A bakelitek még mindig jól szólnak | A hónap műtárgya | A színeken túl | Hagyományból divatot |
A bakelitek még mindig jól szólnak
Mitől értékes egy hanglemez?
A kilencvenes évek elején volt ugyan némi megtorpanás, ám a bakelitlemezek mégsem mentek ki a divatból. Sem a kazetták, sem a cédék, sem az internetes zenei csatornák nem tudták elfeledtetni a zenerajongókkal a lemezeket. Pláne nem az ínyencekkel.
– pánczélPetra –
Bali Csaba |
Bali Csaba 15 éves kora óta gyűjti a hanglemezeket. Ez a hobbi,
vagy inkább szenvedély egész életét kitölti, behálózza. Persze emellett számos
foglalkozása van; a Ganz-iskola elektrotechnika-tanára, egy híradástechnikai cég
vezetője, egy bakelitekre specializálódott internetes antikvárium tulajdonosa,
néha meg ipari alpinista. De a zene és a bakelitek világa valahogy mindig vele
van. Persze lemez és lemez között is lehetnek óriási különbségek, így nemcsak a
gyűjtőszenvedélyről beszélgettünk, hanem arról is, hogy milyen kritériumok
alapján dől el, hogy értékes-e egy régi lemez, vagy sem.
– Középiskolás koromban a baromfifeldolgozóban voltam nyári munkán, és az ott
kapott fizetésből vettem az első lemezeimet. Ez még bőven a szocializmus
időszakában történt, a hanglemezkiadás korlátozott volt, nem jelenhetett meg
akármi. Első körben így Demjén-, LGT-, Omega- és Cseh Tamás-albumokat
vásároltam, amik a mai napig megvannak. Ekkoriban utazni sem nagyon lehetett, de
Jugoszláviába szerencsére igen, ahová német vendégmunkások révén sok „nyugati”
lemez eljutott. Ezek hivatalos másolatai aztán ide is elértek. Így tudtam
bővíteni a repertoárt. A rendszerváltozást követően pedig már szabad volt a
pálya a vásárlás, utazás, kereskedés terén.
– Mekkora most a gyűjtemény?
– Összesen 10 ezer körüli. Ebből 3000 a saját jazzgyűjteményem, a
maradék 7000 a leendő zalaegerszegi lemezboltom árukészlete lesz. Sokan hiszik
azt tévesen, hogy a lemezgyűjtés és -eladás óriási nagy biznisz: elég pár régi
bakelit és gazdag leszek! De ez egyáltalán nem így van. Nem minden lemez
képvisel komoly értéket. A szocialista éra nagy példányszámban kiadott „tömeglemezei”
például csekély értékkel bírnak, az áruk alacsonyabb. Persze a mai napig vannak
ezeknek az előadóknak is fanatikus gyűjtői, ami egyáltalán nem baj.
– Mik azok a szempontok akkor, amik meghatározzák egy hanglemez értékét. A
ritkaság? A zenei anyag?
– Valóban összetett a kérdés. Nyilván minél kevesebb példányszámban
jelent meg valami, annál inkább értékes, de az is nagyon fontos, hogy hol,
milyen országban nyomtatták, milyen márkájú a hanglemez, és hogy mi az a zenei
anyag, ami rajta van. A japán stúdiótechnológia az 1970-es, ’80-as években a
világ élvonalában volt, így az ott készült lemezek minősége és értéke is magas.
A '70-es években kiadott jazz- és freejazzlemezeknek pedig akár arany ára is
lehet, pláne, hogy utóbbiak a maguk korában is rétegzenének számítottak. Mára
meg felértékelődtek.
– Te is nagy jazzista vagy. Mikor kattantál rá erre a stílusra?
– Hát, igen! Mint említettem a 3000 darabos gyűjtemény túlnyomó többsége
jazz. A pártállam alatt majdhogynem tiltott műfajnak, „fertőnek” számított.
Nekünk a szabadságot jelentette! Igazi ritkaságokat, első kiadásokat is sikerült
az elmúlt évtizedek alatt begyűjtenem. A lemezeimet pedig hangszerek szerint
katalogizáltam...
– ...?!
– Külön csoportban vannak a tenorszaxofonos előadók, külön a
szopránszaxofonosok és így tovább.
– Az élet más területén is enynyire precíz vagy?
– Egyáltalán nem, de szeretem, ha itt rend van!
– Beszéljünk egy picit a hangzásról is, hiszen itt 40–50 éves
hanganyagokról van szó. Mi pedig már a digitális korban vagyunk.
– A minőségi bakelitek még mindig iszonyú jól szólnak! Most a háttérben
például egy 1967-es Miles Davis megy, és semmi baj nincs a hangzással. (Felhangosítja...)
Tulajdonképpen korlátlan az élettartamuk. Sokszor temették a lemezeket, de ma is
élnek. A bekeliteket órák hosszat lehet hallgatni, és nem ingerelnek,
stresszelnek egy idő után, mint a digitális zene. Sokkal teltebb hangzást
nyújtanak, betöltik az egész teret. Szélesebb spektrumot fognak át, mint egy CD,
vagy bármelyik internetes zenei szolgáltató. Szerintem egészségesebb bakelitről
zenét hallgatni, mint például mobilról fejhallgatóval. A hangzásvilág is
tisztább és sokrétűbb, a háttérben lévő hangszerek is jobban kivehetők lemezen.
Persze én is hallgatok internetről zenét, mert nem minden érhető el bakeliten,
és néha szeretek tájékozódni, mielőtt megveszek egy-egy lemezt.
– Mennyit utaztál a gyűjtemény egyes darabjaiért?
– Szerencsére jó sokat! Tulajdonképpen bárhová megyek, bármilyen céllal,
az biztos, hogy keresek egy antikváriumot, lemezboltot, de börzékre is
rendszeresen járok itthon is és külföldön is. Ezenkívül interneten tartom a
kapcsolatot a hozzám hasonló fanatikusokkal. A bakelitgyűjtésnek rengeteg
hozománya van. Például, hogy sok embert megismertem, beszélgetünk, csereberélünk.
Ezenkívül a zenei műveltségem, ízlésem is folyamatosan bővül, változik. Egy-egy
előadó révén pedig más zenészeket is meg lehet ismerni. De az is jó dolog, hogy
elfogadóvá válsz mások zenei ízlését illetően. Teljesen természetes, hogy az
antikváriumban valaki olyan zenét keres, amit én éppen nem szeretek. Egyfajta
nyitottságra nevel. Jó lenne, ha mindenkinek lenne egy olyan hobbija, amiben
ennyire el tud mélyedni. Hiszem, hogy sokat javítana az emberek és a társadalom
mentális állapotán.
– Mi a tapasztalat, a bakelit csak az idősebb korosztályokat vonzza, akik
mondjuk gyerekként, vagy fiatal felnőttként találkoztak a hanglemezekkel, vagy
van utánpótlás is?
– Szerencsére van. A mai 14–20 évesek jönnek David Bowie-
meg Rolling Stones-lemezekért! Szinte hihetetlen, de így van. És maga a
hanglemeznyomtatás is újra fellendülőben van, ami szintén jó dolog. Bár én
jobban szeretek régi, mondjuk 1985–86 előtti bakeliteket hallgatni. Azokba még
nem férkőzött bele a digitális technika.
Dömötör Andrea gyűjteménykezelő. |
Folytatódnak az ismeretterjesztő sorozatok
A farsang és a báli szezon apropóján egy strucctollas legyező lett a hónap műtárgya. A Göcseji Múzeum vitrinkiállítás-sorozatának keretében ez az 1800-as évek végéről származó tárgy látható a következő hetekben a polgármesteri hivatal aulájában.
– pet –
A legyező vázát sötétbarna márványos mintázatú celluloidküllők adják, amiket
sötétbarna, vékony szalaggal fontak össze. A végén két kis fémszegeccsel
felerősített, mozgatható fül látható. Erre kötötték a fekete fonálból sodrott
szárat a három szálból fonott karikával és a selyemfonalból készített bojttal. A
műtárgyleírásból az is kiderül, hogy milyen etikett tartozott a legyező
használatához. A maga idejében ugyanis kommunikációs célokat szolgált:
különbözőképpen tartva, mozgatva, zárva vagy szétnyitva érzelmeket közvetítettek
vele használóik. Leginkább a férfiak felé. A vitrinbe a legyezőn kívül egy
szintén 19. századi, báli „tánczrendet” is kiállítottak. A kis kártya jól
reprezentálja, hogy a korszakban milyen típusú zenékre szórakoztak a fiatalok (többek
között csárdás, tipegő, keringő, polka szerepel a sorban). Szényi
Krisztina, a múzeum sajtóreferense lapunkat arról is tájékoztatta, hogy
január végétől egy kilencrészes előadás-sorozatot indított útjára az intézmény.
A Múzeumi esték című rendezvénynek két fő tematikai egysége van, az egyik
Göcsejre, a másik pedig a magyar történelem vitatott személyiségeire fókuszál. A
sorozat első előadása január végén a néptáncról szólt. A következő
összejövetelre február 10-én kerül sor, ahol dr. Hermann Róbert
történész Görgei Artúrról tart előadást. A továbbiakban szó lesz
még a zalai/göcseji paraszti táplálkozásról, a szőlészetről, az erdők-mezők
állatairól, valamint Károlyi Mihály, Horthy Miklós, Kádár János és
Tisza István megítéléséről, történelmi szerepéről. Az előadásokon
nemcsak személyesen lehet részt venni, hanem a múzeum Youtube-csatornáján is
követhető az esemény. A részletes programról az intézmény honlapján és
Facebook-oldalán olvasható több információ.
Tóth Mónika |
A színek és a geometriai formák pozitív kisugárzása a témája „A színeken túl” című kiállításnak. A tárlat Tóth Mónika, többségében ujjal festett olajfestményeiből ad válogatást az Apáczai Művelődési Központban. A látvány kifejezetten lélekemelő, érdemes megtekinteni, erre március 4-ig lesz alkalom.
– Bánfi Kati –
A kiállítást Flaisz Gergő, a Keresztury VMK igazgatója ajánlotta a
megjelenteknek, majd az alkotó is szót kapott. Lapunk kérdésére válaszolva
Tóth Mónika elmondta: Zalaegerszegen ez a negyedik tárlata, de a
megye több városában is találkozhatott vele a közönség, ahogy Budapesten és
Olaszországban is, ahol néhány évig élt. Az ujjal festést, mint kedvenc
technikát, a véletlen hozta.
– Jártam tíz évvel ezelőtt egy alapozó olajfestő kurzusra. Nagyon tetszett, és
bár más technikákkal is ismerkedtem, ez maradt a kedvencem. Egyszer az egyik
képet akartam javítani az ujjammal és ekkor éreztem rá, hogy ez mennyivel
közvetlenebb módja a festésnek. Azonnal letettem az ecsetet.
– Könnyebb vagy nehezebb így alkotni?
– Vékony, finom vonalakat nehezebb. Viszont a gyermekkorban átélt
manuális alkotás boldogságát hozza vissza, mint amikor anyukámmal közösen
készítettünk tésztát. Többrétűbb, változatosabb tud lenni így az festés, a szín
keverését is a vásznon teszem meg. A színek a fő témám, átfogó kép a munkámról
ez a kiállítás.
– Nincsenek komor színek.
– Megvárom, amíg olyan lelki állapotba kerülök, hogy be tudjam fogadni
és visszaadni a jó energiákat, és ennek a szépségéből egy lenyomatot adni. Azt
mutatni, hogy ne csak a szürkeséget és ne csak a tényeket fogadjuk el, hanem ezt
a színes szépséget, ami pulzálja a jót. A kép is lehet egy olyan plusz az
élettérben, a munkakörnyezetben, ami szinten tart és energetizál – mondta
Tóth Mónika.
Pályaművekből kiállítás
A történelmi Zala vármegye viseleteinek modern kori feldolgozásaiból nyílt tárlat Nagykanizsán a Thúry György Múzeumban, a magyar kultúra napja alkalmából. A munkák létrejöttét egy országos alkotói pályázat motiválta, melyet a Zala Megyei Népművészeti Egyesület írt ki. 79 pályamunka érkezett a felhívásra, melyet a szakértő zsűri bírálata mellett a közönség is értékelhetett. Február 20-ig látható Nagykanizsán a népművészeti kiállítás, ezt követően Zalaegerszegen, a Gébárti Regionális Kézművesek Házában mutatják be a tárlatot.
– B. K. –
A pályázatot kiíró egyesület elnökétől, Skrabut Évától kértünk
tájékoztatást a kiállítással kapcsolatban.
– 2005 óta nagy hangsúlyt fektetünk a tárgymegújításra, a tradicionális
népművészetünkből kiinduló, a mai kor igényeit szem előtt tartó, funkcionális
alkotások létrehozására a népművészet valamennyi szakágában. Ennek érdekében
több alkotói pályázatot és termékfejlesztő projektet bonyolítottunk már le.
2016-ban „Zalai Népi Design Stúdió” néven megalakult az egyesület
alkotócsoportja, ahol a résztvevők közösségi képzések formájában gazdagítják a
tudásukat, feldolgozási és tervezési képességeiket, közösségi alkotásokkal
jelennek meg az országos szakmai pályázatokon. Kiemelt feladat a hagyományos
gyökerű, tájspecifikus, modern kézműves tárgyak létrehozása. A stúdió szellemi,
inspirációs
működésének
köszönhetően a viseletkészítés területén két nagyon fontos szakmai projektet
bonyolítottunk le. Az egyik az „Újragondolt Hetés”, mely a történelmi Hetés
hagyományos paraszti viseletét dolgozta fel modern öltözetté. Ezen 5
alkotócsoport, 25 népművésszel, iparművésszel, ruhaipari szakemberrel vett részt.
A projektben 20 öltözet készült el, kiegészítőkkel. A kollekció egy része
bemutatásra került az Országos népművészeti kiállításon. Tavaly pedig a „Göcseji
parasztpolgári viselet újjáélesztése” elnevezésű projektünk keretében 11
résztvevővel, három mester vezetésével 60 órás műhelyfoglalkozással és otthoni
munkával készült el 14 viselet. Hozzátette: ezzel megtörtént az első lépés, hogy
a 100 évvel ezelőtti ruhák megújulva, ma is viselhető göcseji öltözetté váljanak.
A kollekció szerepelt a XI. Egri viseletkonferencián is. A zalai viseletek
feltárásának és átörökítésének újabb állomása az egyesület „Hagyományból divatot”
című országos alkotói pályázata, melynek célja a történelmi Zala vármegye
népviseleteinek megújítása, modern, divatos öltözetek, öltözetkiegészítők
létrehozása.
– A mai Zala megye, de a történelmi Zala vármegye néprajzi területein is vannak
még olyan felfedezésre, újrafelfedezésre váró tárgyi emlékeink, melyeket
fontosnak tartunk ahhoz, hogy teljes módon megismerhessük és megismertethessük.
Mindennek megvalósítását az elmúlt 40 évben és az elkövetkezendő években is, a
Zala megyei népművészek, valamint a néprajzi tájegységek tárgyi kultúrájának
legjobb ismerői szakmai tudására alapozzuk – folytatta Skrabut Éva.
– Az ország egész területéről beérkező pályamunkákat: 34 öltözetet és 46
öltözetkiegészítőt tekinthetnek meg ezen a kiállításon a kedves látogatók. Az
elnök egy kis statisztikai adalékot is megosztott: 79 pályamunkát nyújtottak be
a nevezett pályázatra. 11 közösségi, 1 ifjúsági, 35 egyéni pályázó alkotásai
érkeztek hozzájuk. A szakértő zsűri mellett a közönség is szavazhatott a
közösségi oldalon, melyen 1579 fő vett részt. A képekre és az eseményre eddig
40.139 fő klikkelt rá, ez az érdeklődés mindenképpen biztató visszajelzés a
folytatást illetően.