Hangversenyterem képtár szerepben | A fiatalok hamarosan visszatérnek | A lehetséges és lehetetlen találkozása |
A megújult színházépület látványterve. |
Hangversenyterem képtár szerepben
Évfordulók, szobrok, megújuló intézmények
A következő öt évben számos köztéri alkotással bővül a város, kiemelt figyelmet kap a Göcseji Múzeum, a skanzen, a Hevesi Sándor Színház, a volt Korona Szálló, a Gébárti Kézműves Alkotóház és a könyvtár fejlesztése. Mindezeken túl, a helyi identitás erősítésére, valamint a szellemi és tárgyi hagyatékok gondozására helyeződik a hangsúly.
Szabolcs Péter két új szobrával bővül a Vizslapark. |
– pP –
Elkészült, és a nyilvánosság számára is elérhető (letölthető) a város új
kulturális koncepciója, mely a 2021–2026 közötti, bő ötéves időszakra határozza
meg a cselekvési irányelveket. A dolgozatot a polgármester mellett Horváth
Gábor közművelődési szakreferens, valamint a főbb kulturális intézmények
(színház, bábszínház, könyvtár, múzeum, Keresztury VMK) vezetői jegyzik. De azok
az intézmények is beszámolnak jövőbeni terveikről, melyeknek nem az önkormányzat
a fenntartója, ám a kulturális élet szempontjából nélkülözhetetlen feladatokat
látnak el. A dolgozat az elmúlt időszak értékelésével indul, melyből
természetesen nem hiányozhat a koronavírus-járvány hatásainak elemzése sem.
Minden intézmény számára jelentős bevételkiesést okozott az elmúlt egy év,
ráadásul új fogyasztói szokások is kialakultak. Megnőtt az online térben
eltöltött idő, ami például nagymértékben átalakította a filmnézési szokásainkat.
A moziknak így a jövőben valamilyen választ kell adniuk erre a helyzetre, de a
többi kulturális intézményt is kihívások elé állítja a pandémia, illetve annak
hatásai. Az érintett 2021–26-os időszakban több évfordulóra is sor kerül a
városban. Idén például negyvenéves lesz a VMK, és szintén ugyanezt az évfordulót
ünnepli 2022-ben a Hevesi Sándor Színház, 2023-ban pedig a Városi
Hangverseny- és Kiállítóterem. Éppen 600 évvel ezelőtt említették először
Egerszeget egy oklevélben mezővárosként, így most ennek évfordulójára készülünk.
2022-ben a város első írásos említésének (1247) 775., 2025-ben pedig a rendezett
tanácsú várossá válás (1885) 140. évfordulójára emlékezünk. A következő években
tucatnál is több köztéri alkotással gyarapszik Zalaegerszeg, azon belül is a
belváros. Az említett 600. évforduló kapcsán elkészül az első ismert városbíró,
Mihály deák szobra melyet a múzeum szomszédságában állítanak fel (alkotó
Farkas Ferenc). A Vizslaparkba Szabolcs Péter készít két
új szobrot (egy vizsla kutyát és egy játszó gyermeket ábrázoló művet), a Rózsák
terére pedig egy székelykapu épül. A megújult alsóerdei szabadidőparkba,
valamint a csácsi arborétum bejáratához egy-egy szarvasábrázolás kerül, a
polgármesteri hivatal előtti térre pedig egy új városmakett készül. Utóbbi nem a
múltat, hanem a jelenkort örökíti meg; afféle 3 dimenziós belvárosi térképként
funkcionálva. 2025-ben, a rendezett tanácsú várossá válás évfordulóján Czobor
Mátyás szobrát avatják fel. Még idén emléktáblát kap Morandini Tamás
építészmérnök is, aki a város 20. század eleji fejlesztéseinek egyik meghatározó
alakja volt. Mivel 2021-ben Zalaegerszeg posztumusz díszpolgára Fischer
György szobrászművész lett, a tervek között szerepel az is, hogy egy
általa készített kisplasztikából köztéri szobor készüljön. A város ezzel
kapcsolatban az örökösökkel folytat tárgyalásokat. A cselekvési terv az épített
örökség megőrzésére (például a Korona szálló és HEMO épületének megújítása,
Mérlegház visszaépítése), és a város számára meghatározó személyiségek (Keresztury
Dezső, Pais Dezső, Ruszt József, Fekete György) hagyatékának ápolására
is kiemelt figyelmet fordít a jövőben. Állami szerepvállalás mellett új funkciót
találhat a Mártírok úti volt leánykollégium épülete is, ahová a tervek szerint a
levéltár és annak raktárai költöznének egy felújítást követően. A kulturális
koncepcióból az is kiolvasható, hogy – sajnálatos módon – a város egyelőre
letett arról a tervről, hogy önálló képtár létesüljön Zalaegerszegen. A téma már
évtizedek óta napirenden volt, a helyszínt illetően több elképzelés is született.
De vita tárgya volt az is, hogy milyen korszakból származó alkotásokat fogadjon
be az intézmény és milyen tematika – vagy egyéb koncepció – mentén mutassák be a
műveket. Annál is inkább, mert nemcsak számos képzőművész kötődik
Zalaegerszeghez, hanem a GébArt-i művésztelep alkotásai is a város tulajdonát
képezik, amiket szintén jó volna intézményesített keretek között bemutatni,
őrizni. Ugyanakkor – mint az a dolgozatból kiderül – a szükséges anyagi forrás
hiánya és a nagyobb prioritást élvező kulturális célkitűzések miatt a képtár nem
valósult meg. Egyfajta kompromisszumos megoldásként most az a javaslat született,
hogy a Városi Hangverseny- és Kiállítóterem (saját programjain túl) évente
egy-két alkalommal töltse be a képtár funkciót, és mutassa be a zalaegerszegi
képzőművészek munkáit, illetve a művésztelepek anyagát. A képtári feladatok
ellátására és a bemutatandó művek kiválasztására egy háromtagú kuratórium
felállítását javasolják. Ennek tagja dr. Kostyál László
művészettörténész, Müller Imre, a hangversenyterem művészeti
tanácsosa és Prokné Tirner Gyöngyi, a Gébárti Regionális és Népi
Kézműves Alkotóház vezetője lenne. A következő öt év legfontosabb célkitűzései
között szerepel többek között a színház épületének teljes megújítása (erre az
időre a társulat a moziba költözne), valamint a Mindszentyneum és a vele
párhuzamosan megújuló Göcseji Múzeum rentábilis működtetése, illetve országos és
határokon átnyúló népszerűsítése. De a kultúra, a turizmus és a gazdaság
kapcsolatának elmélyítése is kiemelt feladatként szerepel.
A fiatalok hamarosan visszatérnek
Megújul a vizslaparki szobor és medence
Bali Zoltán alpolgármester | Amikor még állt a szobor – 2019. |
A figuráktól az alattuk lévő medencéig teljesen megújul a vizslaparki Fiatalok szobra. Rózsa Péter szobrászművész alkotása 1969 májusa óta áll a parkban. A szobrot az akkor még Ifjúságparknak nevezett terület avatásával egy időben leplezték le.
– pet –
A kompozíció – mely egy fiatal párt ábrázoló szoborból és egy alattuk lévő
medencéből áll – az elmúlt évtizedekben kissé megkopott, az időjárás erodálta a
mészkő figurákat és a medence burkolatát is. Egy ideje pedig a
vízvezetékrendszer és a szigetelés sem tölti be eredeti funkcióját. Megérett
tehát az idő a teljes rekonstrukcióra. A város a Vizslapark megújítása során az
infrastrukturális, valamint a zöldfelületet érintő fejlesztések mellett a
környék köztéri alkotásainak rendbetételét is célul tűzte ki – fogalmazott
Bali Zoltán alpolgármester a helyszínen rendezett sajtótájékoztatón.
A járókelők néhány hete tapasztalhatták, hogy a Fiatalok „eltűntek” a parkból.
Jelenleg a Reneszánsz kőfaragó műhelyében tisztítják őket, majd a medence
korszerűsítése következik. Utóbbi új vízzáró szigetelést és burkolatot kap,
valamint gépházat, illetve elektromos és vízforgató berendezéseket is építenek
az oldalfali szerkezethez. Az alpolgármester bízik benne, hogy a felújítás után
szökőkútként tud majd funkcionálni a kompozíció, és hogy a ’70-es évekhez
hasonlóan ismét egy ikonikus találkozási és kikapcsolódási pontja lesz a parknak.
A beruházás bruttó 5,7 millió forint, melynek felét az önkormányzat állja, fele
pedig állami forrás. Várhatóan július végére végeznek a felújítással.
Rózsa Péter népszerű szobrász volt az érintett időszakban.
Kezdetben inkább realista (munkás) figurákat készített, a hatvanas-hetvenes
évektől azonban stilizáltabb, modernebb, geometrikus formákból építkező műveket
alkotott. Ez jellemző a Fiatalok szobrára is. (Szintén ő az alkotója a
békeligeti irodaház bejáratát díszítő Gondolkodó-szobornak is.) Bali
Zoltán a Vizslapark fejlesztésével kapcsolatban többek között elmondta:
2014-ben egy élhető belvárosi zöld szigetet álmodtak meg. Ennek alapján
növénytelepítésekre került sor és új pihenőövezeteket is kialakítottak.
Elkészült továbbá a kutyafuttató, a sportpálya és a gyalogos sétány. A bejárati
oldalon megújultak az „Ifjúságpark 1969” feliratú kőtömbök. Kicserélték a
közműveket is, a közvilágítást pedig tovább szeretnék bővíteni, korszerűsíteni.
A kis-Vizslaparkban hamarosan egy pavilon épül kávézóval és vizesblokkal, a park
Platán sor felőli oldalán (a volt Lenin-szobor előtti részen) pedig további
köztéri alkotások és térelemek létesülnek.
A lehetséges és lehetetlen találkozása
Tárlatzárás az online frimmel-kiállításon
A „frimmelizmusról” és a különböző sokszorosító technikák együttműködéséről is szó esett a 8.01 online galéria legutóbbi tárlatának finisszázsán. Frimmel Gyula „A rézborzoló” című kiállítását ezúttal Szurcsik József festőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika tanszékének vezetője mutatta be.
– pP –
Szurcsik neve nem teljesen ismeretlen a helyi kiállításra járó közönség körében,
hiszen korábban résztvevője volt a GébArt Zalaegerszegi Nemzetközi
Művésztelepnek. Majd Kopasz Tamás és Gaál József
festőművészekkel közösen néhány éve tárlata nyílt a Gönczi Galériában. De mint
zenész is bemutatkozott: a képzőművészekből álló Tapasztalt Ecsetek formáció
tagjaként lépett fel a VMK-ban. Ezúttal a ZAZEE Kulturális Egyesület által
létrehozott 8.01 online galéria Frimmel-kiállításán vállalta a tárlatzáró „vezetést”.
A digitális térben zajló eseményen jelen volt Frimmel Gyula,
valamint Tóth Norbert képzőművész is (utóbbi mint házigazda), így
egy többszörösen interaktív programot láthattak a nézők. Annál is inkább, mert a
chat-fal lehetőséget adott arra,
hogy
a közönség is kérdéseket tegyen fel az alkotóknak. Szurcsik József
bevezetésképpen elmondta: az ehhez hasonló, online térben zajló művészeti
programok óriási segítséget jelentettek az elmúlt időszakban. Talán lassan
csillapodik a járványhelyzet és véget ér a „combos, társadalmi szintű
szobafogság”. Frimmel Gyulával még a főiskoláról ismerik egymást,
aztán a GébArt-i művésztelep alatt elevenítették fel a régi barátságot. A
tárlatvezetésen Szurcsik leginkább a grafikáról, mint műfajról, a borzolásról,
vagyis a mezzotinto technikáról, illetve a Frimmel Gyulát
foglalkoztató alkotói szándékról és tematikai sokszínűségről beszélt az egyes
képek kapcsán. Szóba kerültek a vonalak és foltok, a szándékos borzolás, a
rézlemez sérülékenysége és az ember személyes élete a társadalmi jelenségek
viszonylatában. A tárlatvezető szerint minden művészet grafika, de nem minden
grafika művészet. Gyula előtt azonban megemeli kalapját: Szurcsik a
tárlatvezetést kalapban kezdte, ám ezen a ponton jelképesen levette a fejéről. A
Frimmel által alkalmazott mezzotinto technika alkalmazása szerinte úgy is
megfogalmazható, hogy egy látszólagos szöszmötölésből indul útjára az igaz
gyönyör; vagyis születnek meg a rá jellemző különös hangulatú és stílusú
grafikák. Nemcsak a borzolásnak verhetetlen mestere, hanem a rézmetszésnek, a
fametszésnek és a linóleummetszésnek is. A felborzolt felület sebeinek mélyéből
jön létre a „frimmelizmus”. Hiszen egy önálló, saját világot hoz létre azáltal,
hogy együttműködésre készteti a különböző grafikai és sokszorosító eljárásokat.
Így egy-egy képen a lehetséges és a lehetetlen dolgok épülnek össze.
Munkásságának lényege, hogy minden alkotása egy korábbi tanulság révén születik
meg, ami újabb kérdéseket vet fel, majd az újabb és újabb műveket szül. A
tárlatvezetés a ZAZEE egyesület Youtube-csatornáján nézhető vissza.