Tolmácsként ment be, modellként jött ki | Szobrok és lírai gondolatok | Színek, mázak, életszeretet |
Tolmácsként ment be, modellként jött ki
Pataki (fabulon) ági az egerszegi páholyban
Azt mondja magáról, hogy nem egy különleges szépség, soha nem volt túl dögös sem, inkább a visszafogottság jellemezte, és jellemzi ma is. Szóval nem az a vadmacska típus. Inkább az átlag jobbik fele. De ez is jó valamire.
– pet –
Például arra, hogy valaki közel két évtizeden át a Fabulon reklámarca – és ezzel
a ’70-es, ’80-as évek egyik legismertebb hazai modellje – legyen. Az Egerszegi
Páholy vendége ezúttal Pataki Ági manöken, üzletasszony volt. A
nyugdíjaskorú, ám ma is aktívan dolgozó modellel és filmproducerrel az est
háziasszonya, Buza Beáta beszélgetett. Keveseknek van olyan
mázlija, hogy belépnek egy helyre tolmácsként, majd ugyanonnan modellkét jönnek
ki. Pataki Ágival egy véletlennek köszönhetően éppen ez történt.
Német–spanyol tolmácsként dolgozott, és egy dél-amerikai delegáció hölgy tagjait
kísérte a híres Rotschild Szalonba. Amikor a tulajdonos, Rotschild Klára
meglátta őt, egyből közölte, hogy neki pont egy ilyen „próbakisasszony”
kellene. Így indult modellkarrierje. Az 1970-es években járunk, ekkor még
egészen más volt a manökenek élete, mint napjainkban. Autodidakta módon tanulták
a szakmát, különféle magazinokból lesték el a trükköket, na és az étkezésükre,
testükre sem figyeltek annyira, mint a mai modellek. Simán megették például a
töltött káposztát.
A
modellkedés ráadásul nem számított rendes foglalkozásnak; a Rotschild-lányok
szabadúszók voltak. Többségüknek valamilyen „kamu-állása” volt, hogy ne
kerüljenek a közveszélyes munkakerülő kategóriába. Mindettől függetlenül, a
divatbemutatók és a szalon működése is profi volt és jól szervezett.
Rotschild Klárához a Kádár-éra elitje járt vásárolni, így a szezonális
divatbemutatókon túl mindig voltak kisebb, exkluzívabb bemutatók is a politikus-
és diplomatafeleségek számára. Hogy nem sokkal később Fabulon-arc lett
Pataki Ági, azt is egy véletlennek köszönhette. Egyik fotóművész
ismerőse (aki szintén nő volt, és nem férfi; szóval Ágit tulajdonképpen mindig a
nők fedezték fel) a vizsgakiállításához készített róla felvételeket. Ezek közül
szúrt ki egyet a Kőbányai Gyógyszergyár vezetője (egy grafikusművész
társaságában), majd meg is vásárolta a képet: további felhasználásra. A
korszakra jellemző, hogy a modellt nem értesítették arról, hogy egy reklám arca
lesz. Pataki Ági már csak a plakáton látta viszont magát, amint a
Fabulon termékét hirdeti. Mint mesélte: gondolkodott rajta, hogy pereljen-e, ám
valahol imponált is neki a dolog. Így végül nem vitte jogi útra a kérdést.
Inkább húsz évig a Fabulon reklámarca lett. Persze sok más felkérést is kapott:
hosszú ideig az Ez a Divat újság modellje volt, de külföldi cégek is megkeresték.
Amit viszont soha nem vállalt, az az aktfotózás. Ehhez ő túl visszafogott, nem
az ő stílusa. Sikerét sokkal inkább annak köszönhette, hogy átlagos külsővel
rendelkezett, így átlagos nőknek tudott hétköznapi termékeket reklámozni.
Szerinte nem kell félteni a manökenszakmától a lányokat, mert itt sem
kiszolgáltatottabb az ember, mint más munkahelyeken. Könnyen kapható nők
mindenhol vannak, nem a szakma és a foglalkozás határozza meg, hogy milyenek
leszünk. Nemet mondani pedig lehet, mint az az ő példáján is látszik. A sikerhez
azért az is hozzájárult, hogy mindig volt egy B terve. Modellből így lett
üzletasszony (sokáig egy divatüzletláncot menedzselt), aztán meg filmproducer (olyan
hazai alkotások kötődnek a nevéhez, mint az Üvegtigris, az Egy nap, a Fehér
tenyér vagy a Delta). Bár, mint mondja, ez utóbbi munkához kellett egy jó férj
is. Kovács Gábor producerrel jelenleg egy közös családi
vállalkozásuk van. Ági az első szűrő: vagyis ő olvassa el először a hozzájuk
beérkező forgatókönyveket. Ami az ő rostáján átmegy, azzal kezd el a férje is
foglalkozni. Ami a nyugdíjas éveket és az öregséget illeti, elmondta: nem
nyugdíjba kell vonulni, hanem mértékletesen élni. Ugyanakkor aktívan. Ő még
egyáltalán nem tervezi, hogy visszavonul (nemrégiben újból egy kozmetikai cég
reklámarca lett). Szerinte nemcsak a fiatalság az érték. Idősebb korában is jól
érezheti magát az ember. Még akkor is, ha szépen nem lehet megöregedni (mert az
öregség nem feltétlenül szép), de jól igen. Vagyis maradjunk nyitottak,
érdeklődők, éljünk társasági életet és tegyük a dolgunkat. Az esten az is
kiderült: a reklám (főleg ha azon Pataki Ági szerepel)
művészettörténeti érték is lehet. A fővárosi Kálvin tér egyik házának tűzfalát
évtizedekig díszítő, mozaikokból készült Fabulon-reklám (Erdélyi Miklós
képzőművész 1982-es alkotása) 2000 óta műemlék. A környék átépítése
miatt ugyan lekerült a házfalról (pont ez adta az apropót a műemlékké
nyilvánításhoz), ám a beszámozott és őrzött mozaikdarabkák arra várnak, hogy
valami méltó helyen ismét összerendeződhessenek egy képpé.
Kötet szabolcs péter munkásságáról
A Lokálpatrióta Klub legutóbbi összejövetelén mutatták be Szabolcs Péter Szobrok és gondolatok című kötetét. A művész munkásságának leglényegesebb elemeiből válogató képes albumot Mészáros T. László fotográfus készítette.
– pP –
A könyv érdekessége, hogy a szobrokról készült képek mindegyike mellett
Szabolcs Péter lírai szövegei olvashatók, amik reflektálnak az adott
alkotásra, vagy annak hangulatára, keletkezési körülményeire. Az esten
Iványi Ildikó, a klub vezetője beszélgetett a képzőművésszel és a
fotóssal, aki – mint kiderült – a könyv ötletgazdája is volt egyúttal.
Mészáros T. László elárulta: már tizenkilenc évvel ezelőtt
megfogalmazódott benne a gondolat, hogy jó volna Szabolcs Péter
munkáit egy szép albumba rendezni, de a „kivitelezés” idáig váratott magára.
Közben jött az ötlet, hogy a szobrok mellett legyenek írások is, de ne a
hagyományos módon, hanem inkább maga az alkotó valljon őszintébb, vagy líraibb
formában az egyes művekről. A fotográfus egyébként már hosszú évtizedek óta nagy
tisztelője a művésznek, még annak idején, az Egervári Művésztelepen figyelt fel
szobraira. Szabolcs Pétert azóta is az ország egyik
legkiemelkedőbb szobrászának tartja, mind a mívességet, mind pedig a szobrok
rejtett mondanivalóját tekintve. Ezért is örül, hogy végül sikerült
megjelentetni ezt a képes és szöveges albumot. A kiadványba főleg a
kisplasztikák kerültek, de nagyobb alkotásokat is lencsevégre kapott a fotós.
Család, szerelem, női test és keresztény ikonográfia egyaránt megjelenik
témaként. Bár – ahogy Szabolcs Péter tréfásan megjegyezte – az
erotikusabb tartalmú plasztikák kimaradtak a válogatásból, talán ezek egy külön
kötetben kapnak majd helyet. A Lokálpatrióta Klub rendezvényén a szobrászművész
életútjáról is sok minden kiderült. Lengyel gyökerekkel rendelkezik, beteges
kisgyermek volt, emiatt többször került tüdőszanatóriumba is. A diósgyőri
születésű alkotó fővárosi művészeti iskolákban tanult; a képzőművészeti
főiskolán 1967-ben diplomázott. Utána költözött Zalaegerszegre. Itt gimnáziumi
tanár lett, de elvégezte közben a „4 kiló” (akkori 407-es szakmunkásképző)
betanított hegesztő képzését, megszervezte az Egervári Művésztelepet, sőt
Művészeti Tanácsot is létrehozott. Azt hitte – kissé idealisztikusan és naivan
–, hogy össze lehet fogni a képzőművészeket egy csapatba, hogy hatékonyabban
képviselhessék érdekeiket. Később rájött, hogy ez csak akkor lenne működőképes,
ha a tanács afféle „pártként” működne, ám a művészek ilyesféle munkavégzésre nem
alkalmasak. Szabolcs Péter azt vallja, hogy a művészet
mindig az életet szolgálja. Nem állhat sem ideológia, sem mecénás szolgálatában.
A rajzot pedig egy ugyanolyan fontos kommunikációs rendszernek tartja, mint a
nyelvet, vagy akár a zenét/éneket. A most megjelent Szobrok és gondolatok kötet
a Tourinform-irodában megvásárolható.
Borsódy eszter kiállítása a vmk-ban
Az alkotópályájának és életútjának közepén összegezte eddigi munkásságát egy kiállítás formájában Borsódy Eszter keramikus, iparművész. A Gönczi Galériában november végéig láthatók csodálatos alkotásai.
– b. k. –
Neves szentedrei keramikusok voltak Borsódy Eszter szülei is,
ezért a már gyerekkorában lehetősége nyílt arra, hogy betekintést nyerjen a
mesterség szépségeibe. Többször megfordult az elmúlt években szakmai okokból
Zalában, a gébárti kézművesházban is, ezért errefelé több jó ismerősre, barátra
is szert tett. Amióta pedig saját három gyermeke is felnőtt, még többet tud a
kerámiázással foglalkozni az iparművész. Az öszszegzés mellett tehát az
érdeklődéssel várt jövő is felsejlik a bemutatón. A megnyitón pályatársa és
barátja, Csuti Tibor fazekas, népi iparművész mondott köszöntőt és
Bodonyi Emőke művészettörténész elemezte az eddigi munkásságot és
a kiállítást egyaránt. Elhangzott: az alkotásokból a munka-, természet- és
életszeretet tükröződik, az idő múlása formákban és színekben köszön vissza.
Bőségtálak és pompázatos virágok tükrözik az alkotó pozitív életszemléletét.
Különböző népek mitológiai alakjai tűnnek fel, ahogy az agyagból teremtett ember
is. Kozmikus történések egyedi formavilágban, különleges színhasználattal, mely
időnként szembefordul a szakmai szabályokkal. Rendkívüli alapossággal, hosszú
előtanulmányok után lát munkához a művész, kellő alázattal, s mindez
visszasugárzik az alkotásokból. A kiállított munkák legfiatalabbja, egy régi
vágy, az 1956-os forradalomnak emléket állító mű, mely néhány napja látott csak
napvilágot. Az alkotó egyik kedvenc témaköre a mitológia, a tárlaton többségében
ez szerepel. Néhány kultúrtörténeti érdekesség is helyet kapott. Így többek
között egy mobil alkotás, mely a táncművészet előtt tiszteleg, s mozgó volta
talán teljesen egyedülállóvá is teszi az agyagba formált balettes körtáncot.
Számos ujjgyakorlat is éke a kiállításnak, melyek akár önálló alkotásként is
megállnák a helyüket, de csupán bevezetőként szolgáltak egy-egy nagyobb mű
létrejöttéhez. Az alkotó elárulta, egyedi munkák készítése a célja, ne legyen
belőlük még egy.
– Az élet a kedvencem. És szerintem minden alkotásom ugyanazt mondja el, az élet
csodálatos. Csak mindezt észre kell venni, mert igaz ugyan, hogy mindenki néz,
de ez nem elég, látni is kell. A paradicsomban élünk, az édenkert a földön van.
Én mindent szeretek – mondta a media via alkalmából Borsódy Eszter.