Czobor Mátyás szobra a ligetben | Színes, abszurd, mégis szerény |
Czobor Mátyás szobra a ligetben
Új köztéri alkotás a belvárosban
Posztumusz díszpolgári címben részesült Czobor Mátyás, Zalaegerszeg 1918–36 közötti polgármestere. A jeles alkalomból egy új köztéri szoborral is megemlékeztek a városfejlesztő, városszépítő elődről.
– pet –
Béres János szobrászművész carrarai márványból faragott alkotását
a Május 1. ligetben állították fel. A mű azért került zöld környezetbe, mert
Czobor volt az elindítója a „Virágos Zalaegerszegért” programnak, ezenkívül a
város ezen társége is az ő ideje alatt épült ki. Ráadásul a közelben van a róla
elnevezett utca, valamint az a hely, ahol egykori lakóháza állt – mondta a
szoboravatón Balaicz Zoltán. A polgármester megköszönte
Béres Katalin történésznek a szakmai segítséget, hiszen az ő kutatásai
révén ismerhettük meg Czobor életútját. De dr. Gyimesi Endre
polgármesternek is köszönetet mondott, mert hivatali ideje alatt ő teremtette
meg a „Czobor-kultuszt”. Nem véletlen, hogy az avatóbeszédet is az egykori
polgármester mondta az ünnepségen. Dr. Gyimesi Endre felidézte
Czobor Mátyás életét és városvezetői érdemeit, de kudarcait sem
hallgatta el. Mint mondta, az első világháborút követően nagyon nehéz helyzetbe
került a város első embere. Meg kellett küzdeni az adósságtengerrel, a
lakáshiánnyal, munkanélküliséggel és a háború utáni borzalmas állapotokkal.
Ezenkívül a nagypolitika változó igényeihez is alkalmazkodnia kellett. Mindezek
ellenére városfejlesztő, városépítő politikus lett, aki a legendák szerint a
minisztériumok réme volt. Mindig újabb és újabb ötletekkel kopogtatott a
miniszterek ajtaján. Rengeteg olyan középületet köszönhetünk neki, melyek ma is
meghatározzák Zalaegerszeg arculatát, számos új utca és városrész létesült
polgármestersége alatt. A falusias településből virágzó város lett. A sok
fejlesztés miatt ugyanakkor eladósodott a megyeszékhely, ami politikai bukásához
vezetett. Bár követett el hibákat, az soha nem saját meggazdagodása érdekében
történt – fogalmazott Gyimesi Endre. Béres János
műve Czobor portréjából, illetve egy talapzatként szolgáló mészkő hasábból áll,
melyre faragott növényi motívumok, virágok „futnak fel”. Utalva a néhai
polgármester virágos város programjára. A szobrászművész lapunk érdeklődésére
elmondta: a Czobor-szobor egy sorozat része, hiszen carrarai márványból már
Zalaegerszegen és más településeken is készültek alkotásai. A faragásban az az
izgalmas számára, hogy a munka során nem lehet melléütni egyszer sem, mert akkor
megy minden a „kukába”. A portré több fotó alapján készült, és a már idősebb
Czobort ábrázolja; aki végrehajtotta nagy elképzeléseit. Hiába dolgozik
fényképekről, az alkotáshoz akkor is ihletett állapotba kell kerülnie, és el
kell csípnie valamit a megformálandó alak személyiségéből. A néhai polgármestert
joviális, reneszánsz emberként látja, és ezt próbálta átültetni a szoborba is.
Az avatás alkalmából emlékplakettet kapott Béres Katalin és
dr. Gyimesi Endre, valamint Pintér János (Czobor
Mátyás oldalági leszármazottja) és Horváth István, a
Városgazdálkodási Kft. ügyvezetője.
Kajos Zsófia és Mészely Dorka |
Színes, abszurd, mégis szerény
Kajos anna zsófia festményei a lisztben
Néhány hónapja tért vissza Skóciából Zalaegerszegre Kajos Anna Zsófia képzőművész. Az elgini Moray School of Art egyetem képzőművészeti karának egykori hallgatója most a Liszt-iskola galériájában mutatja be alkotásait.
– pP –
A fiatal képzőművész középiskolás éveit a Kölcsey-gimnáziumban töltötte, és az
Ady-iskolába járt rajzolni. Mestere Fischer György szobrászművész
volt. Az érettségit követően, 2012-ben költözött ki Skóciába, és ott folytatta
felsőfokú tanulmányait; nemcsak művészetet, hanem filozófiát is hallgatott.
Utóbbi sok inspirációt adott számára az alkotáshoz – írja magáról a tárlatot
bevezető életrajzban. Átmenetek című kiállítását testvére, Mészely Dorka
pszichológus nyitotta meg (akit a beszéd előtt énekesként is megismerhetett a
közönség, férjével, Mészely Gergellyel közös produkciójában). Mint
elhangzott: Zsófi tehetsége korán megmutatkozott. Már nagyon kicsi kora óta
vonzódott a rajzoláshoz, szobrászkodáshoz és festészethez. Ez az évek
előrehaladtával sem változott, sőt inkább elmélyült. Nővére sokáig nem értette,
hogy mit lehet egy rajzon enynyit pepecselni? Hogy hogy nem válik unalmassá ez
az elfoglaltság? Idősebb korában aztán persze megértette, hogy az alkotás mit
jelent húga számára. Zsófi ilyenkor más világban jár; egy szép, színes, általa
megteremtett világban, ahol még egy döglött csigában is szépség rejlik.
Látszólag elvonul a világból, ám mégis hozzátesz valamit; nem is keveset.
Alkotásai nem mesterkéltek, színességük ellenére visszafogottak, abszurditásuk
ellenére mégis szerények. Az egész művészete a saját lényéből fakad, és minden
képe olyan „zsófis” – fogalmazott Mészely Dorka. A jórészt
absztrakt művek mellett néhány figuratív alkotás is a falakra került: sajátos
nézőpontjából megfestette nagypapáját, anyukáját, sőt unokaöccsét is. Így egy
családias, meghitt kiállításra és megnyitóra került sor az iskola galériájában.