Piacképes ötletből vállalkozás | Nehézségekről és új technológiákról | Járdafelújítás kezdődik |
Piacképes ötletből vállalkozás
A fiatalok pénzügyi támogatást is kaptak az induláshoz
Fiatalok, regisztrált álláskeresők kaptak pénzügyi támogatást saját vállalkozás létrehozására abban a négy nyugat-dunántúli megyét érintő konzorciumi projektben, amelyben a Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (ZMVA) is részt vett. Tanúsítványok átadásával zárult a 2019-ben kezdődő projekt, amely Zala megyében 350 egyéni vagy mikrovállalkozás elindítását segítette elő, közülük egy nemzetközi hanglemez-kereskedelemmel foglalkozik.
|
Horváth Gábor Martin, Bánhegyi Béla, Varga Miklós és Dóczi Anita |
– AL –
Varga Miklós, a ZMVA ügyvezető igazgatóhelyettese elmondta, hogy
az „Álláskeresők és fiatalok vállalkozóvá válásának ösztönzése a
Nyugat-Dunántúlon" elnevezésű, a GINOP-program által támogatott projektbe 18–25
és a 25–30 év közötti álláskeresőket vontak be. Az ügyfelek toborzása 2019. év
végén kezdődött meg. A jelöltek 2019. szeptember és 2020. július között tíz
alkalommal információs napokon vettek részt, majd 2020. június és 2020. december
között 35 csoportban képzéseken és 84 alkalommal tanácsadásokon, Keszthelyen,
Zalaegerszegen, Nagykanizsán. A program 996 fő számára nyújtott segítséget, hogy
piacképes ötletéből képzéssel és szakértő tanácsadással olyan üzleti tervet
dolgozzanak ki, ami alkalmas a sikeres megvalósításra. Végül 958 vállalkozást
sikerült útjára indítani 2020 augusztusa és 2021 januárja között, amelyek
jogosulttá váltak a Magyar Államkincstár által közvetített, egyenkénti 4,57
millió forintos pénzügyi támogatásra. Ebből 350 a zalai, változatos tevékenységi
körrel, ami többek között az építőipart, a vendéglátást és a szépségipart érinti.
Az ügyvezető igazgató kiemelte, az alapítvány nem hagyja magára résztvevőket,
akik egy évig mentori támogatást, pénzügyi és pályázati tanácsadást kapnak, és
segítik külpiacra jutásukat is. A vállalkozásokat két évig működtetniük kell, de
ezzel nem lesz gond, mert mindegyik elindult vállalkozás életképes, vélekedett.
Bánhegyi Béla, a projekt egyik résztvevője 2020 októberében
alapította nemzetközi hanglemez-kereskedelmi egyéni vállalkozását. Emellett
alkotói tevékenységet is végez: zenét szerez, illetve zenei szolgáltatást nyújt.
Tapasztalatairól elmondta, hogy a képzéseken tanultakat teljes mértékben tudta
hasznosítani a gyakorlatban. A 180 perces egyéni és a 4 órás csoportos mentori
szolgáltatással is rendkívül elégedett, ami ugyancsak nagy segítséget nyújtott
számára abban, hogy amit eltervezett, azt meg is valósította. A kidolgozott
üzleti és pénzügyi terv alapján használta fel a támogatást a projekt időtartama
alatt, amelyből a marketingkiadásokat, a telephely bérleti díját, béreket és
járulékokat fedezte. A Zalaegerszegen tartott zárórendezvényen hasonlóan
vélekedett a projektről a győri Horváth Gábor Martin, aki kép- és
videószerkesztő vállalkozást indított. Ugyanígy a vonyarcvashegyi Dóczi
Anita, akinek tevékenységi körébe hang- és fénytechnika-szolgáltatás
valamint szálláshely-kiadás tartozik.
Nehézségekről és új technológiákról
Hibrid járműipari konferenciát szervezett a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ). A zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpálya fogadóépületében tartott rendezvényen az autóipar szakértői gyűltek össze, hogy megvitassák a trendeket, az Ipar 4.0 folyamatok irányait, valamint a járműipar jelenét és jövőjét érintő kérdéseket.
– A. L. –
A nyitó szekcióban dr. Nagy Ádám, az ITM iparági stratégiákért és
szabályozásért felelős helyettes államtitkára ismertette a hazai iparfejlesztés
fő irányvonalait. Elöljáróban kitért a pandémia járműiparra kivetített
következményeire. Mint mondta, 2020 elejéig volt egy olyan gazdasági struktúra,
amely folyamatosan biztosította a járműipari ágazatban a növekedést. Jelenleg
azonban már régóta ismert, de eddig fel nem merült problémákkal állnak szemben.
Ezek egyike az alapanyagok hiánya, amely főként a járműipart érinti, uniós
szinten is. Az alapvető berendezéseket, alkatrészeket, így a chipeket is gyártó
ázsiai beszállítók ugyanis a gyárleállások miatt más ágazatokat kerestek a
járműgyártás helyett. A helyettes államtitkár az ágazatot sújtó problémák közé
sorolta az energiaárak növekedését, az inflációt, a munkaerőhiányt és a piaci
átrendeződést. Kiemelte, ugyanakkor minden ilyen válsághelyzetnek nyertesei is
lesznek, amely azon múlik, hogy ezen problémák kezelésére, megoldására megfelelő
intézkedéseket tud hozni az Európai Unió és a magyar kormány. Hangsúlyozta: a
társadalmat és gazdaságot érintő megváltozott megatrendekhez igazítani kell a
hazai iparpolitikát. A gazdasági versenyben új technológiák jelennek meg,
amelyhez tudni kell csatlakozniuk a magyar vállalatoknak. Az Innováiós és
Technológiai Minisztérium éppen ezért új ágazati stratégiákat hozott, többek
között az élelmiszeripart, az egészségügyi ipart és a járműgyártást érintve. Az
utóbbi területen cél, hogy mindhárom vezető német járműgyártó hazánkban gyártson
és fejlesszen, és minden vezető gyártó a legnagyobb európai tesztpályán, a
ZalaZONE-on teszteljen. 2030-ra azt is el kívánják érni, hogy Magyarország
(elkötelezve a nulla emisszióért) az akkumulátor- és a hidrogéntechnológia terén
nagyhatalom legyen. Dr. Nyirő József, a MAJOSZ elnöke kérdésünkre
elmondta, hogy tagságuk érdekelt ezen új technológiák fejlesztésében. A Magyar
Akkumulátor Szövetségbe már beléptek, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséggel
hamarosan aláírják a megállapodást, a hidrogén szövetséggel pedig még
tárgyalásban vannak. Negyedik alkalommal megtartott konferenciájukon ezen
témakörökben elhangzott előadásokkal és kerekasztal-beszélgetésekkel is várták a
járműipari szektor képviselőit. A hidrogéntechnológia már nem új keletű az
autógyártásban. Ezt példázta a rendezvényen kiállított hidrogénhajtású
elektromotorral működtetett, nulla károsanyag-kibocsátású jármű, amelynek
egyetlen mellékterméke a víz.
Zalaegerszegen, a Hegyalja utca 59–65. számú társasház déli, a Hegyalja utca 67–69. számú társasház nyugati, valamint a Csillagközi Óvoda déli oldali járdájának felújítási munkái kezdődnek meg 2021. október 13-án, szerdán reggel 8 órakor.
A munkák több mint egy hónapot vesznek igénybe. A kivitelezési
munka a jelenlegi járda teljes bontásával kezdődik, mely az alépítményt és a
szegélyt is érinti. A munkák ideje alatt a járdafelületek nem lesznek
átjárhatók, ezért kérjük a társasház lakóközösségét, illetve a gyalogosokat,
hogy a lépcsőházakat a parkoló felől közelítsék meg.
Kérjük a kivitelezési munka alatt a társasházi lakóközösség, a gyalogosok és a
forgalomban részt vevők türelmét és megértését!