Gyűjtés a múzeumnak | Valóság ihlette macskatörténet | Díjazott római töredék |
Zalaegerszeg kulturális identitásának jelentős eseménye, hogy a közelmúltban egy kutató Párizsban a legkorábbiak közé tartozó fotót (dagerrotípiát) talált, amely Zalaegerszeg főterét ábrázolja.
Ez a kép a múltunk reprezentánsa a korabeli zalaegerszegi polgárokról, a ma itt
élő polgároknak – áll a Tiéd a Város Egyesület felhívásában, melyben segítséget
kérnek a még hiányzó jogdíj öszszegyűjtésére. Mint fogalmaznak, a Göcseji Múzeum
átépítését követő nyitó installációját nehéz elképzelni a dagerrotípia hiányával.
A kép a Francia Fotográfiai Társaságé, és a felhasználási jogot a múzeum
megszerezheti. Költsége körülbelül 700 ezer forint. A határidő már csak néhány
hét, és még hiányzik a jogdíj kifizetéséhez 350 ezer forint. Ennek a pénznek az
összegyűjtéséhez kér segítséget az egyesület a tagjaitól, szimpatizánsaitól,
hogy nyújtsanak mecénási szerepet, hogy a kép a múzeum megnyitásakor fogadni
tudja a látogatókat. Ki-ki anyagi lehetősége szerint segítsen.
Számlaszám: 11749008-24910886. Közlemény: „Főtér”
Számítanak a kultúrát szerető zalaegerszegiek támogatására.
Dériné Farkas Mária |
Valóság ihlette macskatörténet
Felelős állattartásról irodalmi módon
Macskaéletrajz párbeszédes formában, sok örömmel, sikerrel és némi fájdalommal. Pont úgy, ahogyan az a hétköznapi életben is történik. A közelmúltban mutatták be Farkas Mici (vagyis Dériné Farkas Mária) Macskaklán című kötetét a megyei könyvtárban.
– pet –
A kissé keserédes sztori műfaját nehéz meghatározni. Eredetileg felnőtteknek
írta, hogy rávilágítson a felelős (sőt aggódó) állattartásra, de a
visszajelzésekből úgy tűnik, hogy gyerekek is szívesen olvassák Éliás cica
történetét. Mint azt a szerző lapunknak elmondta: a valóság ihlette a könyvet.
Bár soha nem gondolta, hogy egyszer macskákról ír majd, sőt azt sem, hogy valaha
állattartó lesz. Nagyjából tíz évvel ezelőtt egy nyaralás során azt álmodta,
hogy beköltözött hozzájuk egy macskacsalád. Ezt akkor rémálomként élte meg, mert
addig nem igazán rajongott az állatokért. A sors fintora (vagy egy jövőt sejtető
álom volt, ki tudja), de amikor hazaértek, kiderült, hogy tényleg macskák
költöztek a kertjükbe. A legkisebb cica pedig ottmaradt.
– A macskákkal nem könnyű kommunikálni, mert nagyon különös lények. Sosem
tudhatjuk igazán, hogy tényleg valódi családtagok-e, hiszen sokszor eltűnnek,
elkóborolnak (főleg a fiúk). Mintha kettős életük lenne. Viszont azt
tapasztaltam, hogy ha a gazda igazi felelősséget és aggódást érez az állat iránt,
akkor igenis egymásra tudnak hangolódni – fogalmazott. A könyv tulajdonképpen a
cica családtörténetét meséli el, de a gazda élete, érzései is beleíródtak a
könyvbe. A valóság és a fantázia keveredik e különös párbeszédben, ahol ember és
egy gyógyulni vágyó állat beszélget egymással. Így bontakozik ki a hol vidám,
hol szomorú történet. De a szereplők teljesen pozitívak.
– Sikeres alkotási folyamatként tekintek a könyvre, hiszen szabadon jöttek a
gondolatok, nem volt semmiféle kötöttség. Afféle örömírás volt ez – tette hozzá.
Farkas Micitől sosem állt távol az irodalom és az írás.
Magyartanárként dramaturgiai pályázatokra készített anyagot, irodalmi kört
vezetett, később pedig a megyei önkormányzat művelődési osztályának
munkatársaként szakképzési kiadványokat szerkesztett, de egy tanügyi kötete is
megjelent. Az irodalmibb stílussal nyugdíjba vonulása óta foglalkozik:
szabadidejében, kedvtelésből. Mint meséli, most is épp dolgozik egy történeten.
A Macskaklán 500 példányban, saját kiadásban jelent meg. A kötet egyelőre a
szerzőnél kapható, de folynak tárgyalások könyvesboltokkal is az esetleges
árusítással kapcsolatban.
Elismerések és csoportos tárlatok
A közelmúltban elnyerte a szigetszentmiklósi nemzetközi Patak Fesztivál fődíját Budaházi Tibor festőművész. A képzőművészeti seregszemlére egy meghívásos pályázat révén kerülhetnek be az alkotóművészek. Idén „Redukált variációk” címmel hirdették meg a kortárs fesztivált.
– pet –
Mint azt a cím is jelzi, ezúttal nem a valóságot élethűen leképező figuratív,
hanem inkább absztrakt műveket várt a zsűri. Letisztultabb, ha úgy tetszik
elvontabb munkákkal lehetett pályázni – mesélte érdeklődésünkre Budaházi
Tibor, aki nem először vesz részt a Patak Fesztiválon, sőt már korábban
is díjazták egyik festményét. Most Római töredék sorozatának egyik jellegzetes
darabjával jelentkezett a megmérettetésre, s el is nyerte a zsűri tetszését. A
festőművész elárulta: 2015-ben volt lehetősége egy hónapot Rómában eltölteni a
Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként. Az olasz főváros még öt év
távlatából is hat rá: megújította művészetét, és még mindig számtalan
lehetőséget lát benne. Nem is elsősorban a „klasszikus” dolgok érdekelték, hanem
az, hogy milyen Róma, mint város: a mostani épületeivel, utcáival. Melyeken ott
vannak azok a lekopott felületek, szürkés vakolatok, öreg kapuk, repedezettségek,
amik Budaházi Tibor festményein is megfigyelhetők. A római
tanulmányút óta azonban kissé letisztultabb formában jeleníti meg őket. A
képzőművész azt is elárulta, hogy a járvány ellenére az idei éve szerencsésen
alakult, hiszen a szigetszentmiklósi díjon kívül nyáron elnyerte a Hévízi
Nemzetközi Művésztelep fődíját és a (vírus miatt az online térben megrendezett)
szegedi Táblaképfestészeti Biennálé különdíját is. Jelenleg pedig négy csoportos
tárlaton szerepel egy-egy képpel. A már említett Patak Fesztiválon kívül az érdi
Városi Galéria Horizont tárlatán, a Keresztény Ikonográfiai Biennálé
válogatáskiállításán, mely a fővárosi Párbeszédek Házában látható és a IX. Orfűi
Őszi Tárlaton. Bár – mint megjegyezte – a járvány miatt most inkább csak a
képeit „utaztatja”, önmagát kevésbé. Persze a díjátadókra örömmel (és maszkban)
ment. Immár negyedik éve nyugdíjas, amit cseppet sem bán, mert így sokkal több
időt tölthet műtermében. A szellemi és művészi munkán túl pedig a kertészkedés
jelent neki kikapcsolódást. Az alkotáson túl, a karantén heteiben is ez volt az
egyik legkedvesebb időtöltés számára. A zalaegerszegi közönség a nemrégiben
nyílt MimikArt Galériában találkozhat Budaházi Tibor képeivel.