Szakrális hely, településképi érték | Nincsen stílus önismeret nélkül | Gábor Miklós alapítvány | Kalandozások égerkével |
Szakrális hely, településképi érték
Kötetben a mária magdolna-plébániatemplom múltja
Egyháztörténet és várostörténet egyben. Röviden így lehetne összefoglalni a Zalaegerszegi Füzetek kiadványsorozat legfrissebb, 15. számát, mely a Mária Magdolna-plébániatemplom 18–19. századi történetét dolgozza fel.
– pP –
A könyv szerzője Cselenkó Borbála, a Szombathelyi Egyházmegyei
Levéltár munkatársa, már korábban is foglalkozott a témával. Néhány évvel
ezelőtt látott napvilágot a „Zalaegerszeg, a szombathelyi püspök uradalma
1777–1848” című munkája, mely szintén az említett várostörténeti kiadványsorozat
részeként jelent meg. A mostani „folytatást”, vagyis „A zalaegerszegi
Mária Magdolna Plébánia és plébániatemplom története a 18–19. században”
című kötetet a napokban mutatták be a Deák Ferenc Megyei és Városi
Könyvtárban. Az egyházmegye, a zalaegerszegi plébánia és a várostörténet
szempontjából is hiánypótló művet Balaicz Zoltán polgármester,
Stróber László apátplébános és dr. Gyimesi Endre, a
könyvet kiadó Zalaegerszeg Kultúrájáért Közalapítvány elnöke is üdvözölte. A
polgármester utalt rá: a plébániatemplom, vagyis a nagytemplom történetének
kutatása Gyimesi Endre úgy látja, hogy a szerző (akitől nem
idegen a zalai környezet, hiszen pákai születésű) mélyen beleásta magát a megye
egyháztörténetébe. A munkához jó hátteret biztosított az egyházmegyei levéltár,
hiszen Egerszeg épp a 18. század közepén került a veszprémi püspökség után a
szombathelyihez, így a korabeli források többsége ott található. A szerző
ezenkívül a Zala Megyei Levéltár munkatársaitól (Csomor Erzsébettől,
Molnár Andrástól és a közelmúltban elhunyt Kapiller Imrétől)
kapott segítséget. Az egyháztörténelem mindig üdvösségtörténelem is – mondta a
kötetbemutatón Stróber László, aki szerint a könyv sorai között
jelen van a lelkiség is. Mint megjegyezte: a templomot építtető Padányi
Bíró Márton veszprémi püspök előrelátó volt a méreteket és a
befogadóképességet illetően, hiszen az 1700-as évek közepén még csak 2000 lakosa
volt Zalaegerszegnek. A püspök mégis kéttornyú, nagy templomot terveztetett.
Cselenkó Borbálával és Kulcsár Bálint szerkesztővel (MNL
Zala Megyei Levéltára) Kiss Gábor könyvtárigazgató beszélgetett.
Többek között elhangzott: a kéttornyú templom alapkőletételére 1747-ben került
sor, a felszentelésre azonban 1803-ig várni kellett. Persze temploma már
korábban is volt a városnak, a mostani helyén egy kisebb, egytornyú,
valószínűleg gótikus stílusú imaház állt. (Ennek maradványai a mostani templom
alatt vannak, mégpedig azért, mert az újat köré építették.) Mindkettőt
Mária Magdolna tiszteletére szentelték fel. A szerző az előzményekről
érdekességképpen elmondta: a 16–17. században – a reformáció hatására – kevés
plébánia maradt fenn az egyházmegye területén. Azonban Zalaegerszeg és környéke
mindvégig megőrizte a katolikus hitet, ezért itt folyamatos volt a
vallásgyakorlás. A török kiűzése és a Rákóczi-szabadságharc utáni konszolidáció
az építkezések időszaka volt, ez jól látszik Zalaegerszegen is. Talán furcsának
tűnik, de a város épp a török kor „jóvoltából” válhatott megyeszékhellyé. Ezt
követően a plébánia is egyre kiemelkedőbb szerepet kapott. Cselenkó
Borbála azt is hangsúlyozta, hogy egy plébánia történetének
tanulmányozásánál fontos a gazdaságtörténeti, művészettörténeti, vagy akár
régészeti hátteret, sőt a filiák (plébániákhoz tartozó egyéb lelkipásztori
helyek) múltját is megismerni. Annál is inkább, mert a templomok a lakosság
mindennapjainak szerves részei voltak; hiszen az egyház a települések életében
komoly társadalmi, kulturális szerepet is betöltött. A templomépítés pedig
nemcsak egyházi (szakrális), hanem művészeti, településképi szempontból is
fontos ügy volt. És mindig nagy eseménynek számított egy város vagy falu
életében. Az új kiadvány részletesen foglalkozik a plébánia és a plébániatemplom
történetével, építésének körülményeivel, felszereltségével. De, az itt dolgozó
lelkipásztorok, segédlelkészek tevékenysége, valamint a város 18–19. századi
hitélete és a felekezeti oktatás is szóba kerül.
Nincsen stílus önismeret nélkül
Schiffer miklós az öltözködés kultúrájáról
A stílus egy attitűd, ami egy embert körbevesz. Nemcsak az öltözködés, hanem ezzel együtt a viselkedés is számít. A múlt heti Street Food Weekend nyitóeseményén hangzottak el az előbbi mondatok, melynek vendége Schiffer Miklós stílusszakértő volt.
– pP –
A város dísztermében megrendezett esten a népszerű szakember mindjárt előadása
elején leszögezte: nem divatról, hanem stílusról lesz szó. A kettő ugyanis nem
ugyanaz. Ahogy a klasszikus mondás is tartja, a divat változik, a stílus viszont
örök. A divat persze fontos, de nem mindenáron: leginkább arra szolgál, hogy
kiválogassuk belőle a stílusunknak megfelelő darabokat. Az előadó szerint nincs
olyan, hogy jó, vagy rossz stílus; inkább stílustalanságról, vagy rossz ízlésről
beszélhetünk. Azt persze mondhatjuk, hogy valakinek a stílusa nem tetszik nekünk.
A szakember úgy látja, hogy napjainkban sokkal lazábbak vagyunk, mint
évtizedekkel ezelőtt, de ettől van pár dolog, amire oda kell figyelni. Már csak
azért is, mert az utcán körbenézve egyre inkább az tapasztalható, hogy a „roszszul
értelmezett lazaság” lett a divat. Vagyis a sikktelenség a sikk, ami nem túl jó.
Elég, ha csak a rosszul viselt leggingsekre, a boka felett érő zsebes nadrágokra
(papuccsal!), vagy a nem sportolásra (hanem hétköznapi viseletként funkcionáló)
sportruházatra gondolunk Ez utóbbiról a stílusszakértő azt mondta: ilyent
kizárólag csak akkor hordjunk, ha tényleg sportolunk, tehát az izzadás a cél.
Schiffer Miklós elmondta: az öltözködés valójában egy kód, egy üzenet,
amivel magunkról közvetítünk valamit a külvilágnak. Akkor van valakinek stílusa,
ha van gondolat a ruha mögött, ha van műveltsége, olvasottsága a viselőnek. És
ami talán a legfontosabb: a jó stílus alapja az önismeret (testalkatunk helyes
ismeretével együtt). Nem a brand és a márka az elsődleges, mert a minőség csak a
második pillanatban látszik egy ruhán. Az a lényeg, hogy én és az öltözék
szinkronban legyünk egymással. A stílusszakértő szerint az öltözködés tanulható,
fejleszthető. Még mindig a mediterrán országok lakóit (olaszokat, spanyolokat,
franciákat) érdemes figyelni e téren. Ők azért stílusosak, mert kifelé élnek,
sok időt töltenek a köztereken és társaságban, ezért a vizualitás nagyobb
hangsúlyt kap a kultúrájukban. Itthon az emberek inkább bezárkóznak: gyakran
látni üres belvárosokat, kihalt falusi utcákat még nyaranta is. Tanulni persze
lehet az ikonoktól is, mint Audrey Hepburn, Coco Chanel, Armani, vagy éppen
Geroge Clooney, sőt James Bond –, hogy csak néhány
klasszikus figurát említsünk. Az előadás második részében az informális,
formális és ceremoniális (ünnepélyes) élethelyzetekhez illő öltözékekről beszélt,
kiemelve a megfelelő üzleti és alkalmi viseleteket. Schiffer Miklós
szerint jó, ha minden élethelyzetre van egy kitalált, önmagunkhoz passzoló
stílusunk. A tapasztalatok azt mutatják, hogy minél érettebbek vagyunk, annál
egyszerűbb és letisztultabb lesz az öltözékünk. Vagyis megtanuljuk, hogy a
kevesebb több. Szerinte az esztétikai profizmus az, ha a megjelenésünkkel úgy
tudunk üzenni, hogy még meg sem szólaltunk!
A kezelői jogot alföldi róbert kapta
Gábor Miklós Kossuth-díjas színművész Zalaegerszegen született (1919. április 7-én). Születésének 100. évfordulója alkalmából az Ady utcai szülőházán lévő emléktáblát Balaicz Zoltán polgármester, Besenczi Árpád, a Hevesi Sándor Színház igazgatója és Farkas Ignác színművész koszorúzta meg. Szülővárosa büszke rá.
Gábor Miklós emlékének megőrzésére felesége, Vass Éva kétszeres Jászai Mari-díjas, Érdemes és Kiváló Művész 2000-ben megalapította a Gábor Miklós-díjat, melyet öttagú zsűri döntése alapján az a színész kaphat meg, aki az év legjobb alakítását nyújtotta Shakespeare-szerepben. A közelmúltban 85 éves korában elhunyt Vass Éva színművésznő, aki a Gábor Miklós-díj alapítójaként gondoskodott a díj jövőjéről. Az alapítványt, annak kezelői jogait Alföldi Róbert rendezőre hagyta örökül, aki a megbízást elfogadta.
Játékos, helyismereti füzet gyerekeknek
Mesés foglalkoztatófüzetet mutattak be a minap a Tourinform-irodában, mely játékos, városi kalandozásra invitálja a gyerekeket és a szülőket.
– pet –
A Kincses kalandok, kalandos kincsek című kiadványt Balaicz Zoltán
polgármester, Tuboly Andrea, a zalaegerszegi Tourinform-iroda
vezetője és Nagy Szilvia képzőművész ajánlotta a sajtó, illetve a
városlakók és az idelátogató turisták figyelmébe. A polgármester elmondta: a
füzet egy újabb fontos lépés a városimázs alakítása felé. A Tourinform-irodának
már korábban is volt hasonló kiadványa, mégpedig egy speciális színezőfüzet, ami
nagyon népszerű volt. Reméli, hogy ez a mostani „kalandos” kiadvány is tetszik
majd a gyerekeknek, segítve őket abban, hogy játékos formában minél többet
megtudjanak a város nevezetességeiről. A foglalkoztatót – melynek főszereplője
Égerke, a kíváncsi és nyomozásra kész egérke – főleg nagycsoportos óvodásoknak
és kisiskolásoknak ajánlják. Tuboly Andrea azt is elárulta: a
kötet öszszeállításához a gyerekek véleményét is kikérték, és rengeteg jó
ötletet kaptak tőlük. A 28 oldalas füzet izgalmas feladatokon keresztül mutatja
be Zalaegerszeg legérdekesebb helyszíneit (például a skanzent, a Dísz teret, a
földönjáró toronyórát, a Deák teret, a termálfürdőt és a Bóbita játszóteret).
Vagyis Égerke nyomozómunkájának segítségével fürkészhetik ki a város titkait. A
cél az, hogy az itt élő gyerekek helyi identitását erősítsék, másrészt pedig,
hogy az idelátogató családok egy modern, kreatív, szórakoztató kiadvánnyal a
kezükben ismerkedhessenek meg a várossal. A füzet dizájnját, képi világát
Tóth Norbert képzőművész alkotta meg, a karaktereket és egyéb
illusztrációkat pedig Nagy Szilvia művésztanár készítette. A
kiadvány a Tourinform-irodában megvásárolható.