Beruházások, melyek a jövő alapjait jelenthetik | 30 éve, októberben | Mindent tanulni kellett! |
Beruházások, melyek a jövő alapjait jelenthetik
Évértékelő beszélgetés balaicz zoltán polgármesterrel
Egy évvel ezelőtt, 2019. október 13-án voltak az önkormányzati választások. Az ott elért eredmény, a mintegy 70 százalékos támogatottság olyan bizalom volt felém, ami erőt adott a következő évek munkájához – fogalmazott Balaicz Zoltán polgármester, amikor felidéztük az akkori programismertetőjének néhány elemét és a Szerződés a zalaegerszegiekkel dokumentumot, melynek figyelembevételével végzi munkáját a képviselő-testület.
|
Balaicz Zoltán |
– Vadas Zsuzsa –
– A közgyűlés személyi öszszetétele kicserélődött, sok az új fiatal
politikus. Sikerült az elmúlt egy évben megtalálni a közös hangot?
– Bármelyik politikai oldalt nézem, az a lokálpatrióta hozzáállás, és az
az összefogási szándék, amely az előző ciklusokat jellemezte, most is megvan.
Minden képviselővel jó viszonyban tudunk dolgozni a város érdekében. Ez jó érzés
egy város polgármesterének.
– 2020 nem mondható egy szokványos évnek. Olyan események történtek,
melyekre senki nem számított…
– Amikor elfogadtuk a polgármesteri programot a következő öt esztendőre,
nem sejtettük, hogy az elfogadás után néhány hónappal, márciusban egy
koronavírus-járvány majd egy gazdasági világválság fog sújtani bennünket.
Ilyenre az elmúlt évtizedekben nem volt példa. Ez teljesen felülírta azokat az
elképzeléseket és terveket, amiket kitűztünk, és bár a saját, önkormányzati
beruházásokat vagy teljesen le kellett állítani, vagy át kellett csoportosítani,
a zalaegerszegi polgárok mindebből keveset vettek észre, hiszen állvány, állvány
hátán látszott a városban és különböző beruházásokról tudtunk beszámolni. Ez
elsősorban annak köszönhető, hogy ténylegesen is beindultak a Modern Városok
Program elemei, a különböző európai uniós projektek, és elindultak a TOP-hoz
kapcsolódó maradék projektek is. Aki körbe néz Zalaegerszegen, nem azt látja,
hogy egy válságos időszakot élünk meg. Inkább azt, hogy zajlanak a fejlesztések,
és ez biztonságérzetet ad az embereknek a mindennapokban. Amikor az
önkormányzati választások idején ismertettem a polgármesteri programot, nagyon
fontosnak tartottam hangsúlyozni, hogy legyen reális, megvalósítható program,
nincs szükség demagóg ígéretekre – folytatta Balaicz Zoltán. – Ezért is mondtam,
kössünk egy szerződést a zalaegerszegiekkel, amiben azt vállalom, hogy 2024-ig a
teljes program legalább hetven százaléka teljesülni fog.
– Mit mutatnak az első év adatai?
– Az elképzeléseinkhez képest jóval nagyobb arányban vagy elkészültek,
vagy éppen teljesítés alatt állnak az egyes célkitűzések. Ami még látványosan
nem indult el, ott is készülnek a tervek, pályáztatás alatt van valami éppen,
tehát jó hírrel szolgálhatunk. Ez érvényes a gyorsforgalmi út építésétől az
uszodafejlesztésen keresztül a múzeum és az iskolák felújításáig. A
gazdaságfejlesztéssel jól állunk. Ha ezt tudjuk folytatni, akkor az egy stabil
háttérbázist biztosít, a város működőképessége rendben van, tudunk forrásokat
biztosítani utakra, járdákra idősek otthonára, gyermekintézményekre. Ebből a
szempontból már látszik a járműipari tesztpálya és a hadiipari beruházás
Zalaegerszegre érkezésének pozitív hatása. Tárgyalás alatt van egyéb nagy
beruházás is, ezek összességében a jövő alapjait jelentik a városban. Mintegy
ezres nagyságrendű munkahelyteremtésről is beszélünk, nem beszélve az iparűzési
adó vonzatáról. Amennyiben az új beruházások elkészülnek, azokat működtetni is
kell, így az iparűzésiadó-bevétel nagysága rendkívül fontos.
– Említette a munkahelyteremtést. Honnan jönnek majd a szakemberek?
– Lesz egy helyi átrendeződés, és lesz Zalaegerszegnek egy bizonyos
szívó hatása is. Például sokan költözhetnek Zalaegerszegre. Eddig mindenhol,
ahol nagyszabású fejlesztések történtek, családok érkeztek a városokba, így volt
ez Debrecenben, Győrben, Kecskeméten. Ezek jó példák. Nagyon fontos, hogy a
helyi képzés erősítésén keresztül a szakképzés és egyetemi képzés után a
szakemberek nagyobb arányban tudjanak helyben maradni.
– Bérlakásépítésre nincs lehetősége az önkormányzatnak?
– Lehetőség lenne, ha annyira gazdagok lennénk. Egy ötven lakásos bérház
mai áron számítva egymilliárd forintba kerülne. Ez egy önkormányzat számára nem
reális lehetőség. A helyi ingatlanpiacon sok múlik, hiszen épülnek lakások
sok-sok helyen a városban. Hogy lesznek-e esetleg lakásépítésre európai uniós
projektek, támogatások, ezt még nem tudjuk. Indul majd a 2021–2027 közötti uniós
ciklus, kérdéses, milyen operatív programok állnak rendelkezésre. Az első TOP-ból
kiindulva, ha más hangsúlyokkal is, de Zalaegerszegnek lesz lehetősége EU-s és
állami források megszerzésére.
– Hogyan alakul a lakosság száma a városban?
– Volt már hatvanezer felett is az itt élők száma. Sajnos 1981 óta
folyamatosan csökken Magyarország lélekszáma, ez alól Zalaegerszeg sem kivétel.
Viszont az elmúlt néhány évben – igaz, csak halvány vékonyan – van egy
trendfordulás. A 0–3 éves korosztály aránya 2015-től emelkedni kezdett. Ez
mindenképpen biztató, köszönhető mindez a családtámogatási rendszernek.
– A városlakók közérzetét a közvetlen környezetük állapota befolyásolja
talán leginkább…
– Igen, ez így van. Ha valaki kilép a házából, azt érzékeli először,
hogy milyen állapotban van az utcája, vannak-e repedések az aszfalton, kátyúk az
úttesten. A Modern Városok Program szerkezetének átalakítására lehetőség nyílt,
ekkor jeleztük a kormány felé, hogy elindítanánk a Kovács Károly
városépítő programot. A zalaegerszegi úthálózat rendben tartása óriási
összegeket emészt fel: 869 út és járda van a városban. Kiszámoltuk, ha
mindegyiket szeretnénk felújítani, az 70 milliárdba kerülne. Erre soha nem lesz
anyagi forrás. Így úgy döntöttünk, hogy 100 helyszínen végzünk felújításokat 15
milliárd forint ráfordítással 2024-ig. Kizárólag önkormányzati utakról van szó,
többek között a belső tehermentesítő út folytatásáról, a déli elkerülő
megépítéséről az Ady és Landorhegyi utcák felújításáról.
– A koronavírus-járvány miatt, hasonlóan a többi városokhoz,
Zalaegerszegen is számos rendezvény, közösségi megmozdulás maradt el. Sokan
nehezen élték meg ezt az időszakot.
– A járvány nem csak az egészségünkben, a gazdasági életben okozott
károkat, hanem az emberi kapcsolatokban is. Sajnos. Nem találkozhattunk
családtagjainkkal, barátainkkal, hiányoztak a személyes találkozások. És ezt
mindenki megérezte, átélte. Túljutva ezen a krízisen, a jövő évben remélem,
mindenki bepótolhatja a hiányzó együttléteket, és az emberi kapcsolatok újra a
régiek lesznek.
Müller Imre |
Müller imre volt az első alpolgármester a városban
Csak egy kis visszaemlékezés... Hogyan kezdődött? Nem ment könnyen – ezt válaszolja szinte mindenki, akivel a rendszerváltoztatás éveiről, a tanácsi rendszer utáni önkormányzatiság kialakulásáról beszélgetünk. Az első közgyűlés tagja lett, majd alpolgármestere Müller Imre (MDF).
– Vadas Zsuzsa –
– A Soproni Erdészeti és Faipari Egyetemen kiváló professzoraimtól a világról, a
politikai hovatartozásról kaptam útravalót. Ezek a biztos alapok segítettek
akkor, amikor a társadalomról, a politikai életről másképpen gondolkodók hangja
is hallatszott, például Csoóri Sándoré, akivel jó kapcsolatunk volt. Így a
’80-as évek végén, ’89 februárjában tagja lettem a Magyar Demokrata Fórumnak –
emlékezik vissza a kezdeti időkre Müller Imre. Akkoriban az Ipari
Minisztérium Középiskolai Szaktanácsadás vezető szaktanácsadója volt. Az ország
minden középfokú faipari iskolája hozzá tartozott. Családjával a ’70-es évek
elejétől rendszeresen jártak Erdélybe, ahol jelentős ismeretségek, barátságok
alakultak ki. Később megismerkedett Fekete Györggyel és
Makovecz Imrével, akinek faanyagvédelmi szakértője volt egészen a
haláláig.
– 1990 tavaszán a választásokon győzött az MDF. A tanácsi rendszer lebontása és
a demokratikus önkormányzatiság kialakítása kemény feladatnak ígérkezett. A
tavaszi választási győzelem után, őszszel az önkormányzati választásokon a
Szabad Demokraták Szövetsége győzött. Az országos vezetés és a helyi MDF vezetői
is úgy gondolták, hogy nem veszünk részt az SZDSZ-es önkormányzat vezetésében –
folytatja Müller Imre. – Mivel én is polgármesterjelölt voltam, de
kisebbségben az MDF-fel, el kellett döntenünk, hogy milyen feltételekkel
vállalja a demokrata fórum az önkormányzati munkában való részvételt, illetve én
az alpolgármesterséget. Hosszú, éjszakákig tartó viták voltak, mire megegyeztünk,
például a kétharmados döntésekről.
–
Mennyire ismerték a tanácsi rendszert?
– Nem ismertük. A megalakuláskor az MDF kikötése volt többek között,
hogy dr. Tóth László maradjon a hivatalában, legyen a jegyző, mert
neki nagy közigazgatási tapasztalata volt. A humánpolitika Bogár Imre
polgármesterhez tartozott, hozzám mérnökként a város üzemeltetése. Akkor még
nehezen képzeltem el, hogy egyértelmű szakmai kérdésekben is pártpolitikai
döntések születhetnek. Ilyen volt például a Göcseji úti temetővel szembeni
üzemanyagtöltő állomás ügye. A közgyűlés úgy döntött, hogy nincs rá szükség,
mert a Göcseji úton már van üzemanyagtöltő állomás. Több mint tíz év után mégis
lett és úgy látszik, szükség is van rá.
– A másik ilyen „kemény” kérdés a hulladékgyűjtés volt, több közgyűlésen
is órákig tartó vitával.
– Talán még sokan emlékeznek, hogy óriási konténerek voltak a város több
pontján kihelyezve. A belvárosban három, a külső részeken két alkalommal, IFA
teherautókkal vitték a depóniára a szemetet. Kísérletképpen bevezettük a
Saubermacher céggel a szelektív hulladékgyűjtést. A szelektíven gyűjtött papír,
üveg nem kellett senkinek. Hány évnek kellett eltelnie a mai helyzetig? Aztán
ebben az időszakban kezdődött el a privatizáció, üzemek, cégek szűntek meg. A
városban 1500 munkanélküli ember volt. Egyik napról a másikra zárták be az
országos cég MOM helyi üzemét, és négyszázan maradtak munka nélkül, zömében
fiatalok, házasok. Sikerült megegyezni a Zalaegerszegre költözésről a Philips
HTR tulajdonosával, amiből később a Flextronics lett. Sokat utaztam akkoriban és
tárgyaltam, munkaadókat keresve.
– Izgalmas időszak volt...
– Igen, de szép is, bár nem mindenki által támogatva. Emlékszem, hogy
amikor a Lenin-szobrot becsomagoltuk „vissza a feladónak” felirattal, az akkori
vajgyár kerítésénél állt egy csoport és arról beszélgettek, ha itt újra rend
lesz, ezek mind Recskre kerülnek. Nem kerültünk oda, és általunk sem került
senki Recskre. Békésen oldottuk meg a rendszerváltozást és örülök, hogy részese
lehettem!
Kiss Gábor |
Családiasabb volt a közgyűlések hangulata
Idén harmincéves az önkormányzatiság. Zalaegerszegen a rendszerváltást követő, első szabadon választott testület 1990. október 20-án alakult meg hivatalosan, ekkor választották meg Bogár Imre személyében az első polgármestert is. Előtte néhány nappal – a megbízólevelek átadása után – a képviselők a jeles alkalomból Deák Ferenc szobrához vonultak, ahol egy koszorúzást követően megfogadták, hogy mindig a város érdekeit tartják szem előtt.
– pánczélPetra –
A közgyűlés tagja lett Kiss Gábor jelenlegi könyvtárigazgató is,
aki az egyik kertvárosi körzet egyéni képviselőjeként került a testületbe. Hogy
hogyan csöppent a politikai életbe, s miképp látja most az akkori éveket? –
többek között erről kérdeztük. Miközben mutatja a képviselőknek járó első
megbízólevelet, ami még eléggé „puritán” stílusú volt.
– Talán Kapiller Imre barátom révén sodródtam bele az eseményekbe.
Ő szoros kapcsolatot ápolt az ellenzékkel, főleg az akkori SZDSZ–
Fidesz-vonallal. Így én is e két párt színeiben indultam az 1990-es
önkormányzati választáson. Nem mint párttag, hanem mint a két szervezet
színeiben induló jelölt. Általában is jellemző volt, hogy pártonkívüliek voltak
az indulók, hiszen képlékeny volt még minden. Az újonnan létrejövő pártok
struktúrája is. Inkább csak „alakultak” körülöttünk a dolgok. Persze az, hogy a
politika közelébe kerültem, nem volt előzmény nélküli. A nyolcvanas évek közepén
már volt egy összecsiszolódott értelmiségi csapat a városban; köszönhetően
például néhány országos vetélkedőnek, ahol sikeresen szerepeltünk. Amikor
intenzívebbé vált a kommunista hatalom bomlása és Zala megyében is komoly bázisa
lett az MSZMP-n belüli reformköröknek, akkor élénkebbé vált a helyi értelmiség
is. Tulajdonképpen az akkori levéltári, könyvtári, múzeumi, közművelődési és
színházi/művészeti közeg elég jól együttműködött. Örökre emlékezetes marad az
1989-es „alternatív” március 15-e, melyen Szabolcs Péter szobrászművész volt a
szónok. Rengetegen vonultunk fel a városban ezen a nem hivatalos ünnepségen.
– Helyi szinten mennyire voltak érezhetőek az alakuló pártok és azok
szimpatizánsai közötti ideológiai ellentétek? Vagy inkább az volt a cél, hogy a
kommunista rendszer mielőbb megbukjon.
– Na, az egy nagy közös cél volt! Sőt, egy darabig ez volt a közös
nevező, az összetartó erő. Persze azért a pártok helyi szervezeteinek
létrejöttével és az 1990-es országgyűlési, majd önkormányzati választások
közeledtével, a kampányidőszakban kezdtek előjönni a repedések. De az ellenzéki
pártok között akkor még nem volt olyan jellegű feszültség vagy személyeskedés,
mint napjainkban. A kampány során zajló beszélgetések, viták is inkább szakmai
jellegűek voltak.
– Egy kertvárosi körzet képviselőjelöltje milyen célokat tudott
megfogalmazni 1990-ben a kampány során?
– Kapiller Imrével sokat dolgoztam együtt, tulajdonképpen
közösen írtuk a kampányszövegeket, és az „élhető városra” helyeztük a hangsúlyt.
Tanulságos visszanézni a korabeli sajtót, mert az látszik, hogy szinte minden
jelölt – pártoktól függetlenül – erről beszélt. Jobbá szerettük volna tenni a
dolgokat. A Kertváros még egy alakulóban lévő városrésznek számított. Az Apáczai
ÁMK környéke például rendezetlen volt, a mostani Bóbita játszótér helyén pedig
egy használaton kívüli, erősen leromlott állagú ZÁÉV-épület állt. Az egyik
legnagyobb eredmény az volt, hogy ezt sikerült felszámolni. De ekkor indultak
meg a misék is az Apáczai ÁMK-ban, ami egyfajta „alapja” lett a későbbi
kertvárosi templomnak.
– A képviselő-testület megalakulásakor még senkinek nem volt tapasztalata
arról, hogy milyen is pontosan a képviselői munka, milyen egy demokratikus
önkormányzat. Mennyire volt gördülékeny a munka a közgyűlésben?
– Mindent tanulni kellett! Szinte a jogszabályokkal, törvényekkel együtt
fejlődtünk mi is, és a bürokráciának is merőben új helyzet volt a tanácsi
rendszerből átállni az önkormányzatira. Sokáig az „így szoktuk” elv uralkodott,
ezért voltak problémák például a költségvetés elfogadásánál. Összességében
azonban a közgyűlési munka sokkal családiasabb, intimebb, szabadabb volt, mint
most. A polgármesteri hivatal 101-es termében voltak az ülések, nem a
díszteremben. Egymás közelében ültünk, menet közben is sok mindent meg tudtunk
beszélni. Jobban elkülönültek a városi ügyek a pártügyektől, sőt ez cél is volt
akkoriban. Most az országos politikai viszonyok jobban befolyásolják a helyi
közéletet. Persze éles helyzetek akkor is voltak. Mindjárt az elején a
taxisblokád. De tárgyalásokkal, érdekegyeztetéssel – nem a felek
összeugrasztásával – sikerült úrrá lenni a helyzeten. Ehhez az is kellett, hogy
Bogár Imre polgármester megőrizte a higgadtságát, belső tartását. Öröm volt
részt venni ebben a kezdeti folyamatban. Bár 1994 után már nem választottak meg
képviselőnek, feladatom bőven maradt, hiszen 1992-től közben könyvtárigazgató
lettem, az önkormányzati üléseket előkészítő bizottsági munkában pedig még
nagyon sokáig részt vettem.
(Teljes interjú: zalamedia.hu)