Együtt a környezetvédelemért Mi hazánk: közgyűlés után Önvezető autók a közlekedésben  

Király Virginia

Együtt a környezetvédelemért

Civil összefogás, megvalósuló ötletek

Zalaegerszeg környezettudatos nevelésből egy civil ág is kezdi kivenni részét. Király Virginia környezetmérnök próbálja megnyerni minden korosztályból a fogékony embereket a nemes ügynek. Minderről egy előadás keretében számolt be a Keresztury VMK-ban.

– b. k. –

Az előadót gyerekkorától egy tudatos környezetvédő család vette körül, ahol szempont volt az energiatakarékosság és a környezettudatosság. Ennek szellemében, apai javaslatra választott hivatást. Mérnöktanári diplomával gondolta, hogy kiterjeszti a lakosság felé is a környezettudatos életre való nevelést.
– A családban mindenféle allergiás betegség lépett fel az adalékanyagokat tartalmazó ételek, a tisztítószerek, a kőolajszármazékokat és egyéb káros anyagokat tartalmazó kozmetikumok hatására. Elkezdtünk ügyelni ezekre, 2014-ben változtattunk az életszemléletünkön. Majd „hulladékvadászok” lettünk. Nemcsak szelektíven gyűjtjük a szemetet és átgondoljuk a vásárlási szokásokat, hanem illegális lerakók felderítésében veszünk részt. Az ilyen bejelentéseket már okostelefon-alkalmazások is segítik, ahogy számos más, környezetvédelmet segítő applikáció is elérhető, ezek listáját is szívesen továbbadom – ismertette küldetése első lépéseit Király Virginia.
– Vidékről kerültem Zalaegerszegre, és szembesülnöm kellett azzal, hogy sok minden nem működik a városban, ami falun igen. Ezen segítendő létrehoztam a közösségi oldalon egy környezettudatos csoportot (Környezeti nevelés Zalaegerszeg). Itt nemcsak ötletelünk, hanem meg is valósítunk. Például a tagok aktívan vesznek részt szemétszedéssel egybekötött túrákon, sportprogramokon (plogging). Nem híreket osztunk meg, hanem inkább a megvalósításra törekszünk, amelyek például a tudatos, illetve környezetkímélő vásárlást segítik (vegyszermentes, helyi, őshonos, csomagolás nélküli, kézműves vagy éppen mosható pelenka, adomány használt dolgok). Zalaegerszegen 58 ezer ember él. El kellene gondolkodni, hogy mit tehetünk együtt a környezetért. Kis segítség is sokat számít. A közösségi élet felélesztése minden korosztály esetében fontos lenne. Szeretném a tenni akarókat összefogni, az ökopszichológiát a gyakorlatban megvalósítani. Igyekszem környékbeli jó példákat hozni. De számos akciót kezdeményeztem már, és fogok is. Így például „Ne dobd a kukába, újra hasznosítjuk” gumimatracgyűjtés és újrahasznosítás, karácsonyfadísz csere-bere akció, „Zöldítsük be Zalaegerszeg erkélyeit” szépségverseny, „Nem kérünk szórólapot” humoros matricatervező verseny, energiaközösség létrehozása, országos versenyen részvétel – mondta többek között a környezetmérnök.

 

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Mi hazánk: közgyűlés után

A Mi Hazánk Mozgalom önkormányzati képviselője, Kiss Ferenc sajtótájékoztatóján a legutóbbi közgyűlés egyes döntéseiről mondott véleményt.

Mint fogalmazott, a több mint 64 milliárd forintos költségvetési főösszeg garantálja a város pénzügyi stabilitását. A Modern Városok Program keretében a beruházások és a gazdasági fejlesztések pénzügyi feltételei biztosítottnak tűnnek. Az iparűzésiadó-bevételek megnövekedett összege lehetővé tenné, hogy a mikrovállalkozások az építményadó-fizetési kötelezettségük alól mentesüljenek. Javasolta, mérsékeljék a kisvállalkozások adófizetését. Kiss Ferenc a konstruktivitás jegyében támogatta, hogy a közgyűlés hatalmazza fel a polgármestert a Hevesi Sándor Színház és a Griff Bábszínház állami és önkormányzati közös működtetésére irányuló kérelem benyújtására. A megállapodás tartalmáról, annak ismeretében kell dönteni majd, ezért feleslegesnek tartotta az ezzel kapcsolatos politikai vitát a testületben. A településrészi önkormányzatok megalakításának szabályozását, nyilvánossá tételét az SZMSZ-ben kellene megalkotni és életszerűvé tenni. Ebben a kérdésben egyetértett a közgyűlés ellenzéki frakciójával.  A sajtótájékoztatón Farkas Attila, a Mi Hazánk Mozgalom helyi szervezetének elnöke bejelentette, hogy Zalaegerszeg és Nagykanizsa után Keszthelyen is megalakult a Mi hazánk helyi szervezete.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Önvezető autók a közlekedésben

Osztrák–magyar projekt az intelligens infrastruktúra kiépítésére

Az autonóm (önvezető) közlekedés közúti infrastrukturális hátterének megteremtésével kapcsolatos osztrák–magyar kutatás-fejlesztési projekt első nemzetközi találkozóját tartották a ZalaZONE Kutatási és Technológiai Központban, amelyen a konzorcium tagjai bemutatták projektterveiket.

– AL –

Az előzményekhez hozzátartozik, hogy dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Barbara Eibinger-Miedl steiermarki regionális gazdasági, tudományos és kutatási miniszter 2018-ban együttműködési megállapodást írt alá az elektromos, összekapcsolt és önvezető járműipari szolgáltatások fejlesztéséről és teszteléséről. A két miniszter 2019. februári bécsi találkozóján megállapodás született egy közös pályázatról, ami a „Osztrák–magyar kétoldalú kutatás-fejlesztési és innovációs projekt-együttműködések előkészítésének támogatására az önvezető járművek fejlesztéséhez kapcsolódóan” címmel látott napvilágot. A felhívás keretében egy magyar és három osztrák pályázat nyert támogatást. Dr. Tihanyi Viktor, a projekt magyarországi konzorciumának vezetője. Elmondta, korábban kizárólag az önvezető járművek technológiájának fejlesztésére koncentráltak az autógyártók, beszállítók, most pedig az infrastruktúrára. Az osztrák–magyar projekt éppen ezért irányul erre, vagyis a közutak mellett elhelyezendő szenzorok fejlesztésére, amelyek érzékelni tudják az önvezető járműveket a közlekedésben. Tájékoztatják azokat a statikus és dinamikus környezetről különböző kommunikációs csatornákon át, például más mozgó járművekről, teljesen valós időben. A magyar projektben azon kívül, hogy tanulmányt készítenek a kialakítandó intelligens infrastruktúráról, azok egyes elemeit tesztelni is fogják.  Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya innovációs igazgatója szintén az intelligens infrastruktúra fontosságára hívta fel a figyelmet. Mint mondta: fő cél, hogy az autonóm, önvezető autók biztonságosan tudjanak közlekedni. A zalaegerszegi járműipari tesztpálya együttműködési keretet biztosít a projekthez. A tervek szerint Graz és Zalaegerszeg útvonalban a határon átívelő szakaszt ötödik generációs telekommunikációs hálózattal látják el, ami az önvezető járművek tesztelérésre ad majd lehetőséget a tesztpályán kívül. A zalaegerszegi tesztpálya már működő elemein szintén rendelkezésre áll az ötödik generációs mobilhálózat, ahol folyamatosak a tesztelések.

 

 

 

 

 

vissza az elejére