A jó fotós költő is | Pannon Tükör és pannon végek |
Válogatás hemző károly fotográfiáiból
Városképek az átalakuló Budapestről, sportfotók, hangulatképek és szelíd lovak, szelíd fényekben. Hemző Károly (1928–2012) Balázs Béla-díjas fotográfus alkotásaiból látható kiállítás a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben.
–
pet –
Életútja jó példa arra, hogy – a tehetségen túl – szenvedélyes munkával hogyan
lesz egy fotólaboránsból elismert fotóriporter és fotóművész. A Zalaegerszegen
nyílt tárlat – melynek címe stílusosan Szelíd história – a Magyar Nemzeti Múzeum
(MNM) Történeti Fényképtárából érkezett. (Egy éve szintén az ő közreműködésüknek
köszönhetően Keleti Éva fotográfus alkotásait láthatták az
érdeklődők, szintén a zsinagógában.) Hemző az 1940-es évek elején a Hunnia
Filmstúdióban kezdte pályafutását, majd nyomdai fényképész és retusőr lett.
Később a Honvéd Sportegyesület, azt követően pedig a Képes Sport munkatársa lett.
Hosszú ideig dolgozott a Magyar Szemle képszerkesztőjeként is (ez a lap a
hetvenes-nyolcvanas években afféle „országimázs” kiadvány volt; magyarul nem,
csak idegen nyelveken adták ki.) A mai felnőtt generáció leginkább Hemző
Károly ételfotóit, és feleségével, Lajos Marival kiadott
szakácskönyveit ismeri – fogalmazott a kiállításmegnyitón Tolvaj Márta
alpolgármester. Hozzátette: ahhoz, hogy valaki jó fotókat készítsen, költőnek is
kell lennie. A most látható anyag afféle koncentrátum Hemző fotóiból; szép
lenyomata az őt körülvevő világnak. Kiscsatári Marianna
főmuzeológus (MNM Történeti Fényképtár) a tárlatot megnyitva elmondta: Hemző
több tízezer felvételt adott a múzeum fotótárának. 2010-ben a budapesti zsáner-
és városképeiből már nyílt egy átfogó kiállításuk, majd az egész életművét
bemutatták egy retrospektív tárlat keretében. A mostani, zalaegerszegi
kiállításra főleg sportfotóiból, városképeiből, na és a híres lovas fotóiból
készítettek válogatást. Mint fogalmazott: Hemző Károly ízig-vérig
fotóriporter volt. Még a nehéz műfajú sportfotózáshoz is megvolt mind a fizikai
állóképessége, mind pedig az alázata és türelme, ami nélkül nem lehet ezt a
munkát elvégezni. Valahogy mindig meglátta, megérezte a nagy akciók, események
előtti pillanatot, így a megfelelő időben kattintott. (Rengetegszer fotózta
például az Aranycsapatot.) A lovak iránti szeretete pedig vidéki nyaralásokkal
kezdődött. Később is rendszeresen fényképezte őket, mert a ló a szabadság
szimbóluma volt számára. Sok olyan különös beállítású képe van, melyeken úgy
tűnik, mintha egyik ló fotózta volna a másikat. Ami munkásságának legismertebb
részét, vagyis a gasztrofotókat illeti: feleségével összesen harmincöt fényképes
receptkönyvet jelentettek meg. Ételképeit és a szakácskönyveket egy konzervgyári
munka ihlette. Csakhogy a konzerv ételekről nem sikerült szép képeket készítenie,
ezért felesége inkább megfőzte a menüsort, amit aztán lefotózott. Így indult
kettejük „gasztro-karrierje”. A tárlaton részt vett Szarka Klára
fotótörténész, a kiállítás kurátora, és Hemző felesége, Lajos Mari
is. A kurátor elmondta: Hemző több generációnak is mestere volt. Emiatt
Lajos Marival, a Mai Manó Házzal és a Robert Capa Központtal közösen
létrehoztak egy Hemző Károly-díjat, melyre minden évben 35
év alatti fotósok pályázhatnak. A zsűri olyan fotográfiákat vár, amelyek
Magyarországon vagy magyar lakta területeken készültek a mindennapi életről, a
művészet, tudomány, sport, szabadidő, a privát élet történéseiről. (Az idei
díjazás épp a napokban történt; melyet Csudai Sándor az Origo
fotósa nyert el.)
Lapszám- és kötetbemutató a könyvhét alkalmából
Az ünnepi könyvhét keretében két új kiadvány is debütált a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban. Bemutatásra került a Pannon Tükör folyóirat legfrissebb száma, majd Göncz László lendvai szerző, Emberek a pannon végeken című kötete.
Az idei, immár 90. könyvhetet Zalaegerszegen Makovecz
Tamás, a város oktatási, kulturális és sportbizottságának elnöke
nyitotta meg. Mint fogalmazott: egy egyedülálló, kuriózumnak számító
rendezvénysorozat ez, mely a könyvekről szól. Azonban ha közvélemény-kutatást
végeznénk a könyv fogalmáról, valószínűleg csak nagyon kevesen tudnák azt
pontosan meghatározni. Nos, a könyv nem más, mint szövegből és ábrából álló,
papír alapú információhordozó, melynek legalább 49 oldalból kell állnia és
nyomdaipari sokszorosítással készülnie. Persze manapság – haladva a korral – már
hangoskönyvekről és e-könyvekről is beszélhetünk. A könyvhét lényege pedig
változatlanul az, hogy közelebb hozza a szerzőket az olvasóközönséghez. Ahogy
azt 1927-ben Supka Géza író, a könyvünnep ötletgazdája
megfogalmazta: az a cél, hogy az írók ingujjban menjenek az utcára, és az
emberek között propagálják műveiket. Az első országos könyvhetet 1929-ben
rendezték meg. Az ünnepi könyvhét alkalmából Bubits Tünde
főszerkesztő és Gál Soma, a szépirodalmi rovat vezetője mutatta be
a Pannon Tükör legújabb, idei harmadik lapszámát. A főszerkesztő elmondta:
kiemelt figyelmet szenteltek most a helyi szerzőknek, hiszen „Zalaegerszegi
sorok – Zalaegerszegi arcélek” címmel egy új rovatot indítottak. Többek között
Nagy Betti versét, Lackner László egy újabb
szerzeményét, valamint Németh János keramikusművészről szóló
írásokat találnak itt az olvasók. De, dr. Gyimesi Endre egykori
polgármesterrel is készült egy nagyobb interjú, mely életének fontosabb (és nem
a politikához kötődő) állomásait mutatja be. A Társművészetek rovatban a szintén
zalaegerszegi Péter Zsombor a Bosszúállók sorozat újabb részéről
írt filmkritikát. A Tanulmány és kritika rovatban pedig lapunk munkatársától,
Pánczél Petrától olvasható egy írás, mely Kosztolányi Dezső
és József Attila kapcsolatáról szól, némi pszichoanalízissel
fűszerezve. Gál Soma a Szépirodalmi rovattal kapcsolatban elmondta,
hogy többek között Péterfy Gergelytől, Kiss Ottótól
és egy fiatal szerzőtől, Csete Somától is olvasható egy-egy friss
szerzemény.
A lapszámbemutatót könyvbemutató követte. A történészként és szépíróként is
ismert szlovéniai magyar szerző, Göncz László Emberek a pannon
végeken című könyvét Kiss Gábor könyvtárigazgató mutatta be,
illetve beszélgetett a kötetről a szerzővel. A riportok olvasmányos átiratából
készült szociográfiai mű arról szól, hogy mit jelentett magyarnak lenni
Szlovéniában, a történelem viharaiban.