Testőrprogram Zalaegerszegen is Kórházi tájékoztató Felhívás az Arany János Tehetséggondozó Programba történő jelentkezésre  

Testőrprogram Zalaegerszegen is

Taktikai közelharc, önvédelem

A valós és a digitális életben készségszinten használható önvédelemre oktat az a saját fejlesztésű program, mely immár Zalaegerszegen is elérhető. Első kézből, azaz egykor Angliában testőrként szolgáló szakembertől, Pöltl Ákostól tanulhat minden korosztály és mindkét nem egyaránt. Az önvédelmi program egyediségéhez és különösen a hatékonyságához a technikai mellett a mentális képzés megléte is hozzájárul.

– bánfi kati –

– Mennyire valós veszély egy utcai támadás?
– Maga a támadás egyre gyakrabban fordul elő sajnos, de nem mindenki találkozik vele élete során. Ha viszont egy-két esetben megesik akkor másodpercek alatt kell túljutnunk a sokkal tapasztaltabb és rutinosabb támadónkon. Az áldozat kiválasztása attól is függ, hogy milyen belső erőt sugárzunk, mennyire vagyunk asszertív önbizalommal tele. Mert a támadó mindig a leggyengébbnek látszó embert szűri ki a tömegből. Már a jó kiállás, a fizikálisan is megalapozott önbizalom is védelem lehet.
– De konkrét technikákat is tanítasz, nem csak (ki)állóképességet.
– A védekezésnek három vonala van. Az első a jelenlét, a belső erő, hogy ne váljunk potenciális áldozattá, ne sugározzunk gyengeséget. A második a taktikai kommunikáció: merjek kiabálni, határozottan használni a hangomat. Ez komoly visszatartó erő lehet, mert elbizonytalanítja a támadót. Az emelt hang mögött azonban belülről jövő önbizalomnak kell lenni, amit az edzés, az izomerő, állóképesség és technikai tudás is erősít. S végül a közelharc. Olyan technikákat tanítok, melyekkel – a mentális felkészültség megléte mellett – az utcán 2–3 ember ellen lehet védekezni, és elkerülni a legnagyobb veszélyt: vesztesen kikerülni egy támadásból.
– Azt mondtad, a mentális részt Magyarországon más nem oktatja.
– Nagyon kevesen, és kevés hangsúlyt fektetve rá. Fontos készségszintre emelni az önvédelmi reakciókat, ami sokszor éppen ellentétes lehet az ösztönös viselkedési mintákkal. Például támadás esetén az alapösztön a menekülés. Taktikailag egy küzdelmi helyzetben pedig éppen közelkerülés, vagyis támadó felé történő mozgás a cél. Így kisebb a támadó ütőereje, közelebb kerülve hozzá tudunk alkalmazni bizonyos közelharcelemeket és a további támadások elhárítása szempontjából kulcsfontosságú taktikai helyezkedés is könnyedén kivitelezhető. Nagyon sokszor kell gyakorolni egy mozdulatsort, amíg az automatikussá válik. Amit az edzésen gyakorolsz, ugyanaz fog előjönni éles helyzetben is, csak a stressz miatt sokkal nehezebb dolgod lesz. Ilyenkor már csak a készségszintű, automatikus reakciók jönnek elő. Vagyis gondolkodás nélkül, automatikusan végrehajtod a technikát. Ha nincs készségszintű válaszod, akkor jön a pánikreakció, ami sosem vezet jóra.
– Mit jelent a digitális önvédelem?
– A fizikai összetűzések mellett napjaink legnagyobb veszélye a virtuális világ, a közösségi oldalak hamis profiljai mögé bújó támadók, zaklatók, szexuális ragadozók. Az online felületeken vadászó ragadozók célja előbb-utóbb a való világban való találkozás. A legveszélyeztetettebb korosztály a 12–16 évesek. Ők ekkor nyitnak bizalommal a világra, naivak, a veszélyt kevésbé tudják felmérni. A szülők számára pedig egy nagyon idegen terep a digitális tér, fogalmuk sincs, mit csinál a gyerek, merre jár, kivel ismerkedik. Van a programomban egy digitális önvédelmi rész, amelyet felső tagozatosoknak és szüleiknek oktatok jelenleg is. Zalaegerszegen is most készítjük elő az általános iskolákban történő oktatást, de a jelenlegi bizonytalan vírushelyzet miatt kénytelenek vagyunk kivárni még.
– Ezzel a komplex programmal több mint testőr lehetsz?
– A filmekben ki van élezve a testőr szerepe, amolyan romantikus figura. Valójában, ha a testőr jól végzi a munkáját, akkor szinte láthatatlan. Nagyrészt taktikai előkészítő feladatokat végez a biztonság és védelem érdekében. Nem a munkalehetőség miatt tanultam ezt Angliában, hanem a tudás, vagyis a know-how miatt. Ezt most szeretném megosztani, elsősorban szülővárosomban, Zalaegerszegen, ahová az idén tértem vissza.
– Hogyan fogadtak a sporttársak?
– Nagyon jól. Ilyen jellegű közelharc- és önvédelmi oktatás jelenleg nincs a városban. A testőrképzés tematikáját követve a képzés kiegészül majd még jogi, pszichológiai, taktikai tervezési és elsősegélynyújtási ismeretekkel, szakértők közreműködésével. Taktikai autóvezetés és taktikai lövészet is a tervek között szerepel. Nagy várakozással nézek a tanítás elé.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Kórházi tájékoztató

Az intézmény természetesnek tartja azt az igényt, hogy segíteni szeretnék a kórházban gyógyuló hozzátartozójuk felépülését, különösen azokét, akik koronavírus- fertőzés következtében kialakult súlyos állapot miatt COVID-intenzív osztályon részesülnek ellátásban.

A kórház Facebook-oldalán hívja fel a figyelmet arra, hogy a jelzett osztályon a vonatkozó szakmai szabályoknak megfelelően biztosítják a betegek ellátásához szükséges textíliát, öltözéket, gondoskodnak a megfelelő energia-utánpótlásról, táplálásról. Azt kérik, kizárólag a napi tisztálkodáshoz, bőrápoláshoz szükséges szereket küldjék be a COVID-intenzív osztályra. Semmi mást ne csomagoljanak be! Kérik továbbá, hogy a koronafertőzéssel kezelt páciensek állapota iránt kizárólag 14–16 óra között érdeklődjenek telefonon. A délelőtt vizsgálatokkal telik, így pontos információkat is csak ezek után tudnak közölni.
Infektológia (K épület) 92/507-500/1395 vagy 1956-os melléken.
Főépület (A épület) IV. emeletén kezelt betegekről a 92/507-500/1572-es melléken.
D épület covid-intenzív részlegén ápoltakról 92/507-500/3305-ös melléken kérhetnek tájékoztatást.
A kórház a hozzátartozók megértését kéri!

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Felhívás az Arany János Tehetséggondozó Programba történő jelentkezésre

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2020/2021. tanév rendjéről szóló 27/2020. (VIII. 11.) EMMI-rendelet, valamint a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet alapján pályázatot hirdet nyolcadik évfolyamon tanuló diákok számára az Arany János Tehetséggondozó Programban való részvételére.
A program célja, hogy segítse a hátrányos helyzetű, tehetséges diákok továbbtanulását.
Az Arany János Tehetséggondozó Program keretében lehetőség nyílik arra, hogy a hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek olyan középiskolákban, kollégiumokban tanuljanak, nevelődjenek, amelyek célul tűzték ki a tehetséggondozást és a felsőfokú tanulmányokra való eredményes felkészítést.

A Tehetséggondozó Programba jelentkezhet minden olyan tanuló, aki
a) tanulói jogviszonyban áll, és a középiskola kilencedik évfolyamára jelentkezik abban a tanévben, amelyben a pályázat meghirdetésre kerül, és
b) az e pontban meghatározott VALAMELYIK feltételnek megfelel:
ba) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,
bb) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.) 53. §-a szerint gyermekvédelmi szakellátás otthont nyújtó ellátási formájában részesülő nevelésbe vett, vagy a programba történő jelentkezés időpontjában ideiglenes hatállyal elhelyezett,
bc) a család- és gyermekjóléti szolgálat Gyvt. 40. §-a szerinti, az általános iskola és a szülő kezdeményezésére elkészített javaslat alapján rászorult, azzal, hogy a család- és gyermekjóléti szolgálatnak a rászorultság kérdésében annak alapján kell döntenie, hogy kellett-e az Arany János Tehetséggondozó Programba történő jelentkezést megelőző három éven belül a Gyvt. 39. §-a alapján az érintett tanuló érdekében intézkednie,
bd) a szülő vagy a családba fogadó gyám alacsony foglalkoztatottsága esetén, ha a gyermeket nevelő szülők bármelyikéről vagy a családba fogadó gyámról megállapítható, hogy a pályázat benyújtása időpontjában a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 33. §-a szerinti aktívkorúak ellátására jogosult vagy a pályázat benyújtásának időpontját megelőző 16 hónapon belül legalább 12 hónapig álláskeresőként nyilvántartott személy,
be) lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye a kedvezményezett települések besorolásáról és a besorolás feltételrendszeréről szóló 105/2015. (IV. 23.) korm.rendelet értelmében kedvezményezett településen található,
bf) lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye nem kedvezményezett, de a települési lakónépességi adatok alapján ötezer főt meg nem haladó állandó lakosságszámmal rendelkező településen található, és a programba történő jelentkezés időpontjában a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. § (1) bekezdés a)–d) pontjában foglalt valamelyik célra nyújtott települési támogatásban vagy a jelentkezés időpontját megelőző 6 hónapon belül rendkívüli települési támogatásban részesül.

Az 5 éves képzés során a Program kiemelt céljai között szerepel, hogy
– a tanulók felkészültek legyenek felsőoktatási intézményben történő továbbtanulásra,
továbbá térítésmentesen
– szerezzenek angol (vagy más idegen nyelvből) középfokú nyelvvizsga-bizonyítványt,
– informatikából szerezzék meg az ECDL-bizonyítványt,
– a tanulók gépjárművezetői engedéllyel is rendelkezzenek,
– a program új elemeként 2021 szeptemberétől a tanulók tanulmányi ösztöndíjban részesülnek!

A pedagógiai eszközök mellett a kollégium személyre szóló szociális segítséget nyújt a diákok szocializációját hátráltató anyagi nehézségek ellensúlyozására:
– tankönyv, taneszköz,
– kollégiumi étkezési,
– utazási,
– ruházkodási támogatások rendszere.

Kollégiumi bentlakásos programhétvége

A programban részt vevők számára a kollégiumi elhelyezés kötelező!
Havonta egyszer és egy tanévben legalább 10 alkalommal szerveződik, melyen a tanulók részvétele kötelező. A tíz alkalomból legfeljebb három, a tanév során átcsoportosítható és így pl. őszi, tavaszi, nyári szünetben nagyobb belföldi és külföldi kirándulásokat szervezünk.

Pályázni a pályázati felhívás hiánytalanul kitöltött űrlapjainak beküldésével lehet, amelyek a programban már részt vevő középiskolákban szerezhetők be, vagy letölthetők az Emberi Erőforrások Minisztériuma honlapjáról www.kormany.gov.hu / Emberi Erőforrások Minisztériuma / Oktatásért Felelős Államtitkárság).

Hogyan lehet a Programba bekerülni?

A pályázatot legkésőbb 2020. december 11-ig az általános iskola postai úton juttatja el az első helyen kiválasztott középiskola címére!
Kérjük, hogy a borítékra írják rá: „Arany János Tehetséggondozó Program”.

A pályázatnak tartalmaznia kell:
– a nevelőtestület támogató nyilatkozatát,
– a szülő nyilatkozatát arról, hogy elfogadja és támogatja az 5 éves oktatást és a kollégiumi ellátást,
– a tanuló személyi adatlapját,
– az osztályfőnök tanulóról írt jellemzését (2 példányban),
– a tanuló kézzel írott önéletrajzát (2 példányban),
– azt, hogy a programban részt vevő intézmények közül melyekbe kéri a felvételét,
– a hátrányos helyzetet, VAGY a rászorultságot igazoló hivatalos dokumentum fénymásolatát.

A pályázóknak külön jelentkezési lap benyújtásával egyénileg kell jelentkezniük a központi írásbeli vizsgára 2020. december 4-ig.
A pályázat eredményéről 2021. február 10-ig a középiskola tájékoztatja a jelentkezőket.
A pályázattal kapcsolatban további felvilágosítást kaphatnak a programban részt vevő intézményekben.

Zalaegerszegi Városi Középiskolai Kollégium – 8900 Zalaegerszeg, Göcseji u. 16.
Sümegi László igazgató • (Tel: +36-92/510-200)
Käsz Ildikó igazgatóhelyettes, programgazda (Tel: +36-92/596-445/27)

Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium 8900 Zalaegerszeg, Rákóczi út 30.
Kiss Zsolt igazgatóhelyettes, programfelelős • (Tel: +36-92/313-490)
Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

 

 

 

 

 

vissza az elejére