A közlekedők már birtokba is vették Akiknél minden van    

 

A közlekedők már birtokba is vették

Átadták az m76-os autóút első szakaszát

Átadták a Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő M76-os autóút Balatonszentgyörgy és az M7-es autópálya holládi csomópontja között megépült első, 5,6 kilométeres, kétszer kétsávos szakaszát október 22-én. Másnap megnyitották a forgalmat az új útszakaszon, amelyen 110 kilométer/órás maximális sebességgel haladhatnak a személygépkocsik.

– Antal Lívia –

Ágostházy Szabolcs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára kifejtette, a kormány 2016-ban 3200 milliárd forintos útprogramot indított. Ennek részeként a gazdasági növekedés ösztönzése, a versenyképesség további erősítése, valamint az új munkahelyeket teremtő beruházások előkészítése érdekében valamennyi megyeszékhelyet bekötik a gyorsforgalmi úthálózatba, az autóutakat pedig minél előbb és minél nagyobb számban elvezetik az országhatárokig. Mint mondta, az M76-os Balatonszentgyörgy, Zalaegerszeg és Körmend összeköttettetését biztosító autóút kiépítése ezen célkitűzések teljesítéséhez járul hozzá. Elkészült a Balatonszentgyörgy és az M7-es autópálya holládi csomópontja közötti első, 5,6 kilométeres szakasza, ami az M9-es gyorsforgalmi körgyűrű része is lesz. Egy hónappal ezelőtt a 76-os számú főút zalaegerszegi másfél kilométeres bevezető szakaszát adták át. Külön kiemelte: az M76-os a hazai kutatás-fejlesztés és innováció egyik legjelentősebb beruházásához, a 45 milliárdból épülő zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpálya még jobb hasznosításához is hozzájárul. Az új autóút egy része ugyanis „okosútként” épül meg, ami közúti tesztkörnyezetet biztosít majd az elektromos és önvezető járművek számára. Az ITM államtitkára jelezte továbbá, hogy az útprogram négy évvel ezelőtti indításakor 14 megyei jogú város volt elérhető négysávos úton. Azóta Salgótarján, Szombathely, Veszprém és Eger bekötésével már 18-ra emelkedett számuk. Kivitelezés zajlik Zalaegerszegen kívül Sopron, Békéscsaba, Kaposvár és Szolnok irányába, melynek eredményeként mind a 23 megyei jogú város elérhetővé válik gyorsforgalmi úton 2025-ig. A folyamatban és az előkészületben lévő fejlesztésekkel valóra válik az a kormányzati cél is, miszerint az ország bármely településéről 30 percen belül legyen elérhető négysávos főútvonal. Ez a program indításának idején, 2016-ban még csak a települések felénél teljesült, de 2025-re már háromnegyedükre lesz igaz, hogy 30 perces távolságra fekszenek a gyorsforgalmi úthálózatoktól. Vigh László Zalaegerszeg és térsége országgyűlési képviselője, miniszteri biztos egyebek mellett azt mondta, hogy az M76-os tesztútja a beépítendő technológiáknak köszönhetően számtalan mérési lehetőséget biztosít majd a tesztpályáról kijövő autóknak. Kiemelte, az M76-os megépítésével a megyeszékhely országos gyorsforgalmi úthálózatba bekötése is teljesül. Manninger Jenő Keszthely és térsége parlamenti képviselője nagy előrelépésnek nevezte a gyorsforgalmi út megépülését, amellyel Zalaegerszeg és Keszthely végre közúti közlekedési csomóponttá válhat, ami a gazdaságfejlesztésre is kedvezően hat majd. Balaicz Zoltán Zalaegerszeg polgármestere azt emelte ki, hogy Keszthely és a sármelléki nemzetközi repülőtér bekötésével valóban térségben gondolkodva létesül az M76-os autóút a Modern városok program keretében. A megyeszékhely és a főváros közötti gyorsforgalmi összeköttetéssel eleget tesznek a befektetői elvárásoknak, amivel tovább erősödik a város gazdasága. Nagy Róbert, a beruházó, Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) vezérigazgatója elmondta, a most átadott szakasz legjelentősebb műtárgya a 365 méter hosszúságú híd, ami alatt két önálló vasútvonal, egy mellékút és egy kerékpárút fut. A híd fő funkcióját a Fenékpusztáig megépítendő 3 kilométeres szakasz elkészültével nyeri el 2022 januárjára. A további kivitelezési feladatokat a NIF egy ütemben, de két építési szakaszban valósítja meg. Az építési közbeszerzési eljárásokat várhatóan 2021 tavaszán indítják meg, de az előkészítési munkák már jelenleg is zajlanak. Az M76-os autóút építése a Fenékpuszta és Sármellék közötti 11 kilométeres szakasszal folytatódik. Ennek részeként kötik be a sármelléki repülőteret, 6,5 kilométeres kerékpárutat, valamint egy pihenőhelyet létesítenek. A 71-es számú főút négysávosításával Keszthely bekötése is megtörténik. A következő szakasz Sármelléktől Zalaegerszeg keleti részéig vezető 23,5 kilométer lesz. Ezen belül épül meg az önvezető és elektromos autók közúti vizsgálatához a 11 kilométeres speciális tesztszakasz 5G mobilhálózattal, mozgatható terelőfalakkal, továbbá az úttest automatikus jégtelenítését szolgáló rendszerrel. Az innovatív elemek fejlesztésében együtt dolgoznak az Autóipari Próbapálya Zala Kft.-vel. Ezen a szakaszon autópálya-mérnökséget is létesítenek Nemesrádónál. Az M76-os zalaegerszegi keleti bekötésétől északra halad majd 9,2 kilométeren, közvetlen gyorsforgalmi kapcsolatot biztosítva a tesztpályához, valamint a leendő kamionterminálhoz és logisztikai központhoz. A projekt utolsó szakaszával tehermentesítik Zalaegerszeget az északi ipari parkból induló forgalomtól.
 

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Akiknél minden van

Színen a színpadi kellékesek

Gombos Sándor kelléktárvezető Kósi Gábor

Van a mindent kidobáló típus, és van az ez még jó lesz valamire gyűjtögető. A kellékesek az utóbbiak táborát erősítik, méghozzá raktárszám. A Hevesi Sándor Színház kelléktárában jártunk.

– Bánfi Kati –

Gombos Sándor kelléktárvezető nagy tálca sütivel érkezik. Sajnos nem nekem lesz, hanem a Sosem halunk meg darab cukrászdájába.
– Újsághirdetésben láttuk 1984-ben, hogy díszítőket keresnek. Barátommal jelentkeztünk, azt sem tudtuk mire. A barátomat felvették, engem nem. De aztán nem hagytam magam és bebizonyítottam, hogy jó kondiban vagyok, jól tudom vinni a falat. Amikor kellékes akartam lenni, nem is akartak elengedni, fel kellett mondanom és újra jelentkezni – mondja az építőiparból érkező szakember, aki 30 éve vezeti a kelléktárat.
– Ezek szerint bejött ez a munkakör.
– Sokat kell bent lenni, meg mozgás is van. Változatos. Néha stresszes, kreativitást igényel. Szervezőkészség kell hozzá, jó memória, egyszerre többfelé figyelés. Az olvasópróbák alatt már jegyzeteljük, hogy milyen kellékre lesz szükség. Nagy segítség az internet, a bolhapiacok. Korábban csak Pestről lehetett mindent beszerezni. Nekünk kellett gyártani még a fáklyákat meg a füstölőket is. Ma már sok minden kapható. Vagy legyártjuk ami kell, vagy körülnézünk az ismerős családoknál. Vagy otthonról hozzuk. Én már az első próbákon fejből tudom a kellékeket, hogy mikor mi és hova kell.
– Van kedvenc korszaka?
– Az '50-es, '60-as évek. Akkor még nem volt ilyen mű- és előregyártott a világ. Szép tárgyak voltak.
– Hobbi?
– Lemezeket gyűjtök 1979 óta és könyveket. Meg filmeket nézek. Foglalkozási ártalom, hogy a filmekben is a berendezést figyelem.
Kollégája, Kósi Gábor 1996 óta dolgozik kellékesként Zalaegerszegen. Ő is elkötelezettje a zenének és a tárgyaknak. A színház világába is úgy került, hogy anno Pécsen felajánlották, ingyen megnézheti Cseh Tamás koncertjét, ha szerződik.
– A két véglet a jó a munkánkban. Amikor a rendező mindent előír, akkor nem kell agyalni, vagy amikor mindent ránk hagy. Azért néha vannak olyan elképzelések, amit nem nagyon lehet megvalósítani, de azért meg kell.
– Mint az Apolló 13-ban?
– Igen, szeretem azt a filmet és valóban előfordul, hogy ez meg ez van hozzá és ebből kell egy olyan. A szerencsén is múlik rátalálni a szükséges tárgyakra. Sok mindent nyomtattatunk, öntetünk, vagy mi fabrikáljuk, akár közösen a műhelyházzal. Például olyan kakukkos órát, amelyben a madárnak mozogni kell. Három raktárban tároljuk a kellékeket, nagy odafigyelést igényel, hogy itt se keveredjenek el a dolgok. És az egész előadás egy stressz, állandóan megyek körbe, hogy minden a helyén van-e, pedig többen is ellenőrizzük. A baj akkor szokott lenni, ha rutinból csinálok valamit. Tudni kell, ki mit mikor és hova visz be az előadásra. A színészt nagyon megzavarja, ha valami nem úgy van, ahogy a próbákon megszokta.
– Tárgymániás vagy?
– Igen, semmit nem dobunk ki. Ami másnak szemét, nekem még jól jöhet. A bolhapiacra járás nekem nemcsak munka. A lomtalanításokon is körül szoktam nézni. A színházban a tárgyak gyorsabban amortizálódnak, mint a való világban, mert a színész kevésbé tud rájuk figyelni. Azért én szoktam szólni, hogy óvatosan bánjanak velük – közben kalauzol a raktárakban. – Rengeteg nem tudom mi ez, de még jó lesz valamire. Vagy az egyik része jó lesz valamire. Sok kornak meg kell felelni, ezért a sokféle óra, hamutartó, gyertyatartó, tálca bőrönd, pohár, plüss, hogy csak a kisebb dolgokat mondjam. Manapság a retró holmikat könnyebb beszerezni, mert annak van divatja. A karakterekhez igazítom a kellékeket vagy kedveskedek a színészeknek egy-egy beszerzéssel.
– Könnyű velük?
– Igen, néha van egyedi kívánság. Például Balogh Tamás egyik jelenetben köménymaglevest evett. Ő híresen jó szakács volt és megtanította, hogyan főzzem a levest, amit feltálaltunk neki. De minden kérés egy kihívás. El kezd járni az ember agya. Szerencsés ember vagyok, a hobbim a munkám. Szeretek munkába járni.

 

 

 

 

 

vissza az elejére