Új fényben a Kvártélyház | Szenzációs városkép a reformkorból | Közösségi élet, kisvárosi értelmiség |
Befejeződött a Kvártélyház és a hozzá szervesen kapcsolódó levéltári épület felújítása. A részletekről fénypróbával egybekötött sajtótájékoztatón számolt be a városvezetés.
– pet –
Balaicz Zoltán polgármester elmondta: Zalaegerszegen kevés az
épített örökség, sajnos nagyon sok olyan épület tűnt el a belvárosból, ami a
korabeli város hangulatát idézi. Ezért is határoztak úgy, hogy a megmaradt
értékeket megőrzik és lehetőség szerint fel is újítják. Az egyik ilyen
emblematikus épület a Kvártélyház, mely a Modern Városok Program keretében,
mintegy 600 millió forint ráfordítással újulhatott meg az elmúlt bő egy évben. A
cél az volt, hogy az 1765-ben épült, majd később több ütemben bővített műemléki
védettségű épület homlokzata rendezettebbé, esztétikusabbá váljon, szebbé
varázsolva ezzel a városképet is. A polgármester hozzátette: az is fontos
szempont volt, hogy valami pluszt adjanak a helyhez, így egy különleges, több
(fény)elemből álló világítás is került a belső udvarra. Ezentúl nemcsak a nyári
színház eseményeinek, hanem más városi rendezvényeknek is otthont adhat a belső
tér.
Ami a rekonstrukció többi elemét illeti: teljesen megújult a homlokzat,
helyreállították a díszeket, kiszellőztették a lábazatot, felújították – néhány
helyen pedig cserélték – a nyílászárókat, de a földszinti külső homlokzati falak
utólagos szigetelése is megtörtént. A sajtóbejáráson részt vett többek
között Vigh László országgyűlési képviselő, Böjte Sándor,
a belvárosi körzet önkormányzati képviselője, dr. Gyimesi Endre
volt polgármester és Molnár András levéltárigazgató is. A
jelenlévők üdvözölték a felújítást, mely által erőteljesebbé vált a Kvártélyház
és a levéltár épületének városképi és kulturális szerepe. A polgármester
jelezte: a következő időszakban további emblematikus épületek felújítását
tervezik.
Szenzációs városkép a reformkorból
Egy 1845-ből származó, az egykori zalaegerszegi piacteret ábrázoló dagerrotípia került elő tavaly ősszel a Francia Fotográfiai Társaság gyűjteményéből, Fisli Éva (a Magyar Nemzeti Múzeum történésze és Történeti Fényképtárának munkatársa) kutatásai közben.
– pet –
Az ismeretlen alkotójú dagerrotípiák gyűjteményében megbúvó szabadtéri
felvételről annyi tudható, hogy az Arany Bárány fogadó ablakából készülhetett a
kép – egy napos őszi vagy tavaszi napon –, és a korabeli piactér látható rajta.
A téren állatok, valamint köznapi ruhában álldogáló-üldögélő, zömmel bőgatyás,
posztókalapos férfialakok és vászonszoknyás, fejkendős nők láthatók, akiknek
fogalmuk sem volt arról, hogy fényképezik őket. A kép helyszínének
beazonosítását segítette, hogy a dagerrotípia egyik sarkában olvasható egy
magyar nyelven íródott – feltehetően teljes – felirat: „Anisits Pál
vegyeskereskedése”. E név birtokában a kutató, Fisli Éva, a
budapesti, majd zalaegerszegi muzeológusokhoz és levéltárosokhoz fordult
segítségért. Utóbbiak közül Megyeri Anna (Göcseji Múzeum),
valamint Kulcsár Bálint és Molnár András (Zala
Megyei Levéltár) volt nagy segítségére. A fotó kultúrtörténeti és helytörténeti
jelentősége abban áll, hogy Zalaegerszegről ennél korábbi fotográfia nem
létezik, sőt más városokról sem nagyon készülhetett ennél régebbi felvétel.
Hiszen gyakorlatilag a fotográfia születésének pillanatában járunk, és
hihetetlen, hogy pont Zalaegerszeg belvárosáról készült ilyen kép – mondta
érdeklődésünkre Béres Katalin történész-muzeológus, akit telefonon
értünk utol.Hozzátette: szeretnének engedélyt kapni ahhoz, hogy a dagerrotípia
másolatát felhasználhassák a készülő új várostörténeti kiállítás egyik
installációjához. A szenzációs fotóról – mely kora ellenére igen jó állapotban
maradt fenn – Fisli Éva a napokban közölt rövid publikációt a
Magyar Fotótörténeti Társaság honlapján, „Szépséges, furcsa tárgy” címmel. A
dagerrotípia előkerülése persze számos kérdést felvet: ki lehetett az ismeretlen
dagerrotipista, akinek ilyen minőségű alapanyagra futotta? Magyar volt-e
egyáltalán? Hogy került aztán a fotó – az 1854-ben alapított – Francia
Fotográfiai Társaság gyűjteményébe...? Egyelőre a történészek sem tudják a
választ. A felvételt a Magyar Fotótörténeti Társaság közölte a honlapján. Ezen a
linken bárki megtekintheti a korabeli fotográfiát: http://www.mafot.hu/apertura_
szepseges-furcsa-targy.html
Kiss Gábor |
Közösségi élet, kisvárosi értelmiség
Társadalomtörténeti tanulmány készült
Céhek, kaszinók, egyletek és más társadalmi szervezetek; a török kortól, nagyjából az 1990-es évek közepéig. Egy TOP-pályázatnak (helyi identitás és kohézió megteremtése Zalaegerszegen) köszönthetően feltárásra került a város közösségi életének története.
– pP –
A munkát Kiss Gábor, a megyei könyvtár igazgatója, és Kiss
Ádám szerkesztő végezte el 2019-ben. Részben már meglévő forrásokra és
kiadványokra támaszkodva, részben pedig frissen készített interjúk alapján, egy
hatvanoldalas tanulmányban összegezték Zalaegerszeg társadalmi életének
történetét és az egyes korszakokban bekövetkezett változásokat.
Kiss Gábor érdeklődésünkre elmondta, a pályázat célja az, hogy
megismertesse a város közösségi életét, de nemcsak az egykori belvárosét (régi
városmagot), hanem a peremkerületekét is.
– Ez utóbbi komoly munka volt, hiszen egy részük régebben önálló településként
működött, így afféle falutörténeti kutatásokat is kellett végeznünk.
Feltérképezve az ottani iskolákhoz, egyesületekhez és más civil szervezetekhez
kötődő társadalmi életet.A peremkerületek másik része (például Páterdomb,
Landorhegy, Kertváros) pedig újabb kori képződmény: az iparfejlesztés,
népességszám-növekedés következtében alakultak ki, így az itteni társadalmi élet
egy sajátos utat járt be. A közösségi lét alapjait ezekben a városrészekben az
óvodák, iskolák, majd később az itt felépülő művelődési házak, vagy más
kulturális terek határozták meg.
Ami a belvárost, vagyis a régi Egerszeget illeti, megtudtuk: a korabeli
mezőváros fejlődését, és így közösségi életét is alapvetően meghatározta az a
tény, hogy a település egyházi, püspöki birtok volt és egységes irányítás alatt
állt.
– A földesúr érdekelt volt a polgárosodásban, hiszen bevétele származott a
boltok, kocsmák, mészárszékek működéséből. Így az iparos- és kereskedőréteg már
korán meghatározó szerephez jutott a városban, sőt a püspök támogatta az
izraeliták betelepedését is.
A konkrét közösségekkel kapcsolatban Kiss Gábor elmondta: a török
utáni időkben az első nagyobb közösségi formák a különféle céhek voltak. Ők
nemcsak iparűzéssel és érdekvédelemmel foglalkoztak, hanem vallási és kulturális
közösségként is működtek. Például temetőkápolnákat építettek és gondoztak (olai,
kálvária), de az oktatást/képzést és a segélyezéseket is feladatuknak
tekintették. A fejlődés szempontjából nagy ugrás volt, mikor a település a 18.
században megyeszékhely lett, és felépült a vármegyeháza. A vármegyei
hivatalnokok egyre inkább életvitelszerűen tartózkodtak itt.
– Nőtt az igény arra, hogy olyan közösségi helyek jöjjenek létre, ahol
összeülhet ez a társaság. Így az 1840-es években megalakult az első kaszinó. Azt
tudjuk, hogy a kiegyezést követően a kaszinó a Zöldfa (későbbi Korona) Szállóban
működött. Eleinte az úri és polgári rétegek közösen jártak ide, ám később már
külön összejöveteleket tartottak. Sőt, miután felépült az Arany Bárány Szálló, a
kaszinó át is költözött. A polgári, szabad értelmiségi körök pedig a Kummer
kávéházban tanyáztak.
Az összes szerveződést persze lehetetlen lenne megemlíteni, de annyi elmondható,
hogy a 19. században, valamint a 20. század fordulóján már bőven voltak szakmák
szerinti csoportosulások, valamint közéleti, karitatív, sport- és kulturális
szervezetek is a városban.
– A kiegyezéstől az első világháborúig nem is annyira az egyházközeli, hanem
inkább a polgári, karitatív egyletek domináltak. Egyes személyiségeknek –
Udvardy Ignác, Kovács Károly, Borbély György, Keresztury József – pedig
fontos szerepe volt a társadalmi élet szervezésében. Olyan integratív, impulzív
– az úgynevezett szabad értelmiség kategóriájába sorolható – kisvárosi művelt
polgárok voltak ők, akik fel tudták pörgetni a város életét – tette hozzá a
tanulmány szerzője.
A két világháború között aztán némileg átalakult a helyzet. Az önművelődésben és
a közösségi életben is egyre nagyobb irányító szerepe lett a kormányzati
politikának, amit a korszak ideológiája határozott meg. Nőtt az irányított
közösségi formák szerepe, erőteljesebbé vált az egyház befolyása is, a századelő
öntevékeny, szabad polgári közösségeihez képest.
– A két világháború között két nagy meghatározó figura ténykedett a városban:
Pehm József apátplébános és Czobor Mátyás polgármester.
Utóbbi szeretett volna afféle társadalmi rétegeken túlmutató közösségi életet
létrehozni, de ez kevéssé sikerült. Pehm József pedig – bár
szerepe sokszor ellentmondásos – mégis nagyban hozzájárult a város fejlődéséhez.
Rengeteg karitatív és kulturális egyesületet működtetett, építkezéseket
kezdeményezett, és a Notre Dame zárda felépítésével ő alapozta meg a középfokú
leánynevelést is a városban. De, a munkásság is ebben az időben jelent meg új és
szerevezett csoportként. Pehm elhivatott volt, óriási küldetéstudattal
rendelkezett és ez érződött a helyi közösségi életen is – fogalmazott Kiss
Gábor.
A második világháború után aztán újabb és drasztikus változás történt. A polgári
elemek, illetve az izraelita lakosság szinte teljesen eltűnt, de a kialakuló új
rendszer kiszorította a keresztény, úri réteget is. Egy rövid koalíciós
időszakot követően, az egypártrendszer létrejöttével, illetve az intenzív
iparosítással, az egész lakosság átformálódott. A közösségi életet a párt,
továbbá a gyárakban, üzemekben és a katonaságnál működő szervezetek formálták.
De a lakosságszám ugrásszerű megemelkedése miatt, az újonnan létrejövő
városrészek társadalmi élete is sajátos utat járt be. Ráadásul az ötvenes évek
végétől kezdték el a környező kisebb településeket is a városhoz csatolni. A
rendszerváltozás után aztán ezekben a peremkerületekben különösen
felértékelődött a helyi identitás szerepe, és számos hagyományőrző egyesület
jött létre, különféle programokkal, ünnepekkel.
Kiss Gábor elmondta: a tanulmány első körben az interneten lesz
hozzáférhető, de reméli, hogy később esetleg kötet formájában is megjelenhet.