Ötvenes évek, gyári munkások, női eszménykép | Online farsangi nyitott műhely |
Ötvenes évek, gyári munkások, női eszménykép
Új történész a göcseji múzeumban
Februártól új történész kollégával bővült a Göcseji Múzeum csapata. Erős Krisztina persze nem ismeretlen a helytörténet iránt érdeklődőknek, hiszen eddig a levéltár munkatársaként dolgozott; több tanulmány szerzője, és számos konferencia előadója is volt.
– pP –
A szülési szabadság végeztével azonban most a múzeumban kezdte el a munkát. A
napokban már olvashatott is tőle a közönség egy blogbejegyzést az esküvői divat
20. századi változásairól a házasság hete apropóján. A történésszel többek
között arról beszélgettünk, hogy mi lesz a legfőbb kutatási témája, mely
korszakkal foglalkozik majd szívesen; és egyáltalán, hogyan került a levéltárból
a múzeumba?
– Nem volt annyira váratlan ez a váltás, hiszen eredetileg is történelem–muzeológia
szakon végeztem az ELTE-n, és a szakmai gyakorlatomat is a Göcseji Múzeumban
töltöttem, Béres Katalin mellett. A diploma megszerzése után
azonban nem volt lehetőség arra, hogy a múzeumban maradjak, így egy rövid ideig
tanítottam, majd 2008-ban a levéltárba kerültem. Az ott eltöltött tizenkét év
kiváló iskola volt, örökké hálás leszek Molnár Andrásnak és a többi kollégának!
Ugyanakkor mindig ott motoszkált bennem, hogy a múzeum világa mennyire érdekes
és izgalmas, elég, ha csak egy kiállítás létrehozására gondolunk. 2003-ban az
egyetemi gyakorlat idején volt is alkalmam végigkövetni, hogy a Deák-évforduló
kapcsán hogyan készül el a pusztaszentlászlói kiállítás.
–
Vagyis az írott források mellett a tárgyak világa is vonz?
– Ez abszolút így van! Bár a történészi munka – kutatás, eredmények értékelése –
nyilván hasonló mind a két intézményben, úgy érzem, hogy a rendelkezésre álló
anyagok, dokumentumok és tárgyak sokfélesége miatt a múzeumi feladat
összetettebb. A gyűjtés, rendszerezés, leltározás, kiállítástervezés, illetve
egy-egy bekerülő tárgy történetének felkutatása sok izgalmat rejt, és néha nagy
kihívást is jelent. Most még ismerkedem a gyűjteménnyel, a leltározás
gyakorlatával. Ám amikor ellátogattam a történeti raktárba, és megláttam, hogy
mennyi „kincs” rejlik ott, tényleg úgy éreztem, hogy haza találtam! Köszönöm
mindezt Megyeri Annának is, aki már korábban jelezte, hogy ha
nyugállományba vonul, szeretné, ha én kerülnék a helyére. Persze ő továbbra is
dolgozik majd az aktuális kutatásain, tanulmányain.
– A levéltárban főleg az 1945 utáni korszakkal foglalkoztál, ez így lesz a
múzeumban is?
– Igen, már az egyetemen is ez volt a fő területem. Történelemből és
muzeológiából is ezt a korszakot választottam szakdolgozati témámnak. A múzeumi
munka azért ennél tágabb lesz, hiszen az 1790-es évektől szinte napjainkig
zajlik a gyűjtés, szóval más korszakokkal is folyamatosan foglalkozni kell. De
tény, hogy az 1945 utáni korszak áll hozzám közel.
– Azért ez is elég sokrétű, és többféle megközelítésből kutatható terület.
Mi lesz a fő csapás?
– Mindig is érdekelt a munkástörténet, például a Ruhagyár és hasonló gyárak,
üzemek dolgozóinak életmódja. Főleg a nőtörténet. A jövőben szeretnék
intenzívebben foglalkozni azzal, hogy a faluról városba került nők élethelyzete
miképp változott, hogyan tudtak beilleszkedni. Egy falusi környezet után milyen
volt beköltözni egy tömbházba vagy egy munkásszállóra. Vagy hogyan élték meg,
hogy az üzemi bölcsődébe, óvodába járnak a gyermekeik. Annál is inkább, mert a
nők mindössze hat hétig maradhattak otthon a szülés után, a szoptatás pedig a
munkaidő része volt. Az oral history irányelveit követve interjúkat készítenék
mindazokkal, akik még dolgoztak a Ruhagyárban. Úgy érzem, hogy az utolsó
pillanatban vagyunk, hogy feltárjuk ezeket az életutakat.
– Az egyéni történetekhez milyen tárgyak, dokumentumok kapcsolódhatnak,
amik fontosak lehetnek a múzeum számára?
– Gyakorlatilag bármi, ami még fellelhető és az akkori munkához,
életmódhoz köthető. Brigádnaplók, kitüntetések, jelvények, plakátok, fotók,
szabásminták, ruhák…
– Miért pont a „nőtéma” talált rád?
– Jó kérdés, nem is tudom pontosan. Az egyetemen is ez volt az egyik
kutatási területem: az 1950-es évek női eszményképe. Hogy több fronton kell
mindig helytállni. Hogyan legyél jó háziasszony, anyuka, munkaerő, satöbbi.
Minden oldalról nagy a nyomás. Néha magamon is érzem ezt, háromgyermekes
anyaként és közben aktív dolgozóként. Talán ezért is érdekel a téma…
– Az ötvenes évek óta nem változott volna semmi e téren?
– A legtöbb nő számára szerintem a feladatok jórészt ugyanazok. 8 óra
munka után otthon jön a „második műszak”. Persze azért az emancipáció
következtében sokkal több a nők joga az élet minden területén. Hogy ez a
gyakorlatban mindig érvényesül-e, már más kérdés. És hát sok múlik a férfiak
hozzáállásán, neveltetésén is; hogy mennyire hajlandóak részt venni a
házimunkában, gyereknevelésben. Azért ma már több a pozitív példa, mint az
ötvenes években. Ezek az életmódváltozások viszont mindig jó kutatási témát
adnak a történészeknek.
– Ugyan nem ötvenes évekbeli a történet, de ismeretlen nők fotói láthatók
az asztalodon. A múzeum a napokban a lakosság segítségét kérte a
beazonosításukhoz. Kiderült azóta valami?
– Egyelőre nem. Pár hete dolgozom csak itt, és mindjárt az elején
elkezdtem a leltározási rendszerrel ismerkedni. Az egyik feladat például, hogy
rendszerezzük, leltározzuk az 1988-as egervári várkastélyban rendezett
helytörténeti kiállítás anyagát, melynek egy része a közelmúltban került a
múzeumba. A dokumentumok feldolgozása közben akadtunk rá öt olyan korabeli
fotóra, melyen teljesen ismeretlen emberek vannak. A fényképek ráadásul
Budapesten készültek. Női portré, fiatal nő teniszütővel, de katonák és egy
családi kép is látható. Nem tudjuk hogyan, vagy milyen zalai kapcsolat révén
kerültek Egervárra ezek a felvételek. Egyelőre semmi nyom. Előfordulhat, hogy
sosem derül ki, mert már nincs fellelhető forrás. Ilyenkor nincs mit tenni, el
kell fogadni a helyzetet. De, hát ettől izgalmas a történészi–muzeológusi munka.
Online farsangi nyitott műhely
Útmutató télűző bábuk készítéséhez
Az
online térbe helyeződött a farsangi nyitott műhelygalériák napja. A
Gébárti Regionális Népi Kézműves Alkotóház a hagyományokhoz híven minden
évben megrendezi a programot. A pandémia miatt idén csak a digitális
térben vehettek részt a kézműves-foglalkozásokon az érdeklődők.
– pet –
Választékból így sem volt hiány, hiszen a Keresztury VMK honlapján még mindig
elérhetők az egyes kézműves-foglalkozások témái, és a tárgyak elkészítésének
menete is, fotókkal illusztrálva. Csuti Tibor fazekasmester
segítségével például busó ujjbábot lehet készíteni, Szilágyi Zoltán
népi játszóházvezető pedig a télűző hangkeltő eszközök előállításának
fortélyaiba avatja be a virtuális közönséget. De a nyitott műhelynap keretében
készíthetünk kiszebábut és csomagolópapírból medveálarcot is; persze ezúttal
csak az otthonunkban. A honlapra feltöltött anyagok azonban jó útmutatóul
szolgálhatnak mindazoknak, akik családi körben szeretnék elbúcsúztatni/elzavarni
a telet. A gasztronómia részeként pedig Ollárné Zubor Beatrix
csörögefánkreceptjét is megismerhetik az érdeklődők. Prokné Tirner Gyöngyi,
a Keresztury VMK–Gébárti Regionális Népi Kézműves Alkotóházának vezetője arról
is tájékoztatott, hogy nem maradt el az ilyenkor szokásos farsangi kvízjáték sem,
melyet szintén az intézmény honlapján tettek közzé, és a nyertesek névsora is
itt érhető el. Hogy pedig a farsangi mulatság ne maradjon kiszebábu-égetés
nélkül, a ZTV elmúlt években készített felvételeit hívták segítségül. A
bejátszások megtekinthetők a műhelygalériák napja online rendezvény
programkínálatai között. A Kézmvesek Háza vezetője azt is elmondta, hogy az
egyes foglalkozások és az azokhoz kapcsolódó leírások még egy ideig elérhetők
lesznek a VMK honlapjának főmenüjében (https://www.kereszturyvmk.hu/kh/programok/online-farsangi-nyitott-muhelygaleriak-napja),
később pedig az archívumból lehet visszakeresni őket.