Megszépült a tér | Sok a hívás, kibővült a vonal | Elkészült a fékezőfelület |
Visszanyerte korábbi varázsát Makovecz Tamás, a landorhegyi városrész önkormányzati képviselője örömmel számolt be lapunknak arról, hogy a VMK előtti tér megújulásának megvalósításáért végzett több éves kitartó munka eredményt hozott. Megújult a tér, és mindenki számára látogatható.
A VMK előtti tér átépítése tavaly nyáron kezdődött, és a munkálatokkal együtt
szennyvíz-rekonstrukció is zajlott. A beruházás összköltsége bruttó 308 millió
forint volt. A téren 1624 négyzetméter Friedl gyártmányú térkövet építettek be.
Az idetelepített utcabútorok, világítótestek, útjelző és lakossági hirdetőtáblák
forma- és színvilága egymással harmonizál az egységes arculat és rendezettség
megteremtése érdekében. A téren felhasznált építőanyagok esetében a természetes
anyagokhoz közel álló natúr és nyers színek dominálnak. A parkolás szabályozása
érdekében a Landorhegyi út nyugati oldalán tíz férőhelyes, térkő burkolatú
parkolót alakítottak ki. |
Telefonos lelkisegély-szolgálat
Az elmúlt két hónapban megszaporodtak a hívások a telefonos lelkisegély-szolgálatnál. Ezért az országos szövetség (LESZ) egy plusz telefonszámot iktatott be, így nagyobb eséllyel kap vonalat a segítséget kérő. A szolgálat telefonszámai: a korábbi 116-123 mellett a 06-80-810-600. Mindkettő ingyen hívható, bármely telefonos szolgáltatón keresztül. A zalaegerszegi szolgálat szakmai vezetőjét, Zaleczky Elzát kérdeztük.
– B. K. –
– Az év minden napján, 24 órában és ingyen hívható a telefonos
lelkisegély-szolgálat. Igyekszünk biztosítani, hogy minden hívó számára
elérhetők legyünk. Amióta a járványt megelőző intézkedések életbe léptek,
megnőtt a hívások száma, ezért döntött úgy az országos szövetség, hogy amíg
szükséges, a fent nevezett pluszvonalat is működteti – mondja Zaleczky
Elza. – Arra törekszünk, hogy mindig legyen, aki felvegye a telefont. Ha
egy kicsit várni kell a vonalra, türelmet kérünk, éppen dolgozunk.
– Mi a leggyakoribb probléma, amivel Önökhöz fordulnak?
– A magány és az izoláció. Ez volt a fő ok a járványhelyzet előtt is és
most is. Aki a lelkisegély-telefont hívja, általában magányos, társtalan,
támogató nélkül van, vagy nem ismeri fel a környezetében lévő egyéb támogatási
lehetőséget. Az elmúlt időszakban sok ember került ilyen helyzetbe, fokozódott
az elszigeteltségérzés.
– Milyen konkrét segítséget tudnak nyújtani?
– Elsősorban a meghallgatást. Tanácsot nem adhatunk, de segítjük
felismerni, hogy elérhető közelségben vannak azonos problémával küzdő
családtagok, barátok, ismerősök, iskolatársak. Velük fel lehet venni a
kapcsolatot, ha máshogy nem telefonon, és egy kölcsönös, egymást támogató
attitűd jöhet létre. Sokaknak nehéz most a bezártság, a családtagok távolléte, a
gyerekek tanulásra motiválása. Ezeket a gondokat meg lehet osztani.
– Nem lehet, hogy még inkább búskomorságba viszik egymást?
– Az tény, hogy a népesség 25 százaléka élete során olyan helyzetbe
kerül, ami depresszióra hajlamosít. Én viszont a 75 százalékban bízom. Az is
igazság, hogy sok életesemény „hátbavágja” az embert, aztán az lesz a vége, hogy
az élet mégis megy tovább, tovább kell tenni a dolgunk magunkért, a családunkért.
Életben tartó, ha tudjuk, vannak mellettünk olyanok, akikre számíthatunk. Őket
azonban észre kell venni. Dicséret illeti a kollégáimat – folytatja –, akik
valóban ilyen típusok és a mostani helyzetben is vállalták a feladatot. Ami
egyébként önkéntes szolgálat, kellő szakmai felkészítés és folyamatos
továbbképzés mellett. Ők ilyenek.
– Önöknél név nélküli a hívás.
– Anonim a telefonáló és az ügyeletes kolléga is. De ha a bizalmi
viszony kialakul, a hívók el szokták árulni a keresztnevet. Attól nem kell
tartani, hogy ismerős veszi fel a telefont, ez ne tartson vissza senkit, hiszen
országos szinten cseng ki a telefon. Valójában, ahogy a lelkisegész alapítója,
dr. Győri László szokta mondani, ha a „szenvedésnyomás” nagy,
akkor nem számít, kinek mondjuk el a bajunkat.
– De akkor megköszönni sincs mód, nem lehet ugyanazt az ügyelőt kérni,
akiben már egyszer megbíztunk.
– Erre valóban nincs mód. De gyakran előfordul, hogy utólag köszönik meg
a segítséget, akkor körlevelet küldünk, és dátum és idő szerint nagyjából meg
lehet tudni, hogy kit illet a köszönet. De ennél fontosabb, hogy az ügyelő saját
magát jól tudja minősíteni. Ehhez kellő önkontroll és szakmai tudás kell. Azt
tudom tanácsolni a nehéz helyzetben lévőknek, hogy ami segít, azt igénybe kell
venni. Ha éppen egy lelkitelefon-szolgálat visz előbbre, akkor azt.
Hívjanak bennünket!
Bemutató a fékfelületen. |
Fék-, sáv- és távolságtartó rendszerek fejlesztését és tesztelését teszi lehetővé a ZalaZone Járműipari Tesztpálya elkészült fékezőfelülete, haladjanak azon egyedül vagy konvojban a személy- és teherautók.
– AL –
Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos a
sajtóbejáráson elmondta, a 750 méteres gyorsító szakasz után nyolc, egyenként
200 méteres fékezősávot építettek ki. Ezek útburkolata szintén nyolcféle, a
sakktáblafelülettől kezdve az aszfalton át a csiszolt bazaltlapokig, amelyek
mindegyike vizezhető. A váltakozó tapadású, érdes, sima, vagy jeges útfelületű
burkolatokon a személygépkocsik és teherautók fékrendszereit, illetve fékezés
közbeni viselkedésüket tesztelhetik a fejlesztők. Felidézte, hogy az elektromos
és önvezető autók vizsgálatára is alkalmas tesztpálya építése három éve
kezdődött el 260 hektáros területen 45 milliárd forint állami beruházás
keretében.
Azóta elkészült a 2000 négyzetméteres fogadóépület konferenciatermekkel és
irodákkal, valamint 16 személyautó és 6 teherjármű számára műhelyt biztosító
technikai épület. Tavaly óta üzemel a 2000 méteres kezelhetőségi pálya, ami a
menetstabilizáló-, a fék- és a kormányrendszerek, valamint a sávtartó funkciók
vizsgálatát teszi lehetővé. Használatban van az 1000 méteres ráfutóval ellátott,
300 méter átmérőjű dinamikus felület is, amelyen a konvojban haladó járművek
viselkedését lehet elemezni. Alkalmas a jávorszarvasteszt (kitérő manőver)
elvégzésére és értékelésére is. Az 1500 méteres, kétszer kétsávos
autópálya-szakasz is elkészült már. A tesztpályán az 5G is jelen van, a
hálózatba kapcsolt önvezető autók egymással való kommunikálásához. Vigh
László a hátralévő munkálatokról elmondta, hogy a városi környezetet
biztosító Smart City területének első 5 hektárja elkészült, további 13 hektár
pedig most is épül. Itt belvárosra és kertvárosra jellemző utcaképet alakítanak
ki, alacsonyabb és magasabb épületekkel, továbbá hidakkal és kereszteződésekkel.
Építenek egy kisebb kezelhetőségi pályát is, és útkapcsolatokat valamennyi
pályaelem között. A tesztpálya jelenleg 65–70 százalékos készültségi fokon áll.
A tervezett befejezési határidő 2021 vége. Hozzátette: a tesztpálya építése soha
nem fejeződik be, mert a 260 hektáros terület lehetőséget ad arra, hogy újabb
tesztelemeket létesítsenek az autógyártók és járműfejlesztők igénye alapján. A
koronavírus-járvány miatt leálltak a tesztek, de a konstruktőrök mostanra
visszatértek a zalaegerszegi próbapályára.