Egy pillanatban elmesélni mindent | Nemcsak mozi, rendezvénytér is | Népművészeti szakmai találkozó | Tematikus séta a végvár mentén |
Egy pillanatban elmesélni mindent
Mészáros T. László |
Mészi '60 – születésnapi tárlat és beszélgetés
Filmesnek készült, mégis inkább fotósként ismerjük, habár az előbbi tevékenységtől sem távolodott el. Negyven éve van a pályán, idén ünnepelte 60. születésnapját. Az évforduló kapcsán nemrégiben életműkiállítása nyílt a keszthelyi Balatoni Múzeumban.
– pánczélPetra –
Mészáros T. Lászlóval, azaz Mészivel az elmúlt évtizedekről, a
most nyílt kiállításról és kedvenc képeiről beszélgettünk.
– Pár hónapja egy tudósításban fotográfusként említettelek, később kijavítottál,
hogy fotóriporter vagy. Képeidet nézve, mégiscsak többnek tűnik mindez a
fotóriporteri munkánál.
– Lehet, de a fotóművész, vagy fotográfus „titulust” valahogy mégsem szeretem.
Egyrészt, mert manapság a Facebook és az Instagram korszakában már nagyon sokan
nevezik magukat annak, sokszor indokolatlanul. Másrészt meg azért, mert
fotóriporteri végzettségem van. Erről tudok papírt felmutatni. Ezenkívül – bár
régóta nem dolgozom újságnál – még mindig az alkalmazott fotográfia áll hozzám
közel. Vagyis kiadványokban gondolkodom. Úgy próbálok képeket készíteni, hogy
azokat később sokféle módon és formában lehessen felhasználni. Gondolok itt
például albumokra, naptárakra, vagy akár képeslapokra. Szóval inkább azt
mondanám, hogy olyan fotóriporter vagyok, aki kedveli a sokszínűséget, szeret
kísérletezni és többféle műfajt, stílust kipróbálni.
– Például a filmezést…
– Az volt az első szerelem, előbb érdekelt, mint a fotózás! A
Zrínyi-gimnáziumba jártam, ahol akkoriban népművelő fakultáció indult, nagyon
komoly tanárokkal: többük a szombathelyi főiskoláról érkezett. Rendszeresen
látogattuk az akkori Ifjúsági és Úttörőház (későbbi MMIK) rendezvényeit, ahol
amatőrfilm-klub is működött. Így kerültem kapcsolatba tizenöt éves koromban a
filmezéssel és Lackner Lászlóval, aki a klubot vezette. Neki
nagyon sokat köszönhetek. 16 évesen el is készítettem az első animációs filmemet.
Hogy végül mégsem erre a pályára mentem, az részben azért volt, mert érettségi
után egyből az MMIK-ba kerültem dekoratőrnek. Majd közönségszervezéssel,
filmezéssel és fotózással is foglalkoztam ott, hiszen „házon belül” volt
lehetőség műhelymunkára, laborálásra. Zóka Gyula, id. Balaicz Zoltán
és Szabó Imre jóvoltából működött egy Stúdió Dokumentációs Központ,
ahol szintén sokat tanultam.
– Akkor a fotó és a film párhuzamosan futott az első években?
– Igen, és tulajdonképpen most is így van. Sőt, a jövőben szeretnék
kicsit többet foglalkozni az animációs filmekkel, illetve pályázatokon részt
venni mind fotókkal, mind pedig kisfilmekkel. Tavaly felvételt nyertem a Magyar
Fotóművészek Világszövetségébe, tavalyelőtt pedig a Magyar Alkotóművészek
Nonprofit Kft.-be, ezekkel a tagságokkal a pályázatokon való aktívabb szereplés
is együtt jár. Visszatérve a korai évekre: ma már viccesnek tűnik, de fiatalon
kicsit lenéztem a fotózást a filmhez képest. Mondván, a fotó, az csak „áll”.
Persze aztán rájöttem, hogy pont az adja az értékét, hogy abban az egy
pillanatban kell mindent elmesélni, amikor lenyomod a gombot! Sokaktól
tanulhattam akkoriban, viszont úgy érzem, hogy a filmezés terén kicsit mentor
nélkül maradtam. (Pedig még mozigépész végzettséget is szereztem!) Talán ezért
is került egyre inkább a fényképezés előtérbe. Így nyertem aztán felvételt a
Zalai Hírlaphoz. 1986–87-ben pedig a MUOSZ fotóriporteri képzésére jártam
Budapestre.
– A napilapos évek után a városháza fotósa lettél, majd különféle képes
albumok, könyvsorozatok, naptárak, társasjátékok jelentek meg fotóiddal,
többnyire saját ötlet alapján és saját szerkesztésben. Szinte nincs olyan megye
vagy tájegység, ahol ne jártál volna. Melyik téma áll hozzád a legközelebb?
Milyen az igazi „mészis” fotó?
– Ez nehéz kérdés! Valóban rengeteg helyen fotóztam, még határainkon túl
is. Száztíz kiadványom jelent meg, és majdnem ötvennek vagyok a társszerzője. Az
egyik kedvencem a Szerelmem… sorozat, ami megyék, városok épített vagy
természeti örökségét mutatja be. Ott nem volt kötelező semmi, az került a
könyvbe, ami nekem kedves az adott megyéből. Táj, épület vagy egy bogár,
teljesen mindegy. Alapvetően mindenevő vagyok, sokféle stílus és téma vonz. A
lényeg a vizuális élmény és a humor. Utóbbi különösen fontos. Most amit nagyon
szeretek, és úgy látom, hogy a közönség is, az a Házőrző című macskás képem: ül
a cica a kerítésen, a „Harapós kutya” tábla felett. De az is érdekel, ha például
kicsit grafikai irányba mozdul el a kép, vagy ha csak a mozdulatok dominálnak.
– Negyven év „terméséből” mennyire volt nehéz összerakni a keszthelyi
kiállítást?
– Hú, nagyon! Közel három millió digitális felvételem van. Első körben
2000-et válogattam ki. Takács Kata, a kiállítás rendezője aztán segített
szűkíteni a kört. Rajta kívül a Zala Hírlap archívumának munkatársa, Nagy
Betti volt segítségemre, aki a régebbi fotóim között igyekezett rendet
tenni. A kiállításra körülbelül 120 fotó került ki, nem számoltam meg pontosan.
– Az életed és életműved jó része Zalaegerszeghez köt. Miért nem itt nyílt
meg a születésnapi tárlat?
– Már vártam ezt a kérdést! A Balatoni Múzeum kiállítóterét korábban
kinéztem, tulajdonképpen oda álmodtam meg ezt a kiállítást. Tényleg, annyira
sokszínű az anyag, és méretét tekintve is változatos, hogy Zalaegerszegen nem is
találtam volna alkalmas teret. Főleg, hogy a karikatúráimat egy egybefüggő
körpanorámás „sátorban” helyeztük el. Ezenkívül grafikák, könyvek, társasjátékok
is helyet kaptak. Persze nem kizárt, hogy később a kiállítás egy része
Zalaegerszegen is bemutatásra kerül.
– A tárlat az analóg korszaktól egészen napjainkig, vagyis a digitális
technika koráig kalauzolja el a látogatót. Fotósként mennyire viselt meg a
digitális átállás? Sokaknak nem volt könnyű megszokni az újfajta technikát.
– Szerencsére ezzel nem volt gondom! Az elsők között álltam át a
digitális fényképezésre. Nekem könnyebbség volt. Még az analóg korszakban, a
megyei napilapnál 100–150 fotó volt a havi norma. Filmenként pedig nyolc kockát
fizetett a cég. Vagyis nem lehetett akármennyi képet „lőni”, mert akkor
ráfizetett az ember. Persze én mindig túllőttem. A digitális technikánál nincs
ilyen. Mondjuk, ehhez meg számítógépet kellett venni. De hosszú távon akkor is
kifizetődőbb, egyszerűbb, gyorsabb, szóval nekem nincs bajom a digitális
korszakkal.
– Milyen érzés most egyben látni ezt a sokféleséget?
– Kicsit furcsa. Szép volt ez a negyven év, de időnként gyötrelmes is.
Mindenért magamnak kellett megküzdenem. De semmi nem volt hiábavaló. Úgy érzem,
hogy sokan nem látják egyben a munkásságomat. Még a családom sem, és néha én
magam sem. Talán ez is a kiállítás egyik célja: rendszerezni és bemutatni azokat
a dolgokat, amikre büszke vagyok.
Nemcsak mozi, rendezvénytér is
Fejlesztések az art mozi épületében
Megújult az Art mozi nagytermének színpada, az épületben pedig további műszaki fejlesztések történtek egy TOP-pályázatnak köszönhetően. A beruházás részleteiről sajtótájékoztatón számoltak be a helyszínen.
– pet –
Balaicz Zoltán polgármester elmondta: a fejlesztés célja az, hogy
egy komplex, több funkciós kulturális intézmény jöjjön létre. Az egykori
Ady-mozi nagytermét régóta nem használják vetítésre, ezért merült fel az az
ötlet, hogy egyéb kulturális programokat, konferenciákat, előadásokat
szervezzenek itt a jövőben. Annál is inkább, mert ez a város legnagyobb
befogadóképességű terme. Az új funkcióhoz azonban szükség volt némi fejlesztésre,
hiszen a mozi épületének fűtési rendszere, színpadtechnikája, világítása már
elavult volt. A város 138 millió forint viszsza nem térítendő támogatást nyert a
korszerűsítésre a pályázaton, az önkormányzat pedig további 21 millió forinttal
egészítette ki az összeget, így összesen 159 millió forintból valósulhatott meg
a beruházás. A mozi épülete ezentúl közösségi és rendezvénytérként várja a
látogatókat – hangzott el. Az eseményen részt vett többek között Vigh
László országgyűlési képviselő, Böjte Sándor Zsolt, a
belváros önkormányzati képviselője és Drávecz Szabolcs, a mozi
vezetője is, akik szintén üdvözölték a fejlesztést. A beruházás részleteit
Bali Zoltán alpolgármester ismertette a sajtótájékoztatón. Mint
fogalmazott: 80–90 százalékban műszaki fejlesztés történt, ami a látogatók előtt
talán kevésbé látványos, ám a fényeket, hangokat tekintve érzékelhető.
Bővítették a színpadot, mely ezentúl nagyobb színházi előadások, koncertek
befogadására is képes. Az intézmény elöregedett fűtési rendszerét pedig teljesen
újra cserélték. A felújítás részeként a nagyterem falait kifestették,
ügyelve arra, hogy az Ady-mozi eredeti színvilága és dizájnja megmaradjon, ami
már afféle szimbólummá vált a nézők számára.
Népművészeti szakmai találkozó
A Hagyományok Háza és a Zala Megyei Népművészeti Egyesület szervezésében rendezték meg Zalaegerszegen a „Népművészeti értékek szerepe itthon és otthon” című konferenciát, melyen a partnerszervezetek képviselői is részt vettek.
– pet –
Mint
azt Devecz Zsuzsanna, a zalai egyesület titkára elmondta:
eredetileg tavasszal került volna sor a találkozóra, ám a járványhelyzet miatt
csak most tudtak összejönni. A létszám így sem teljes. A konferencia ugyanakkor
jó lehetőség a szakmai eszmecserére, az elmúlt év munkájának értékelésére,
illetve arra, hogy meghatározzák és megvitassák a jövő évi terveket. A
háromnapos rendezvényre az Arany Bárány Szállóban került sor, de a résztvevők a
gébárti kézművesek házába is ellátogattak, hiszen nemcsak ülésezésre, hanem
kötetlenebb szakmai beszélgetésekre is sor került. A Hagyományok Háza egyik
bázisszervezeteként is működő Zala Megyei Népművészeti Egyesület vezetése a
megyei feladatellátásról és a következő öt év terveiről is beszámolt a
kollégáknak. Céljuk az, hogy minél jobban lefedjék Zala megye településeit
különféle hagyomány- és értékőrző programokkal, és hogy erősítsék a helyi
közösségeket. A konferencia résztvevőit Balaicz Zoltán
polgármester is köszöntötte. Örömtelinek nevezte, hogy a népművészeti
egyesületet és a Zalai Táncegyüttest is évek óta szoros kapcsolat fűzi a
Hagyományok Házához. Reméli, hogy ez a szakmai munka tovább folytatódik, mely a
város kulturális életére is jótékonyan hat. A gébárti alkotóházat pedig e
kötelék, illetve a pályázati források révén sikerül tartalmas programokkal
megtölteni. Az eseményen részt vett Kelemen László, a Hagyományok
Háza főigazgatója is, aki a személyes találkozások fontosságára, a
kapcsolattartása és közösségépítésre hívta fel a figyelmet a pandémia ellenére
is. A kármentésnek és túlélésnek ugyanis a munka, a tanulás és az egyenes beszéd
a záloga. Úgy érzi, hogy ez az év a legnehezebb időszak a történetükben, mert a
koronavírus épp a személyes kapcsolatokat nehezíti meg. Márpedig hagyományaink
jórészt éppen erre és a közösségben való tevékenységre épülnek. A
Kárpát-medencei hálózat szervezeteit arra kérte, hogy a lehetőségekhez mérten
tartsák a kapcsolatot és vitassák meg a szakma aktuális kérdéseit. A kritikákra
is vevők, hiszen a fejlődés alapja épp a párbeszédben és a témák megvitatásában
rejlik.
Tematikus séta a végvár mentén
Programok az örökségvédelem jegyében
Hosszú évtizedes hagyománya van az európai országokban a kulturális örökség napjai rendezvénynek, mellyel az épített örökségre, a régészeti emlékekre és a természet értékeire hívják fel a figyelmet az intézmények. Az idei örökségvédelmi programsorozatra Európa-szerte szeptember 19–20-án került sor, az eseményhez a Göcseji Múzeum is csatlakozott.
– pet –
Nyitányként, szombat délelőtt egy tematikus sétán vehettek részt a zalaegerszegi
érdeklődők. Simmer Lívia és Havasi Bálint régészek
„A láthatatlan vár” címmel a középkori egerszegi végvár „falai” mentén
kalauzolták a látogatókat. A találkozási pont a nagytemplom előtti vármakett
volt, ahol előbb egy képzeletbeli kalandozásra került sor, felelevenítve a vár
múltjának és feltárásának főbb momentumait. Majd a Várkör utca és a piactér
környezetében azokra a helyszínekre látogatott el a menet, ahol az elmúlt
évtizedek ásatásai zajlottak. Bemutatva, hogy honnan kerültek elő a falakat
jelző cölöpök, vagy éppen a várárkok nyomai. A séta a közeli borkereskedésben
zárult, ahol a leendő Mindszenty-múzeum területéről előkerült legérdekesebb
leleteket mutatták be az érdeklődőknek. Pampetrics György
jóvoltából pedig egy friss, idei rozét is megkóstolhatott a közönség. A kétnapos
programsorozat keretében „A göcseji faluvégen mi történt” címmel a skanzenbe is
várták a látogatókat egy sétára, vasárnap pedig Megyeri Anna
történész Morandini Tamás építész nyomába eredt, bemutatva azokat
a belvárosi épületeket, melyeket az olasz származású mester tervezett. A
történelem iránt érdeklődők Rezibe is tehettek egy kirándulást, ahol
Havasi Bálint régész tartott idegenvezetést a várromnál.