Együtt a környezetvédelemért | Mi hazánk: közgyűlés után | Önvezető autók a közlekedésben |
Király Virginia |
Civil összefogás, megvalósuló ötletek
Zalaegerszeg környezettudatos nevelésből egy civil ág is kezdi kivenni részét. Király Virginia környezetmérnök próbálja megnyerni minden korosztályból a fogékony embereket a nemes ügynek. Minderről egy előadás keretében számolt be a Keresztury VMK-ban.
– b. k. –
Az előadót gyerekkorától egy tudatos környezetvédő család vette körül, ahol
szempont volt az energiatakarékosság és a környezettudatosság. Ennek szellemében,
apai javaslatra választott hivatást. Mérnöktanári diplomával gondolta, hogy
kiterjeszti a lakosság felé is a környezettudatos életre való nevelést.
– A családban mindenféle allergiás betegség lépett fel az adalékanyagokat
tartalmazó ételek, a tisztítószerek, a kőolajszármazékokat és egyéb káros
anyagokat tartalmazó kozmetikumok hatására. Elkezdtünk ügyelni ezekre, 2014-ben
változtattunk az életszemléletünkön. Majd „hulladékvadászok” lettünk. Nemcsak
szelektíven gyűjtjük a szemetet és átgondoljuk a vásárlási szokásokat, hanem
illegális lerakók felderítésében veszünk részt. Az ilyen bejelentéseket már
okostelefon-alkalmazások is segítik, ahogy számos más, környezetvédelmet segítő
applikáció is elérhető, ezek listáját is szívesen továbbadom – ismertette
küldetése első lépéseit Király Virginia.
– Vidékről kerültem Zalaegerszegre, és szembesülnöm kellett azzal, hogy sok
minden nem működik a városban, ami falun igen. Ezen segítendő létrehoztam a
közösségi oldalon egy környezettudatos csoportot (Környezeti nevelés
Zalaegerszeg). Itt nemcsak ötletelünk, hanem meg is valósítunk. Például a tagok
aktívan vesznek részt szemétszedéssel egybekötött túrákon, sportprogramokon (plogging).
Nem híreket osztunk meg, hanem inkább a megvalósításra törekszünk, amelyek
például a tudatos, illetve környezetkímélő vásárlást segítik (vegyszermentes,
helyi, őshonos, csomagolás nélküli, kézműves vagy éppen mosható pelenka, adomány
használt dolgok). Zalaegerszegen 58 ezer ember él. El kellene gondolkodni, hogy
mit tehetünk együtt a környezetért. Kis segítség is sokat számít. A közösségi
élet felélesztése minden korosztály esetében fontos lenne. Szeretném a tenni
akarókat összefogni, az ökopszichológiát a gyakorlatban megvalósítani. Igyekszem
környékbeli jó példákat hozni. De számos akciót kezdeményeztem már, és fogok is.
Így például „Ne dobd a kukába, újra hasznosítjuk” gumimatracgyűjtés és
újrahasznosítás, karácsonyfadísz csere-bere akció, „Zöldítsük be Zalaegerszeg
erkélyeit” szépségverseny, „Nem kérünk szórólapot” humoros matricatervező
verseny, energiaközösség létrehozása, országos versenyen részvétel – mondta
többek között a környezetmérnök.
A Mi Hazánk Mozgalom önkormányzati képviselője, Kiss Ferenc sajtótájékoztatóján a legutóbbi közgyűlés egyes döntéseiről mondott véleményt.
Mint fogalmazott, a több mint 64 milliárd forintos költségvetési főösszeg garantálja a város pénzügyi stabilitását. A Modern Városok Program keretében a beruházások és a gazdasági fejlesztések pénzügyi feltételei biztosítottnak tűnnek. Az iparűzésiadó-bevételek megnövekedett összege lehetővé tenné, hogy a mikrovállalkozások az építményadó-fizetési kötelezettségük alól mentesüljenek. Javasolta, mérsékeljék a kisvállalkozások adófizetését. Kiss Ferenc a konstruktivitás jegyében támogatta, hogy a közgyűlés hatalmazza fel a polgármestert a Hevesi Sándor Színház és a Griff Bábszínház állami és önkormányzati közös működtetésére irányuló kérelem benyújtására. A megállapodás tartalmáról, annak ismeretében kell dönteni majd, ezért feleslegesnek tartotta az ezzel kapcsolatos politikai vitát a testületben. A településrészi önkormányzatok megalakításának szabályozását, nyilvánossá tételét az SZMSZ-ben kellene megalkotni és életszerűvé tenni. Ebben a kérdésben egyetértett a közgyűlés ellenzéki frakciójával. A sajtótájékoztatón Farkas Attila, a Mi Hazánk Mozgalom helyi szervezetének elnöke bejelentette, hogy Zalaegerszeg és Nagykanizsa után Keszthelyen is megalakult a Mi hazánk helyi szervezete.
Önvezető autók a közlekedésben
Osztrák–magyar projekt az intelligens infrastruktúra kiépítésére
Az autonóm (önvezető) közlekedés közúti infrastrukturális hátterének megteremtésével kapcsolatos osztrák–magyar kutatás-fejlesztési projekt első nemzetközi találkozóját tartották a ZalaZONE Kutatási és Technológiai Központban, amelyen a konzorcium tagjai bemutatták projektterveiket.
– AL –
Az előzményekhez hozzátartozik, hogy dr. Palkovics László
innovációs és technológiai miniszter és Barbara Eibinger-Miedl
steiermarki regionális gazdasági, tudományos és kutatási miniszter 2018-ban
együttműködési megállapodást írt alá az elektromos, összekapcsolt és önvezető
járműipari szolgáltatások fejlesztéséről és teszteléséről. A két miniszter 2019.
februári bécsi találkozóján megállapodás született egy közös pályázatról, ami a
„Osztrák–magyar kétoldalú kutatás-fejlesztési és innovációs
projekt-együttműködések előkészítésének támogatására az önvezető járművek
fejlesztéséhez kapcsolódóan” címmel látott napvilágot. A felhívás keretében egy
magyar és három osztrák pályázat nyert támogatást. Dr. Tihanyi Viktor,
a projekt magyarországi konzorciumának vezetője. Elmondta, korábban kizárólag az
önvezető járművek technológiájának fejlesztésére koncentráltak az autógyártók,
beszállítók, most pedig az infrastruktúrára. Az osztrák–magyar projekt éppen
ezért irányul erre, vagyis a közutak mellett elhelyezendő szenzorok
fejlesztésére, amelyek érzékelni tudják az önvezető járműveket a közlekedésben.
Tájékoztatják azokat a statikus és dinamikus környezetről különböző
kommunikációs csatornákon át, például más mozgó járművekről, teljesen valós
időben. A magyar projektben azon kívül, hogy tanulmányt készítenek a
kialakítandó intelligens infrastruktúráról, azok egyes elemeit tesztelni is
fogják. Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, a ZalaZONE
Járműipari Tesztpálya innovációs igazgatója szintén az intelligens
infrastruktúra fontosságára hívta fel a figyelmet. Mint mondta: fő cél, hogy az
autonóm, önvezető autók biztonságosan tudjanak közlekedni. A zalaegerszegi
járműipari tesztpálya együttműködési keretet biztosít a projekthez. A tervek
szerint Graz és Zalaegerszeg útvonalban a határon átívelő szakaszt ötödik
generációs telekommunikációs hálózattal látják el, ami az önvezető járművek
tesztelérésre ad majd lehetőséget a tesztpályán kívül. A zalaegerszegi
tesztpálya már működő elemein szintén rendelkezésre áll az ötödik generációs
mobilhálózat, ahol folyamatosak a tesztelések.