Kötetben Pehm (Mindszenty) zalaegerszegi évei | Lesz 10. sörfesztivál | Alterzene finomra hangolva | Vajda Józsefre emlékeztek |
Kötetben Pehm (Mindszenty) zalaegerszegi évei
Tekintélyelvűség és szociális érzékenység jellemezte
A napokban jelent meg Balogh Margit történész Az Apát úr Pehm (Mindszenty) József zalaegerszegi évei című kötete. Az életrajzi kiadványt a Göcseji Múzeum szervezésében mutatták be a város dísztermében. Mint az bevezetésként elhangzott: a 20. századi történelem egy különleges, ellentmondásos, ám meghatározó személyiségéről van szó. A mai napig sokan és sokat beszélnek róla.
– pet –
A rendezvény moderátora Kiss Gábor könyvtárigazgató volt,
köszöntőt Balaicz Zoltán polgármester és Kaján Imre,
a múzeum igazgatója mondott. A polgármester örömtelinek nevezte, hogy épp azután
kerül bemutatásra a kötet, hogy egy kormányhatározat által zöld utat kapott a
Mindszenty zarándokközpont megépítése. Mint fogalmazott, a város életében fontos
szerepet töltött be Mindszenty, aki Pehm Józsefként 1917-ben
érkezett Zalaegerszegre. Előbb hittanítóként tevékenykedett, majd 1919-től ő
lett a város plébánosa (egészen 1944-ig). A friss kiadvány a 100. évforduló
alkalmából látott napvilágot. Kaján Imre szerint Balogh
Margit most megjelent kötetével talán sikerül eloszlatni egy-két
tévhitet, és megválaszolni azt a kérdést, hogy vajon milyen ember volt
Mindszenty József. Annál is inkább, mert pályájának egy elég hosszú
időszaka esett Zalaegerszegre, a város életében pedig kulcsfontosságú volt ez a
korszak. Komoly fejlesztések, építkezések történtek munkája révén.
Az
eseményen Stróber László apátplébános is megemlékezett elődjéről.
Mint mondta, Mindszenty lelkületéről sok mindent elárul az, hogy mindig csak egy
pár cipője és egy reverendája volt. Különösen támogatta a szegényeket, a
gyermeküket egyedül nevelő édesanyákat. De az is tény, hogy szigorú volt,
megkövetelte a tiszteletet. Szerinte Pehm József lelkisége ma is
érezhető a városban. Balogh Margit könyve Zalaegerszeg két
világháború közötti életébe is bepillantást nyújt. Mint azt a szerző a
kötetbemutatón elmondta: a 600 oldalas mű megírásához rengeteg segítséget kapott
a Göcseji Múzeum, valamint a Zala Megyei Levéltár munkatársaitól, ezenkívül
többek között a Szombathelyi Egyházmegyei Levéltár és a Veszprémi Érseki
Levéltár is bőven szolgált érdekes és értékes adatokkal. A történész húsz éve
foglalkozik Mindszenty József személyével és munkásságával;
2015-ben már megjelent egy kétkötetes monográfiája a témában, melyet szintén
bemutattak Zalaegerszegen. A mostani könyvvel kapcsolatban megjegyezte:
jobboldali ismerősei túl kritikusnak, a baloldaliak pedig túl elfogultnak
találták munkáját. Ő történészként abban hisz, hogy a tudomány autonóm, és
mindig a forrásokat kell keresni. Egy-egy információt érdemes három oldalról is
megerősíteni, hogy az valóban hiteles legyen. Pehm (Mindszenty) József
alakja valóban sokszor ellentmondásos. Tény, hogy makacs volt, tekintélyelvű és
konzervatív, vagy ha úgy tetszik, maradi. Kevés embert engedett közel magához,
és sok vitája akadt másokkal. Lételeme volt a harc, a küzdelem. Az is igaz, hogy
volt olyan eset, hogy egy nőt rendőrrel vitetett ki a templomból, mert az a
férfiak padsorába ült le. De egy ember cselekedeteit mindig a saját korába
helyezve kell megítélni – fogalmazott. A másik oldalról viszont Pehm József
egész életében építkezett. Szó szerint is, hiszen több fontos zalaegerszegi
épület felépítése kötődik nevéhez (Jézus Szíve plébániatemplom, Notre Dame Zárda).
Nem restellt közbeszerzésekkel, könyvelésekkel foglalkozni, mesteremberekkel
tárgyalni. Mindeközben lapot szerkesztett, és meghatározó szereplője volt a
város kulturális és társadalmi életének, továbbá 16 új egyházi központot is
létrehozott a környéken. Szociális érzékenysége óriási volt; mindig támogatta,
védelmezte az elesetteket, a szegény sorsúakat és a tehetséges gyerekeket.
Balogh Margit szerint mindebből látható, hogy összetett személyiség
volt, aki a kommunizmus idején és üldöztetése alatt is kitartott elvei és
meggyőződése mellett. Mindig az igazságkeresés joga vezérelte – fogalmazott a
szerző. Az új kötetet közel 300 fotó illusztrálja, a könyv egyik érdekessége
pedig a mellékletben található grafológiai elemzés (a szakértő a munkavégzés
közben nem tudta, hogy kinek a kézírását elemzi), amit nagyon ritka esetben
alkalmaznak a történészek.
Összeolvad két rendezvény
2021-től a sörfesztivál és a pálinkafesztivál összeolvad, egy időben lesz majd megrendezve, minden év május első hétvégéjén; Gasztro-Majális néven.
Fellépők jövőre:
Péntek-szombati
koncertek: Edda Művek, Delta, Bagossy Brothers Company, Szintaxis, Zaporozsec
Vasárnap családi nap: Rubint Réka,
Alma együttes, Tompeti és Barátai, Kollányi Zsuzsi-koncert
Extrém program: Bungee Jumping (70 méteres)
Polgár péter szerzői estje a JazzSzerdán
Egy különleges szerzői estre készül január 15-én, lapunk megjelenésével egy időben Polgár Péter zeneszerző, gitáros. A JazzSzerda programsorozat keretében, az elmúlt bő huszonöt év dalait mutatja be a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben. Az estre országosan ismert előadókat is hívott: Odett, Takáts Eszter és Müller Péter Sziámi is színpadra lép.
– pP –
Polgár Péterrel többek között arról beszélgettünk a koncert előtt,
hogy mi az apropója a rendhagyó eseménynek, és hogyan kerül az alapvetően
alternatív zenei stílus a JazzSzerda kereti közé?
– Nincs semmi jubileumi évforduló! – szögezte le mindjárt az elején. Egyszerűen
csak szerettem volna összehozni egy jó bulit. Már régóta gondolkodtam egy efféle
produkción, s most volt időm foglalkozni vele. Az ötletre pedig vevő volt a
Keresztury VMK és a hangversenyterem vezetése is.
– Az általad írt zenék nem kifejezetten a jazz műfajához tartoznak.
Szükség volt némi áthangszerelésre?
– A JazzSzerda rendezvénysorozat sok műfajt befogadott már, hiszen
voltak világzenei koncertek, de soul, blues és dixieland is előfordult.
Szerintem mi az alternatív és popzenének azt az ágát képviseljük, ami még épp
belefér ebbe a közegbe. Komolyabb áthangszerelésre nem került sor, inkább úgy
fogalmaznék, hogy finomabbra hangoltuk a zenét. A fesztiválokra jellemző „zúzás”
elmarad. A számok mind a szövegeket, mind a zenét tekintve alapból is
elgondolkodtatóak, úgy érzem, hogy a daloknak jól áll az az intimitás, amit a
hangversenyterem atmoszférája kínál.
– Milyen zeneszámokból áll a repertoár? Annál is inkább, mert aki ismeri a
pályafutásodat, jól tudja, hogy Müller Péterrel, Takáts Eszterrel dolgoztál már
korábban is. Lányoddal, Odettel pedig sokáig közösen zenéltél, dalokat írtál
neki. Ugyanakkor most mindhárom előadó a saját útját járja…
– Ez igaz, ezért komoly szervezést igényelt, hogy összepróbáljuk a húsz számból
álló koncert anyagát. De szerencsére a január mindenkinek kicsit lazább, így
több idő van a közös munkára, egyeztetésre. A repertoár egyébként összetett,
hiszen az 1990-es évek elején Zalaegerszegen működő Sziámi zenekar számaitól
kezdve, egészen az újabb Odett-dalokig sok minden felcsendül. A Sziáminak
1992-től voltam tagja, rá egy évre jött ki az Olyan vagy című album, melyről
játszunk is nótákat. De egy régi Kontoroll Csoport-szám (Halandzsa) blues-os
átirata is felkerült a listára. Takáts Eszter úgy került a képbe,
hogy a lányom első lemezén (Odett és a Go girlz) ő és Varga Zsuzsa
énekes is szerepelt. De Eszti, Müller Péterrel
is dolgozott már együtt, sőt Péter meg Odettnek írt számos szöveget; így a
szálak összeérnek.
– A kilencvenes évektől napjainkig elég sok dalt írtál. Hogy érzed,
mennyit változott a zenei világod? Értek új inspirációk?
– Ez érdekes kérdés, mert igazából a nyolcvanas években kezdtem zenélni,
és az akkori bandákkal főleg a rock-blues vonalat képviseltük. Sokáig csak ilyen
számokat írtam. Változást pont Müller Péter hozott az életembe,
mikor Zalába költözött, és csatlakozhattam a Sziámihoz. Persze korábban is
ismertem az alternatív műfajt, jártam koncertekre is, de ilyen dalokat addig nem
írtam. Később aztán anynyira ráálltam, hogy Odettel is ezt a vonalat szerettem
volna továbbvinni. Egy „alter csajt” próbáltam kihozni belőle, ami így utólag –
most már belátom – hülyeség volt. Persze egy idő után simán lerázott, hiszen
megtalálta a saját hangját. Újabb inspiráció akkor ért, mikor elkezdtünk együtt
dolgozni a Heaven Street Sevenből is ismert Takács Zoltán „Jappán”
producerrel, aki az Odett-dalokat kicsit „belehúzta” a popzene világába. De csak
annyira, amennyi még jól állt Odettnek is, meg a számoknak is. Most ott tartok,
hogy talán rock-blues dalokat tudnék nehezebben írni. Sok mindenkivel dolgoztam
együtt az elmúlt évtizedekben, változatos műfajokban, sőt még színdarabokhoz is
írtam zenéket. Körülbelül 100 saját szerzeményem van levédve az Artisjusnál, de
ennek nagyjából a duplája köthető a nevemhez, ha mindent bele szeretnék
számolni. A legnagyobb sikeremet persze Odettel értem el, hiszen 2013-ban
Fonogram-díjas lett a Hanyatt, homlok, egyenes lemezünk.
Születésének 100. évfordulóján a róla elnevezett gellénházi népdalkör szervezésében megemlékező ünnepségekre került sor Vajda József (1920–1998) egykori zalai népdalgyűjtő, pedagógus, népművelő, zeneszerző tiszteletére.
– b. k. –
A Göcseji úti temetőben lévő nyughelynél népdalcsokor előadásával,
mécsesgyújtással és koszorúzással rótták le tiszteletüket a népdalkör tagjai,
Vajda József tisztelői és a jelenlévő családtagok. Ez utóbbiak
nevében Vajda István lapunk kérdésére válaszolva elmondta: édesapja születésének
90. évfordulóján is hasonló megemlékezést szervezett a népdalkör, halálának 20.
évfordulóján pedig a család.
– Nagyon jó érzéssel tölt el minket, hogy ilyen sokan emlékeznek még rá, és a
szívükben hordják Vajda József emlékét. A népdalgyűjtésben nem
volt követője a családban, de az aktív népzenélésben, népi zenekar alapításában
a mai napig van folytatás – mondta Vajda István.A népdalkör
vezetője, Csejtei Marianna elmondta, a centenáriumot
összekapcsolták a Vajda József Népdalkör fennállásának 20.
évfordulójával. Így a rendezvény Gellénházán folytatódott, ahol a pályatársak,
kollégák, tanítványok körében emlékeztek meg névadójuk életéről, többek között a
róla készült film levetítésével. Hagyatékáról annak kezelője, ifj. Horváth
Károly népzenész, a népművészet ifjú mestere beszélt. Az előadók között
volt Kiss Gábor, a megyei könyvtár igazgatója is. Nem hiányzott a
programról az élő zene sem, a házigazdák mellett meghívott 12 népdalkör tagjai
is színpadra álltak a bő kétórás műsorban.
Vajda József bár mosoni születésű, tanítói állása és
családalapítása révén már fiatalon zalaivá vált. Számos Zalaegerszeg környéki
faluban tette le névjegyét, kántortanítóként, népművelőként, népdalgyűjtőként,
kórusvezetőként, falutörténet-kutatóként. A népi hangszerek közül a citera volt
számára kiemelt, a népszokások közül pedig elsőként a regölés ihlette meg. Az
általa gyűjtött népszokások, népdalok gyakran visszaköszöntek a Liszt (majd
Kilián és újból Liszt) iskola ünnepségein. Ezen intézmény első igazgatóját is
tisztelhetjük Vajda Józsefben, aki nyugdíjazásáig itt dolgozott,
hangszeres zenét is tanított. Munkásságát számos módon elismerték, többek között
Kodály Zoltán-emlékérem (1976), Kiváló Népművelő (1979),
Gyermekekért érdemrend (1984), Pro Urbe Zalaegerszeg (1989), Zala megye Alkotói
díja (1990), Zalaegerszeg Város díszpolgára (1996). Nován iskolát, a
zalaegerszegi Liszt Ferenc Általános Iskolában emléktantermet
neveztek el róla. A Gellénházán kétévente megrendezésre kerülő pávaköri
találkozó és a fent említett népdalkör szintén az ő nevét viseli. Emlékének
aktív őrzését mutatja, hogy a közelmúltban a Liszt-iskolában pedagógusokat
elismerő díjat, illetve népdaléneklési versenyt is neveztek el róla.