Ismét elkezdte az életet festeni | A múzeumi közeg motiválta | Családbarát munkahely |
Ismét elkezdte az életet festeni
Női alakok, bohócok, járványhelyzet
A művészet életmentő és életet adó dolog. A jelenlegi helyzetben ezt különösen fontos szem előtt tartani. Sok egyéb érzés mellett ennek szellemében születtek meg Nemes László legújabb alkotásai. A festőművésszel páterdombi műtermében beszélgettünk.
– pP –
Nők, bohócok, színek és járványhelyezt – nagyjából ezek voltak a kulcsszavak.
Egyik legújabb képén egy fésülködő női alak látható, ami évszázadok óta kedvelt
témája a festészetnek. Nemes Lászlónak korábban volt már két
erotika témájú kiállítása. Azt mondja, most ismét elkezdte az életet festeni…
– A lány, a nő, az anya, a matriarcha jelenik meg a képeken, néha kicsit
szürreális megoldásokkal. Ennek a fésülködős képnek az a címe, hogy Fehér körte.
A körte-körteforma egyrészt a női alakra utal. De nekem a tojással is párhuzamos
a jelentése. Ebben a formában ez a képi narratíva a születést, a világ
teremtését jelképezi. Persze benne vannak a szeretteim, a szeretőim, az
anyaképem és az anya hiánya is. Csakúgy, mint a női ideálom. Az alkotó szerint a
mai helyzetben a világ teremtése, mint szimbólum ismét előtérbe kerül, mert kell
valamilyen válasz a rettegésre, és utat kell találnunk a remény felé. Mindehhez
nélkülözhetetlen a Nő. Ugyanakkor az új képek között olyanok is vannak, melyek
cinikus bohócokat ábrázolnak. Mintha a teremtés és a cinizmus gondolatisága
egyszerre lenne jelen a művész fejében.
–
Az már a szemlélő dolga, hogy eldöntse, így van-e. Talán valóban megvan ez a
kettősség, bár biztos, hogy nem volt tudatos az alkotási folyamatban. De tény,
hogy a jelen világgal folyamatosan együtt kell élnünk, mégha az ember próbálja
is kikapcsolni a napi híreket. Az jó, ha idősebb korunkra is marad bennünk egy
kis bohóc, egy cinikus igazságmondó. Régebben is festettem ilyen önarcképeket,
most ismét elővettem ezeket a klónjaimat. Közben kísérletezik a színekkel;
most a lila és rózsaszín árnyalatok kerültek a bohócok mellé. De korábban volt
már piros, zöld, sőt egészen szürkés, barnás korszaka is az alkotónak. Azt
mondja, a szín egyfajta filozófia, ami a bennünk lévő folyamatos változásokat is
kifejezi.
– Messze vagyunk már Rembrandt korától, amikor a mécsesek adták a helyiségek
fényét, és sötét tónusok mellett festettek a művészek. A jelenkor fényei nem
ilyenek. A nagyváros, a benne lévő fényforrásokkal, maga a színorgia. Egész más
hangulatok jelennek meg általa, mint a régi időkben. A rózsaszín vagy a lila
nekem a korszerűséget, a „kortársságot” is képviseli. De nyilván hangulatfüggő
is, hogy mikor mi kerül a vászonra, mert a színek sokszor az érzelmeink
változásait jelzik. Mindig egyfajta révület, vagy misztérium, amikor felfedezek
magamnak egy új árnyalatot és felfestem a vászonra. Nemes Lászlóról
köztudott, hogy intenzív kapcsolatot ápol határon túli művésztársaival. Főleg
horvátokkal, szlovénekkel, de az utóbbi időben szlovák művészekkel is.
Kárpát-medencei alkotónak, kelet-európai mentalitású embernek tartja magát.
Szereti is ezt a régiót, itt érzi magát otthon.
– Sok mindent keresek, ami ezt a Kárpát-medencei mentalitást képviseli. Nemcsak
a művészetre gondolok, hanem például a gasztronómiára is. Nemrég például
káposztát savanyítottam és sonkapácot készítettem, magyar–sváb recept szerint.
Keresem a párhuzamokat és az együttlét lehetőségeit a szomszédos országok
alkotóival. Ez most kicsit akadozik a vírus miatt, de online próbáljuk tartani a
kapcsolatot. Hogy globális szinten okoz-e majd változást a művészeti életben a
pandémia? Az alkotó szerint egyértelmű, hogy átrendeződés zajlik a világban, ami
biztos, hogy nyomot hagy a művészeten. Lesz egy közös tudás, egy közösen átélt
trauma, ami minden területre kihat. Ezzel párhuzamosan a technológia is változik,
fejlődik, amivel együtt a kifejezésmódok is változnak.
– Ebből a szempontból kicsit dinoszaurusz vagyok, mert a festészet hagyományos
eszközeivel dolgozom. Hiszem, hogy az ecsetnek és a színeknek megmarad az értéke.
Remélem, hogy a járvány pozitív változásokat is hoz; például nyitottságot.
Gondolati, szellemi téren egyaránt. Bízom benne, ha ezen a veszélyhelyzeten
egyszer túl leszünk, akkor az emberek talán jobban értékelik majd a szabadságot,
ami most elveszett. Addig is Nemes László folyamatosan dolgozik; a
mostani bezártságot pedig reneszánsz türelemmel viseli. Gyakorlatilag csak a
műterme és az otthona között közlekedik. Eddigi munkásságát – mely az 1970-es
években indult Kolozsvárról – szeretné egy impozáns, retrospektív albumban
megjelentetni. A próbanyomat már elkészült.
Elismerést kapott a régészetigyűjtemény-kezelő
Közönségkapcsolati munkatársként, azaz portásként kezdte, aztán múzeumi asszisztens, majd gyűjteménykezelő lett. Emellett az utóbbi években régésztechnikusként is tevékenykedik. Büki Ágnes 1999 óta dolgozik a Göcseji Múzeumban, a napokban pedig elismerést vehetett át több évtizedes szakmai munkájáért. Egyáltalán nem számított rá, sőt először nem is értette, miért keresik a polgármesteri hivatalból.
– pánczélPetra –
A város immár hatodik alkalommal díjazta a közművelődésben dolgozó szakembereket,
a múzeumi ágazat kitüntetettje ezúttal ő lett. A közgyűjteményekben végzett
háttérmunka ritkán kerül fókuszba, pedig a gyűjteménykezelők nagyban segítik a
történészek, régészek munkáját. Így az oklevél a szakmai elismerésen túl a „kulisszák
mögötti” világ munkatársaira is felhívja egy kicsit a figyelmet. Joggal, hiszen
sokszínű, szerteágazó és gyakran nagy precizitást igénylő feladatokról van szó.
Ismerni kell a múzeumi munka szinte teljes spektrumát és magukat a tárgyakat is.
Milyen korúak, milyen anyagúak, milyen tárolást igényelnek, honnan származnak…
Büki Ágnes lapunknak elmesélte: kezdetben egy évig portásként
dolgozott a Göcseji Múzeumban, ám kicsit unta a dolgot. A portaszolgálat nem
elégítette ki sem a fizikai aktivitását, sem pedig a kíváncsiságát. Így mindig
mondogatta, hogy adjanak neki valami munkát. Végül Horváth László András
és H. Simon Katalin régészek (akik azóta már a fővárosban
élnek) rábízták a topográfiai gyűjtemény rendbetételét. A portaszolgálat mellett
szívesen vállalta.
– Tulajdonképpen ez volt az első komolyabb megbízatásom. A régészeti
terepbejárások helyszíneinek és a lelőhelyeknek a megjelölése, rendszerezése
volt a feladat, illetve hogy az adott településekre vonatkozó adattári
dokumentumokat, vagy katonai térképmásolatokat mellékeljem az anyaghoz. Aztán
jött dr. Vándor László akkori igazgató, hogy ha ez ilyen jól
sikerült, akkor az ő régészeti fotódokumentációját is rendszerezni kellene. Ez
nem volt egyszerű, mert rengeteg negatív „csíkot” és fekete-fehér képet kellett
átnéznem. Ezekkel a feladatokkal egyre inkább a régészeti osztály felé
terelődtem, és közben portásból múzeumi asszisztens lettem.
– Azért biztos volt benned valamiféle indíttatás, vagy gyerekkori
érdeklődés, hogy a múlt után kutass?
– Épp az az érdekes, hogy nem! Egy szombathelyi szakközépiskolában
végeztem dísznövénykertész és parképítő szakon. Motivációt sokkal inkább a
múzeumi közeg adott, vagyis a hely szelleme hozta ki belőlem az érdeklődést.
Mindig inspiráló és segítőkész kollégák vettek körül, tulajdonképpen bárkihez
fordulhattam egy-egy kérdéssel. Kezdetben sokat segített Kvassay Judit
régész, Kőfalvi Csilla könyvtáros (ők már nem a zalaegerszegi
múzeumban dolgoznak), de Vándor László és Varju András
is. Judit szerette volna, ha a régészeti terepmunkába is bekapcsolódok, mert
mint mondta, a parképítés és az ásatás között van hasonlóság; csak az egyik
pozitív (vagyis föld feletti) a másik meg negatív (föld alatti). Ám mindkét
esetben hozzá kell idomulni a környezethez. Terepmunkára akkor még nem mehettem,
mert nem lett volna, aki a régészeti bázison kezeli a gyűjteményt.
– Aztán egy időre meg átkerültél a történeti gyűjteményhez...
– Így van, de előtte még gyesen is voltam, kétszer. Mikor visszamentem
dolgozni kiderült, hogy a régészeti osztályon épp nincs szükség
gyűjteménykezelőre, ám a történetin Béres Katalin, Marx
Mária és Kostyál László szívesen fogadtak. El is kelt a
segítség Dömötör Andrea mellett, mert itt a helytörténeti,
néprajzi, képző- és iparművészeti anyag egyszerre van jelen. Egy hatalmas
gyűjteményről van szó. A 2010-es évek elején járunk; ekkor kapta meg a múzeum
Kisgyörgy Erzsébet több mint tízezer darabból álló
képeslap-kollekcióját is. A hagyaték feldolgozása az én feladatom lett.
– Ekkora darabszámú gyűjteménynél hogyan zajlik a rendszerezés? Egyáltalán
mi ilyenkor az első lépés?
– Nagy szerencsénk volt, mert Kisgyörgy Erzsébet már maga
is rendszerezte a gyűjteményt, és amennyire lehetett, szerettük volna megtartani
az általa kialakított struktúrát. Vagyis témák és azon belül évszámok szerint
volt összeállítva a kollekció. Így nem kellett mind a 10 ezer darab képeslapot
átpörgetni. A karácsonyi, névnapi, születésnapi lapok, valamint a városképek,
vagy a más városokból, üdülőhelyekről származó képeslapok külön csoportokat
alkottak. Inkább az volt a fő feladat, hogy leltározzuk, katalogizáljuk, és
minden csoportból kiválasszunk néhány exkluzív példányt.
– Az itteni munka ellenére mégis visszatértél a régészeti osztályra, sőt
már régésztechnikusként az ásatásokon is részt veszel.
– Igen, 2017-ben Simmer Lívia osztályvezető visszahívott.
Bár nagyon szerettem a történeti osztályon lévő munkát és a kollégákat,
mégiscsak a régészet a szívem csücske! Innen indultam, ebbe tanultam bele. Az
meg külön öröm, hogy a gyűjteménykezelői munka mellett most terepen is lehetek.
Bár három évvel ezelőtt, amikor a fagyos hidegben ástunk a tesztpályán, volt
néhány pillanat, mikor nem ezt gondoltam. De aztán az egyik legszebb lelet épp
akkor került elő a földből. Mintha csak engem akart volna lelkesíteni.
– Ha már a tanulást említetted, mindeközben egy képzést is elvégeztél
Budapesten.
– A Magyar Nemzeti Múzeum egyéves gyűjteménykezelői kurzusán szereztem
képesítést. Nagyon jó iskola volt, hiszen több nagy múzeum raktárába is
eljuthattunk. A Néprajzi Múzeum, Magyar Nemzeti Múzeum és a Petőfi Irodalmi
Múzeum legtitkosabb helyeit és gyűjteménykezelési módszereit figyelhettük meg.
Ezek a legmodernebb raktáraknak számítottak akkor. Többek között a legideálisabb
klímát tudják biztosítani a tárgyaknak.
– Ehhez képest milyenek a Göcseji Múzeum lehetőségei?
– Leginkább szűkösebbek. De országos viszonylatban a középmezőny elején
vagyunk. Sokkal roszszabb helyzetben lévő múzeumok is vannak. A legnagyobb
probléma nálunk a helyhiány. Jó lenne, ha a következő években sikerülne bővíteni
a raktárhelyiségeket. Anyag ugyanis van bőven, és mivel idén is sok ásatás lesz,
várhatóan rengeteg új lelet tódul majd be hozzánk.
Figyelnek a munkatársak igényeire
A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár 2020-ban sikeresen pályázott a Családbarát hely – Családbarát munkahely tanúsító védjegy bronz fokozat elnyerésére.
Az intézmény már 2019-ben elnyerte a Családbarát hely (mint szolgáltatóhely) minősítés bronz fokozatát. Az európai uniós forrásból megvalósuló Családbarát ország projekt alapvető célja a családbarát Magyarország megteremtése – tájékoztatott Tóth Renáta, a könyvtár igazgatóhelyettese. A Családbarát hely tanúsító védjegyre széles körben lehetett pályázni, és bármely területen (versenyszféra, közszféra, nonprofit szektor) tevékenykedő szervezet benyújthatta a pályázatot, hiszen a családok szempontjait mindenhol szükséges érvényesíteni. A Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. a Családbarát Hely tanúsító védjegy (CSBHTV) létrehozásával mindenki számára kiszámítható minőséget jelentő tanúsítási rendszert dolgozott ki. Ez a védjegy hitelesen bizonyíthatja a munkavállalók és a szolgáltatást igénybe vevők számára, hogy a védjegy tulajdonosa családbarát szemléletű, azaz családbarát munkahelyként működik, illetve családbarát szolgáltatást nyújt. A védjegy elnyerésével a pályázó pozitív értelemben megkülönböztetheti magát piaci, kulturális versenytársaitól, valamint előnyt szerezhet a minőségi munkavállalókért folytatott küzdelemben. Azt gondoljuk, hogy az elnyert tanúsítással jelentősen megnőhet a munkahelyeink munkaerőt megtartó és munkaerőt vonzó képessége, a szolgáltatóhelyek tekintetében pedig nagymértékben hozzájárul az adott szolgáltatás piaci sikerességéhez – fogalmazott az igazgatóhelyettes. A bronz fokozat elnyerése fontos versenyelőnyt jelent a védjegyjogosultnak; vonzóbbá teszi a minősítést megszerző szervezetet a munkavállalók és ügyfelek körében. A könyvtár kiemelt figyelmet fordít a családtudatos kommunikációra szervezeten belül és kívül. A munkaadó figyelembe veszi a munkavállalóktól beérkező kéréseket, javaslatokat és ez alapján bővíti családbarát intézkedésinek körét. A könyvtár munkatársai gyermekeinek gyermekfelügyeletet biztosít (például óvodai/iskolai szünetekben). Ezenkívül Ovi-sarok, Tini-sarok, társasjátékok, babzsákok állnak rendelkezésre. Továbbá kisgyermekek fogadására is alkalmas munkahelyi környezetet alakítottak ki. Ezenkívül gyermektáboroztatásban való részvételi lehetőséget tudnak kínálni a munkavállalóik gyermekeinek. A könyvtár a munkafeltételek optimalizálásával, a családtámogató intézkedésekkel a mostani és leendő munkatársainak kínál pozitív munkahelyet. Tóth Renáta elmondta: azért érdemes birtokolni mind a 2019-ben megszerzett Családbarát szolgáltatóhely, mind pedig a 2020-ban szerzett Családbarát munkahely címet, mert csak így indulhatnak később az ezüst fokozatért.