnapos országos szakmai találkozónak idén Zalaegerszeg adott otthont. A bevezető gondolatokat pedig Bordás István, a Magyar Népművelők Egyesületének elnöke vetette fel a Keresztury VMK-ban rendezett szerdai konferencia nyitányaként. Az elnök a rendezvényt megelőzően lapunk érdeklődésére elmondta: az egyesület vándorgyűlésének célja minden évben az, hogy a közművelődésben dolgozó szakemberek, előadások és kerekasztal-beszélgetések során megvitassák az aktuális kérdéseket. Az idei téma különösen fontos: a fiatal korosztályok kulturális, kommunikációs és közösségi szokásai kerültek terítékre. Bordás István szerint a művelődési házak egyik legfontosabb célcsoportjai a fiatalok, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy épp velük a legnehezebb megtalálni a hangot. Ehhez a népművelőknek, kulturális szakembereknek meg kell tanulniuk azokat a kommunikációs technikákat, melyeket az említett korosztályok használnak. A közvetíteni kívánt értékeket olyan formában kell átadni, hogy az érthető és elérhető legyen számukra. Az elnök úgy látja, hogy a módszereket illetően nincsenek előre definiálható megoldások. Hacsak, nem a gyors alkalmazkodás képessége! A közművelődésben dolgozóknak ugyanis gyorsan kell reagálniuk a folyamatosan változó világra (és technikai eszközökre), mert ha nem, elveszítik a fiatalokat. Ezt erősítette meg Fekete Péter, az EMMI kultúráért felelős államtitkára is, aki videóüzenetben köszöntötte a vándorgyűlés résztvevőit. Ahogy fogalmazott: a cél az, hogy akadálymentesítsük a kommunikációt az idősebb és a fiatalabb korosztályok között. Persze attól, hogy a munkahelyeket vagy az intézményeket „fiatalosítjuk” (babzsákfotellel, csocsóasztallal, darts játékkal), még nem lesz 21. századi a kommunikációnk – hívta fel előadásában a figyelmet egy jellegzetes félreértésre Steigervald Krisztián tréner. A szakember, aki emellett egyetemi oktató is, az X, Y és Z generáció kulturális fogyasztási szokásait elemezve elmondta: mindenekelőtt meg kell értenünk, hogy a digitális korban egészen máshogy gondolkodnak a fiatalok, mint a korábbi évtizedekben. Nem jobbak, vagy rosszabbak mint az elődök, csak mások. A digitális nemzedék gyerekei már nem telefonálnak, hanem üzennek, és nem a televízió fontos a számukra, hanem a különféle videómegosztók és más online közösségi terek. Egyetemi tanárként sokszor a hallgatók is szólnak neki: „Tanár Úr! Valami olyant is mondjon, ami nincs fent a Youtube-on!” A tréner szerint, ha ezen bosszankodunk, az nem a fiatalok hibája, hanem a miénk. Vagyis azoké, akik nem veszik tudomásul, hogy a legifjabbak már más értékek mentén és más kulturális szokásokkal élnek. Ezzel együtt megváltozott a tudásátadás (korábbi lineáris) iránya is, amihez tanárként és kulturális szakemberként szintén alkalmazkodni kell. A témával kapcsolatban kerekasztal-beszélgetések is zajlottak a vándorgyűlésen, sőt Nagy Emma, az Amerikai Nagykövetség kulturális tanácsosa tengerentúli tapasztalatokat is megosztott az érdeklődőkkel. A rendezvény részeként megnyílt továbbá a „13. Kultúrházak éjjel-nappal” plakát- és fotópályázatának anyagából rendezett tárlat. A Zalaegerszegen vendégeskedő kulturális szakembereket Balaicz Zoltán polgármester is köszöntötte.
 

 

 

 

 

vissza az elejére


Hangolódj a másikra

Szakmai nap a zeneterápiáról

A közelmúltban szakmai előadás és workshop helyszíne volt a Pálóczi Horváth Ádám Alapfokú Művészetoktatási Intézmény. Az iskola egykori tanulója, Varga Ágnes zeneterapeuta, az Európai Zeneterápiás Szövetség vezetőségi tagja, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának tanársegédje munkájáról tartott előadást.

Varga Ágnes

– B. K. –

Az intézmény tanári kara részéről jelentkezett az igény, hogy az órákon megjelenő, különböző problémákkal küszködő tanulókkal való bánásmódban mankót, kapaszkodót kapjanak. Ezért kérték fel a zalaegerszegi származású egykori tanítványt – aki mind a zene, mind a gyógypedagógia, a speciális nevelés és a lelki problémák terén otthonos – egy közösen gondolkodó délelőttre.
– A zeneterápiában a zene egy eszköz és nem maga a cél – mondta elöljáróban Varga Ágnes. – Európa más országaiban sokkal elismertebb ez a módszer, mint nálunk. Ausztriában például a társadalombiztosítás által finanszírozott lehetőség, mellyel a nevelési tanácsadókban, kórházakban, idősotthonokban, szülésnél élhetnek. Széles az alkalmazási terület.
– Hogyan került ez a módszer az életedbe?
– A zene mindig jelen volt nálam, jazzgitár, jazzének érdekelt. Mégis két közgazdászdiploma megszerzése után, amikor az első gyerekem megszületett, döntöttem úgy, hogy a zene fontos szerepet kap az életemben. Ekkor került előtérbe és komolyan nekivágtam ennek az útnak. Zenei témában állami ösztöndíjban is részesültem, ami elég ritka. De az első élményeim között volt a zalaegerszegi zeneiskola, azon belül is leginkább Győrffyné Könczöl Tímea szolfézsórái, a legtöbbet ő adta, ő szerettette meg velem a zenét.
– Háromórás előadást tartottál a témában. Lehetne ebből valamit nagyon sűrítve megosztani?
– Amikor otthon a kanpén hallgatjuk a kedvenc zenénket, az is egyfajta terápia, bár tudattalan. A zeneterápia viszont tervezett folyamat, mellyel gyógypedagógiai vagy pszichés problémákat lehet gyógyítani. Ennek megfelelően sok részterülete van. Én kompetenciahívő vagyok, mindenki azon a területen dolgozzon vele, ahol egyébként is gyakorlata van. A terápia lehet passzív: zenehallgatás, aktív: amikor a kliens zenél vagy énekel és lehet komplex. Zenei előképzettség nem szükséges, akár még akadály is lehet. Egyszerűen a zenével könnyebb kapcsolatot teremteni. Így is hangok nyelvén kommunikálunk, de nem beszéddel. Maga a csend is zene. A foglalkozásokra nincs recept. Mindenkinél más. Van, akinél kopogtatok az ágy végénél, van, akihez bábot is viszek, vagy a kedvenc dalát, van, aki igényli a hangszert és van, akihez semmit sem vihetek. A hangszert valaki csak nézegeti, valakit megnyugtat, valakiből pedig kihozza a félelmeit, agresszióját, így tudja elengedni, kijön belőle, aminek már régóta ki kellett volna. Rá kell hangoldóni a másikra, mert érte vagyok.
– Sikerek?
– A zeneterápiában mindig folyamatban kell gondolkodni. Nehéz ezért erre válaszolni. Mi a nagyobb siker? Hogy aki alig mert megszólalni, mára rádióbemondó lett, vagy amikor hetek munkája után egy gyerek ki tud mondani egy szót? Az biztos, hogy a zene az érzelemvilágot gazdagítja, az érzelmi intelligenciát növeli. Ezt számos kutatás támasztja alá és én is minden esetben megtapasztalom. Az is tény, hogy a zene az agy számos területét fejleszti, ami pedig nagyon sok mindenre pozitívan hat vissza.
– Végül is itt Zalaegerszegen mire jutottatok a zenetanárokkal?
– Nagyon nyitott kollektívával találkoztam. A közös gondolkodás során kiderült, hogy szükség lenne speciális ismeretekre, mert sajnos a gyerekek 80 százaléka valamilyen problémával küzd, amelyekkel kapcsolatban a zenetanárok nincsenek felkészítve. A továbbképzésékben gondolkodunk.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Fazekastalálkozó Gébárton

Egy szakmai és két, a nagy közönség számára nyilvános nappal zajlott Gébárton a fazekas-keramikus találkozó és fesztivál. Zalaegerszeg város XVI. alkalommal adott otthont a rendezvénynek.

– b. k. –

Az ország egész területéről és Szlovéniából 40 fazekas, keramikus lakta be a Gébárti-szabadidőparkot. Gyönyörű alkotásaik a szakma különböző ágait, technikáit mutatták be a közönségnek. Mint Skrabut Éva, a programot rendező Zala Megyei Népművészeti Egyesület vezetője elmondta, a kiállítók közül sokan éppen Zalaegerszegen szerezték meg kézműves mesterségbeli tudásukat. Innen „nevelődtek ki”, például OKJ-s képzés keretében, és ilyenkor visszatérnek az „anyaintézményhez”. Hozzátette még: nem a zalaegerszegi fazekasfesztivál az egyetlen, mert Debrecen városa is rendez ilyent, de ott inkább a nemzetköziségen van a hangsúly, tehát a magyar mesterek számára a zalai a legnagyobb volumenű közös rendezvény. Mindennek a története Németh János Kossuth-díjas keramikusművész, civilek és a Göcseji Falumúzeum kezdeményezésének köszönhető, melyhez később csatlakozott, majd 3 éve önálló szervezője lett a fent említett népművészeti egyesület. A helyszín is így tevődött át a skanzenből Gébártra, ahol immár kiegészítő programokat kínálva a Kézművesek Háza is társult az eseményhez. Így szakmai előadásoknak és kiállításnak adott otthont idén is. Az előadók között volt Bánföldi Ferenc, aki Kecskemét közeléből érkezett a találkozóra, és saját maga által kifejlesztett szódamázas kerámiakészítés technikájáról tartott ismertetőt.
– Szeretek mindig a határon mozogni. A szódakerámia készítésének van egy irányított része, de a készítési technika miatt van esetlegesség is a dologban – mondta Bánföldi Ferenc. – A kerámiázásban rengeteg lehetőség van, szinte egy élet is kevés az egészet kitapasztalni. A víz, a hő, a levegő is beleszól a végeredménybe, és én is teszek hozzá valamennyit. Már gyerekkoromban elvarázsolt, hogy mit lehet kihozni az agyagból. Zalaegerszegen most vagyok először, és nagyon tetszik a rendezvény, a vendéglátás, a helyszín és a társprogramok, melyek nagyon kellemes „háttérzajt” adnak egész nap. A hivatalos megnyitón Balaicz Zoltán polgármester egy, a jövőre nézve biztató hírt is közölt. A fazekastalálkozó megrendezése ugyanis bizonytalan pályázati forráshoz kötött volt eddig. A biztos folytatás érdekében az önkormányzat a következő évre nagyobb támogatást kíván adni e célra.

 

 

 

 

 

vissza az elejére