Amikor kormány sem lesz az autókban | Hagyatékgondozás, emlékház-felújítás | Járdafelújítás |
Amikor kormány sem lesz az autókban
Az asszisztált vezetéstől a teljesen önvezetőig
![]() |
![]() |
Jelenleg a kettes szintű asszisztált vezetésről beszélhetünk, a fejlesztők és gyártók tíz és ötven év közé saccolják azt, amikor már kormány sem lesz autókban, azok teljesen autonóm módon közlekednek majd. Milyen igény hívta életre az önvezető járművek fejlesztését, és hol tartanak ebben, arról Hamar Zoltánnal, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. cégvezetőjével és a zalaegerszegi járműipari tesztpályát üzemeltető cég ügyvezetőjével beszélgettünk.
![]() |
Hamar Zoltán |
– Antal Lívia –
– Az autonóm közlekedés egyik fő motivációja a közlekedésbiztonság az EU-s
célkitűzés okán is, miszerint nullára, de legalábbis jelentősen csökkenjen a
közúti balesetben elhunytak száma. A másik a környezetvédelem. A környezeti
terhelés csökkentése érdekében – legyen szó elektromos vagy belsőégésű motorral
rendelkezőről – a járművek mozgását intelligensen össze kell hangolni. Ez pedig
nem lehetséges úgy, hogy egymástól teljesen független, és egymással kevésbé
kooperáló sofőrök haladnak az utakon. Az önvezető járművek fejlesztésében a
harmadik motiváció az időskori mobilitás megteremtése, mivel elöregszenek a
nyugati társadalmak.
– Hol tart jelenleg fejlesztésük?
– Az önvezetés automatizáltsági besorolásában öt szintről beszélünk, ami
jelenleg a kettes szinten áll. Ez tulajdonképpen az aszszisztált vezetés, ami a
járművezetőt olyan funkciókkal segíti, mint a követési távolságra odafigyelő
adaptív radaros tempomat, a sávváltó vagy a parkolási asszisztens. Fontos
hangsúlyozni, hogy a kettes szint nem önvezetés. Annál inkább sem, mert ezen a
szinten a sofőré a teljes felelősség a történtekért. Azt is fontos tisztázni,
hogy a Tesla bármennyire is forradalmi, csak a kettes szintnél tart jelenleg
autopilot rendszerével. A harmadik szinten részleges önvezetésről beszélhetünk,
amely már technikailag rendelkezésre áll. A jármű automatikusan képes egyes
manőverekre, a vezetőnek nem szükséges minden pillanatban kontrollálni a jármű
mozgását A hármas szint megjelenése leginkább az autópályákon valószínű, ahol
mindenki egy irányban halad, és nincsenek szintbeli kereszteződések. Ebben a
környezetben a teljes kontrollt át tudja adni a sofőr a járműnek, azaz a
sávváltást, az előzést is a már meglévő funkciók (például távolságtartás)
mellett úgy, hogy a felelősség is átkerül. A négyes szinten pedig már teljesen
át tudja venni az irányítást az autó a legtöbb közlekedési szituációban.
– Mikorra várható a teljesen automatizált járművek megjelenése?
– Ennek megítélése változó. Az iparági becslések minimum 10 évtől 50 évig, vagy
még tovább terjednek. Az ötös szint, a teljes önvezetés azért is van még nagyon
messze, mert elméletileg nem lesz semmilyen beavatkozási lehetőség; a
hagyományos kezelőszervek (kormány, pedál) nélküli járműnek minden közlekedési
szituációt meg kell oldania. A hármas szint néhány éven belül elérhető lesz, a
négyes szint 5–10 éven belül talán.
– Elsőként a tömegközlekedés alakul át?
– A tömegközlekedésben nagyon nagy jelentősége lenne az önvezető
funkcióknak, ami a villamosnál, a metrónál már megoldott. De az még nagyon
távoli, hogy az autóbuszok is önvezető módon közlekedjenek egy városban, habár
például Londonban már tesztelnek kisméretű, kisebb sebességű buszokkal zárt
zónákban.
– Az árufuvarozás, a szállítmányozás területén előbb lehet haszna az
önvezető járműveknek, illetve funkcióknak?
– Már most valódi vevői igény a szállítmányozás hatékonyságának növelése.
Az ágazat egész Európában munkaerőhiánnyal küzd, és mivel korlátozott a napi
vezetési idő, a szállítási kapacitás is korlátozott. Ezen például az automata
telephelyi manőverezés segíthet, amelynek tesztelésére tesztpályánkon is van
lehetőség. A nagyobb logisztikai cégeknél akár több óra is lehet egy kamion le-
és felpakolása, amit, ha átvesz egy automata rendszer, akkor az az idő nem
számít bele a sofőr nettó vezetési idejébe. A másik lehetőség a konvojban
haladást segítő rendszer, ami azt támogatja, hogy az első, sofőrrel vezetett
járművet a mögötte lévők önvezető módban kísérik, viszonylag kis követési
távolsággal. Várhatóan ezzel is ki lehet tolni majd a vezetési időt. Sok még a
technikai kérdés, így alkalmazása várat magára. A szállítmányozási cégeknek
azonban megéri ezekre a fejlesztésekre költeni, amelyektől jelentős
bevételnövekedést remélnek.
– Mennyire terjedhet el az önvezetés a privát közlekedésben, és hogyan
változtathatja meg azt?
–
A privát használatban a kérdés az, vajon hajlandóak-e pluszpénzt fizetni az
emberek az önvezető funkciókért. Ameddig nincs előírva törvényileg kötelező
használatuk, az önvezető személygépjárművek széles körű elterjedésének komoly
gátja lehet ez. A még nagyon messze lévő ötös szintű önvezetés gyökeresen át
fogja alakítani az egyéni közlekedést. A mobilitás szolgáltatássá válik, hiszen
a teljesen önvezető autó odamegy, ahova kérik. Ez a saját tulajdonú járművek
számának jelentős csökkenését is magával hozza. Egyébként már most trend, hogy a
fiatalabb generáció Nyugat-Európában, de hazánkban is, nem akar feltétlenül
saját járművet birtokolni – az autógyártók nagy szomorúságára –, ami még 30
évvel ezelőtt fontos életcél volt. Persze vannak és lesznek olyanok, és nem csak
fiatalok, akik saját járművel kívánják megoldani a közlekedést. A komfort, az
egyediség miatt, és hogy egy márkával kifejezzék magukat.
– Mit hangsúlyozna a zalaegerszegi tesztpályával kapcsolatban?
– A zalaegerszegi tesztpálya egyedisége, hogy a hagyományos tesztek
mellett a legújabb technológiák, az asszisztens és önvezető funkciók vizsgálatát
is végezzük. Tesztpályák már 50–100 éve is léteztek Európában, olyan
vizsgálatokkal, amelyek egyrészt a járművek fizikai képességére fókuszálnak.
Vagyis hol van a borulási határuk, milyen rövid fékúton tudnak megállni, milyen
sebességgel tudnak bekanyarodni. A másik klasszikus tesztfajta az
élettartamteszt, amikor azt vizsgáljuk, hogy egy mesterségen kialakított rossz
minőségű útfelületen mikor törik el például a futómű. Az ilyen feladatokat végző
tesztpályákból a mi méretünkben 4–5 van Európában, de az önvezető járművek
tesztelésében jelenleg egyedüliek vagyunk. Ez egy egészen más megközelítés, mert
a járművet kész egészként kezeljük, és nem a fizikai képességét és élettartamát
nézzük. Az önvezető teszt során azt vizsgáljuk, hogy az önvezető jármű mennyire
tudja a sofőrt helyettesíteni, hogyan tud együttműködni környezetével, illetve
reagálni a külső környezeti ingerekre. Zavarja-e, hogy sáros lesz egy szenzora,
vagy ha szembesüt a nap. Észreveszi-e a takarásból érkező járművet, érzékeli-e,
ha három irányból közelednek feléje, meg tud-e állni, ha hirtelen lefékez előtte
egy jármű, vagy váratlanul lelép előtte egy gyalogos. A szimulált közlekedési
szituációkban távirányítóval vezérelt mozgó bábukat és műjárműveket használunk.
– Az épülő M76-os gyorsforgalmi út a közúti tesztre is ad majd lehetőséget.
– Azzal kezdeném, hogy a tesztpálya létesítésének ötlete a 2000-es évek
elején merült fel, mert a Magyarországon fejlesztést végző autóipari cégeknek
itt nem volt erre lehetősége. Az első szintű rendszerbeszállítók, mint például a
Bosch, a Knorr-Bremse, a Thyssenkrupp és a Continental munkacsoportba álltak és
meghatározták, milyen infrastruktúrára van igényük, és akkor a közúti
tesztelésre is megfogalmazták igényüket. Tehát az M76-os leendő tíz kilométeres
szakaszába minden olyan támogató és kommunikációs technológia be lesz építve,
amelyek a jövő önvezető mobilitását jellemezhetik. Ezáltal továbbra is fenn
tudja tartani egyediségét, előnyét a zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari
Tesztpálya.
Hagyatékgondozás, emlékház-felújítás
Huszonöt éve hunyt el keresztury dezső
Köztér, kulturális intézmény, sőt szavalóverseny is viseli a nevét Zalaegerszegen. Huszonöt évvel ezelőtt hunyt el a város díszpolgára, Keresztury Dezső író, költő, akadémikus, akit szerteágazó tevékenysége miatt máig az utolsó polihisztorok egyikeként tartunk számon.
|
Szemes Béla Keresztury Dezső belvárosi szobránál. |
|
A jánkahegyi Keresztury-emlékház. |
– pP –
A legtöbbször mint költőt és Arany János életművének kutatóját emlegetjük, ám
műfordító, lapszerkesztő, egyetemi tanár, az Eötvös József
Collegium igazgatója, sőt vallás- és közoktatásügyi miniszter is volt. Majd az
MTA főkönyvtárosa, később pedig az Országos Széchényi Könyvtár tudományos
főosztályvezetője lett. Keresztury Dezső Zalaegerszegen született
1904-ben, tizennégy éves koráig itt is élt, s bár tanulmányai, majd munkája és
hivatása hosszú időre elszólította, a hetvenes évek elejétől ismét szorosabbra
fűzte kapcsolatát szülővárosával. Jó viszonyt ápolt egykori iskolájával, a
Zrínyi Miklós Gimnáziummal, de a város kulturális és közéletének
szereplőivel is. Többször tett látogatást például Németh János
keramikusművész műhelyében. Támogatta a kimagasló teljesítményt nyújtó diákokat,
a család egykori jánkahegyi pihenőházát pedig a városnak adományozta. Ekkor jött
létre a Keresztury Ház Kuratórium. Utoljára 1996 februárjában járt
Zalaegerszegen, két hónappal később, április 30-án – 92. életévében – Budapesten
elhunyt. Halála után nem sokkal a kuratórium Keresztury Emlékbizottsággá alakult.
A mostani évforduló kapcsán Szemes Bélával, a bizottság titkárával
beszélgettünk a szervezet munkájáról, elképzeléseiről. Az emlékbizottság (melynek
elnöke dr. Gyimesi Endre) talán az utolsó olyan végvár, ami
Keresztury Dezső szellemiségét és emlékét őrzi – fogalmazott. Az utóbbi
évtizedekben sok előrelépés történt a város támogatásával. A belvárosi „Centrum
tér” felvette Keresztury Dezső nevét, és ugyanitt egy szobor is
felidézi jellegzetes vonásait (mely Szórádi Zsigmond alkotása). A VMK szintén
Keresztury nevét viseli, de a megyei könyvtár is évente megrendezi a költőről
elnevezett szavalógálát – mondta Szemes Béla. Az egyik
legfontosabb feladat a hagyaték őrzése és gondozása. Annál is inkább, mert az
emlékek két helyszín köré csoportosíthatók, és mind a kettő modernizálására,
hasznosítására vannak elképzelések.
– Az egyik helyszín, a már említett jánkahegyi pihenőház, melyet a költő még
életében a városnak adományozott, továbbá könyveit, levelezéseit és más tárgyi
emlékeit helyezte el itt. Halála után a budapesti otthonában lévő hagyatékának
egy része is ide került. Ezek még feldolgozásra várnak. Nyakasné Túri
Klára évtizedekig gondját viselte az itt található gyűjteménynek, ám
sajnos néhány éve ő is elhunyt. A jánkahegyi emlékház szakmai felügyeletét most
a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár látja el. Jó volna, ha
minél előbb lenne lehetőség a ház felújítására, mert állaga egyre romlik –
folytatta. Hozzátéve: azt szeretnék, ha a rekonstrukció után, mint működő és
nyitott alkotóház, bekerülhetne az országos köztudatba és a szakmai
vérkeringésbe. Ha a terei is megújulnának, akkor rendszeresen fogadhatna
látogatókat, kutatókat, iskolás csoportokat vagy pihenni, alkotni vágyó írókat,
művészeket. Egy remek házról és egy ihletet, inspirációt adó helyszínről van szó.
Az itt őrzött anyag pedig gazdagon illusztrálja a költő-tudós egész életművét,
szellemiségét.
– A másik fontos elem Keresztury Dezső egykori szülőháza, ami a
Mártírok út elején áll. Emeleti részein jelenleg szociális lakások és egy
nyelviskola is található. Ezek kiváltásával egy komplex kulturális centrumot
lehetne itt létrehozni, ami már régi álma az emlékbizottságnak. Ide kerülhetne a
Keresztury-hagyaték egy része, a többi teremben pedig Ruszt Józsefnek
és Gábor Miklósnak nyílhatna emlékszobája, hiszen az ő hagyatékuk
is feldolgozásra, bemutatásra vár. Ennek a belvárosi háznak van egy kis udvara
is, ami némi felújítás után szintén nagyon hangulatossá tehető. Az átalakított
szülőház egy új színfoltja lehetne Zalaegerszeg egész kulturális életének, de a
belvárosnak is. Annál is inkább, mert a szomszédságában már megújult a volt Zóna
épülete, de a régi HEMO és az egykori Korona Szálló is rekonstrukció előtt áll.
Keresztury szülőháza szintén fontos része ennek a régi belvárosképnek. Az
emlékbizottság titkára bízik benne, hogy a járványhelyzet elmúltával ismét
előtérbe kerülhet mind a két említett ház jövője. Hiszen mindkettőre nagyon
ráfér a megújulás, és az is, hogy élő, látogatható helyszínné alakuljanak.
Keresztury halálának 25. évfordulója alkalmából április 29-én egy delegáció
utazott Zalaegerszegről Budapestre, hogy megkoszorúzzák az akadémikus sírját a
Farkasréti temetőben. Szintén az emlékezést szolgája az a napokban elkészült,
néhány perces videó is, mely Keresztury életét foglalja össze képekben:
kisgyermekkorától egészen az utolsó zalaegerszegi látogatásig. A képeken
feltűnik édesapja, Keresztury József, a város egykori
polgármestere is, de a családi fotókon túl korabeli utcaképeket és régi
kulturális helyszíneket is láthatunk. (A kisfilm a könyvtár Facebook-oldalán
elérhető.) Szemes Béla azt is elmondta, hogy a város és a
bizottság a könyvtárral és a Zrínyi-gimnáziummal együtt eddig példamutató módon
ápolta a költő emlékét. Reméli, hogy ez a jövőben is így marad. Ehhez azonban
szükség lesz némi fiatalításra, hiszen az emlékbizottság tagságának jó része már
hatvanon túli. Bíznak benne, hogy évek, évtizedek múlva is lesz folytatása a
munkájuknak.
Zalaegerszeg belvárosának nyugati része: az Arany János utcától a Gárdonyi utcáig található kertvárosias lakóövezet városunk egyik legszebb és legdinamikusabban fejlődő területe.
Az elmúlt időszakban rengeteg családi ház újult meg, sorra szépülnek a kertek,
és számos új fasor is díszíti az utcaképeket. A fejlődéssel lépést tartva
2014-től 2019-ig, tehát az előző önkormányzati ciklusban megújult a Mikes
Kelemen, a Batsányi János és a teljes Arany János
utca. Az elkövetkező időszak egyik legfontosabb feladata, a korábbi ciklusban
kimaradt helyszín: a Püspöki Grácián utca teljes felújítása lesz. Az idei évben
megkezdjük a közművek szakaszos cseréjét, az út- és járdaburkolatokra vonatkozó
kiviteli tervek előkészítése pedig már zajlik. Az utak megújítása mellett
kiemelten fontos, hogy az épületek előtt húzódó járdákat is fokozatosan, az
önkormányzati ciklus végéig teljesen rendbe tegyük.Ez a program most a Batsányi
utcában indult el, de az elkövetkező időszakban a környék valamenynyi rossz
állapotú közterületét szeretnénk hasonló módon és minőségben megújítani. A
jelenlegi járdafelújítás során 118 méter hosszan épül új kertiszegély, valamint
a vízelvezetési viszonyokat is figyelembe véve teljes szélességben AC 8-as
aszfalt kopóréteg kerül beépítésre.
További fejlesztések 2021-ben:
– Nyáron elindul a Püspöki Grácián utca közműveinek felújítása a Gárdonyi és
Dózsa György utcák között. A teljes utca útburkolatának és járdáinak
megújítására a Kovács Károly Városépítő Program keretében
tervezési közbeszerzést írunk ki az idei évben.
– Befejezzük az Arany János utca nyugati szakaszán a járdák
felújítását.
– Megújul a Jókai utca déli oldalának balesetveszélyes járdája.
– Zajlik az engedélyes és kiviteli terv készítése a Mikes utca 10 előtti parkoló
rendbetételéhez, a kivitelezés várhatóan ősszel indul el.
– Több szakaszban felújítjuk a Gárdonyi utca töredezett járdáit, itt új fasor
telepítését is tervezzük.
– A Vizslaparki út 1–5. melletti parkoló bővítéséhez és felújításához már
rendelkezésre állnak az engedélyes és kiviteli tervek, az építkezés a
közbeszerzési eljárás lefolytatása után, várhatóan ősszel indulhat. A felsorolt
fejlesztések részben önkormányzati, nagyobb részben pedig állami, a Kovács
Károly Városépítő Program keretében finanszírozott beruházások lesznek.
A 2021-es évben a felsorolt fejlesztésekhez a fedezet rendelkezésre áll.