Pörgős kiállítások, közösségi igények, szemléletváltás | Széttáncolt cipellők a bábszínházban | Három lapszám és a maszk |
Pörgős kiállítások, közösségi igények, szemléletváltás
Beszélgetés a göcseji múzeum új igazgatóhelyettesével, havasi bálinttal
Sportos hasonlattal élve, Zalaegerszegre „igazolt” a keszthelyi Balatoni Múzeum eddigi igazgatója. Havasi Bálint régész, arts and business menedzser, szeptembertől a Göcseji Múzeum igazgatóhelyetteseként tevékenykedik az új vezető, dr. Kostyál László mellett.
|
Havasi Bálint |
– pánczélPetra –
A frissen kinevezett, immár Zalaegerszegen dolgozó szakemberrel többek között a
közösségi múzeumok fogalmáról, egy újfajta muzeológiai szemléletről és persze az
itteni feladatairól beszélgettünk.
– Nem túl gyakori, hogy valaki az igazgatói státuszt önszántából „igazgatóhelyettesire”
cserélje. Mi indokolta ezt a meglepő döntést?
– Elsőre lehet, hogy tényleg furcsának tűnik! Viszont Zalaegerszegen
most komoly múzeumi fejlesztések zajlanak, és ritkán adatik meg egy kulturális
szférában dolgozó szakembernek, hogy ilyen volumenű projektekbe
bekapcsolódhasson. Ráadásul nem is egy, hanem mindjárt három intézményről
beszélünk, hiszen egyrészt újjáépül a Göcseji Múzeum épülete, ezzel párhuzamosan
zajlik a skanzen fejlesztése és készül a Mindszenty-központ is. Úgy gondolom,
hogy ezekkel a beruházásokkal új lendületet kaphat nemcsak a zalaegerszegi
múzeumi élet, hanem a város kulturális élete is. Izgalmas dolog lesz ebben a
folyamatban részt venni! A Balatoni Múzeumot nagyon szerettem, de egy ideje azt
éreztem, hogy amit ott el lehetett érni – gondolok itt pályázatokra, turisztikai
fejlesztésekre, különleges kiállításokra – azt elértem. Megkaptuk az Év múzeuma
díjat, 2003-ban pedig a 40 év alatti muzeológusoknak járó Pulszky Károly-díjat
is átvehettem, ami nagy megtiszteltetés volt. Valami új kihívásra vágytam,
ugyanakkor Zala megyéből nem szerettem volna elmenni. A Göcseji Múzeumba pedig
éppen igazgatóhelyettest kerestek.
– A napokban volt egy sajtótájékoztató, melyen bemutatkozott a múzeum új
vezetése. Ott külön kihangsúlyozta, hogy nemcsak régész, hanem arts and business
menedzser végzettsége is van, és ezt a tudást szeretné is kamatoztatni. Mit
jelent ez a gyakorlatban?
– Tény, hogy alapvetően régész vagyok, ám a diploma megszerzése után is
folyamatosan képeztem magam. A Budapesti Kommunikációs Főiskolán végeztem el ezt
az említett kétéves szakirányú képzést, ami alapjaiban változtatta meg a
látásmódomat a szakmával és a kultúrával kapcsolatban! A kiindulási alap ugyanis
az, hogy a kultúra termék, a kulturális intézmények pedig szolgáltatást
nyújtanak. Tudom, hogy ezek az üzleti életből átvett fogalmak sokak számára
idegenül csengenek, ám tudomásul kell venni, hogy kultúra nincs pénz nélkül,
kulturális intézmény pedig látogató és néző nélkül. Utóbbiak megszólításáért
sokat kell tenni. Az üzenetek nem érnek célba csak úgy, maguktól. Szóval az arts
and business menedzser egyfajta hidat képez az üzleti szféra, a kulturális
ágazat és a közönség között. Ezt a szemléletet a Balatoni Múzeumban is elkezdtem
alkalmazni, úgy gondolom, hogy sikerrel. Érdekes lesz egy nagyobb múzeumban is
kipróbálni.
– Tény, hogy a Göcseji Múzeum három intézményt tesz ki, és mint megyei
hatókörű múzeum valóban nagyobb a Balatoni Múzeumnál, ám a keszthelyi egy
idegenforgalmi szempontból frekventált helyen van. Biztos, hogy ugyanazok a „trükkök”
itt is beválnak?
– Nyilván nem. Egyelőre ismerkedem a várossal: a társintézményekkel, az
üzleti élet szereplőivel, a civil közösségekkel és a potenciális közönséggel. A
feltérképezés fázisában vagyok. Amíg a beruházások zajlanak, addig van is idő
ezekkel foglalkozni, előkészülni a majdani nyitásra. Nyilván más közönséget
lehet Zalaegerszegen megszólítani, mint Keszthelyen. Sőt, mivel itt három
intézményről van szó, ez több célcsoportot is jelent. A Mindszenty-központ
fellendítheti a zarándokturizmust, a skanzen fejlesztése jó alkalom lehet arra,
hogy Göcsejt és a népi kultúrát, mint afféle „magyar romantikát” a Balaton
nyugati részére és a zalai gyógyfürdőkbe érkező külföldi turistáknak is
megmutassuk. Egy-két napra átcsábítva őket ide. Szóval a falumúzeum turisztikai
fejlesztése fontos feladat lesz a jövőben. Ami pedig a Göcseji Múzeumot illeti:
alapvető, hogy Zalaegerszeg lakosságát megszólítsuk nemcsak az új állandó
kiállítással, hanem pörgős, interaktív, izgalmas időszaki kiállításokkal. A
munka nem érhet azzal véget, hogy elkészült és megnyílt egy kiállítás. Ez inkább
a munka kezdetét jelenti. A tárlatot ugyanis el kell adni érdekes
kísérőprogramokkal. Mindezekben sok fantáziát és lehetőséget látok. Mint ahogyan
abban is, hogy kérdezzük meg az embereket, és az itt élő közösségeket, hogy mit
szeretnének látni a múzeumban. Milyen programokra jönnének be szívesen.
– Eladhatóság, marketingszemlélet, új kommunikációs csatornák használata…,
ha ezeket a fogalmakat a kulturális szférára vetítjük, sokan aggódnak, hogy a
minőségen esik csorba. A művészi értékeken, vagy a történelmi hitelességen...
– Nem kell, hogy így legyen! Nem arról van szó, hogy a minőséget vigyük
le, hanem hogy szakmai alapon olyan minőséget és értéket hozzunk létre, amire
van igény. Ami érdekli az itt élőket, tudnak hozzá kapcsolódni. Vagy
alkalmazzunk olyan technikai megoldásokat, amikkel közelebb lehet vinni az
emberekhez egy-egy témát, vagy korszakot. Attól még megmaradhat a kultúrának,
magasművészetnek az „emelkedettsége”, színvonala, hogy annak üzenetét
megpróbáljuk a lehető leghatékonyabban eljuttatni a látogatóhoz, vagy, hogy
igyekszünk támogatókat, partnereket találni egy-egy rendezvényhez. Akár bevonva
őket valamilyen módon az adott programba is. Mindez nyitott gondolkodást igényel.
Lesarkítva; az a lényeg, hogy egy adott múzeum teret kapjon az adott közösségben.
Ez lehet egy városrész, valamilyen speciális civil szerveződés, fiatalok, idősek;
gyakorlatilag bármilyen városi kisközösség. Iszonyú potenciál rejlik bennük!
Eddig is voltak már jó példák az együttműködésre: a vállusi pálos monostor
feltárása kapcsán, de a megyei önkéntes fémkeresősökkel való kapcsolat is ilyen.
Ők a régészek kutatómunkáját segítik. De mindez a kultúra, vagy a muzeológia más
ágára is kiterjeszthető.
– Még csak pár hete van itt. Mik az eddigi tapasztalatai?
– Még kicsit idegen a terep. Sokat kell tanulnom, ismerkednem. De vannak
már olyan intézmények, vállalkozások, akikkel találkoztam, beszélgettem. Eddig
pozitívak a tapasztalataim. Mindenki nagyon nyitott volt. Úgy látom, hogy ha az
a hívó szó, hogy „Zalaegerszegért” kell tenni valamit, akkor szívesen mozdulnak
az emberek és tudnak csapatban dolgozni. Bízom benne, hogy ezt az erőt és
energiát a múzeumi munka egészére és hosszú távon a város kulturális életére is
sikerül átültetni.
Széttáncolt cipellők a bábszínházban
Tavaszi előadását pótolja a társulat
Az előző évad bérletsorozatának záró előadása lett volna a Széttáncolt cipellők című népmese, ám a járvány miatt már nem kerülhetett színpadra a darab. A Griff Bábszínház szeptemberben szeretné pótolni az elmaradást, a premierre szeptember 5-én került sor.
– pet –
A főpróba előtt sajtótájékoztatón számolt be a társulat az előadás részleteiről.
A Széttáncolt cipellők rendezője és koreográfusa ezúttal egy házaspár:
Kocsis Enikő és – a zalaegerszegi születésű, pályafutását a Zalai
Táncegyüttesben kezdő – Fitos Dezső. (Mindketten Harangozó
Gyula-díjas művészek.) A népmesét pedig Kocsis Rozi
bábművész, rendező, a győri Vaskakas Bábszínház igazgatója alkalmazta színpadra.
A sajtótájékoztatón Fitos Dezső elmondta: egy jól bejáratott
csapattal hozták Zalaegerszegre az előadást, mely a győri bábszínházzal
koprodukcióban készült. A díszlet Nagy Kovács Géza, a jelmez
Michac Gábor, az előadást kísérő – főleg Kárpát-medencei népzenéken
alapuló – muzsikák és hanghatások ifj. Csoóri Sándor munkáját
dicsérik. A koreográfus házaspár asszisztense pedig a Zalai Táncegyüttes
jelenlegi vezetője, Kósa Ruben volt. A bemutatóra most viszonylag
sok idő volt felkészülni: általában egy hónapig próbálnak a színészekkel, ám a
járvány és a kényszerszünet miatt ebből majdnem fél év lett. A rendező
hozzátette: nagyon jó volt a Griff csapatával a munka, mert izgalmas volt látni,
ahogy egy ponton összeér a táncművészet és a bábművészet. Ők mindig a táncból
merítenek, és az válik történetté, míg a bábszínészek a szöveget transzformálják
mozgássá. A néptánc elsajátítása nem könnyű, komoly fizikai munkát és
koncentrációt igenyél, ám mivel a színészeknek jó a testtudata, öröm volt a
próba velük. A szereplők részéről Szolnok Ágnes és Matola
Norbert elárulta: a Széttáncolt cipellők egy másfajta darab, mint amit
megszoktak, hiszen táncra épül, nem bábmozgatásra, ezért a próba is eltért a
szokásostól. Mintha egy workshop lett volna, melyen a néptánc és a mozgásszínház
a téma. Szolnok Ágnes hozzátette: nem idegen tőlük persze ez a
művészeti ág sem, hiszen a bábművészet is testtudatot kíván. Addig nem tudja
valaki jól mozgatni a bábot, amíg a saját mozdulatait/testét nem ismeri eléggé.
De a néptáncos elemek mégis más koncentrációt és fizikai aktivitást igényeltek.
(Mindenki fogyott is pár kilót.) Elhangzott: a történet (mely részben magyar
népmesén részben pedig egy Grimm-mesén alapul) a népmesei hagyományokat követi.
Adva van egy király, meg a három lánya, akiknek minden reggelre elkopik a
cipellőjük. A király annak adja lányát és fele királyságát, aki megfejti a
titkot. Fitos Dezső elmondta, a történet többek között arról szól,
hogy nem mindig az a jó, aki szép, és nem mindig az a rossz, aki csúnya. Nem
kell mindennek és mindenkinek „bedőlni”. A gyerekek számára pedig különösen
fontos, hogy megtanulják mindezt. Mint ahogy azt is, hogy önmagunk hibájából
lehet és kell is tanulni, a család összetartó ereje pedig fontos. Szűcs
István, a bábszínház igazgatója az újrainduló évaddal kapcsolatban
jelezte: megérkezett az ózongenerátor, így biztonsággal el lehet hozni a
gyerekeket a bábszínházba. Az előadások között ugyanis van lehetőségük a légtér
fertőtlenítésére. Ezenkívül mindent folyamatosan tisztítanak, amihez a nézők
hozzáérhetnek. A gyerekek pedig lázmérés után mehetnek csak be a nézőtérre. A
jövőben növelik majd a hétvégi előadások számát, hogy ne csak iskolai/óvodai,
hanem családi program keretében is el tudjanak menni a legkisebbek egy-egy
előadásra.
A 25. születésnapon a bárka volt a vendég
Idén ünnepli 25. születésnapját a Pannon Tükör folyóirat. A kulturális periodika 1995 decemberében alakult. Arra akkor minden bizonnyal senki sem gondolt, hogy a mostani évfordulóra formatervezett szájmaszkokat is készítenek majd.
– pet –
A járvány miatt azonban többek között ezzel a praktikus ajándék- illetve
reklámtárggyal kedveskedtek az olvasóknak a Deák Ferenc Megyei és
Városi Könyvtárban tartott rendezvényen. A lapszámbemutató is rendhagyó volt,
hiszen egyszerre három szám (2., 3., 4.) került a közönség elé. Ebből az első
kettőnek a veszélyhelyzet idején kellett volna nyomtatásban megjelennie,
ehelyett online változatban jutott el az érdeklődőkhöz. A 4. lapszám pedig a
legfrissebb, melyben ismét sok érdekesség olvasható: Egymondatok, versek,
műfordítások, tanulmányok színesítik a kiadványt. A Verze/Verse rovatban pedig
főleg dalszerzők szövegeit, verseit olvashatjuk, melyek a karantén alatt
készültek. Többek között Beck Zoltán, Szűcs Krisztián, Lovasi András
és Kollár-Klemencz László is szerepel egy-egy írásával.
Minderről Bubits Tünde főszerkesztő számolt be, aki további
érdekességként kiemelte: a Zrínyi 400 évforduló kapcsán Mihovics József újabb
két tanulmánnyal jelentkezik, a Társművészetek rovatban pedig Karkó Ádám
írt a bécsi Leopold Múzeum Schiele és Hundertwasser kiállításának önarcképeiről.
Nagygéci-Kovács József online-főszerkesztő elmondta: a
veszélyhelyzet idején felértékelődött a lap online verziójának szerepe. A
karantén-dalszövegek is ott kaptak először helyet. Mindhárom most bemutatott,
immár nyomtatásban olvasható lapszám változatos témákat kínál az érdeklődőknek.
A születésnap alkalmából a szerkesztőség vendégeket is hívott, mégpedig a Bárka
folyóirat szerkesztőit. Mint azt Elek Tibor főszerkesztő és
Farkas Wellmann Éva főszerkesztő-helyettes a beszélgetés során elárulták:
a Pannon Tükör és a Bárka afféle társlapként tekintenek egymásra. Átfedések is
vannak a szerzőket illetően. Zakály Viktória, Juhász Róbert és
Karkó Ádám rendszeresen publikál mindkét lapban, a rendezvényen
mindhárman olvastak is fel egy-egy saját szöveget a jubileum alkalmából.
Elek Tibor hozzátette: a Bárka 1993-ban alakult Békéscsabán. Nyitott,
befogadókész és tudatosan kánontörő lapként határozták meg magukat már a
kezdetekkor. Ezenkívül sok határon túli fiatal magyar szerző számára nyújtanak
publikációs terepet. A lapot egyszerre jellemzi a regionalitás és az
egyetemesség. Bubits Tünde jelezte: terveik között szerepel, hogy
lapszám- és kötetbemutatóikra máskor is hívnak társlapokat, hogy a helyi
olvasóközönség jobban megismerhesse az országban működő kulturális
folyóiratokat. A 25 éves Pannon Tükröt köszöntötte Balaicz Zoltán
polgármester és Kiss Gábor, a megyei könyvtár igazgatója is.