Nívós dokumentumfilmek fesztiválja | Ösvények, tyúkok, tájidegenség | Csatár felett az ég – ruhán és könyvborítón |
Nívós dokumentumfilmek fesztiválja
Nemzetközi művek, egyetemes témák
Három napon át, hat szórakoztató és tanulságos dokumentumfilmet láthat a közönség az Art moziban. Január 28–30-a között Zalaegerszegen vendégeskedik a Budapest International Documentary Festival, mely a főváros után további tíz hazai nagyvárosban is bemutatja a legnívósabb nemzetközi dokumentumfilmeket.
– pet –
Rákos Esztella |
A részletekről a zalaegerszegi Art mozi programszervezője, Rákos Esztella
érdeklődésünkre elmondta: Sós Ágnes, a fesztivál menedzsere
kereste meg őket azzal, hogy több más városhoz hasonlóan itt is szeretnék
megrendezni a programot. A helyi mozi csapata élt is a lehetőséggel; nyolc
produkcióból hat filmet választottak ki a január végi rendezvényre.
– A fesztivál keretében olyan nemzetközi sikereket elért, egész estés, kreatív
dokumentumfilmeket tudunk bemutatni, melyek egyszerre szórakoztatnak és
tanítanak. Európai, távol-keleti és amerikai alkotások egyaránt műsorra kerülnek.
A közös bennük egyrészt az, hogy úgynevezett topfilmekről van szó, melyek komoly
szakmai és közönségsikereket értek el egy-egy országban. Ezenkívül különleges
szemszögből világítanak rá társadalmi problémákra, sorsokra, identitáskérdésekre,
a kultúra és az életmód sokszínűségére, vagy akár a természet és az állatok
szeretetére. A vetítésekre január 28–30. között kerül sor, 16 és 18 órás
kezdésekkel. A filmek (melyekről részletesebb információ a mozi Facebook-oldalán
olvasható) korhatár nélküliek, mindenki érdeklődési körének, érettségének
megfelelően dönthet arról, hogy megnézi-e az adott alkotást. A szervezők
igyekeztek olyan témákat választani, melyek életkortól függetlenül izgalmasak és
tanulságosak.
– A péntek délutáni nyitóelőadás például a sporthoz kapcsolódik. A „Magas mérce”
című izlandi dokumentumfilmben egy kosárlabdaedző motivációit, a csapatépítés
nehézségeit, és mindezek pszichológiai vonzatait ismerhetjük meg. Az amerikai „Erőltetett
menet” Kína gazdasági felemelkedéséről szól. A cseh „Mádám Anny” pedig annak
ellenére egy életvidám film, hogy egy nehéz sorban élő, középkorú hölgy
mindennapjait tárja elénk, aki alternatív jövedelemforrásnak ráadásul a
prostitúciót választja. Egy vietnámi film („A köd gyermekei”) a gyermekvédelmet
helyezi fókuszba, ám más kulturális szempontok és szokások szerint, mint amit mi
Európában ismerünk. Két film pedig az állatok világát („A tehén”), illetve az
állatok és az emberek kapcsolatát („Gólya, bácsi, gólya”) mutatja be. Utóbbi
kettő mindazoknak érdekes lehet, akiket foglalkoztat a természetvédelem, vagy
lelkileg szeretnének kicsit ráhangolódni a minket körülvevő világra, vagy a
velünk élő állatokra – fogalmazott. Drávecz Szabolcs, a mozi
vezetője további kérdésünkre elmondta, hogy a járványügyi szabályok enyhítése
után a közönség szerencsére visszatalált a moziba. Úgy látják, hogy az emberek
ki vannak éhezve a kultúrára, művészeti programokra.
– Mindenkinek jót tesz egy-egy órás kikapcsolódás, hiszen a vírushelyzet nem
múlt el, az viszont az immunrendszernek is jó, ha tartalmas programokkal fel
tudunk töltődni. A mozi még most is az a romantikus hely, ahová el lehet bújni
egy picit a világ gondjai elől. Úgy tűnik, hogy a több hónapos bezártság után
ennek még mindig van létjogosultsága. Bár sokan kongatták a vészharangot, mi azt
tapasztaljuk, hogy nem helyeződött át teljesen az online térbe a filmnézés.
Szívesen jönnek moziba az emberek, főleg, hogy az Art mozi egy családias,
kislétszámú nézőtérrel várja a filmkedvelőket.
Kiss Ágnes Katinka és Gombos Zsófi |
Ösvények, tyúkok, tájidegenség
Gombos zsófia és kiss ágnes katinka tárlata
Tessék mondani, itt mindenki tájidegen? A kérdés talán furcsa – főleg egy képzőművészeti kiállítás kapcsán – pedig a válasz az, hogy igen. Valamilyen formában mindannyian „tájidegenek”, „gyüttmentek” vagyunk. Sőt, biztos vannak olyan szokásaink, tulajdonságaink, melyek különböznek másokétól.
– pánczélPetra –
Vajon ez az idegenség negatív dolog? Egyáltalán nem, sőt! Kulturális
sokszínűségről és párhuzamos „sokféleségek” együttéléséről van szó, ami néha
ösztönzőleg hat, vagy épp tanulságul szolgál. A napokban nyílt meg a Városi
Hangverseny- és Kiállítóteremben Gombos Zsófia és Kiss Ágnes
Katinka festőművészek közös tárlata, melynek a címe – nem nehéz
kitalálni – Táj idegen. Az elnevezést Gombos Zsófi egyik festménye
ihlette, melynek szintén ez a címe. Hogy a másik kiállító művész miért vállalta
e közös névadást annak ellenére, hogy teljesen más stílusban alkotnak, arról
majd később. Inkább ízlelgessük még egy kicsit magát a kifejezést, ahogyan azt
dr. Bordács Andrea művészetkritikus, esztéta is tette a megnyitón.
Térben, időben, stílusban és még számtalan módon körbejárhatjuk a tájidegenség
jelenségét. Hogyan viszonyulunk a régihez és az újhoz, a múlthoz és a jelenhez,
vagy mit jelent az otthon fogalma egy nyüzsgő, folyton változó (és
helyváltoztatásokkal járó) világban? Az sem mellékes, hogy a két művész milyen
festészeti hagyományokhoz kötődik? Gombos Zsófi látszólag a
tájképfestészet tradícióihoz, de némileg újra is fogalmazva azt. Nagy
látószögben látjuk a falusi házakat, udvarokat, de emberek nélkül. A Táj idegen
című képen kissé misztikusan, drámaian hat a pink színű hintaállvány az udvaron.
A Magántulajdon nevű festményen pedig mindent elkerítettek, ami egykor kedves
volt az alkotónak. Sok tájkép pedig egyszerűen csak GPS-koordinátákkal szerepel.
Aztán ott vannak a tyúkok is. Azt hihetnénk, hogy valamiféle vidék iránti
nosztalgia, de mégsem. Az esztéta szerint ugyanis a tyúkoknak nincs konkrét
környezete, csak lebegnek a térben. Személyiségük viszont annál inkább van. A
falusi világ, a népi kultúra nem rekedhet meg a régmúlt időkben, ezt bizonyítja
az alkotó Folklór utópia című munkája is, ahol a hagyományos kellékek keverednek
műanyag székkel és egy rózsaszín crocspapuccsal. Jelezve: a falusi lét ma már a
régi és az új tárgyak, szokások keveréke.
Kiss Ágnes Katinka absztrakt, élénkszínű művei Zsófi festményeihez
képest (táj)idegennek tűnnek. Egy zsinagógai környezetben viszont nagyon is
helyénvalók, hiszen régen csak absztrakt ábrázolások lehettek zsidó imaházakban.
De Bordács Andrea arra is felhívta a figyelmet, hogy a zsinagógák
karzata (ahol most a galéria van) a nők helye volt; többek között erre utal az
is, hogy a kiállításmegnyitó szereplői mind nők. (A férfi látogatóknak viszont
ezúttal nem kell elhagyni a karzatot – tette hozzá viccesen.) Kiss Ágnes
Katinka most kiállított művei szokatlanok amiatt, hogy digitális
printekről van szó, nem pedig hagyományos festményekről. Azonban a klasszikus
technika keveredik a digitális festészet elemeivel. Színek és faktúrák
örvénylenek a tíz részből álló Ösvények sorozatban. Minderről a festőművész
érdeklődésünkre elárulta: az Ösvények miatt érzete úgy, hogy az ő képei is
beilleszthetők a Táj idegen címszóba. Fizikailag is, hiszen az ösvények a tájban
sokszor furcsának, idegennek tűnnek. Kicsit filozofikusabb értelemben pedig azt
jeleníti meg velük, hogy a mai társadalomban mindenki mindenhol ott szeretne
lenni. Félünk, hogy kimaradunk valamiből, ezért sokféle ösvényen, úton járunk.
Egy új technikát használ ennek kifejezésére: a háttér egy valódi festett kép,
amiről készül egy fotó, számítógépes munkával pedig további rétegek, színek,
motívumok kerülhetnek rá. Gombos Zsófi mindehhez hozzátette:
Katinka és az ő képei látszólag talán nem illenek egy térbe, pedig ha a
tájidegenséget végiggondoljuk, akkor lehetnek kapcsolódási pontok az eltérő
stílus ellenére is. Arról nem is beszélve, hogy őt például kifejezetten
inspirálja Katinka színvilága. Zsófi egyébként az „idegenséget” nem feltétlenül
tartja negatív kifejezésnek, vagy érzésnek. Ahogy az a tárlatnyitón is
elhangzott, inkább egy kulturális sokszínűségről van szó, ami mindenképpen
pozitív. A kiállításon közreműködött Virágné dr. Móga Juliánna
közgazdász és Nagy Réka klinikai szakpszichológus, akik személyes
gondolataikat osztották meg a két művész alkotásaival kapcsolatban.
A tárlat február 12-ig látogatható.
Fehér Beatrix |
Csatár felett az ég – ruhán és könyvborítón
Kortárs író és kortárs divattervező találkozása
Már önmagában az is ritkaságnak számít, hogy a Csatár feletti égbolt színei egy ruhán nyerjenek végső értelmet. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy ez a bizonyos ruha egy könyvborítóra is rákerült, akkor sejthetjük, hogy valami különlegességről, megismételhetetlen dologról van szó.
– pP –
Tavaly októberben jelent meg a hazai kortárs irodalom egyik jeles képviselőjének,
Karafiáth Orsolyának a legújabb könyve, aki egy Zala megyében élő
tervezőt kért fel arra, hogy a kötet promóciójához készítsen neki egy ruhát. Az
„Egymás könyve – Amikor összegyűrtük az eget” című regény borítóján maga a
szerző látható, amint egy víz nélküli medencében fekszik egy kékes, narancsos
árnyalatú ruhában (természetesen a hozzá illő hajjal és sminkkel). Bár a csempe
ridegsége és a ruha anyagának lágysága első ránézésre ellentmondásosnak tűnik,
ám a színek és vonalak szépen összecsengnek, így egy nyugodt, harmonikus
látványban részesül az olvasó. Mintha valami nagy kékségben lebegnénk (legyen az
víz vagy égbolt), ám a vöröses, narancsos árnyalatok mégis sejtetnek valami
drámaiságot. Talán a vihar előtti csend állapota ez.
Legyen felhő! – ezzel a jelmondatnak is beillő kéréssel kereste meg az író
Fehér Beatrix divattervezőt, aki először meglepődött a felkérésen, ám
nagy örömmel fogadta.
– Személyesen nem ismertem Orsit, bár az Instagramon már egy ideje követtük
egymás munkásságát – meséli Fehér Beatrix, akivel zalaegerszegi
műhelyében beszélgettünk. A Csatáron élő tervezőt még 2020 őszén kereste meg az
író, hogy készülő könyvéhez szeretne egy különleges ruhát; lehetőleg felhőkkel.
– Nagyon határozott elképzelése volt már akkor mindenről. Hogy milyen legyen a
ruha, a paróka, a smink, illetve hogy hol legyen a fotózás és a regényhez
készülő videóklip helyszíne. Ugyanakkor a fazont és az árnyalatokat illetően
szabad kezet kaptam. Mivel Beatrix ruháinak különlegességét az adja, hogy saját
fotói kerülnek az anyagra mintaként, nem kellett sokáig felhők után kutatnia.
– Rengeteg ilyen témájú képem van, hiszen rendszeresen fotózom a Csatár feletti
eget, a közeli erdőket, mezőket és úgy általában a tájat, de persze a városi
környezetet is. Többféle képet küldtem Orsinak, és több ruhaterv is készült.
Végül az a fotó lett a befutó, ami a falu feletti eget ábrázolja vihar előtt,
naplemente idején. Így kék és vöröses, világos és sötét árnyalatok, sávok
egyaránt szerepelnek a ruhán. Ami tulajdonképpen egy korábbi kollekcióból
származó hosszú aljból és egy felsőrészből áll. A divattervező azt is elárulta,
hogy mivel éppen a karantén alatt zajlott a közös munka, sokáig nem találkoztak
személyesen, csak online formában és telefonon konzultáltak. Végül az egyik
fővárosi ruhaüzletben összejött a „offline” találkozó.
– Nagyon élveztem a közös munkát, máig megtiszteltetésnek érzem a felkérést. A
végeredménynyel pedig nagyon elégedett vagyok. Tervezőként persze egy picit
sajnálom, hogy a könyvborítóra nem teljes hosszában került rá a szoknya, de
értem a koncepciót és a címlap rendezési elvét, így nincs bennem hiányérzet. Már
csak azért sem, mert a könyvhöz készült videóklipben viszont minden oldalról jól
látszik a ruha. A regényhez Kirschner Péter zeneszerző, valamint
az Ónodi Eszter and the Open Pub formáció készített egy dalt
Karafiáth Orsolya „Amikor összegyűrtük az eget” című versének
felhasználásával. Ebből készült a videóklip is, ahol Ónodi Eszter
és Orsi a főszereplők. Az Egymás könyve – mely a Scolar Kiadónál jelent meg –
egy jóbarát betegségéről, elvesztéséről, életről, halálról, a barátságról,
valamint a gyász feldolgozásáról szól. Meg arról is, hogy hogyan látjuk magunkat
a másik szemében; egymásban.