Akkor született, amikor a Kádár-rendszer | Kimozdítani a síkból a négyzetet | Merre jár a Pál? |
Akkor született, amikor a Kádár-rendszer
Emlékképek és valóság garaczi regényeiben
1956-ban született, és ez a tény afféle bűvös számként van jelen az életében. Részben azért, mert ha gyerekkorában kimondta születési évszámát, annak volt valami sötét, fenyegető kisugárzása. Másrészt meg azért, mert a forradalom idején lakóhelyük környezetében lövöldözés volt, sokan meghaltak, szülei pedig pincében bujkáltak vele.
– pP –
Garaczi László – merthogy róla van szó – még csak pár hónapos volt
a forradalom napjaiban, így az eseményekre nem emlékszik. A történtek hatására
azonban anyja beteg lett, elment a teje, amitől Garaczi is beteg lett, majdnem
meg is halt. Ezekkel a „fenyegetettségekkel” nőtt fel, hiszen mindez állandó
beszédtéma volt a családban. Az már más kérdés, hogy '56 okairól és hatásairól
soha nem tudott beszélni szüleivel. Ők ugyanis – állami köztisztviselőként –
kitartottak amellett, hogy az ellenforradalom volt. Garaczi László
író, költő volt a Szépírók Társaságának vendége a Club PopUp Undergroundban. A „Literaturista”
sorozat legutóbbi rendezvényén Tóth Imre könyvtáros, költő beszélgetett a
szerzővel. Mint kiderült: Garaczi már tizenéves korában érezte, hogy sok
furcsaság van a Kádár-rendszerben. Például, ha minden annyira oké, mint ahogy
mondják (propagálják), akkor miért félnek mégis sokan bizonyos dolgoktól?
Mondjuk, miért nem mernek kimenni az emberek az utcára 1966. október 23-án este?
Amikor a tízéves Garaczinak, és néhány barátjának épp focizni lenne kedve...,
csak hát nincs elég gyerek a teljes csapathoz.
|
Garaczi László és Tóth Imre |
Szóval gyorsan rájött, hogy itt egypártrendszer van, meg diktatúra. Szabad
Európát kezdett hallgatni, és egyre többet járt az úgynevezett pesti „underground”
körbe, ami tele volt kísérletező alkotóművészekkel. Tulajdonképpen író/költő is
úgy lett, hogy koncertre indult, aztán egy felolvasáson kötött ki. Ekkor
vállalta fel először nyilvánosan verseit. Még papírfecnikről olvasta fel őket,
de a fogadtatás jó volt. Azt mondja, hogy mivel pont akkor született, amikor a
Kádár-rendszer, feladatának tekinti, hogy megírja azokat az érzéseket és
ellentmondásokat, amik a korra jellemzőek. Erről szól az ötrészes „Egy lemúr
vallomásai” regénysorozat (Mintha élnél, Pompásan buszozunk!, Arc és hátraarc,
Wünsch híd, Hasítás). Hogy ezek mennyire önéletrajzi regények, arról a
kritikusok máig szeretnek vitatkozni. (Annál is inkább, mert a kötetek
sorrendben a kisgyerekkortól a felnőtté válás és pályakezdés nehézségeinek
időszakáig kalauzolják el az olvasót.)
Garaczi szerint, azért nem kell mindent készpénznek venni, ami le van írva!
Önéletrajzi ihletettség persze van; tényleg erős emlékképekből indul ki egy-egy
mű, de fikciókat is bőven tartalmaz. Mint a regények általában. Könyvei
ugyanakkor játékosak, viccesek, néhol szarkasztikusak, melyekből jól
kirajzolódik a Kádár-kor világa, és hogy hogyan élte meg ezt egy
gyerek/fiatal/katona/pályakezdő író. A „lemúr” maga is utal az itt kísértő
múltra, hiszen – azontúl, hogy ez egy madagaszkári gyűrűsfarkú maki neve – a
római mitológiában ő a visszajáró szellem, aki felelősségre is von. A szerző az
első három kötet esetében kutatómunkát is végzett, rendszeresen járt,
könyvtárba, levéltárakba. Minél hitelesebb, realisztikusabb képet szeretett
volna kapni arról az időszakról, melyben még gyerek, vagy fiatal volt, és
kevéssé emlékszik rá. Vagy (az Arc és hátraarc kötet kapcsán) a hadsereg
működésével, felszereltségével kapcsolatos dolgok érdekelték. Interjúkat is
készített, így néhány érdekes sztorival, hangulati elemmel egészítette ki saját
emlékképeit. Művészetében volt egy váltás: versei és első kisprózái még afféle „flash”-ek,
sokszor töredékesek, nem lineáris szerkezetűek. Ahogy megjegyezte: ezeket
szokták posztmodern irodalomnak nevezni. Az első „lemúr” (Mintha élnél) is még
ezt tükrözi. Aztán áttért a hagyományos regényszerkezetre. A kritikusok ekkor
meglepődtek, hogy most meg miért ír „normális” regényt. Amúgy a szövegek egy
része hirtelen ugrik be neki, mondjuk hajnalban, félálomban, ezért az ágya
mellett mindig van toll és papír. Garaczi aktív a Facebookon is: kíváncsi volt a
közönségére, ezért próbálta a különféle posztokra adott reakcióikat alaposan
kifigyelni. Mint mondja: jó látni, hogy mi érdekli az embereket, mi az, amin
elgondolkodnak, és mi az, ami inkább érzelmi hatást vált ki belőlük (a politikai
tartalmú posztok például nagyon népszerűek az oldalán). Úgy érzi, hogy mára
megtanulta olvasni az olvasóit. Közben új regényén dolgozik, de ez már nem a „lemúr”
sorozat. A történet a jövőben játszódik, valamikor a 2020-as évek közepén. A
főhősök fiatalok, a hangvétel pedig lehet, hogy szatirikusabb lesz, mint az
előző műveké.
Monok Balázs és Pál Katja |
Kimozdítani a síkból a négyzetet
Nézőpont-manipuláció a gönczi galériában
Néha érdemes a kockából kiindulni. Vagy legyen inkább négyzet. Mondjuk egy piros színű; bár ez utóbbi tulajdonság csak másodlagos.
– pánczélPetra –
A négyzetnek közel sem ismert annyira a története, mint a körnek, pedig a
síkidom nemcsak geometriai, hanem filozófiai, művészetelméleti, vagy
ábrázolástechnikai kérdéseket is felvet. Mindezekről Monok Balázs művésztanár
mesélt egy rendhagyó, rövidített „rajzórán” a Keresztury VMK aulájában,
Pál Katja festőművész Gönczi Galériában nyílt kiállítása kapcsán. A
néhány éve Lendváról Zalaegerszegre költözött festőművésznek ez az első önálló
tárlata a városban, bár neve korántsem ismeretlen a kortárs művészetet kedvelők
körében. Ő működteti ugyanis a páterdombi D'Clinic Studios nemzetközi
rezidenciaprogramot, melynek keretében külföldi képzőművészek töltenek el
egy-egy hónapot a zalai megyeszékhelyen. Ez alkalommal viszont maga a stúdió
vezetője mutatkozik be az elmúlt öt évben készült alkotásaival. Már a kiállítás
címe is inkább filozofikus: Korrelációk összecsapása, avagy a gondtalanság
művészete és ennek ellentmondásai. Mi csap össze mivel, és mi mond ellent
micsodának? – merülhet fel a kérdés az egyszeri látogatóban. Lesarkítva: talán a
négyzetről alkotott, kissé „szögletes” vagy sarkított elgondolásaink ütköznek a
kiállítótérbe rendezett idomok látványával. Mert a négyzet rengeteg játékosságra
ad lehetőséget, attól függően, hogy hogyan szerkesztjük, hogyan „lőjük be” a
perspektívát, és hogy mindezt milyen irányból szemléljük. A kiállítást megnyitó
Monok Balázs is egy efféle játékra invitálta a közönséget a fent
említett rendhagyó rajzóra keretében. Adva volt egy olló, egy ceruza, egy
vonalzó, némi instrukciók pontokba szedve, meg az a bizonyos piros négyzet. A
beavatkozásra – és ezáltal kiteljesedésre – váró idom. Amire pontokat
rajzolhatunk, vonalakat húzhatunk, aztán a sarkokat levághatjuk, máshogy
hozzáilleszthetjük, vagy akár újabb vonalakat húzhatunk rá. S láss csodát! A
négyzetek (mindenkinél más-más módon) kimozdultak saját síkjukból! Éppen úgy,
ahogy Pál Katja absztrakt festményein. A kreatív játék célja is az
volt, hogy a közönség végighaladjon azon a folyamaton, amin a művész. Vagyis
hogy pontból és vonalból eljusson valahová. De ebben az esetben a geometria csak
egy dolog, Pál Katját más is érdekli a szerkesztésen túl. Mégpedig a látvány,
azon belül is a festmény és a néző közötti kapcsolat vitalitása. Az alkotó
érdeklődésünkre elárulta: annak ellenére, hogy aki először találkozik a
munkáival, mindig a matematikát és a geometriát emlegeti, ő nem vonalzóval és
körzővel indul el a műterembe. Vagyis nem ez a kérdéskör foglalkoztatja
elsősorban a négyzet kapcsán. Sokkal inkább az érdekli, hogy a festménynek és a
látványnak milyen hatása lesz a nézőre. Aktív szerkezeteket, több nézőpontból
értelmezhető idomokat hoz létre, hogy a befogadó ne csak passzív szemlélője
legyen műveinek. Bár a képek látszólag a síkban vannak, mégis úgy érezzük, hogy
van mélységük, néha meg térbeliségük (hiszen a művész kiszabadítja az
alkotásokat a képkeretből, a vászonból). Ezzel a perspektíva-manipulációval az
alkotó összezavarja kissé a nézőt, ám ezzel el is távolítja a négyzet
hagyományos értelmezésétől. A látvány és az alkotás maga pedig ezektől az
ellentmondásoktól válik teljessé. A színek itt csak másodlagosak, hiszen ahogy
Pál Katja fogalmazott: mostanában intuitívan választja a színeket.
Ami egy adott pillanatban éppen tetszik neki, az kerül a vászonra. A mostani
kollekció inkább monokróm: sok feketével, szürkével, acélkékkel. De azért
fűszerként van benne egy kis piros és zöld is. A kiállítás
november 2-ig látogatható.
Tengerecki a griffben
Tamkó Sirató Károly máig népszerű művének átdolgozásával folytatódik a Griff Bábszínház idei előadás-sorozata. Az Ecki, Becki, Tengerecki című zenés mesét szombaton mutatták be a gyerekeknek.
– pet –
A premier előtti sajtótájékoztatón Szűcs István igazgató elmondta:
az egész előadás Tamkó verseire épül, nincs benne vendégszöveg, ami ritkaságnak
számít a bábszínház életében. A verseket Khaled-Abdo Szaida dramaturg
szerkesztette kerek egésszé, a meséhez Dés András írt zenét,
Szőts Orsolya pedig a díszleteket és a bábokat tervezte. Kovács
Petra, az előadás rendezője a sajtótájékoztatón elárulta: generációk
nőttek fel Tengerecki Pál versekbe szedett történetén, ezért is
gondolták azt a dramaturggal, hogy a kötetből egy jó bábelőadást lehet
szerkeszteni. A főhős természetesen maga Tengerecki, akire sok kaland vár:
tengerre szál, űrutazáson vesz részt, meglátogatja a sivatagok lakóit. Aztán
élményekkel feltöltődve hazatér, mert otthon, csak egy van. Az előadás követi a
versek világát, ám az is fontos szempont volt, hogy mégse versmondás legyen az
előadás, hanem történetmesélés. Ezt segítik a képregényszerű díszletek és az
egyszerű síkbábok. Mindezek ellenére egy nehéz darabról van szó; mármint
színészi oldalról. Matola Norbert és Szlinyi Arnold
játsszák végig az előadást, mégpedig úgy, hogy ők szólaltatják meg a
szereplőket, közben mozognak és szinte folyamatosan zenélnek, hiszen ez egy élő
zenére épülő mese. A különös hangzást looperrel (élőben felvett és
visszajátszott effektek) érik el, ezért mindent nagyon pontosan meg kell
tanulniuk a művészeknek. Szűcs István a bábszínház friss híreiről
is tájékoztatott. Elhangzott: a napokban tértek vissza a nagyváradi erdélyi
magyar bábszínházak fesztiváljáról, ahol komoly szakmai és közönségsikereket
értek el. Három babaszínházi előadásukkal vendégként mutatkoztak be, de a
versenyprogramban is részt vettek. A Griff művészeti vezetője, Bartal Kiss
Rita ugyanis két előadást rendezett. Az Egyszer volt... című darabot –
mely elnyerte a zsűri fődíját és a gyerekzsűri díját is – a marosvásárhelyi
társulattal vitte színre, a Szélszabadító pedig (melyet a szatmárnémetieknek
rendezett) a pedagógusok díján túl a Benedek Elek-díjat is megkapta.