Visszatér a ’20-as évek divatja? | Fények és színek | Jármű-üzemmérnök BProf szakot indít |
Krajczár Béláné |
Visszatér a ’20-as évek divatja?
A vékony, magas nőknek előnyös
A sok változást hozó '20-as évek idéntől újabb értelmet nyerhet. Néhány hete kezdtük az új évtizedet, a kifejezés hallatán inkább a 100 évvel ezelőtti világra asszociálunk még. Tekintsünk vissza kicsit Krajczár Béláné stíluskommunikátor segítségével, aki – az egész társadalmat befolyásoló – divaton keresztül ismerteti a kort.
– Bánfi Kati –
– A divat gazdasági, társadalmi és kulturális kategória. A divat révén nagy
haszonra tehetünk szert. Társadalmi jelenség, mert megváltoztatja a dolgok
megjelenési formáit, valamint kulturális kategóriaként az önkifejezés eszköze.
Régen 200–300 évente változott. Az alapja, hogy a gazdag nők nem akartak úgy
öltözködni, mint a többiek. Felvállalták magukat, másképpen akartak kinézni.
Később a nagyvilági nők, ma pedig az úgynevezett celebek vitték tovább ezt a
hozzáállást. Közben, ahogy felgyorsult az élet, úgy gyorsult a divat változása
is. Míg régen Párizsban évente kétszer volt divatbemutató, ma kéthavonta. A
divat lényege: ki kell találni valamit, ami aztán vagy bejön, vagy nem. Ha az
előbbi győz, az nagy haszonnal jár. Az ízlés pedig megint egy teljesan más
kategória, ami a divathoz hasonlóan közösségeket teremt – mondta bevezetőként a
szakember.
– Mi volt az új az 1920-as években?
– A boldog békeidőknek, a luxus és pompa korának 1914-ben vége lett. A
legnagyobb változás pedig a női divatban jelent meg. Elsőként Poiret teremtette
meg azt a stílust, mely nem kívánta meg a fűzők viselését. Nem a nőket akarta
felszabadítani, hanem új szépségideált keresett a korábbi S alak helyett.
Egyenes vonal, és a hangsúly a derék helyett a vállra helyeződött.
Ekkoriban
jelennek meg az első divatlapok, és Párizs kezd a világ divatközpontjává válni.
A háborút ez is megsínylette. A nőknek a fronton is és a gyárakban is helyt
kellett állni. Vagyis elhagyták az otthont. Ennek megfelelően a ruháik
kényelmesebbek, férfiasabbak lettek. Tulajdonképpen itt indult a nők
férfiasodása; megjelent a nadrág, az angol kosztüm, katonai egyenruhára hajazó
női kabátok, a rövidülő szoknya alól kivillanó boka, majd a térd alá érő
modellek. Elfogadott lett a szipkázó nő. Ideál lett a leszorított mellű, vékony,
fiús alkat. Mindehhez nagyon sokat tett hozzá Coco Chanel, aki
maga is, és a modelljei is ezt az irányt képviselték. Ahogy megjelent a sport, a
tenisz, a tánc és a zene új irányai, a gépesítés, autó, bicikli, kényelmesebbnek
kellett lenni a ruháknak is. 1925-ben a Garconne stílus sem a mellet, sem a
derekat nem hangsúlyozta. Jellemző viszont a bubi frizura, a harangkalap, a
teljesen egyszerű, térdig érő zsákruha, élénk színekkel és tollakkal, flitterrel.
A hitvallás volt a „gép az isten”. Ehhez igazították a stílust. Egyenes vonalú
ruhák, ferde szabás, óriási dolog volt a geometriai minták megjelenése, spirálok,
kúpok, cikkcakkok.
– Most száz évvel később visszatér-e ebből bármi is?
– A mostani divat szintén a vékony, magas nőknek előnyös. Változatos bőségű
nadrágok, hosszú férfias blézerrel. Ismét divat a kalap, a különböző Maszkulin
stílus, valami legyen rajtunk, ami férfias, de ne vigyük túlzásba. Elég egy
nyakkendő, egy kalap. A derék újból leesik a csípőre, jellemzőek a kitűzők, a
fejpántok, tollak. Szintén sokan hordanak csipkét, de ez minőségileg nem az,
mint az egykori csipkegallérok esetén. Ma is trend visszanyúlni a japán ihletésű
ruhákhoz. De ahogy mondtam, gyorsan változik a divat, és nehéz eligazodni ebben
a glamur hatásos világban. Könnyű „elsokallni” a dolgokat, vagy nem észrevenni,
hogy azért néznek meg, mert giccses vagyok és nem divatos. Sajnos azt látom,
egyre inkább kiveszik az elegancia, az udvariasság, a viselkedéskultúrából.
Leginkább ennek a visszatérése lenne jó.
Hager ritta alkotásai a vmk-ban
Keresd a fényt! címmel nyílt meg Hager Ritta Kossuth-díjas textilművész, a nemzet művésze zalaegerszegi kiállítása a Keresztury VMK Gönczi Galériájában.
– pet –
A helybéliek számára nem teljesen ismeretlen a művész munkássága; legalábbis egy
alkotása biztosan nem. Összefonódás című szőttese ugyanis évtizedekig a város
házasságkötő termének dísze volt. Minderre Balaicz Zoltán
polgármester hívta fel a figyelmet a kiállításmegnyitón. Köszöntőjében többek
között elmondta: az ominózus alkotás látható is a tárlaton. A többi munkáját
elnézve pedig érthetővé válik, hogy miért kapott ennyi díjat és elismerést
pályája alatt. Hager Ritta 1968-tól mint szabad foglalkozású
művész tevékenykedett, személyében a hazai textilművészet megújítóját is
tisztelhetjük. Nagyméretű falikárpitjain, szőnyegjein és kisebb képein éppúgy
ott van a fénnyel való játék, mint a szakralitás, a harmónia vagy a nyugalom.
Természetes anyagokkal, egyéni szövési technikával és főleg meleg színekkel
dolgozik. De még a hideg tónusok is melegséget árasztanak kárpitjaiból. Az
elmúlt évtizedekben az alkotó nemcsak itthon, hanem külföldön is kapott állami
és egyházi megrendeléseket, hogy feldíszítse középületek és templomok belső
tereit.
A kiállítást Korzenszky Richárd, a Tihanyi Bencés Apátság
nyugalmazott perjele nyitotta meg. Többek között kiemelte: a művészet lényege,
hogy szebbé, jobbá és igazabbá tegye a világot. Hager Ritta
alkotásaira ez mind igaz. Művei „emberszabásúvá” varázsolják a tereket,
megtöltve azokat fénynyel, színekkel és lélekkel.
A kiállítás február 22-ig látogatható.