117 éve született Keresztury | A kiröhögéstől a meghalásig | GébArt 30 – művésztelepi alkotások | Konferencia |
Schneider János |
Fontosak a személyes visszaemlékezések
Költő, tudós, akadémikus, lapszerkesztő, tanár, igazgató, miniszter… felsorolni is nehéz városunk szülöttének és díszpolgárának, Keresztury Dezsőnek a különféle foglalkozásait, titulusait. Egyszerűbb talán úgy fogalmazni, hogy polihisztor volt, akinek életútja ma is mintaként szolgálhat sokak számára.
– pet –
Az akadémikusról születésének 117. évfordulója alkalmából emlékeztek meg a róla
elnevezett téren. Szobránál Szemes Béla, a Keresztury
Emlékbizottság titkára mondott köszöntőt, a tudós életútját pedig
Schneider János, a Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatója
elevenítette fel. A rendezvényen a gimnázium diákjai is közreműködtek néhány
dallal és verssel. Az igazgató kiemelte: a költő zrínyis diák volt, s idősebb
korában is mindig szívesen kereste fel az alma matert, ha Zalaegerszegre
látogatott. Az iskolában is rendszeresen megemlékeznek a város szülöttéről.
Tárgyi emlékei ma is velünk élnek. Az igazgató szerint azonban nem szabad
hagyni, hogy neve amolyan megsárgult lap legyen a történelemkönyvben. Fontos,
hogy a mostani diákoknak is legyen valamiféle kötődése. Ne azt érezzék, hogy
Keresztury „csupán” egy tér, vagy egy kulturális intézmény a városban (hiszen a
fiataloknak ma ez a természetes). Ezért mindig jó dolog, ha találkozhatnak olyan
emberekkel, akik még személyesen ismerték a költőt. Az ő visszaemlékezéseik
közelebb hozhatják Keresztury alakját, szellemiségét a mostani korosztályok
számára. A találkozás és a beszélgetés azért is lényeges, mert sajnos a
személyes ismerősök is egyre kevesebben vannak. Németh János
például jó kapcsolatban volt vele, olyannyira, hogy Keresztury mindig fel is
kereste a keramikusművészt, ha Zalaegerszegre látogatott. Mint azt a művész az
ünnepségen elárulta: műtermében évtizedek óta van egy vendégkönyv, melyben több
bejegyzés is szerepel a költőtől. Sorait ma is szívesen olvassa, főleg ha kicsit
erőtlenebbnek, kedvetlenebbnek érzi magát. Szerinte életműve többek között arra
tanít, hogy hogyan tudunk egyszerre magyarok és európaiak lenni – fogalmazott. A
rendezvényen az önkormányzat, az emlékbizottság, a Zrínyi-gimnázium, a megyei és
városi könyvtár, a Pannon Írók Társasága, valamint a Keresztury VMK képviselői
koszorút helyeztek el a tudós szobránál.
Nagy Betti |
Nagyváros és badacsony képversekben
Nincs semmi meglepő abban, hogy Nagy Betti legújabb verseskötetének az a címe, hogy Na, én léptem. Mert ez olyan „bettis”. Ez a lazaság, meg ez a ki- és elvonulás a városból, vagy a társadalomból (legyen az a szocialista, vagy a fogyasztói), a badacsonyi hegyre meg a saját csendjébe.
– pánczélPetra –
Aztán a könyvet olvasva kiderül, hogy átverés az egész, mert nem is ő lép (le).
Legtöbbször inkább csak vállat von, és azt mondja, hogy na és? Mégis örülünk
ennek a csalásnak, mert ez legalább azt sugallja, hogy Nagy Betti
még marad, és tovább írja verseit. Még akkor is, ha amúgy egy „karmolós macska,
és szeretni is úgy szeret, ha karmol” – ezt már Szálinger Balázs,
a kötet szerkesztője írja róla a fülszövegben. Betti ezzel nem teljesen ért
egyet, meg azzal sem, hogy a verseiben van valamiféle „hobó nosztalgia”,
rezignált visszavágyódás a múltba. Legalábbis ez derült ki a Deák Ferenc
Megyei és Városi Könyvtárban rendezett kötetbemutatón. Jó, mondjuk azt, hogy nem
karmol, hanem humora kissé groteszk. De nevezhetjük őszintének, szókimondónak
is. Mert ugyan szép az élet – főleg Badacsonyból nézve –, de azért vannak benne
kisebb-nagyobb szívások (nemcsak a cigi, hanem annak esetleges következményei),
és Nagy Betti mindezt nem fél az arcunkba mondani. A balatoni
láblógatást és felhőnézést ezért rendre beárnyékolja az onkológiai váróterem
ridegsége (a régi csempe töredezett mozaikjai), vagy a városi lakás
tökfőzelék-illatú, cigarettafüstben úszó magánya. („Üres város”, „üres én”,
„üres buszok”.) Ami esős, őszi napokon talán még nyomasztóbb tud lenni. Már a
könyv nyitánya (A Narrátor mondta) is erősre, vagy hogy stílusos legyek f*szára
sikerült. Talán más szerkesztő egy könnyedebb verssel indította volna a kötetet,
ám értjük Szálingert, mert ebben a négy versszakban a dolgok kiröhögésétől
kezdve, a felsőbb utasítások megtagadásán át, a meghalásig minden benne van. És
ez az életérzés áthatja a szövegek jó részét. A szerkesztőnek abban is igaza van
– még ha a szerző kissé tiltakozik is –, hogy a nosztalgikus hangulat erősen
megfesti a kötetet. De épp csak annyira, hogy lágyan elsimítsa a már említett
„karmolós macskát”. Így lesz kerek minden: ezekkel az ellentmondásokkal együtt.
A szépség, lágyság, állandóság, ábrándozás és a romlás, változás, karcosság,
nyers szókimondás kontrasztja még Badacsonyt, mint szent helyet sem kíméli.
Hiszen ott is új idők járnak, szüret helyett állandó fesztivál van, mégis
mindenhová kerítést, sőt bástyákat emelnek. Nincs átjárhatóság. Átalakulnak a
régi viszonyok. De a felhők és a víz örök. Amiért talán érdemes újra és újra
„képversekkel telerajzolni az eget”.
– Sosem szívlelted a betagozódást, a szabályok szerint élést? – ezt már
dr. Gyenes Imre, a Deák+Kert irodalmi portál szerkesztője, a
beszélgetőtárs kérdezte Nagy Bettitől a kötetbemutatón. Meg lehet
ezt csinálni? Persze – mondja a költő (és talán vállat von most is). El lehet
lenni. Nem kell foglalkozni ilyenekkel, és nem kell belépni sehová. Még az
írókörökbe se, amitől amúgy is elment a kedve már gimnazistaként. Fura volt a
sok fiatal költő között lenni egy sárvári országos találkozón, valamikor a
hetvenes években. Utána nem is írt egy darabig. Ezen a ponton Szálinger
Balázs is vallomást tett: néhány évvel ezelőtt, még a Hévíz folyóirat
szerkesztőjeként szúrta ki Betti egyik versét a Zalai Hírlap versrovatában. Fel
is hívta Arany Horváth Zsuzsa újságírót, hogy „ki ez a kiscsaj”?
Szívesen pártfogásába venné. Miután kiderült, hogy ezt már kicsit lekéste,
elszégyellte magát. Hiszen szakmabeliként ismernie kellett volna Nagy
Bettit. Valamiféle zavar van tehát az erőben (és a honi irodalom
intézményrendszerében, működésében), hogy ez mégsem így történt. Irigy
pályatársak, gőgös szerkesztők, a törtetés vágyának teljes hiánya, sok minden
közrejátszhatott ebben a láthatatlanságban, vagy szűk körű ismertségben (de
legalább akik a nagybetu blogot olvassák a Facebookon, ismerik). Lehet, hogy
Betti sündisznóállásba húzódott egy régi rossz érintéstől, bírálattól. Így a
mostani és az előző kötet is, afféle törlesztés; az irodalom rendszerének
hibáiért – véli Szálinger. Közben Gyenes Imre azt is kihúzta a
költőből, hogy inkább a rockzene, mint a komoly. Inkább Hajnóczy mint Esterházy.
Inkább a gyros, mint a dödölle (bár leginkább egyik sem). És inkább az LGT, mint
a Kispál. Na, ezzel most nem értek egyet: szerintem Kispál. Főleg mert teljesen
el tudnám képzelni, ahogy a „csikket a városra pöccintjük” (bár én már leszoktam
a cigiről). A versek hangulatához, képiségéhez azonban passzolhatna is ez a
jelenet. A kötet a Parnasszus könyvek Új vizeken sorozatában jelent meg, és
megvásárolható. De Nagy Bettinek blogja is van a neten (nemcsak a
Facebookon): kisbetűvel, hogy nagybetu.
GébArt 30 – művésztelepi alkotások
Sokszínűség, esztétikai kaland
A Géb'Art Zalaegerszegi Nemzetközi Művésztelep elmúlt 30 évben készült munkákáiból, illetve annak elődjét, az Egervári Művésztelepet prezentáló alkotásokból válogattak két kiállításra valót a jubileum alkalmával a szervezők.
–
Bánfi Kati –
A Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben kizárólag a zalaegerszegi művészek
mutatkoznak be. A Keresztury VMK Gönczi Galériájában pedig az ország más
pontjain, illetve külföldön élő, egykori táborlakók munkáiból látható nagyon
vegyes tárlat. Mindkét esetben október másodikáig láthatók a kiállított művek. A
megnyitókon jelen volt néhány alkotó, egykori és jelenlegi telepvezetők,
titkárok, polgármesterek, akiknek alkotókedve, irányítása, támogatása
hozzájárult a mára már 500 darabosra duzzadt kollekcióhoz, melynek csupán
töredékét tudják hely hiányában a közönség elé tárni (néhány alkotás esetében
most először kerül erre sor). Velkey Péter, a humánigazgatási
osztály vezetője köszöntőjében izgalmasnak titulálta a tárlatot, és utalt arra a
háttérmunkára, mely akár parázs viták árán válogatott az évek óta elzárt
alkotások között, újraélesztve azokat. A nézelődés pedig szellemi és esztétikai
kaland, fogalmazott. A megnyitó dr. Kostyál László
művészettörténész feladata volt, aki részletesen felidézte mindkét telep életét,
létrejöttét. Elhangzott, az Egervári Művésztelep 1968-ban, egy történelmileg és
művészetileg is izgalmas időszakban indult, először csak hazai merítéssel. A
fősodrás, a hivatalosan támogatott helyett inkább a „tűrt” vonalat képviselve,
szabad légkörben munkálkodva, olyan művészekkel, akiket aztán évtizedekig az
élvonalban jegyeztek. Ezen „telepesek” utolsó munkái között van a Gébárti
Kézművesek Háza építésében való részvétel. Ekkor jött egy erős akaratú
kolléganő, Skrabut Éva, aki hosszú szünet után a '90-es évek
elején új lehetőséget nyitott a Gébárti Művésztelep megszervezésével. Majd 30 év
alatt különböző generációk alkottak itt, a legkülönbözőbb elképzelésekkel és
stílusban. A kiállított művek közül a legrégebbi 1971-ből való, a legújabb pedig
idei alkotás, Horváth M. Zoltán telepvezető festménye, mondta
többek között Kostyál László. A Keresztury VMK tárlatmegnyitóján
Lehota János esztéta szólt a közönséghez.
– 30 évvel ezelőtt a telepnek volt egy missziója. Találkozási lehetőséget
biztosítani az alkotóknak. Akkoriban egészen más dolog volt találkozni,
külföldre eljutni, külföldről idejönni, mint manapság. Ez a misszió veszített
mára jelentőségéből. Másik fontos feladat volt, hogy egy állandó kiállítás
nyíljon a munkákból, ez még ma is hiányos. A jelenlegi missziója pedig éppen 30
év alatt teljesedett be. Ma a sokszínűség, a sok műfajúság képezi le leginkább a
világot. 30 milliárd weboldal létezik, melyeket nem lehet egy rúgóra felfűzni.
Így lesz aktuális, a mai mindennapi valóságnak megfelelő ez a kiállítás is. Ki
lehet ragadni alkotásokat, azokról vitatkozni, bevonni az embereket, véleményt
kérdezni. Miről szól és miért arról szól? Ma az ilyen sokszínű kiállítások
szólnak hozzánk. A megnyitó végén filmvetítéssel idézték fel a telepek munkáját,
hangulatát. A megnyitón közreműködött Tóth László zongoraművész, a
Városi Hangverseny- és Kiállítóterem vezetője.
Zalaegerszeg nevezetes személyiségei a 19–20. században címmel szeptember 25-én konferenciát tartottak a város dísztermében. S hogy kik ők?
Hári Emma költő (1916–1998), Kaszter Ödön gyógyszerész (1874–1941), Dömötör János, Zalaegerszeg mezőváros jegyzője (1791–1853), Árvay Sándor, az első egerszegi honvéd (1826– 1914), Udvardy Ignác iskolaigazgató, lapszerkesztő (1848–1920), Donászy Ferenc író (1858–1923), Háry Gyula festőművész (1864– 1946), Thassy Gábor vármegyei tiszti főorvos, politikus (1871– 1950), Briglevics Károly ügyvéd (1878–1957), Kakas Ágoston nyomdász (1878–1966). A részletekről lapunk következő számában olvashatnak.