Emlékezés a szabadságharcra

Lufthansa gépek Sármelléken

A harangok Rómába mennek


Március 15-e Keszthelyen

Emlékezés a szabadságharcra

Sokéves hagyomány Keszthelyen, hogy az évfordulót megelőző napon, március 14-én emlékeznek meg az 1848-49-es forradalom és szabadságharcról, a Balatoni Múzeum előtti téren. Az ünnepi megemlékezést és a műsort követően megkoszorúzták a Szent Miklós temetőben álló 1848-as emlékművet.

Koszorúzás az 1848-as emlékműnél.A múzeum lépcsőiről elsőként dr. Szabó Imre polgármester szólt arról, hogy 154 évvel ezelőtt vetette papírra Petőfi Sándor a Nemzeti dalt, amivel jelentős mértékben hozzájárult azoknak az eseményeknek a kibontakozásához, amelyek azóta is a nemzeti történelmünk aranybetűs lapjaira vannak feljegyezve. Köszöntőjében elmondta, hogy Keszthely millenniumi ünnepségét követően nagy megtiszteltetés a város számára, hogy Nemeskürty István professzor ismét elfogadta a meghívást, hogy együtt emlékezzen az itt élő lakossággal történelmünk másfél évszázaddal ezelőtti fényes napjaira. Ünnepi beszédében Nemeskürty István szólt az 1848-as forradalmat megelőző politikai eseményekről, a polgári átalakulás első lépéseiről, a pozsonyi országgyűlésen történtekről. Mint mondta, a bécsi forradalom és a magyar küldöttséggel való tárgyalás hatására Ferdinánd király maga adott utasítást a magyar kormány megalakítására. 1848. április 11-én Pozsonyban Ferdinánd ugyancsak maga hirdette ki magyar nyelven a kormány tagjainak névsorát, s rövidesen, a szabályos választásokat követően kezdte meg működését az első magyar kormány.
Mészáros Lázár huszár ezredest szintén a császár nevezte ki magyar nyelven írt okiratában a magyar haderők parancsnokává. A békés átmenetet követően a későbbiekben a bécsi uralkodóház körüli kamarilla ármányainak köszönhető, hogy az átalakulási folyamat végül szabadságharcba fordult. 
Minderről mindeddig kevesebb szó esett a megemlékezések és a történelem tanítása során, s Nemeskürty professzor – mint mondta – azért szól erről a történelmi háttérről, mert a magyarság a közelgő választásokon ismét dönthet további sorsáról.
Az ünneplők a műsort követően vonultak át a Szent Miklós temetőben álló 1848-as emlékműhöz, amelyet megkoszorúzott Nemeskürty István, majd a város vezetése, a pártok, az intézmények, a hivatalok, valamint a civil szervezetek képviselői.

vissza az elejére


Áprilistól rendszeres járatok

Lufthansa gépek Sármelléken

Március közepén érkezett Frankfurtból a sármelléki repülőtérre a Lufthansa Fokker 50 típusú repülőgépe, a Contact Air, amely a német Josef Mutsch úr szervezésének köszönhetően újságírókat és idegenforgalmi szakembereket hozott, hogy megismerkedjenek a térség turisztikai kínálatával. A két nap során a vendégek ellátogattak Zalakarosra, Keszthelyre, Hévízre, Kehidára, majd a levegőből felülről is megismerkedhettek a Balatonnal és természeti környezetével.

Beszállás a Fokker 50-be a balatoni körrepülésre.Josef Mutsch elmondta, családi kötődései révén döntött úgy, hogy Magyarországon is beindít egy vállalkozást. Azt, hogy ma a Lufthansa gépei Sármellékre hozzanak utasokat, három év kemény munkájával tudta elérni, s csupán az utak szervezésére, s propagandaanyagra eddig 60 ezer eurót költött. Ennek is köszönhetően ebben az évben már 25 ezer, e térségben, elsősorban azonban Hévízen lekötött vendégéjszakát értékesített, s ezt a számot a jövő évben meg kívánja duplázni. Mint mondta, sikerült elérnie – részben az ide érkezett német újságíróknak köszönhetően –, hogy jelentős értéket tud e térségbe hozni, hiszen az ide látogató vendégek nem csak a szállodákban költenek, hanem számos más szolgáltatást is igénybe vesznek a térségben. Mutsch úr vállalkozása is jelentős adóbevételhez juttatja Hévíz városát, hiszen a szezonban csupán a havi áfa-kötelezettsége közel 3 millió forintot tesz ki. A Lufthansa járatokkal kapcsolatban elmondta, hogy a jövő évben a cég lecseréli a Fokker 50 típusú gépeket JET típusúakra, s ezeknek a gépeknek a fogadására fel kell készülnie a sármelléki repülőtérnek, hiszen különben veszélyeztetve van a kapcsolat és a további kapcsolatbővítés lehetősége. A felkészülést segítendő Mutsch úr további lehetőséget keres arra, hogy a Németországban modernizált repülőterek leszerelt, de még használható felszereléseit megkaphassa a sármelléki repülőtér. 
– A látogatással új fejezet nyílt a sármelléki repülőtér életében?
– Valóban, ez egy új fejezet – mondja Zóka István, a repülőtér igazgatója. – Öröm és kihívás is egyben. 
Öröm, mert egy újabb járattal bővült a forgalom, s Frankfurtból várhatóan sok vendég érkezik majd. Nagy kihívás ugyanakkor a Lufthansa maga, hiszen Európa egyik legnagyobb, s a világ egyik legjelentősebb légitársasága, nagyon nehéz megfelelni a követelményeiknek. 
– Milyen rendszerességgel érkeznek a Lufthansa gépei?
– A tervek szerint kéthetenként, április 6-tól kezdődően. Már jelzések érkeztek arról is, hogy az utaslétszám növelésével egy nagyobb gépet állítanak majd forgalomba, s szükség esetén akár hetente is érkeznek járatok.
– Várható, hogy az új járatokkal jelentősen megnő a repülőtér utasforgalma.
– Az elmúlt évben 82 charter járattal 13 ezer utas fordult meg itt, ebből a külföldiek száma 7 ezer főre tehető. Ebben az évben már 134 lekötött járat van, így feltehető, hogy a külföldi utasok száma bőven meghaladja majd a 10 ezret, az összes forgalom pedig elérheti a 20 ezret is. 
– Milyen kihívásokat jelent ez a repülőtér számára?
– Elsősorban infrastrukturális kihívásokat, hiszen például a Lufthansának olyan követelményei vannak, amelyeknek mi még csak alapszinten, vagy még úgy sem tudunk megfelelni. A német szakemberek konkrétan a pályafény, a fénytechnika, a rádiónavigációs eszközök, az irányítástechnika hiánya mellett felvetették a biztonságtechnika, a kerítés, és a nagyon szigorú utas-ellenőrzéshez szükséges poggyászröntgenek szükségességét. Ha komoly tervei vannak a repülőtérnek, akkor erre fel kell készülnünk, de az anyagi eszközeink ehhez hiányoznak.
– A legszükségesebb infra-struktúrához mekkora összegre lenne szükség?
– Az első lépésben az említetteken kívül szükséges volna a fogadóépület némi bővítése is, mindezeket mintegy 500 millió forintból meg lehetne oldani. 
– Van kilátás ekkora összeg előteremtésére?
– Kilátás az van. Az önkormányzatok pályázati úton nyertek a Balaton Fejlesztési Tanácstól 40 millió forintot, ebből az összegből el tudjuk készíttetni a fejlesztési alaptervet, a rádiónavigációs eszközökre és a fénytechnikára a konkrét kivitelezési tervet. Az épületbővítési terv is elkészült már az elvi építési engedélyig. A tulajdon birtokában, amely feltehetően a közeljövőben rendeződik, van esélyünk arra, hogy a Széchenyi-tervben és a Phare-pályázatokon is eredményesen szerepeljünk. 
– A töretlen optimizmusával hány év kifutást ad a leendő beruházásoknak?
– Abban bízom, hogy a következő év végére mindez összeáll. A repülőtér fogadókészsége iránt jelenleg nagy az érdeklődés Norvégiából, s az előzetes tárgyalások szerint három hónapon át heti egy, 120 utast szállító Boeing 737-es járatra van kilátás. A leendő angol partnerek jövő év tavaszától indítanak majd rendszeres charter járatokat Sármellékre. 

vissza az elejére


A harangok Rómába mennek

Az immár klasszikus filmcím ezúttal is igaz, csupán egyes számban. Húsvétkor – a tervek szerint – II. János Pál pápa fogja felszentelni a Kertvárosban felállítandó, az összefogást jelképező harangot. Dr. Szabó Imre Keszthely, Vértes Árpád Hévíz, Szalóky Jenő Gyenesdiás polgármestere, valamint Varga Zoltán Cserszegtomaj alpolgármestere, dr. Léber Mihály kanonok és Vértesaljai András, Keszthely– Kertváros képviselője – az ötlet gazdája – írta alá a „Kézfogás Harangjáért Alapítvány” alapító okiratát Keszthelyen.

Az indulás előtti készülődés.Dr. Szabó Imre az alapítók nevében szólt arról a kezdeményezésről, amely a Kertvárosból indulva megmozgatta a szomszédos településeket is. A Keszthely legmagasabb pontján felállítandó harangláb nem csak e térség összefogását jelképezheti majd, de a pápai áldás révén akár zarándokhellyé is válhat.
Az alapítvány célja, hogy a Kertvárosban felállításra kerüljön a harangláb és a hozzá tartozó létesítmények, a kulturális örökség őrzése, s a térségben élők közösségi tudatának erősítése. Az alapítvány induló alaptőkéje 180 ezer forint, amely az alapítók – mint magánszemélyek – 30-30 ezer forintnyi befizetéséből adódott össze. A tervek szerint a felállított harangláb felszentelésére ez év augusztus 20-án kerülne sor. A harang elkészítésének ára meghaladja a kétmillió forintot, a harangláb és a környezetének kialakítása közel 10 millió forintba fog kerülni. A négy önkormányzat egyenként 250 ezer forinttal járul hozzá az elkészítéshez, a hiányzó összeget pedig a térség lakóinak, együttgondolkodó embereinek és híveinek az alapítványra történő adományaiból remélik összegyűjteni.
A harang és a kísérők dr. Szabó Imre polgármester vezetésével e hét elején indultak el a római zarándokútra.

vissza az elejére


Hévíz, Keszthely és Vidéke

Zala Média online