Covid-19 keretbe zárva | Turistaútjelzések nyomában | Akinek önismeretre van szüksége |
Nagy Kálmán |
Helyzetjelentés minimál stílusban
A bajai zeneiskola, a tihanyi táj és a koronavírus-járvány között fellelhető némi kapcsolat. Persze nem kontaktkutatásról és fertőződésekről van szó. Hacsak nem a művészet, vagy a táj szépségének lélekre gyakorolt ragályos hatásáról beszélünk.
– pánczélPetra –
Nagy Kálmán festőművész 1985-ben került Zalaegerszegre felesége
révén, akivel a pécsi tanárképző főiskolán ismerkedett meg. Mint meséli, a
megyeszékhelyre költözésük előtt lehúztak négy évet Zalaszentgróton: felesége az
ottani gimiben tanított, ő meg „bejárós” volt Zalabérbe, mint kultúrház-igazgató.
Aztán rövid ideig dolgozott a megyei könyvtárban, majd a csonkahegyháti és
becsvölgyei általános iskolában tanított rajzot és éneket. 1986 óta, mint
szabadúszó alkotóművész ténykedik. Közben a festés mellett zenélt, fotózott, sőt
írt is. A ’80-as évek végétől több egyéni kiállítása szerveződött, de csoportos
bemutatókon is részt vett. Zalaegerszegen legutóbb 2016-ban, 60. születésnapja
alkalmából nyílt jubileumi tárlata a VMK-ban. A kezdeti évekről és napjaink
járványhelyzetéről is kérdeztük legfrissebb munkája apropóján.
– Kikkel kerültél először kapcsolatba Zalában? Volt olyan helyi művész,
aki inspirált, támogatott?
– Azokban az években, mikor tanítottam, Bedő Sándor festőművész
volt a szakfelügyelőm, akivel aztán össze is barátkoztunk. Nagyon szerettem a
képeit. Sanyi akkor már egy befutott, bölcs ember volt. Úgy érzem, ő sokat
lendített a szakmai fejlődésemben. A másik művész és barát pedig Fischer
György volt. Annak idején közel laktunk egymáshoz, így gyakran feljártam
hozzájuk. A Göcseji úti tízemeletesek egyikében laktak, és a tetőtérben volt a
műterem. Vele más jellegű barátság alakult ki: egyidősek voltunk, közösen
álmodtunk, közösen akartuk „megváltani a világot”. Sajnos ma már sem Sanyi, sem
Gyuri nem él. Úgy érzem, hogy mindketten nagyobb visszhangot érdemeltek volna.
– A zene és a festészet hogyan kapcsolódik össze? Azonkívül, hogy több
képeden is megjelenik egy-egy hangszer (főleg gitár) sziluettje.
– A zene már 5 éves korom óta jelen van az életemben. 18 éves koromig jártam a
bajai Liszt Ferenc Zeneiskolába. Először hegedülni tanultam, majd
a klarinét lett a nagy szerelmem. Igaz, ebben a fantasztikus tanáromnak is nagy
szerepe volt, aki sok mindenben támogatott. Nagyon szép emlékek fűznek a
zeneiskolához és Zoli bácsihoz, akivel a mai napig kapcsolatban vagyok. Egyik
bajai kiállításomon azt mondta, hogy árad a zene a festményeimből. Talán ez a
legnagyobb dicséret, amit kaptam az életben. Szintén úgy ötéves lehettem, mikor
arra ébredtem egyik reggel, hogy én festőművész leszek! Valahogy megálmodtam.
Családunknak később lett Tihanyban egy háza, melynek Emil bácsi – a feltaláló és
festőművész – viselte gondját távollétünkben. Egy igazi, négy nyelven beszélő
remete volt, aki felnyitotta a szemem. Egyszer véletlenül megleptem festés
közben. Belépve egy hatalmas sivatag tárult elém egy oroszlánnal. Lebénultam
mikor megláttam. Innentől nagyon egyszerű volt a pályaválasztás, és egyenes út
vitt a festészet felé. Ami természetesen a világ leggöröngyösebb,
legszakadékosabb útja is volt egyben. Cseh Tamás és
Bereményi Géza hatására aztán a gitározásba és az írásba is
beleszerettem. Illetve abba az érzésbe, hogy mindenáron a szabadságot kell
keresni. A művészet pont alkalmas erre.
–
Absztrakt, színes impulzív, ugyanakkor visszafogottabb, minimalistább stílusú
festményeket is láthatunk tőled. Az elmúlt időszakban többször tűntek fel inkább
ez utóbbiak. Afféle hangulatváltásokból fakadó ötletek, kísérletek ezek, vagy
tudatos tervezés eredményei?
– Nem tervezek előre semmit! Soha nem tudom, mit festek, miért és kinek. Inkább
érzelmi hullámok ezek. Sajnos édesanyám korai halála (14 éves voltam ekkor)
teljesen felborította az életemet. Ezt igazán azóta sem hevertem ki, és az ő
hiánya talán minden képemben ott van egy kicsit. Biztos ez az oka annak is, hogy
nem feltétlenül vidám hangulatú a végeredmény. Bár amióta átestem egy komoly
betegségen és életmódváltáson, azóta állítólag optimistábbak a képeim. Nem tudom.
Az biztos, hogy festés közben egyfajta transzállapotba kerülök, és ez jót tesz,
segít. Lehet, hogy ez a mostani, letisztultabb forma- és színvilág is ebből az
állapotból ered. A tudatalattimból jöhetett ez a pár minimalista kép. Szerintem
lesz még ilyen, sőt vannak félkész dolgok is...
– Nagyon sokszor használod a kék színt és annak árnyalatait. A könnyedebb,
világosabb hatásúak egészen légiesek. Mint amikor friss levegő áramlik be az
ablakon. Van valami speciális jelentése a „kékségnek” számodra?
– Érdekes, hogy a levegőt említed, mert nekem a víz a mindenem! A Balaton és a
vitorlások a már említett tihanyi emlékek miatt, de mivel bajai születésű vagyok,
ezért a Duna kéksége is benne van. A viccesebb verzió meg az, hogy legutóbb egy
gazdaságosabb kiszerelést javasolt az eladó a művészellátó boltban. És az pont a
kék volt. Én meg örültem neki.
– Covid-19, minimalizmus, Ikea? Úgy érzed, hogy keretbe vagyunk zárva most
a járvány alatt? Mintha erre erősítene rá a legutóbbi alkotás.
– Biztos, ez is benne van, bár nekem kimondottan jót tesz a bezártság. Most
többet tudok festeni. Sokaknak viszont nagy probléma lehet, hogy be vagy össze
vannak zárva kis lakásokban. Mindenkinek dolgozni, tanulni kell, esetleg nincs
annyi laptop sem a háztartásban. Ez mind-mind konfliktusforrás. Ez a kép is úgy
indult, hogy egy laptop lesz rajta, az előtérben a billentyűzettel. De valahogy
nem tetszett. Aztán jött a sugallat: minden legyen fekete, szürke. Végül is ez a
helyzet nem egy vidám dolog. De, hogy mégse legyen annyira szomorú, meg hogy
legyen benne egy kis geg; odatettem alulra azt a kék-sárga csíkot és akkor
rádöbbentem, hogy ezek az Ikea színei. Így a kép végül az „...És bezárt az Ikea
is...” címet kapta. Először elbizonytalanodtam, hogy festmény-e ez egyáltalán,
és hogy megosszam-e a közösségi oldalamon. A visszajelzések alapján azonban úgy
tűnik, hogy sikerült jól megörökítenem a járványt.
Dr. Strömpl Gábor |
Kísérőink az úton 90 éve
A természetjárás lehet csoportos vagy magányosabb elfoglaltság. Bármely esetben segítségünkre vannak a turistaútjelzések. Ha csak alapjaiban is ismerjük ezeket, sokkal magabiztosabban vághatunk neki akár még egy erdőnek is. Szabó Balázs túravezető, a Zalai Teker(g)ők Kerékpáros és Túra Egyesület elnöke készséggel válaszolt ez irányú kérdéseinkre.
– Bánfi Kati –
– A Magyar Természetjáró Szövetség egységes jelképrendszere az 1930-as években
alakult ki, dr. Strömpl Gábor geológus, térképész munkájára
alapozva. Valamennyi jelzésfajta fehér alapon található, legtöbbször fára,
oszlopra festve. A jelek hierarchikusak A legfőbb jelek sima téglalap vagy
nyílhegyes változatúak. A négy színben előforduló sávjelzések mindig valamilyen
fontos kiindulási ponttól (vasútállomás, autóbusz-megálló) induló, tájegységen
áthaladó turistautat jelölnek. A kék sáv hosszútávú úton kalauzol, a sokak által
ismert Kék túra útvonalon. A piros, megyei vagy regionális vándorútvonalon vezet,
sárga és a zöld sáv pedig kisebb, helyi jelentőségű utakat mutat.
– Alsóerdőn találkozhatunk a piros sávval és a kék és piros körjelzéssel.
– A kör körtúra jelzése. Vagyis, keresd meg az utadat, indulj el és ha jó a
jelzés és figyelmes vagy, ugyanoda vissza is érkezel. Ezek többségében rövid,
városon belüli, környező erdőket körbeölelő kellemes séták valójában. Az
alsóerdei mellett ilyen a 2018-ban átadott Horhosok útja is. Bár ez utóbbi három
nehézségi fokozatot kínál. A zöld a könnyen teljesíthető sétálós, a kék közepes
nehézségű, több órás túra, a piros viszont nagyon nehéz, egész napos, 590 méter
szintkülönbséggel – ismertette Balázs, aki ezen turistautak megtervezésében és
kialakításában komoly részt vállalt.
–
Körjelzésen tehát nem lehet eltévedni?
– Ha nincs elágazás, akkor általában 250 méterenként van újabb jelzés. Tehát ha
5–10 perce megyünk már, és nincs újabb jel, akkor célszerű visszafordulni az
utolsó jelzésig és körültekintőbben újra indulni. Persze előfordul, hogy egy
jelzés megszűnik, mondjuk fa kivágása miatt, de azt minden esetben pótolni kell.
– Sok kilométeres utakon ez nagyon sok jelet igényel.
– Sok jel, sok munkával. A Zalai Teker(g)ők ezek kialakításában és
karbantartásában is segítenek, ahogyan rendszeresen vállalunk természetvédő
feladatokat is. Májusban egy hulladéklerakó felszámolását végezzük majd az
önkormányzat támogatásával.
– Önök kerékpáron túráznak?
– Azzal is, de van csak gyalogostúránk is. A tagságunk 46 fő, ezen nem
szeretnénk változtatni, viszont a túráink nyíltak, bárki, bármilyen
korosztályból (7 év felett) csatlakozhat, szívesen látjuk. A honlapunkon lehet
érdeklődni a túrákról (www.zalaitekergok.hu).
– Egyéb útjelek?
– Főjelzés még a kereszt, mely a vándorutak összekapcsolódását jelöli. Színe a
kapcsolódó út színétől függ. A háromszög hegytetőre vezető utat, a négyzet
szálláshelyet, a kör forrást, az ómega jel barlangot, a L alakú jelzés romot,
műemléket mutat. De van pecsételőhely megjelelölés is. A tematikus utaknak pedig
külön jelzései vannak, így például a Zalaegerszegen is áthaladó Mária-útnak az
„m” betű.
– A zarándok és a turista miben különbözik egymástól?
– Egyik sem rohan át a tájon. A turista a természet szépségéért és a saját
egészségéért járja a vidéket. A zarándok inkább befelé figyel közben, lelki
többletet vár az úttól. De tudjuk, az út a fontos, nem a cél. Tájékozódni
azonban mindkettőnek tudni kell.
– Ön képzett turistavezetőként járja az országot.
– Amikor két éve elvégeztem a képzést, meghívtam a csoporttársaimat egy
zalai túrára. Olyan útvonalra, ami még a térképen sincs. Zalaegerszegtől
Becsvölgyéig, 500 méter szintkülönbséggel, 25 kilométeren. Elcsodálkoztak, mert
nem gondolták, hogy ilyen szép a Zalai-dombság, és ilyen nehézségű túrát lehet
ide szervezni.
– Nehéz szakma a túravezetés?
– Kis túlzással polihisztornak kell lenni. Ismerni kell az ásványokat, a
földtani korokat, a növényeket, az ehető növényeket, az élőhelyeket, a
csillagokat. Meg kell tanulni a tájoló használatát. Az ezüst fokozatú
túravezetést még lehet tanulni, de az aranyat csak kiérdemelni. És a helyismeret
mindig előny.
Akinek önismeretre van szüksége
Asztrológiai pszichológia a fejlődni vágyóknak
Kissné Gaál Zsuzsanna |
Egy ősi tudás és egy modern tudományág kapcsolódik össze, a ma még kevésbé ismert asztrológiai pszichológiában. Aki önismeretre, gödörből kilábalásra, kapcsolatainak, reakcióinak minél jobb megértésére vágyik, annak érdemes kipróbálni.
– B. K. –
– Nem determinisztikus felismeréseken alapszik, hanem egy útmutató, mellyel
személyiségünket, egyéniségünket, életfeladatainkat és sorsfeladatunkat
ismerhetjük meg alaposabban – mondja elöljáróban Kissné Gaál Zsuzsanna,
aki ezt a Magyarországon még kevésbé ismert módszert már 7 éve alkalmazza
Zalaegerszegen.
– Honnan jött az indíttatás?
– A pszichológia, az ember működése, a személyiség alakulása mindig is érdekelt.
Hogy milyen arányban határoznak meg a gének, az örökletes dolgok, és mennyire
befolyásol a környezet. Sok tanulmányt végeztem ezzel kapcsolatban, mégis
hiányérzetem volt a válaszokat illetően. S bár a kép most sem teljes, hiszen az
emberek nagyon sokszínűek, nagyon egyediek, azért ez a módszer sok új támpontot
adott.
– Először volt az érdeklődés, aztán a gyakorlati alkalmazás mennyire vált
be?
– A vizsgadolgozatomban a gyermekeimet és a hozzájuk fűződő kapcsolatomat
elemeztem. Ezen keresztül sok új dolgot megtudtam a gyerekeim viselkedéséről,
temperamentumáról, képességeikről, a hozzájuk való hatékony viszonyulásról, a
leginkább megfelelő nevelési attitűdről. Mindez hitelessé tette számomra a
módszert. Az elmúlt évek alatt sok pozitív visszajelzést kaptam a hozzám
fordulóktól.
– Mesélj kicsit erről az elemzésről.
– Vannak életszakaszok, vannak életfeladatok, és mindenki saját maga
működteti a dolgait. Persze könnyű másra vetíteni, ha valami nem megy. Az is
igaz, hogy a mai világban jelentős csúszások vannak az adott életszakasz
feladataival kapcsolatban, ilyen a felnőtté válás, családalapítás elhúzódása,
ami valóban nem könnyíti meg a helyzetet. Míg azonban a személyiség fejlődésének
állomásai mindenkinél azonosak, a hozzájuk való viszonyulás egyénenként más. Ezt
nemcsak a csillagjegyünk, helyesebben a Napjegyünk befolyásolja, hanem az egyén
asztrológiai képletében helyet foglaló többi bolygó és azok fényszögrendszere
is. A különböző planéták, más-más minőségű energetikával rendelkeznek. Valamint
mindenkinél más az a tudatossági szint, amivel bánni tud. Például, akinek a
szóbeli kapcsolattartás az erőssége, az megragadhat a pletyka szintjén, de akár
magas szintű kommunikációs készséget is kifejleszthet. Minden jegynek,
archetípusnak vannak pozitívumai. Az asztrológiai pszichológia egy önismereti
lehetőség, megmutatja, hogy milyen területek támogatottak az életünkben. Ezért
jól használható akár a gyereknevelésben, akár a pályaválasztásban. A
felnőtteknél pedig, amikor változtatni szükséges az életen, a hogyanban, az új
irányban tud segíteni. Sokszor előfordul, hogy a kisgyerekkortól fennálló
környezeti hatások miatt valaki nincs is tisztában a saját képességeivel,
tehetségével, a valódi érdeklődésével. Mindenki arra törekszik, hogy boldog
legyen. Ehhez önismeret kell. De nagyon összetett és bonyolult az ember. Ezért
nem egyszerű megérteni sem magunkat, sem másokat, hogy valójában milyenek
vagyunk, ha lehámozzuk a környezetet. Viszont, aki tudatosan él, az élet
előrehaladtával egyre többet felfedez és megért magából, és ezen keresztül
másokból is. Megtalálhatjuk így az igazi életfeladatunkat és sorsfeladatunkat,
ami jó érzést, kiegyensúlyozottságot ad nekünk. A tudatosan élő ember keresi
magát, sok mindent kipróbál. Az iránytartást is lehet ezzel a módszerrel
segíteni. Ha pedig nem szeretjük, ahogy élünk, akkor érdemes rajta változtatni,
hogy olyan utat járhassunk be, amire jó visszanézni.