| Mezőn álló várostól a várfalakig | Ingyenes wifi a belvárosban | A megye kiemelt beruházásairól | Elindult az első IC+ | 

|  | 
| Dr. Bilkei Irén és dr. Vándor László | 
Mezőn álló várostól a várfalakig
Kötet a középkori egerszegről
Levéltári forrásokra és az elmúlt évtizedek régészeti kutatásainak eredményeire támaszkodik az a napokban megjelent kötet, mely Zalaegerszeg középkori életébe nyújt bepillantást. A dr. Bilkei Irén főlevéltáros (a Zala Megyei Levéltár egykori igazgatója) és dr. Vándor László régész (nyugalmazott múzeumigazgató) által jegyzett kiadvány a Zalai Füzetek sorozat 16. számaként jelent meg.
– pet –
Az Egurscug birtoktól Egerszeg végváráig című könyvet a Deák Ferenc 
Megyei és Városi Könyvtárban mutatták be. Köszöntőt Balaicz Zoltán 
polgármester mondott, utalva arra, hogy a város számára különösen fontos a múlt 
feltárása és az egykori település életnek minél alaposabb megismerése. Ezért is 
támogatják rendszeresen az ehhez hasonló kiadványok megjelenését. Annál is 
inkább, mert a megyeszékhely idén ünnepli rendezett tanácsú várossá válásának 
135. évfordulóját. A kötet ennek apropóján látott napvilágot. Mint ahogyan azt a 
könyv alcíme – Fejezetek Egerszeg történetéből a kezdetektől a 16. század végéig 
– is jelzi, valóban csak „bepillantásról” lehet szó. Mint azt a szerzők is 
elmondták a kötetbemutatón: még mindig viszonylag kevés forrás áll rendelkezésre 
ahhoz, hogy teljesen megismerhessük a város középkori múltját. A korabeli írásos 
dokumentumok jó része megsemmisült, a régészeti leletek többségére pedig ráépült 
a mai belváros, így ezeket egyelőre nem tudják feltárni. A jelenlegi adatok 
alapján ezért a település mindennapi életét nem lehet teljesen bemutatni, csak 
egyes fejezeteit. A rendelkezésre álló forrásanyag korlátozott társadalom- és 
gazdaságtörténeti vizsgálatokat tett lehetővé. A szerzőpáros viszont törekedett 
arra, hogy a korábbi kutatások eredményeit öszszevessék az elmúlt évek adataival, 
és ezekből vonjanak le következtetéseket, vagy akár új megközelítéseket. A könyv 
nemcsak a belvárosra koncentrál, hanem kiegészül a ma már Zalaegerszeghez 
tartozó 23 falu adataival is.
 Bilkei 
Irén – aki a várostörténet legkorábbi írásos forrásait gyűjtötte össze – 
előadásában arra is kitért, hogy a város régi nevét Egurscug-ként ismerjük a 
korabeli dokumentumokból. Azt viszont nem tudjuk, hogy elődeink ezt hogyan 
ejtették ki. Az már sokszor és sok helyen elhangzott, hogy 1247-ből származik az 
az oklevél, melyben először látható leírva a település neve. Ugyanitt már a 
Mária Magdolnáról elnevezett kápolna is említésre kerül. A levéltáros azt is 
megjegyezte, hogy a középkori Magyar Királyság területén több Egerszeg nevű 
település is volt. Ezt a tényt a források felhasználásánál mindig figyelembe 
kell venni, hogy ne tévedjünk. Ami a település legkorábbi múltját illeti, annyi 
bizonyos, hogy 1266-ban a veszprémi püspökség birtoka lett, majd az oligarchák (kiskirályok) 
hatalmának megtörése után (valószínűleg 1321 körül) királyi kézbe került, és az 
Anjou-korban ott is maradt. 1389-ben Zsigmond király a Kanizsai családnak 
adományozza Egerszeget, tőlük a veszprémi püspök birtokába került a település. 
Növekvő jelentőségét mutatja, hogy 1421 után királyi faluból mezőváros, vagyis 
oppidum lett. Bilkei Irén itt arra is felhívta a figyelmet, hogy 
sokan gondolják azt tévesen, hogy a mezőváros mezőgazdasági várost jelent. 
Tulajdonképpen mezőn álló, vagyis fallal nem körül vett településről van szó. A 
történész szerint nem is elsősorban a jogállás a fontos, hanem a centrális 
mutató, azaz hogy mennyire volt egy város piacközpont vagy központi hely. 
Egerszegnek pedig már a 15. századtól vásártartási joga volt. Ami viszont még 
ennél is lényegesebb, hogy volt szőlőművelés a településen. Az írásbeliség 
ugyanis jellemzően ezeken a helyeken jelent meg először. Az éppen a korabeli 
dokumentumokból tudható, hogy a szőlőbirtokok örökös konfliktusra adtak okot a 
gazdák között. Sok peres ügy volt, sőt 1446-ban még párbajra is sor került, 
annak ellenére, hogy ez akkoriban már kevéssé volt jellemző. Bilkei Irén 
arról is beszélt, hogy 1420–1604 között kilenc városbíró neve ismert, 1567 után 
pedig már megyegyűléseket is tartottak, sőt a beszedett adókat is itt 
gyűjtötték. Ami a kötet régészeti kutatásokkal kapcsolatos fejezeteit illeti, 
dr. Vándor László elmondta: a már meglévő eredményeket igyekezett 
összevetni Bilkei Irén munkájával, ezenkívül próbálta 
összefoglalni mindazt, ami az egerszegi végvárról jelenleg tudható. Arra nem 
volt mód, hogy az előkerült leletanyagot részletesen elemezze, inkább 
összefüggéseket vont le a város területén zajló ásatások eredményeiből. Utóbbiak 
közül volt olyan, ami az 1960-as évek végén zajlott, ám összességében azt lehet 
mondani, hogy a 2000-es évekig Zalaegerszegen inkább csak alkalomszerűen voltak 
kisebb ásatások. A jelentősebb eredményeket hozó kutatások a 
belváros-rehabilitációhoz kapcsolódó feltárásokhoz köthetők. A főbb leletek az 
Ady mozi, Kossuth utca környékéről, valamint a nagytemplom, a piac és a Göcseji 
Múzeum környezetéből kerültek elő, zömmel 2002–2017 között. A feltárások 
eredményeként nagy vonalakban megrajzolható a város középkori, kora újkori 
településképe. A régész a leletek alapján arra következtet, hogy a 
nagytemplomtól a mai Budapest Bank felé haladva éltek a módosabb lakosok, a 
városháza, Petőfi utca felé pedig az iparosok és a szegényebb családok. 
Házcsoportokat találtak még a Csány tér környékén, illetve a mai 
Zrínyi-gimnázium környékén is. A régi város egyháztörténete gyakorlatilag a mai 
nagytemplom alatt van, így azt nem ismerjük százszázalékosan. Az egykori, 16. 
századi püspöki udvarház pedig a mai törvényszék alatt áll, ezért azt sem lehet 
feltárni. Azt azonban tudjuk, hogy 1546-ban, a közelgő török veszély miatt, 
Egerszeg a mezőváros megerősítését kéri Zsigmond királytól. A város első 
védőfalai (a mai Sütő utca vonalában) 1548–1553 között készültek el, ezt követte 
a további építés. Vándor László utalt arra is, hogy a vár védelme 
gyenge volt; néhány ágyú és szakállas puska jelentette a fegyverzetet. A 
kötetben várleltár is található, továbbá tizenkét olyan korabeli dokumentum, 
melyek eddig még nem jelentek meg magyarul. A kiadvány képei között pedig 
látható az a Ledentu-féle tollrajz is, mely az első ismert és többé-kevésbé 
hiteles ábrázolása a városnak. Bár, mint azt a régész jelezte: Ledentu 
valószínűleg sosem járt itt, elbeszélésből vethette papírra a városképet.
Bilkei 
Irén – aki a várostörténet legkorábbi írásos forrásait gyűjtötte össze – 
előadásában arra is kitért, hogy a város régi nevét Egurscug-ként ismerjük a 
korabeli dokumentumokból. Azt viszont nem tudjuk, hogy elődeink ezt hogyan 
ejtették ki. Az már sokszor és sok helyen elhangzott, hogy 1247-ből származik az 
az oklevél, melyben először látható leírva a település neve. Ugyanitt már a 
Mária Magdolnáról elnevezett kápolna is említésre kerül. A levéltáros azt is 
megjegyezte, hogy a középkori Magyar Királyság területén több Egerszeg nevű 
település is volt. Ezt a tényt a források felhasználásánál mindig figyelembe 
kell venni, hogy ne tévedjünk. Ami a település legkorábbi múltját illeti, annyi 
bizonyos, hogy 1266-ban a veszprémi püspökség birtoka lett, majd az oligarchák (kiskirályok) 
hatalmának megtörése után (valószínűleg 1321 körül) királyi kézbe került, és az 
Anjou-korban ott is maradt. 1389-ben Zsigmond király a Kanizsai családnak 
adományozza Egerszeget, tőlük a veszprémi püspök birtokába került a település. 
Növekvő jelentőségét mutatja, hogy 1421 után királyi faluból mezőváros, vagyis 
oppidum lett. Bilkei Irén itt arra is felhívta a figyelmet, hogy 
sokan gondolják azt tévesen, hogy a mezőváros mezőgazdasági várost jelent. 
Tulajdonképpen mezőn álló, vagyis fallal nem körül vett településről van szó. A 
történész szerint nem is elsősorban a jogállás a fontos, hanem a centrális 
mutató, azaz hogy mennyire volt egy város piacközpont vagy központi hely. 
Egerszegnek pedig már a 15. századtól vásártartási joga volt. Ami viszont még 
ennél is lényegesebb, hogy volt szőlőművelés a településen. Az írásbeliség 
ugyanis jellemzően ezeken a helyeken jelent meg először. Az éppen a korabeli 
dokumentumokból tudható, hogy a szőlőbirtokok örökös konfliktusra adtak okot a 
gazdák között. Sok peres ügy volt, sőt 1446-ban még párbajra is sor került, 
annak ellenére, hogy ez akkoriban már kevéssé volt jellemző. Bilkei Irén 
arról is beszélt, hogy 1420–1604 között kilenc városbíró neve ismert, 1567 után 
pedig már megyegyűléseket is tartottak, sőt a beszedett adókat is itt 
gyűjtötték. Ami a kötet régészeti kutatásokkal kapcsolatos fejezeteit illeti, 
dr. Vándor László elmondta: a már meglévő eredményeket igyekezett 
összevetni Bilkei Irén munkájával, ezenkívül próbálta 
összefoglalni mindazt, ami az egerszegi végvárról jelenleg tudható. Arra nem 
volt mód, hogy az előkerült leletanyagot részletesen elemezze, inkább 
összefüggéseket vont le a város területén zajló ásatások eredményeiből. Utóbbiak 
közül volt olyan, ami az 1960-as évek végén zajlott, ám összességében azt lehet 
mondani, hogy a 2000-es évekig Zalaegerszegen inkább csak alkalomszerűen voltak 
kisebb ásatások. A jelentősebb eredményeket hozó kutatások a 
belváros-rehabilitációhoz kapcsolódó feltárásokhoz köthetők. A főbb leletek az 
Ady mozi, Kossuth utca környékéről, valamint a nagytemplom, a piac és a Göcseji 
Múzeum környezetéből kerültek elő, zömmel 2002–2017 között. A feltárások 
eredményeként nagy vonalakban megrajzolható a város középkori, kora újkori 
településképe. A régész a leletek alapján arra következtet, hogy a 
nagytemplomtól a mai Budapest Bank felé haladva éltek a módosabb lakosok, a 
városháza, Petőfi utca felé pedig az iparosok és a szegényebb családok. 
Házcsoportokat találtak még a Csány tér környékén, illetve a mai 
Zrínyi-gimnázium környékén is. A régi város egyháztörténete gyakorlatilag a mai 
nagytemplom alatt van, így azt nem ismerjük százszázalékosan. Az egykori, 16. 
századi püspöki udvarház pedig a mai törvényszék alatt áll, ezért azt sem lehet 
feltárni. Azt azonban tudjuk, hogy 1546-ban, a közelgő török veszély miatt, 
Egerszeg a mezőváros megerősítését kéri Zsigmond királytól. A város első 
védőfalai (a mai Sütő utca vonalában) 1548–1553 között készültek el, ezt követte 
a további építés. Vándor László utalt arra is, hogy a vár védelme 
gyenge volt; néhány ágyú és szakállas puska jelentette a fegyverzetet. A 
kötetben várleltár is található, továbbá tizenkét olyan korabeli dokumentum, 
melyek eddig még nem jelentek meg magyarul. A kiadvány képei között pedig 
látható az a Ledentu-féle tollrajz is, mely az első ismert és többé-kevésbé 
hiteles ábrázolása a városnak. Bár, mint azt a régész jelezte: Ledentu 
valószínűleg sosem járt itt, elbeszélésből vethette papírra a városképet.
A smart zeg projektben
Elindult Zalaegerszeg belvárosában a free wifi szolgáltatás, amely mintegy egy kilométeres átmérőjű körben biztosít ingyenes internet-elérhetőséget közterületen, a polgármesteri hivataltól északra, érintve többek között a Deák teret, az autóbusz-állomást és a sportcsarnok környékét. A Zalaegerszeg turisztikai vonzerejének növelése a smart city eszközrendszerével című TOP-projekt keretében megvalósult beruházást sajtótájékoztató keretében mutatták be a városházán.
– AL –
Balaicz Zoltán polgármester felidézte, hogy 2015-ben a 
Zalaegerszegi Diákönkormányzat, a Zalaegerszegi Egyetemisták Egyesülete valamint 
az ifjúsági kerekasztal kérésére ingyenesen elérhető wifi-hálózatot hoztak létre 
a Dísz tér környékén. Ez később kiegészült azzal, hogy a város két legnagyobb 
rendezvényén, az Egerszeg- valamint a vadpörkölt-fesztiválon is biztosítottak 
ingyenes elérést a Dísz tértől a Széchenyi térig. A Smart Zeg projekt pedig a 
továbblépést hozta meg azáltal, hogy már az egész belvárosban hozzáférhető az 
ingyenes wifi. A polgármester jelezte, hogy a projektben további okoseszközöket, 
okospadokat helyeznek el a közterületeken, valamint egységes városi mobil 
applikációt hoznak létre, ami alkalmas lesz hibabejelentésre, menetrendektől 
kezdve a turisztikai kínálatáig sokféle információt biztosít az érdeklődőknek. 
Minderre összesen 200 millió forint áll rendelkezésre a TOP-programban, melyből 
az első elem, a belvárosi wifi-hálózat kiépítésére közel 21 millió forintot 
fordítottak. 
Bali Zoltán alpolgármester, önkormányzati képviselő, valamint a 
projekt felelőse azt tette hozzá, hogy idén a közbeszerzési eljárások lezárása 
után a digitális infótornyok kihelyezése is megtörténik az ingyenes 
wifi-hálózattal érintett területeken.Az érintőképernyős infótornyokon minden 
információ elérhető lesz, ami megjelenik a városi honlapokon, illetve a még 
fejlesztés alatt álló mobil applikáción. Jelezte, hogy a projekt zárása után 
további okosmegoldásokat kívánnak telepíteni a városban, amelyhez várják az 
ötleteket.  Böjte Sándor Zsolt, a városrész önkormányzati 
képviselője azt hangsúlyozta, hogy mindezen tervek és beruházások azt szolgálják, 
hogy a város digitálisan is épüljön. Jöjjön létre egy fiatalos város, ahol a 
fiatalok itt maradnak, itt tanulnak tovább, azok, akik felsőfokú tanulmányaikat 
Budapesten vagy külföldön végezték, visszatérnek Zalaegerszegre. Szász 
András, a free wifi zónát kiépítő és üzemeltető Zalaszám Informatikai 
Kft. igazgatója a műszaki adatokról elmondta, hogy a belváros területén több 
mint 50 kültéri, vezeték nélküli eszközt helyeztek ki. Ezek külön-külön 200 Mbit 
garantált sávszélességgel rendelkeznek, melyekre egyenként 30–40 ember 
csatlakozhat rá biztonságosan egyszerre. Beállításkor a megjelenő wifi-k 
listájában a zalaegerszegi free wifi-t kell kijelölni. Jelszavat nem kér, csak a 
használati feltételek elfogadását. Ezt követően indulhat is a böngészés. 
 
A megye kiemelt beruházásairól
Zala megyét 104, nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás érinti, melyek haladásáról munkacsoportülésen számoltak be a beruházók, az építtetők valamint a megyei és járási hatóságok munkatársai a Zala Megyei Kormányhivatalban az elmúlt héten.
– A. L. –
 Dr. 
Sifter Rózsa kormánymegbízott az ülést megelőző sajtótájékoztatón 
elmondta, a magyar kormány amellett, hogy dönt a beruházásokról, és részt vesz 
finanszírozásukban, rajta is tartja a szemét megvalósulásukon. Ezért adta 
feladatául a megyei kormánymegbízottaknak a nemzetgazdasági szempontból kiemelt 
beruházások figyelemmel követését, mely tekintetben jelentéstételi 
kötelezettségük is van havonta, illetve évente. A rendszeres munkacsoportülések 
azt szolgálják, hogy a beruházók, az építtetők és a hatóságok közötti párbeszéd 
eredményeképpen a hatósági eljárások jól előkészítettek legyenek. Az eljárások 
folyamatát egyszerűsíti, hogy az építéshatósági ügyek március elsejétől 
átkerülnek az önkormányzatoktól a kormányhivatalokhoz. Az egységesített hatósági 
szervezet indulását már előkészítették a megyében.
Dr. 
Sifter Rózsa kormánymegbízott az ülést megelőző sajtótájékoztatón 
elmondta, a magyar kormány amellett, hogy dönt a beruházásokról, és részt vesz 
finanszírozásukban, rajta is tartja a szemét megvalósulásukon. Ezért adta 
feladatául a megyei kormánymegbízottaknak a nemzetgazdasági szempontból kiemelt 
beruházások figyelemmel követését, mely tekintetben jelentéstételi 
kötelezettségük is van havonta, illetve évente. A rendszeres munkacsoportülések 
azt szolgálják, hogy a beruházók, az építtetők és a hatóságok közötti párbeszéd 
eredményeképpen a hatósági eljárások jól előkészítettek legyenek. Az eljárások 
folyamatát egyszerűsíti, hogy az építéshatósági ügyek március elsejétől 
átkerülnek az önkormányzatoktól a kormányhivatalokhoz. Az egységesített hatósági 
szervezet indulását már előkészítették a megyében.
Mint fogalmazott, a gazdasági fejlődés Zalában is megmutatkozik, amit jelez az 
is, hogy a megyét jelenleg 104, nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás 
érinti. Ezekből 33 már megvalósult, 21 kivitelezés alatt áll, 45-nek 
előkészítése zajlik, ötnél pedig „még nincs aktivitás”. Tavaly ezen 
beruházásokat segítendően öszszesen 353 közigazgatási hatósági eljárás indult.
A 104-ből 14 kiemelten koordinált beruházás, amelyeket a kormánymegbízottakhoz 
rendeltek. Zalaegerszegen ezek közé tartozik a majdani Mindszenty Múzeum és 
Zarándokközpont, a járműipari tesztpálya, az alsóerdei sport- és rekreációs 
központ, az északi ipari park bővítése, Nagykanizsán a multifunkcionális sport- 
és rendezvényközpont, a versenyuszoda építése és az ipari park fejlesztése, 
említett meg többet közülük a kormánymegbízott. Nyul Zoltán, a 
Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a 
megyét érintő fejlesztéseiket sorolta fel. Elmondta, hogy tavaly decemberben 
adták át az M70-es autópályává bővített szakaszát. Épül a Zalaegerszeget az 
M7-es autópályával összekötő M76-os gyorsforgalmi út a megyeszékhely előtt és 
Balatonszentgyörgynél. A holládi csomóponttól Fenékpusztáig tartó szakasz első 
ütemét a harmadik negyedévben adják át, második ütemét 2022 elején. Az M76-os 
kiegészítő létesítményei között megemlítette a sármelléki bekötőút, valamint az 
autópálya-mérnökség létesítését Nemesrádó térségében. Előkészítés alatt áll az 
M86-os autópálya irányába Zalaegerszeg és Körmend gyorsforgalmi úttal való 
összekötése, a nagykanizsai délkeleti elkerülőút megépítése, valamint a 
Murakeresztúr és a horvátországi Kotor közötti közúti kapcsolat megvalósítása. 
Tervezés alatt áll a Zalaszentiván és Kehidakustány közötti kerékpárút, illetve 
az M76-oshoz kapcsolódó kerékpárútszakaszok létesítése, valamint a balatoni 
bringakör bővítése. A vasutat érintve előkészítés alatt áll a Zalaegerszeg–Rédics–Lendva 
vasútvonal rekonstrukciója. Az észak-balatoni vasút villamosításának folytatása 
már megkezdődött, ami Zala megyére is kihat majd. Mint mondta, mindezen 
fejlesztéseknek köszönhetően látható eredmények születhetnek meg 2024-re. 
Hamar Zoltán, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. cégvezetője azt emelte 
ki, hogy a kormányhivatal valóban gyorsan, gördülékenyen folytatta le a 
zalaegerszegi tesztpálya építéséhez szükséges engedélyeztetési eljárásokat. A 
beruházás első ütemét tavaly májusban adták át. A három elkészült elem, a 
dinamikai felület, a kezelhetőségi pálya, valamint a smart city egyharmada azóta 
üzemel, miközben zajlik tovább az építkezés. A teljes beruházás 2021-re 
fejeződik be.
A göcsej intercity járatán
        A MÁV az első új, belföldi forgalomra szánt másodosztályú IC+ 
		kocsiját a Göcsej InterCity járatán állította forgalomba február
		13-án. Az utasok a Déli pályaudvarról Zalaegerszegre közlekedő járaton 
		utaztak először az új járművön az elmúlt csütörtökön.
– AL –
Másnap délelőtt Zalaszentiván és Zalaegerszeg közötti szakaszon tartottak 
sajtótájékoztatót az új IC+ kocsiban. Dr. Kormányos László, a 
MÁV-START Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese 
felidézte, hogy 2019 decemberében a Göcsej InterCity járatain új menetidőt 
vezettek be. Ezt 14 perctől 37 percig terjedő menetidő-csökkentést jelent a 
korábbiakhoz képest, vagyis a Göcsej InterCity Zalaegerszegről közel 3 óra alatt 
érkezik meg a budapesti Kelenföld vasútállomásra, illetve 3 óra 8 perc alatt a 
Déli pályaudvarra. Elmondta továbbá, hogy az első 20, nemzetközi forgalomra 
szánt IC+ kocsi legyártását követően, 2019 augusztusában kezdődött el a hetven 
darab, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése. Ebből az első három IC+ 
kocsi a Zalaegerszeget, Szombathelyt és Veszprémet Budapesttel összekötő Göcsej 
és a Bakony InterCity vonatokban közlekedik. Minden kocsiban lesz, illetve van 
légkondicionáló, wifi, korszerű utastájékoztató rendszer, kerekesszékes emelő, 
lehet rajtuk kerékpárt szállítani, valamint az elektromos kétkerekűket tölteni. 
Minden ülőhelyet 230 voltos, valamint USB-csatlakozóval láttak el. A poggyászok, 
kabátok kényelmesen elhelyezhetők a családi szakasszal is rendelkező kocsikban. 
Hangsúlyozta, hogy a december közepén bevezetett új menetrendnek köszönhetően 
duplájára nőtt az utasszám a Göcsej InterCityn. Mindezzel teljesült az a cél, 
hogy Zalaegerszeg és Budapest között is kényelmesen, kulturált körülmények 
között és a lehetőségekhez képest gyorsan lehessen vonattal utazni. A legnagyobb 
forgalmat a péntek, a szombat és a vasárnap hozta, a régi IC-kocsikra a jegy 70 
százaléka már elkelt Zalaegerszegen és Zalaszentivánon. Miután a többi település 
is igényelné ezt, ezért több klímás kocsit is csatolnak a járatokhoz főleg a 
nyári időszakban. Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri 
biztos úgy fogalmazott, Zalaegerszeg a közlekedés egyik fővárosa lesz a 
járműipari tesztpálya révén. Ugyanakkor a vasúti közlekedésről sem szabad 
megfeledkezni, hiszen az új menetrenddel duplájára nőtt az utasszám, ami csak 
emelkedhet az új IC+ kocsival. Éppen ezért szeretnék a zalaegerszegi 
vasútállomás épületét is felújítani. Balaicz Zoltán polgármester 
szintén reményét fejezte ki, hogy a következő fejlesztés a vasútállomás 
rekonstrukciója lehet. Mint mondta, az új IC+ kocsi a szolgáltatási színvonal 
tekintetében mindenképpen nagy előrelépés Zalaegerszeg számára. Miután ehhez egy 
rugalmas menetrend is társul, egyre többen fogják a kötött pályás közlekedést 
választani.