Indul a Kovács Károly városépítő program | Az online néptáncról | PCR-tesztelés |
Indul a Kovács Károly városépítő program
12,8 milliárd forint zalaegerszeg útjaira
Zalaegerszeg rendezett tanácsú várossá nyilvánításának 135. évfordulója, valamint a város első polgármesterének tiszteletére hirdette meg a zalai megyeszékhely önkormányzata a Kovács Károly városépítő programot. Ennek keretében 2024-ig soha nem látott mértékben újítanak fel és építenek utakat, járdákat, parkolókat a Modern városok program új elemeként, 12,8 milliárd forintos állami támogatásból.
– Antal Lívia –
Balaicz Zoltán polgármester beszélt erről a belső tehermentesítő
út és a Jákum utca találkozásánál tartott sajtóbejelentésen. A zalaegerszegi
utakra nehezedő forgalmi nyomást vázolva elmondta, 1998-tól 2020-ig 16 ezerről
35 ezerre nőtt a gépjárművek száma a városban. Mindez nagy kihívást jelent,
hiszen a belváros valamint a többi városrész utca- és térszerkezete évszázadok
illetve évtizedek óta adott. A közgyűlés a helyzet kezelése érdekében még
2019-ben döntött egy 15 éves, ciklusokon átívelő útfejlesztési koncepció
elkészítéséről. A feladat nem kicsi, hiszen Zalaegerszegen összesen 869 út és
járda van. A városi úthálózat teljes hossza 520 kilométer, a járdák teljes
hossza 225 kilométer, míg a Magyar Közút kezelésében további 78 kilométer út és
járda van. A jelenlegi lehetőségeket felsorolva elmondta, hogy a
TOP-programból 768 millió forintot a Balatoni úti körforgalmak kétsávosítására,
630 millió forintot a Kosztolányi utca kétirányúsítására, és 686 millió forintot
új kerékpárútszakaszok megépítésére tudnak fordítani. A két utóbbihoz még állami
támogatást remélnek. A Modern városok programban 99 férőhelyes parkolót
alakítanak ki a Galamb utcában, felújítják a Ruszt József teret a Hevesi Sándor
Színház rekonstrukciója során, a leendő új sportcsarnok mellett körforgalmat és
parkolókat építenek. Mint fogalmazott, a megálmodott előrelépést az a
közelmúltbeli kormányhatározat jelenti, amely szerint 12,8 milliárd forint
fejlesztési forrást kap a város úthálózatának fejlesztésére. Ebből 2,5 milliárd
forint a belső tehermentesítő út harmadik szakaszának megépítésére, 1,6 milliárd
a déli átkötőút megépítésére, 6,5 milliárd közel 100 helyszínen utak, járdák,
parkolók felújítására, mintegy 700 millió forint útkarbantartási gépek
beszerzésére, 500 millió forint az önkormányzati cégek telephelyeinek
fejlesztésére, 400 millió forint területszerzésre, a maradék forrás pedig a
közbeszerzési eljárásokra és a műszaki ellenőrzésekre jut. Összességében 15 év
helyett néhány esztendő alatt több mint 15 milliárd forintot tudnak
felhasználni, ami példa nélküli, hangsúlyozta a polgármester. Vigh László
országgyűlési képviselő, miniszteri biztos azt emelte ki, hogy az elmúlt 100
esztendőben összesen nem költöttek ennyit Zalaegerszeg belterületi útjaira, ami
most a rendelkezésükre áll. Mindeközben 45 milliárdból épül a város és a térség
jövőjét meghatározó ZalaZone Járműipari Tesztpálya, valamint 170 milliárd
forintból az M7-es autópályával való összeköttetést biztosító M76-os okos
gyorsforgalmi út. Tehát nincs még egy olyan megyei jogú város Magyarországon,
amely ekkora összegből fejlesztheti közlekedését.
Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium
közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt mondta, hogy a vírusválság nem
írja felül a hazai közúthálózat fejlesztésével kapcsolatos terveket. A
veszélyhelyzeti intézkedések sem hátráltatták az útfelújításokat. Jelezte,
továbbra is fontos törekvés a megyei jogú városok és a kiemelt gazdasági
övezetek bekapcsolása a gyorsforgalmi úthálózatokba. Ennek kapcsán megemlítette,
hogy idén átadják az M76-os zalaegerszegi bevezetőjét, valamint az M7-es
autópályától Balaszentgyörgyig tartó szakaszát. A zalai megyeszékhely gazdaságát
élénkítő helyi közútfejlesztést úgy jellemezte, hogy a rendelkezésre álló 12,8
milliárd forinttal a legnagyobb fejlesztési sorozatot indították útjára a Modern
városok programban Zalaegerszeg számára. Bali Zoltán
alpolgármester felidézte, hogy 2017-től 29 helyszínen újítottak fel utakat és
járdákat a városban. Erre a programra 1,7 milliárd állami forrást fordíthattak,
ami a Keresztury VMK térrekonstrukciójával zárul idén. Az új útfejlesztési
koncepció ennek folytatása, amit az arányos városfejlesztés figyelembevételével,
valamint az utak terhelési mutatói alapján állítottak össze. A 12,8 milliárdos
költségvetésű projekt részeként a következő öt évben továbbá megújítanak 7
teret, létesítenek 264 új parkolóhelyet 19 parkoló megépítésével, valamint
felújítanak 71 utat, köztük a belvárosi fő gyűjtőutakat. A tesztpályához és az
okosváros programhoz kapcsolódóan pedig okos parkolási rendszert állítanak
üzembe.
Kemes Laura és Kósa Ruben |
Beszélgetés a tánc világnapján kósa rubennel
Új „sportággal” ismerkednek a Zalai Táncegyüttes tagjai és vezetője. Online tanulják, gyakorolják a lépéseket, fejlesztik a technikát. Leginkább a szóló táncok magánya dívik most az otthon falai között. Kósa Ruben koreográfussal beszélgettünk erről és a fiatal vezető elmúlt egyéves tapasztalatairól.
– b. k. –
– A videókonferencia közel sem az, mint a személyes próbák. S bár tartottam
tőle, és technikai problémák is vannak, mégis számomra is meglepő módon működik
a dolog – mondta Kósa Ruben, aki 2019 januárjától tölti be a
művészeti vezető posztot az együttesnél. – Tánctechnika-fejlesztésre használjuk
most az időt, amit majd remélem, jól lehet használni táncszínházi darabokhoz.
Itt a folklórtól elvonatkoztatva, inkább egyfajta táncelemként tekintünk a
néptáncra. Főleg az egyéni férfi-, illetve női táncok vannak ezért napirenden.
Az utóbbit szakmai és magánéleti párom, Kemes Laura tanítja.
– Milyen arányban fordul elő egyébként az egyedüli, a páros vagy a körtánc
a magyar néptáncon belül?
– Vidékenként változik. Azt mondanám, divattól is függött ez valamikor, verbunk
például Székelyföldről csak kevés maradt fenn. A táncokat a XIX. századtól
gyűjtik, korábbi adatok csak leírásokból vannak. Aztán jött az a korszak, amikor
az adatközlőtől egyesével tanultak, vagy a csoport vezetője tanult és adta
tovább. A mai technika mellett mindenki az adatközlő lépéseit tanulmányozhatja,
az interneten széles a gyűjtemény. Jó gyakorlat ez is, sokat lehet tőle
fejlődni.
– És a színház és az autentikus aránya?
– Mindkettőnek megvan a helye, mostanában fele-fele. Míg korábban, az együttes
indulásakor (1957), és első évtizedeiben a táncszínház talán jobban dominált. De
a hagyományos tánc nélkül nem működik.
– Hogyan telnek mostanában a próbák?
– Döcögve indult az egész. Egyszerre akár húsz fővel lehet próbálni videóchaten
keresztül, kisebb-nagyobb hang-kép csúszásokkal. Míg korábban a heti kétszer
három óra próba volt a szokás, most heti néhány alkalommal egy-egy óra. Viszont
többen magánszorgalomból otthon is táncolnak, akár mindennap. Erről egy kis
filmet is készítettünk a tánc világnapja alkalmából.
– Lehet-e célokat kitűzni mostanában? Érdemes-e?
– Vannak tervek, kellenek a célok. Most hangsúlyos a technikai
fejlesztés, egy-egy táncban mélységekig jutni, s ezzel finomítani a
mozgáskultúrát, melynek később nagy hasznát tudjuk venni.Egy-egy adatközlő
leutánzásával alázatot is lehet tanulni, szinte egy másik ember bőrébe bújni, s
így továbbadni a kikristályosodott anyagot.
– Túl vagy az első éveden, mint fiatal vezető. Mi a tapasztalatod?
– Helyt kell állni táncosként, koreográfusként és vezetőként. Ezek sok
feladattal járnak, melyet „civil” foglalkozás mellett látok el. Mindjárt elsőre
komoly megbízást kaptam tavaly, a magyar kultúra napján. Táncszínházi darabbal
álltunk ki, az évzáró műsoron viszont már folklórműsorral. Fiatal gárdám van,
sok a középiskolás. Ez egyben nehézség is, hiszen a továbbtanulás során
elveszíthetjük őket. A vezetői munkámról visszajelzés, hogy mennyire tudom
megtartani a csapatot a mostani nem szokványos időszakban is. Most tehát a fő
cél, megtartani a nagyon jó közösséget és technikát fejleszteni, mely előrevisz
az úton. Táncosként mindennapossá kell tenni a gyakorlást. Továbbra is kedvelt
témám a régi népi életmód és ennek visszatükrözése a táncban, ehhez kutakodni
kell. Régész akartam lenni valamikor, és ha belegondolok, valamilyen módon az is
lettem.
Budapest után első vidéki helyszínként Zalaegerszegen jelenne meg a már nem gyorstesztet, hanem PCR-tesztelést végző mobil tesztpont – adta hírül szerdán Balaicz Zoltán polgármester Facebook-oldalán.
A közlemény szerint olyan területet kértek, ahol nagy számban vannak parkolók. A tesztpont nem csak a városra koncentrálna, hanem a megyét és a régiót is szeretné lefedni. Részben egyetemi kutatásokat végeznek majd a mobil laborban, részben pedig önköltséges PCR-tesztelésre lehet bejelentkezni (amire eddig magánúton nem volt mód, csak a népegészségügyi hatóság által). Helyszínnek a sportcsarnok környékét javasolta. A nagyobb parkolásra alkalmas terület azért kell, mert a metódus alapja, hogy a nukleinsav alapú, orr- és garatnyálkahártyából történő mintavétel az egyén gépjárművénél történik, így minimálisra csökkenthető az érintkezés és a további fertőzés esélye. Mindeközben a többi (önkormányzati és magán) tesztelés is folyamatosan zajlik. Ezekkel együtt összesen több mint 5.000 tesztelésre került sor, amivel élen járunk a települések között.