Díszlet és jelmez összhatása Nem áruló – kiváló hadvezér volt Változatos mesekínálat Táncos rendezvények a Lisztben

Díszlet és jelmez összhatása

Kulisszatitkokról a színházbarátok klubban

Öltöztetésről, jelmezekről, díszletekről és legendás színdarabokról is szó volt a Színházbarátok Köre legutóbbi rendezvényén, melynek vendégei Szőke Julianna jelmeztervező, a jelmeztár vezetője és Mészáros Tibor díszlettervező, a műhelyház vezetője voltak.

– pP –

A Hevesi Sándor Színház társulatának tagjaival Iványi Ildikó beszélgetett. Mint megtudtuk: Szőke Julianna már a kezdetektől, vagyis 1982-től erősíti a színházi csapatot. Öltöztetőként került a frissen alakult társulathoz, így részt vehetett a Ruszt József által rendezett Az ember tragédiája produkcióban is. Mint mesélte, sokáig a színésznőket öltöztette. Nem konkrétan egyet, hanem mindazokat, akik egy-egy előadásban szerepeltek. Ennek része volt az úgynevezett gyorsöltözés is, vagyis amikor a színészeket két jelenet között, a takarásban kellett átöltöztetni. Úgy érzi, hogy sokat köszönhet Laczó Henriette jelmeztervezőnek; ő biztatta a tervezésre, miután öltöztetőből jelmeztervező-asszisztens lett. Először mesejátékokhoz, majd felnőtt előadásokhoz is készített jelmezeket. A beszélgetés során szóba került bolhapiacra járás, mosás és „koszolás” is, vagyis amikor egy-egy darab kedvéért direkt „régiesítenek”, sárgítanak ruhadarabokat. A színház jelmeztárában egyébként hatezernél is több ruhadarab van, és a szám évről évre nő. Talán sokaknak úgy tűnik, hogy nagy a jelmeztárban a rendetlenség, de ahogy Julika fogalmazott: a kupit ő csinálja, így mindig meg is találja, ami éppen kell. Mészáros Tibor 1984-ben került a színházhoz. A Deák-iskola faipari szakán érettségizett, és éppen ekkoriban költözött oda a színház díszletgyártó műhelye. Már szakközépiskolásként kacsintgatott felé, később aztán itt lett díszletfestő. Mint meséli, a díszlettervezésről akkoriban nem sokat tudtak, Ruszt József taníttatta a csapatot, majd Bischof Sándor áldozatos munkája révén vált egyre profibbá és országszerte ismertté a zalaegerszegi műhelyház.  Az elmúlt közel harminc évben ötszáz különféle színházi díszlet készült itt. Kevesen tudják, hogy nemcsak a Hevesi Sándor Színháznak dolgoznak, hanem az ország más teátrumainak is. De készült itt már filmekhez is díszlet: például az amerikai–magyar koprodukcióban készült Josephine Baker élete című zenés filmhez Ennek bevételéből épült aztán meg a színház klubjának jellegzetes – és ma is használatos – berendezése. Sőt, egyik évben a Velencei Biennálé magyar pavilonját is ők rendezték be. A jelmez- és a díszlettervezők között nagyon szoros a munkakapcsolat. Egy-egy darab szövegkönyvét ők olvassák el először, aztán konzultálnak a rendezővel a képi világról. Nem mindegy, hogy valaki korhű ábrázolást szeretne, vagy modernebb felfogásban képzeli el a „dizájnt”; legyen szó jelmezről vagy díszletről. És persze az is lényeges (sőt!), hogy az egészre mekkora forrás áll rendelkezésre. Régebben ez még úgy működött, hogy elkészültek a jelmez- és díszlettervek, ami alapján összeállt a költségvetés. Ma ez pont fordítva van. Az előadáshoz készült rajzokat, skicceket, terveket aztán bemutatják a rendezőnek, amit tervelfogadás követ. Utána jöhet a gyártás. Bár a rendezőknek mindig van egy-egy konkrét elképzelése, a díszlet- és a jelmeztervező a munka során alapvetően szabad kezet kap. De, folyamatosan konzultálnak egymással és a rendezővel: a tér és a jelmezek összhatása, színvilága ugyanis nagyon fontos. Ha kell, a színészt és a teret el kell választani egymástól, persze lehet olyan eset is, hogy épp bele kell olvadnia a háttérbe. A jelmeztárvezető hozzátette: a vendég rendezők sokszor hoznak magukkal jelmeztervezőt, ilyenkor az asszisztensi feladatokat látják el helyben. Szőke Julianna és Mészáros Tibor már a jövő évadon dolgoznak. Június elejére az Oscar című vígjáték terveivel kell elkészülniük.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Nem áruló – kiváló hadvezér volt

A görgei-kérdésről az újabb kutatások tükrében

Dr. Hermann Róbert Görgei-tárlat a Nemzeti Múzeumban.

Áruló volt vagy sem, kártékony alak, vagy a magyar történelem egyik kiemelkedő hadvezére, személyisége? „A Görgei-kérdés egykor és ma” címmel tartott előadást a közelmúltban prof. dr. Hermann Róbert történész. A VMK Cafféban rendezett találkozón az 1848/49-es szabadságharc hadvezérének, Görgei Artúrnak az emlékezete és megítélése volt a téma.

– pP –

Az előadó bevezetésképpen elmondta: közel fél évszázadig tartotta magát az a nézet, hogy Görgei áruló volt. Az újabb kutatásoknak hála, ez a vád már visszavonulóban van. Köszönhetően többek között Katona Tamás történész munkásságának, aki a nyolcvanas években már pozitív Görgei-képet sugallt tanítványainak az egyetemen. Hermann Róbert elmondta: bár ma már sokkal tisztábban látjuk a kérdést, a történettudománynak még komoly adósságai vannak Görgei Artúr hosszú életének (98 évesen hunyt el) és rövid pályafutásának feltárásában. Szerepének megítélésében pedig még mindig sok az ellentmondás, melyet az eddig előkerült dokumentumok elemzésével, értékelésével igyekeznek árnyalni a szakemberek. Szerinte az ellentmondások egy része abból adódik, hogy bár a 19. század egyik legkiválóbb hadvezérét tisztelhetjük benne, sokáig nem a nyertes csatáit, sikeres hadvezetéseit értékelte a történetírás (és a történelmi emlékezet), hanem politikai szándékait. Mintha a világosi fegyverletétel csak egy politikai tett lett volna, nem pedig hadászati kérdés. (Hogy mit vár el a politika, és milyen reális lehetőségei vannak egy hadvezérnek, az minden esetben összeegyeztethető.) Görgei elsősorban katona volt (emellett vegyész végzettséggel rendelkezett), és katonaként is gondolkodott. A politikába kényszerből „avatkozott bele”. A kollektív vezetés elvét tanulta és vallotta; vagyis amihez nem értett, ahhoz keresett megfelelő embereket. Európai szintű hadsereggel európai sikereket ért el. Nem sokkal utána viszont már árulóként tekintettek rá. Oka ennek többek között, hogy a szabadságharcot követően ő kegyelmet kapott, bár hosszú száműzetésre ítélték. Az előadás során a történész a szabadságharc hadjáratait elemezte azok eredményeinek és kudarcainak tükrében, eljutva egészen az 1849. augusztus 9-i temesvári vereségig és az azt követő világosi fegyverletételig. A szabadságharc alatt tizenegy nagy csatából ötben a magyarok nyertek, ebből négyben Görgei volt a fővezér. Hat saját hadjáratából pedig négyben, ha nem is aratott győzelmet, de akaratát rákényszerítette az ellenségre. Nem igaz tehát, hogy harc nélkül adott volna fel csatákat. Tény, hogy óvatos hadvezér volt, igyekezett minimalizálni a veszteségeket. De kiváló taktikus volt, aki képes volt felismerni az ellenség gondolkodásmódját. Azt az elvet vallotta, hogy ha olyanok az erőviszonyok, akkor nem szabad döntő nagy összecsapásba bonyolódni az ellenséges főerőkkel, hiszen az óriási emberáldozatot követel, és akkor mindennek vége. Példaként említette, hogy az oroszok 1813–14-ben Napóleon ellen nem küldtek annyi katonát, mint 1849-ben Magyarország ellen. Ez a beavatkozás a szabadságharc érdemi részét el is döntötte. A világosi fegyverletétellel kapcsolatban többek között elhangzott: amit utólag hibának, árulásnak róttak fel, akkor az az egyetlen logikus döntés volt. Az is tévhit, hogy Görgei egyedül döntött a megadásról, ugyanis augusztus 11-én még összehívott egy haditanácsot, ahol többségi határozat született a fegyverletételről. Persze a szabadságharcot követő közhangulatban: a megtorlások és a nemzeti tragédia feldolgozásának időszakában könnyű volt személyére hárítani a felelősséget. Pláne, hogy a vádaskodásban nem kisebb személyiség, mint maga Kossuth Lajos is élen járt. (Hogy ez miért alakult így, és milyen volt Görgei és Kossuth viszonya a szabadságharc alatt, az egy külön előadás témája lehetne.)

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Változatos mesekínálat

Évadzáró a griff bábszínházban

Sok munkával, ám zökkenőmentesen telt az idei évad a Griff Bábszínházban. A társulat több mint 300 előadást játszott, a bérletesek száma 4800-ra emelkedett, és összesen 36 ezer néző látta a produkcióikat.

– pet –

A bábszínház a napokban tartotta évadzáró társulati ülését, melyen részt vett Vigh László országgyűlési képviselő és Balaicz Zoltán polgármester is. A fenti adatokat Szűcs István igazgató osztotta meg a hallgatósággal a 2018/19-es évadot értékelve. Kiemelte: öt bérletes előadásuk volt idén, illetve két babaszínházi produkcióval is várták a közönséget. Változatos volt a kínálat, hiszen többek között népmesét (A varázskert), klasszikus történetet (Moha és Páfrány) és modern, kalandos meséket (Léghajó a Bodza utcában, Nyúl Karcsi a Vizslaparkban) egyaránt játszottak. A társulat sokat utazott és vendégeskedett más bábszínházaknál, illetve számos fesztiválra, szakmai találkozóra is eljutottak. Ez utóbbiak közül a kecskeméti bemutatkozásra lehetnek a legbüszkébbek, ahol A varázskertet „a legbábosabb előadás” címmel illették; a látványos és nehéz bábmozgatási technikának köszönhetően. A Griff csapata tavasszal Dublinba is eljutott, ahol az írországi magyar közösség előtt játszottak. Az igazgató annak is örül, hogy az általuk szervezett, felnőtteknek szóló bábszínházi estéknek immár lelkes „törzsgárdája” van, így bebizonyosodott, hogy van társadalmi igény ezekre az előadásokra is. A következő évad a tervek szerint augusztus 26-án indul. A repertoárban ezúttal is izgalmas bábjátékok szerepelnek. Többek között egy klasszikus Andersen-mese, A Hókirálynő kerül színre, amit Szálinger Balázs dolgozott át színpadra. Az előadást Mihály Péter rendezi. Szintén zalai kötődésű lesz A széttáncolt cipellők című népmese adaptációja is, amit a Zalai Táncegyüttes hajdani néptáncosa, Fitos Dezső dolgozott át színpadra, az előadást felesége, Kocsis Enikő rendezi. A társulati ülésen díjakat is kiosztottak: a „legtöbb előadást játszó színész” B. Szolnok Ágnes, az „évad társulati tagja” pedig Szántóné Ábrahám Ildikó nézőtéri felügyelő lett. A csapatból hárman más színháznál folytatják ősztől a munkát, így Fekete Ágnestől, Berta Csongortól és Tóth Mátyástól elbúcsúzott a társulat.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Táncos rendezvények a Lisztben

Májusban két nagy volumenű táncos rendezvény helyszíne volt a Kertvárosi Általános Iskola Liszt Ferenc Tagiskolája. A moderntánc-bemutatók sorát június negyedikén néptáncest követte.

– b. k. –

Az intézmény ének-zene és mozgásművészet tagozatos diákjai „Cirkusz” címmel mutatták be hagyományos évadzáró moderntánc-gálájukat. A házon belüli látványos rendezvényt a hónap második felében külsősök bevonásával fejelte meg az immár hatodik alkalommal megrendezett Kertvárosi táncfesztivál. Ez utóbbira nem csak a városból, hanem a megye egész területéről meghívást kaptak a táncot kedvelő csoportok, egyesületek. A résztvevők produkcióit szakmai zsűri bírálta el, Salamonné Kuzma Renáta táncpedagógus-mester vezetésével. A fesztivál győztese címet az „Egy új élet” című koreográfia nyerte a zalaegerszegi Körtánc AMI előadásában. Egyben ők érdemelték ki a legszebben előadott koreográfia címet is, tájékoztatta lapunkat Tasnádiné Fehér Gyöngyi, a rendezvény szervezője. A néptánc elkötelezettjeit pedig várják a június negyediki bemutatóra.

 

 

 

 

 

 

vissza az elejére