A nemzet érdeke mindenekfölött | Művészi szabadság projekt történelmi háttérrel |
A nemzet érdeke mindenekfölött
Az aradi vértanúk máig szóló példaadó tettei
Bali Zoltán a hősökre emlékezett ünnepi beszédében. |
Az aradi vértanúk kivégzésének 172. évfordulójára emlékeztek október 6-án Zalaegerszegen. Csány László, az első felelős magyar kormány 1849. október 10-én kivégzett közlekedési minisztere szobrának megkoszorúzása után a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben idézték fel az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverésének tragikus eseményét.
– AL –
Bali Zoltán, Zalaegerszeg alpolgármestere megemlékezőbeszédében
úgy fogalmazott: számos fekete nap volt történelmünkben, ám talán egyik sem
olvasztotta olyan egységbe a nemzetet, mint az aradi tizenhármak és az első
magyar miniszterelnök kivégzése. Az egész magyar nép emlékezetében és nemzeti
hitvallásában az 1849. október 6-i tragikus események egyszerre hatottak és
hatnak. A mártírok hősies helytállása, a megmaradásért való harc és a nemzet
sírhalmig tartó védelme a mai napig meghatározza a magyarság jövőjét. Az
eseményeket felidézve elmondta, hogy az 1948–49-es szabadságharc során a
honvédsereg tavaszi sikerei ráébresztették a bécsi udvart, hogy egyedül
képtelenek úrrá lenni a helyzeten. Ferenc József császár 1849.
május elsején fegyveres segítséget kért I. Miklós orosz cártól,
így 1849. június közepén közel kétszázezer fős orosz hadsereg tört
Magyarországra. A két irányból támadó ellenséggel szemben mind az erdélyi, mind
a belső-magyarországi honvédhadtest tehetetlen volt. A Világos melletti szőlősi
mezőn tették le a fegyvert az orosz csapatok előtt, mert a nemzet szabadságvágya
ellenére a két nagyhatalom fegyveres erői ellen már nem tudtak tovább harcolni.
A bosszú nem maradt el. 1849. október 6-án Aradon végezték ki a báró Haynau
táborszernagy által megjelölt, a Habsburg Monarchia szemében a tizenhárom
legvétkesebb magyar honvédtisztet, a
tábornokokat
megillető lőpor és golyó helyett kötél általi halállal. Az inkább csak
köztörvényesekre alkalmazott kivégzésnek megbecstelenítő jellege is volt.
Pesten, ugyanezen a napon hajtották végre gróf Batthyány Lajos
első felelős magyar miniszterre kiszabott halálos ítéletet is. Az alpolgármester
kitért arra, hogy az 1864-es kiegyezésig csak szájhagyomány útján terjedhetett a
vértanúk emlékezete. A millennium közeledtével sorra állíttatták az
emlékműveket, köztéri alkotásokat egészen a kommunizmus időszakáig. Mint mondta,
a szobrokat megtűrték az orosz intervenció alatt, de megemlékezést nem engedtek
tartani. A rendszerváltás után 11 év kellett ahhoz, hogy az akkori polgári
kormány 2001 novemberében nemzeti gyásznappá nyilváníthassa az aradi vértanúk
kivégzésének napját. A nemzeti hőseinkre, a sorsfordító történelmi eseményekre
való megemlékezés a nemzeti identitásunk alapjait adják, emelte ki Bali
Zoltán. Az aradi tragédia jelenre vonatkozó üzenetei közé sorolta azt,
hogy a magyarság nemzeti érdeke mindenekfölött áll. Kevés nemzet mondhatja el
magáról, mint a magyar, hogy több mint ezer esztendeje rendelkezik a saját
államisága tapasztalatával, és meghatározó európai népként máig megőrizte
anyanyelvét és kultúráját a történelem viharain át. Az aradi tizenhármak
vértanúsága mögött a nemzeti érdek sírig tartó védelme, a szuverén Magyarország
áll, ezért a magyarságnak a jövőben is bátornak és büszkének kell lennie saját
sorsa alakításában. Történelmi példákból tanulva és vállalva azt, hogy ebben
csak magára számíthat, hangsúlyozta Bali Zoltán. A megemlékezésen
felidézték 1849. október 6-a szomorú reggelét: Lőpor és golyó általi halállal
halt (reggel fél hatkor): Lázár Vilmos főtiszt, gróf
Dessewffy Arisztid tábornok, Kiss Ernő tábornok és
Schweidel József tábornok. Kötél általi halállal halt (reggel hat óra
után): lovag Pöltenberg Ernő tábornok, Török Ignác
tábornok, Lahner György tábornok, Knezich Károly
tábornok, Nagysándor József tábornok, Gróf
Leiningen-Westerburg Károly tábornok, Aulich Lajos
tábornok, Damjanich János tábornok és gróf Vécsey Károly
tábornok. Minden elhangzott név után a diákok egy-egy szál virágot helyeztek
el a színpadon. Zalaegerszeg közössége így rótta le kegyeletét az aradi vértanúk
és a szabadságharc valamennyi mártírja előtt.
Tóth Norbert |
Művészi szabadság projekt történelmi háttérrel
Három hónap kutatás és alkotás krakkóban
Gyakran valamilyen múltbeli esemény, „történelmi szál” adja az alapot, ám az idő illékonysága szintén megjelenik alkotásaiban, performanszaiban. Nála ez természetes, hiszen nem csak művész, hanem történész is (vagy épp fordítva).
– pánczélPetra –
Egy kutatásalapú művészeti projekt vezette el Krakkóba is a nyár elején, ahol
három hónapot tölthetett el a Nemzetközi Visegrádi Alap vizuálisművészeti
rezidenciaprogramjának keretében. Tóth Norbert képzőművész a
napokban tért vissza Zalaegerszegre. A krakkói ösztöndíj kapcsán többek között a
történelem és a képzőművészet összekapcsolódásáról, az egyén szabadságáról és a
kortárs művészet lehetőségeiről beszélgettünk. Magáról a projektről dióhéjban
annyit érdemes tudni, hogy a Visegrádi Alap minden évben kiírja a
rezidenciaprogram-pályázatot több kategóriában. A pályázók valamelyik V4
országban valósíthatják meg projektjeiket, de úgy, hogy az adott országban kell
találniuk egy fogadószervezetet. Mivel néhány évvel ezelőtt a krakkói
Transporter Kultury egyesület tagjai jártak Zalaegerszegen (az egyhetes Kortárs
Lengyel Underground rendezvénysorozat részeként az Ady-iskolában és a Városi
Hangverseny- és Kiállítóteremben is szerveztek workshopot, illetve kiállítást),
így Tóth Norbert őket kérte fel partnerszervezetnek. A lengyel művészeti
egyesület örömmel vágott bele a közös projektbe, és vállalták, hogy (szállást és
műtermet biztosítva) vendégül látják a zalaegerszegi kollégát. Liberum Veto: ez
volt a projekt kiindulási alapja, vagyis a történelmi szál, melyre az alkotó
felfűzte a három hónapos művészeti projektjét.
– A Liberum Veto egy sajátos lengyel jelenség, egy unikális intézmény volt a
17–18. század fordulóján, a nemesi köztársaság idején. Ez a tiltakozási, vagyis
vétójog volt a lengyel nemesi szabadság legmagasabb foka. A megítélése eléggé
kettős: egyrészt az egyéni szabadság szimbóluma, de a független lengyel állam
működésének megbénítására alkalmas eszköz is. Nem kis szerepe volt ugyanis a
lengyel nemzeti függetlenség felszámolásában. Ezen a ponton felmerül az a ma is
aktuális kérdés, hogy az egyén szabadsága meddig terjedhet a közösség
szabadságával szemben? Vagy, hogy egy személy érdeke, jelleme, műveltsége hogyan
hat a környezetére? De az is, hogy az egyén befolyásolásával (megvesztegetés,
manipuláció, létbiztonság) hogyan lehet hatást gyakorolni az egész társadalomra?
A projekt részeként arra kerestem a választ, hogy ezek a kérdések mennyire
jelennek meg a lengyel művészetben. A válasz nem meglepő: szinte csak erről a
„szabadságkérdésről” szól az egész képzőművészet.
– Milyen kutatómunka során jutottál erre az eredményre?
– Nagyon sok múzeumban és galériában jártam: történeti és kortárs
művészeti kiállításokat egyaránt megnéztem. A partneregyesületnek hála, pedig
sok krakkói képzőművésszel is kapcsolatba kerültem, akikkel szintén beszélgettem
erről a kérdésről. Nemcsak azt tapasztaltam, hogy a szabadság motívuma szinte
minden alkotásban megjelenik valamilyen módon, hanem azt is, hogy az ottani
fiatal alkotók nagyon bátrak, és a művészet mellett a politika is intenzíven
foglalkoztatja őket. Akár a tiltakozás, utcára vonulás, vagy szolidaritási
mozgalmak szintjén is. Ez valószínűleg alapból benne van a lengyel
társadalomban. Az aktivizmus pedig a képzőművészet szintjére is leszivárog.
–
Mindezt hogyan fordítottad át a saját művészeted nyelvére, hiszen a projekt
részeként azt is vállaltad, hogy új alkotásokat készítesz.
– Ebben a történeti szálban kellett egy olyan motívumot keresnem, ami
leegyszerűsítve kifejezhető a festészet, vagy a grafika eszközeivel. A lengyel
múlt és köztem Tadeusz Rejtan lett a kapocs. 1773-ban a Sejm
tagjaként ő próbálta megakadályozni Lengyelország felosztását. Ezt saját
maguknak kellett megszavazni a Sejm-ben, miután a vétójogot kiiktatták. Rejtan
azonban blokkolni akarta a folyamatot, és befeküdt a döntéshozó terem és a
törvény aláírására szolgáló terem közötti ajtóba, hogy a képviselők ne tudjanak
áthaladni. Ez a mozgáskorlátozó gesztus lett a munkáim alapja, fő motívuma.
Pláne, mert a krakkói akadémia névadója, Jan Matejko is
megfestette Rejtan portréját. Persze én hétköznapi dolgokra egyszerűsítettem le
a kérdést. Bármilyen korlát, akadály szóba jöhet, amit az ember szándékoltan,
vagy öntörvényűen elhelyez valahol. A lényeg, hogy a jelentés univerzális
legyen.
– Figyelted a krakkói köztereket, épületeket is ezzel kapcsolatban?
– Igen, folyamatosan. Az egyik kedvencem az, hogy egy ház úgy volt
becsomagolva építési hálóval, hogy a lakó nem tudott a saját erkélyére kimenni.
Ez egy szép példája a szabad mozgás korlátozásának. Mivel a régi zsidónegyedben
(Kazimierz) volt a szállásom és a műtermem, eleve egy inspiráló, izgalmas és sok
szempontból ellentmondásos közegben mozogtam. Ez a városrész még nem heverte ki
sem a holokausztot, sem a kommunizmust. Sokáig rossz környéknek számított, most
viszont egyre több befektető és művészcsoport érkezik ide, sok a romkocsma, a
vendéglátóhely. Kezd újra pörögni a kerület…
– ...és a krakkói művészeti élet is nyüzsgő?
– Az is, de érezhető Varsó elszívó hatása. Krakkó most inkább egyfajta
„ugródeszka” a tehetségek számára. Utánpótlás viszont mindig van, mert nagyon jó
művészeti akadémia működik itt, sokan jönnek vidékről is. A város odafigyel
arra, hogy a saját kulturális intézményeiben megjelenjen a krakkói kortárs
művészet. Rendszeresen hívják a fiatalokat is különféle workshopokra,
projektekre. Ezenkívül rengeteg magángaléria van, sőt a kihasználatlan
üzlethelyiségekbe, épületekbe is beköltözhetnek ideiglenesen a művészcsoportok.
Ilyen volt a műterem is, ahol dolgozhattam: a Re:Kultura csoport alakította ki
néhány lakás egybenyitásával. Persze ezek átmeneti helyek, de addig is történik
valami fontos.
– Három hónap már több, mint egy nyaralásra szánt idő. Mennyire érezted
magad elveszettnek néhány hét után?
– Volt egy szándékos elszigetelődési tervem, hogy csak a feladatra
tudjak koncentrálni. Bár a partneregyesülettől szabad kezet kaptam, azért
kialakítottam egy szigorú napirendet. Délelőtt múzeumokat látogattam, délután
műtermi munkát végeztem. Egy idő után egyre többet hívtak mindenféle
kiállításokra, rendezvényekre, nyár végén pedig itthonról is érkeztek
látogatóim, úgyhogy annyira azért nem voltam magányos. A projektfeladaton túl,
naponta megfestettem az emlékképeimet is. Az volt a koncepció, hogy mindennap
átfestem az előző napi emlékeket, vagyis az újak mindig felülírják, elfedik a
régieket, de a rétegek alatt mégis ott van mind. Az egyes képeket lefotóztam, a
képek hátoldalára pedig felírtam, hogy milyen emléket rejt a vászon. A három
hónap alatt hét tábla készült.
– Akkor a megszerzett élmények, kapcsolatok talán nem lesznek illékonyak?
– Bízom benne, hogy nem! Tavasszal szeretnék egy krakkói kiállítást az
elkészült alkotásokból. És a lengyel művészek is szívesen jönnének ide. Őket
például az érdekli, hogy mit gondolunk mi magyarok róluk. Akár ebből is
születhet valami izgalmas művészeti projekt.