Elkelt a Libás térség

Áttekinthetőbb munkaerőpiac

Felborult kamion


Pillantás a mólóról.

vissza az elejére


Javulhat Keszthely gazdasági helyzete

Elkelt a Libás térség

November 19-én zárt ülés keretében született meg a döntés, hogy a régóta értékesítésre váró Libás térség végre eladásra kerül. Az értékesítésre vonatkozó szerződéseket dr. Szabó Imre polgármester aláírta, s rövidesen kezdődhetnek a térség rendezésének munkálatai. A döntés részleteiről a polgármester adott lapunk számára tájékoztatást.

– Öt különböző szerződést írtam alá, s mivel a terület használatba vétele is elhúzódik 3-4 évre, értelemszerűen a kifizetése is ilyen ütemben történik. Amióta képviselő vagyok, azóta téma volt a Libás térség önkormányzati területeinek értékesítése. Még az első ciklus során vásárolt az önkormányzat ott területet, amely az iszapkotrás zagykazettája volt. Így 10 hektárt meghaladó ez a terület, egészen a Libás strandtól a VIA üdülőig. Az elmúlt 11 évben legalább négy érdeklődő volt erre a területre, de különböző okok miatt a vásárlás mindig meghiúsult, elsősorban a pénzügyi fedezet, vagy a biztosítékok hiánya miatt. Annak örülök, hogy az évek során egyik képviselő-testület sem ugrott be felelőtlenül ezeknek az ajánlatoknak.
Az önkormányzatok a terület egyidejű komplex hasznosítását szerették volna elérni, s az elképzelés a szabadstrand és a vitorláskikötő mellett egy turisztikai célokat szolgáló objektumcsoport és az ezeket kiszolgáló létesítmények megvalósítása volt. A 80-as évek végén épült móló még a BIB beruházásában készült, s azóta sem történt előrelépés. A MAHART Balatoni Hajózási Rt. fantáziát látott itt egy vitorláskikötő építésére, s így az önkormányzattal megkötöttek egy 25 évre szóló bérleti szerződést. Ennek értelmében itt egy 300 férőhelyes kereskedelmi célú vitorláskikötőt épít a MAHART, s ehhez a parton mintegy fél hektáros területet kap bérbe. A beruházás idejére nem kell bérleti díjat fizetnie, az elkészülést követően évente mintegy 6 millió forintot– inflációval növelten – fizet a városnak. A beruházás során történik meg a hajóállomáshoz vezető móló felújítása is. 
– Az értékesítés most nem egy összefüggő területről szól, hanem több ütemben történik a vásárlás és a beépítés is. A felek számára így volt praktikusabb az üzlet?
– Úgy gondoltuk, hogy a vitorláskikötő betöltheti az élesztő szerepét, s életet lehel a strand mellett a térségbe. Így keltette fel a figyelmet a befektetők számára, hogy a háttérterületekre is érdemes beruházni.
Ez év tavaszán jelentkezett egy befektető cég, a HUNGUEST Lakás-, Ingatlanforgalmazó és Befektető Rt., és többszöri tárgyalást követően szeptemberre letette a konkrét tervét, amely szerint még ebben az évben elkezdődne a fejlesztés, amely több szakaszban valósul majd meg. A vásárlási konstrukció első ütemében a JASE telepétől nyugatra eső területen épül meg egy üdülőfalu.
Ezen a partszakaszon épül meg a tervezett első ütem.– Mi lesz a sorsa a szabadstrandnak, a sportklub által használt területnek és a zagytárolónak?
– A szabadstrand érintetlenül marad, ehhez ragaszkodott az önkormányzat. A zagytározóra és a sportklub által használt területre elővásárlási jogot biztosító szerződés született. Nincs ugyanis még eldöntve, hogy a keszthelyi vízi sportegyesületeknek hol legyen a bázisszékhelye. A kérdést valószínűsíthetően az dönti majd el, hogy milyenek az eliszaposodási tényezők a két szóba jöhető területen. Ennek a megállapítására a Műszaki Egyetem szakvéleménye hivatott, amely az elmúlt évek áramlástani és eliszapolódási vizsgálatai alapján mond véleményt. A képviselő-testület a többoldalú vizsgálatok alapján dönt majd, áttekintve az esetleges működtetési költségeket, amelyek a szükséges iszapeltávolításra is vonatkoznak. A döntés fél éven belül várható. Tehát a JASE területe csak akkor kerülhet értékesítésre, ha a döntés a KYC jelenleg használt területe javára szól.
Az értékesítés 5 ütemében mintegy 1,5 milliárd forint folyik majd be a város kasszájába, ebből 100 milliót még ebben az évben, 180 milliót a jövő év februárjáig fizetnek be. 
– A közel 300 millió forint jelentős a jövő évi költségvetés szempontjából is.
– Ezt a pénzt nem felélni akarjuk, hanem olyan fejlesztésekbe fektetni, amely lényegében egy vagyonérték konvertálást jelent, s ez által bővülnek majd a város bevételi forrásai is. A Libás térségben megvalósuló beruházások a becslések szerint évente 93 millió forint többletadó bevételt jelentenek majd. Ebben az értelemben az értékesítéssel egy újabb forrásbővüléssel számolhat a város.
A rendezési tervből adódóan a terület beépíthetősége nem éri el a 20 százalékot, tehát csak ebbe a környezetbe illő építkezés valósítható meg. A megépülő parti sétányt, és a belső utakat az ajánlattevők építik meg a szerződések értelmében, de ezek továbbra is önkormányzati tulajdonban maradnak.
– Nagyon intenzív munka folyt szakértők bevonásával az elmúlt hetekben, s ebben jelentős szerepet vállalt Hegedüs László alpolgármester úr is. A szerződések minimálisra csökkentik az önkormányzat kockázatát, tehát összefoglalva, végre – a színház után – egy olyan sok éves elképzelés kerül a helyére, amellyel rendezetté válik ez a partszakasz, s így a Helikon strandtól a Libás strandig egy rendezett sétány alakulhat ki néhány éven belül. Mindezzel egy régi keszthelyi álom válhat valóra.

vissza az elejére


Országos informatikai háló

Áttekinthetőbb munkaerőpiac

A Zala Megyei Munkaügyi Központ kezdeményezésére országos informatikai szakmai napokat rendeztek Alsópáhokon, a Kolping Családi Hotelben. A konferencián az ország munkaügyi központjainak vezetői, informatikai szakemberei tárgyalják meg a júliusban felállított foglalkoztatási hivatallal közösen a munkaügyi központok informatikai együttműködésének lehetőségét.

Borsos József, a Zala Megyei Munkaügyi Központ igazgatója elmondta, hogy a kormányzat az elektronikus államigazgatás kialakításának érdekében már tett lépéseket. A világon, így Európában is a munkaügyi központok számos elektronikus szolgáltatást nyújtanak, hazánkban jelenleg viszont még csak a hivatali adminisztratív tevékenység automatizálása történt meg. Erről a pontról kell továbbmozdulni úgy a munkát keresők, mint a munkaadók szempontjából, hogy a kiépített informatikai hálózaton akár önkiszolgáló módon is egymásra találjon a kereslet és a kínálat. A konferencia fő célja ennek a tevékenységnek az országos összehangolása, bár a tevékenység csírái már megvannak, hiszen jó néhány megyei központ üzemeltet már saját honlapot. A foglalkoztatási hivatal, amelynek célja, hogy összehangolja a megyei központok tevékenységét, a kormányzat támogatásával kiépülő elektronikus portál működésén belül a foglalkoztatási portál informatikai hálózatának egységes kiépítésében is jelentős szerepet vállal. A hálózat kiépítéséhez rendelkezésre áll egy 5 millió Eurós Phare projekt, amely a foglalkoztatási szolgálat európai szintű technikai felfejlesztését szolgálja. A nyugat-dunántúli régió 3 megyéje ugyancsak elnyert egy 1 millió Eurós projektet, amely a regionális, integrált és munkaerőpiaci információs rendszer kiépítésére szolgál.
S hogy mikorra várható, hogy a kiépült rendszeren a munkaadók és a munkavállalók is hamarabb egymásra találjanak, az igazgató a következőket mondta:
– Egy országos rendszerű szoftver kifejlesztése hosszú időt vesz igénybe, s a teszteléséhez is idő kell. A két Phare program mechanizmusa sem túl gyors, idő kell, amíg a pénzhez hozzájutunk. Véleményem szerint másfél, két év múlva minden a helyére kerül, s összeáll az országos hálózat.

vissza az elejére


Felborult kamion

Olaszországból Moszkvába szállított konyhafelszerelési cikkeket, vasalódeszkákat az a kamion, amelyik november 14-én délben a 76-os úton, Szentgyörgyvár után egy jobbra ívelő kanyarban kisodródott, majd felborult. A tehergépkocsi teljesen elzárta az utat, közel 12 óra telt el, mire a forgalmat félpályán meg tudták indítani, és további 6-ra volt szükség ahhoz, hogy a kamiont felállítsák, és szabaddá váljon a másik sáv is. Amint kiderült, a jármű olyan károkat szenvedett, hogy azzal nem lehetett folytatni az utat; a sofőr sértetlenül megúszta az esetet, és további szerencséje volt, hogy a baleset időpontjában szembejövő forgalom nem volt az úton.

A kamion elzárta az utat.

 vissza az elejére


Hévíz, Keszthely és Vidéke

Zala Média online