Átalakult a Danubius Hotels Group
A gyógyturizmustól az egészségturizmusig
Gazdálkodás, adatszolgáltatás, informatika
Önállóbb gazdálkodás, kiszámíthatóbb jövő
Átalakult a Danubius Hotels Group
A Danubius Hotels Group ez év elejétől megújult formában tevékenykedik, s ma a Hévíz-Balatoni Szállodák Területi Igazgatóságához öt szálloda tartozik. A két hévízi – a Thermal Hotel és a Thermál Hotel Aqua – mellet e csoporthoz tartozik a keszthelyi Hotel Helikon, valamint az időszakosan működő két balatonfüredi szálloda, az Annabella és a Marina. |
– Miért vált szükségessé ez az átalakulás?
– Az alapötlet visszavezethető a múlt év szeptember 11-én történt eseményekre – mondja Fekete György területi igazgató. – Ennek hatására az angolszász területekről visszaesett a beutazások száma, s csökkent a szállodák kihasználtsága is. Ez a helyzet csak fokozódott az afganisztáni háború kitörése után, s mintegy 30 százalékos visszaesés volt tapasztalható. A cég főrészvényese – tartva attól, hogy ez a hullám eléri Magyarországot is – a menedzsmenttel közösen döntött a karcsúsított, racionáltabb működésről, így az egyes szállodacsoportok jobban tudnak alkalmazkodni a változó körülményekhez.
– A visszaesés érezhető volt a Danubius nyereségén is?
– Természetesen, és e mellet azért is szükségessé vált a karcsúsítás, mert a rendkívül magasan tartott forint árfolyam több százmilliót vett ki a cég zsebéből. Egyik oldalról büszkék lehetünk, hogy milyen erős és stabil a forint, ugyanakkor a szállodaiparnak ez nagyon jelentős bevételkiesést okozott. A negatív hatások ellensúlyozására indult el az átszervezés, amely érintette a felső vezetést, valamint az adminisztratív munkakört. Nagyvállalati szinten mintegy 270 fővel karcsúsodott a Danubius Rt. A mi területünkön csupán 17 fővel csökkent – részben a nyugdíjazással – a dolgozói létszám, hiszen a szezonalítás – elsősorban Hévízen – kevésbé érezhető. Az 5 szállodában dolgozó 800 főhöz képest ez a 17 fős létszámcsökkentés elég barátságosnak tűnik. Tehát a karcsúsítás lényege, hogy így jelentős költségmegtakarítás érhető el, de ez igazán ennek az évnek a végén válik mérhetővé.
Fekete György elmondta, hogy a gazdálkodás egyéb területein is jelentős költségmegtakarítás érhető el azzal, hogy az 5 szálloda beszerzéseit közösen szervezik, hiszen a nagy mennyiségek okán kedvezőbb árak érhetőek el. A Danubius Rt-n belül a jelenlegi üzletrész 4,5 milliárd forintos forgalommal bír, s ehhez a cég évente mintegy 1 milliárd forint értékben vásárol árut, eszközöket, segédanyagokat. Ha a közös beszerzésekkel az 1 milliárdból csak egy-két százalékot sikerül lefaragni, az több tízmillió forint költségmegtakarítást jelenthet.
Az átalakítás során jelentős előrelépést jelenhet az 5 szállodának a közös értékesítése, a közös marketing.
– A marketing munkának a költségeit nem lehet és nem szabad csökkenteni, sőt erre ez eddiginél is többet kell fordítani. A Danubius Rt-nél van egy, a 24 szállodát összefogó nagyvállalati marketing, amelyik sok promóciót közösen szervez, de a saját területünkre ténylegesen mintegy 85 millió forintos marketing keretünk van. Ha ezt az összeget koncentráltan használjuk fel, a szállodáink közös értékesítésére fordítjuk, ez eredményezheti, hogy kevesebb vendéget veszítünk el.
A közös értékesítés rendkívül nagy előnye, hogy a vendég számára több alternatívát is kínálhatnak, s az öt szálloda szolgáltatásaiból könnyebb a választás. Ehhez meglehetős tapasztalatot nyújtott már eddig is a három itt lévő szálloda, hiszen a közös marketinget már két éve bevezették, s ez az egyenkénti értékesítéshez képest jelentős eredményt hozott.
– A szállodaiparban fő cél, hogy a szolgáltatásainkat minél magasabb áron értékesítsük. A közös marketingtől reméljük a többletbevételeket – mondja Fekete György –, illetve, hogy magasabb áron tudjuk értékesíteni szállodáink kínálatát.
– A térségben, és különösen Hévízen egyre nagyobb a konkurencia. Mit tudnak tenni ebben a piaci kényszerhelyzetben?
– A legnehezebb a konkurenciával inkorrekt eszközök nélkül megmérkőzni. Egyre erősödik a piaci verseny, aminek van egy jelentős pozitív hatása a vendég szempontjából, jobban odafigyel az árképzésre és a szolgáltatások színvonalára. Ez pozitív. Azzal is számolni kell – éppen itt Hévízen –, hogy a hirtelen megnövekedett kapacitás miatt számos partner megpróbálja jóval olcsóbban kínálni magát a piacon. Mi azt csináljuk, hogy a terveinkhez képest tapasztalt vendégcsökkenés esetén megpróbálunk valamilyen akciót elindítani. Már második éve próbáljuk a belföldi vendégek arányát növelni a szállodáinkban, s e téren is érezhető az előrelépés, hiszen az erősödő gazdasági helyzetben egyre nagyobb a fizetőképes kereslet.
Fekete György szerint Hévíznek a mennyiségi fejlesztés helyett a minőségre kellene több hangsúlyt fektetnie, s talán még nem késő, hogy hazánk legelegánsabb gyógyfürdőjévé váljon, hogy vetekedhessen a nyugat- európai, nagyon elegáns gyógyfürdőkkel. Ehhez a város közlekedési rendjére, az infrastruktúrára, a parkok, sétányok kialakítására, a gyalogos zóna további bővítésére és természetesen a minőségi szolgáltatásokra kellene nagyobb hangsúlyt fektetni a jövőben Hévízen.
A területi átalakítást követően az összevont értékesítésnek közel 1400 szoba eladásáról kell gondoskodnia. |
– Szép, izgalmas és egyben nagyon nehéz is ez a feladat – mondja dr. Varga László, üzletfejlesztési és marketing igazgató –, hiszen ma Hévízen és a Balatonnál is nagyon nagy a konkurencia. A hévízi tradicionális kínálat mellett megjelentek új irányzatok, mint a wellness és a fitness. Ennek megfelelően a kínált szolgáltatásainkat bővíteni, modernizálni kell. Ez a termékfejlesztési tevékenység nagyon szoros együttműködést kíván a szállodák más részlegeivel.
– Klasszikus értelemben Hévízre korábban csak a gyógyulni vágyó vendégek jöttek, ma nagyobb hangsúlyt kap a megelőzés.
– Ez valóban így van, a tradicionális hévízi reumakúrákat megtartva kínálatunkat ki kell bővítsük az egészségmegőrzést, a megelőzést, az egészséges életmódot, a fittséget és vitalitást elősegítő programokkal. Ezeket három nagy csoport alá soroljuk be – wellness, beauty és egészséges táplálkozás – és igyekszünk minél vonzóbbá, frissé és újszerűvé tenni. Például a masszázsok területén, ahol eddig csak a klasszikus svéd masszázst alkalmaztuk, ma a számtalan divatos távol-keleti masszázsforma közül is lehet választani. Legújabb ilyen szolgáltatás a Thermal Hotel Hévízben a thai masszázs, amelyet más programjaink mellett nemcsak a szálló vendégei, hanem a város lakói is igénybe vehetnek. Természetesen e sok újszerű elem mellett a Hévíz adta lehetőségek (világhírű gyógyvíz, gyógyiszap)és a több mint 200 éves fürdőkultúra, mint tradíció, nagy előnyt jelent a hévízi szolgáltatóknak, így a Danubius szállodáinak is.
Dr. Varga László elmondta, hogy az új kúrákra elsősorban a hazai vendégeket kívánják megnyerni, legyen szó akár az ország távolabbi vidékeiről, akár Keszthely és Hévíz térségéről. A kínálat kialakításánál figyelembe veszik a speciális magyar igényeket és utazási szokásokat.
– A vendégért folyó verseny a minőségi szolgáltatások terén fog eldőlni, annál is inkább, mivel egyre jobban bővül – nemcsak Hévízen, hanem tágabb régiónkban is – azon új szolgáltatók köre, amelyek magas színvonalú infra- struktúrával rendelkeznek. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy megfigyelhető egy generációs váltás is, és az újonnan „idősödő” generációnak mások az igényei. Célunk a vendégkör megújítása úgy is, hogy fiatalabb korosztályok számára is vonzóvá tegyük a Danubius szállodáit. Balatoni üdülőszállodáink kihasználtságát a nyári üdülési főszezonon kívül az elő– és utószezonban kínált gasztronómiai, kulturális és sport ajánlatainkkal kívánjuk erősíteni. Egyre nagyobb az üzleti és kongresszusi turizmus részesedése is. Ezt tovább szeretnénk növelni.
– Sokak szerint itt egy nagyon jó marketing-csapatot sikerült kialakítani.
– Az átszervezés elsődleges célja a hatékonyság növelése volt a marketing területén is. Azáltal, hogy a területi igazgatóság munkatársai egymás melletti irodákban dolgoznak, gyorsítja az ügymenetet, kizárja a párhuzamosságot. Az utazási irodák ajánlataira most öt szállodára vonatkozó közös ajánlatot tudunk adni, nem is szólva a nagy kongresszusokat szervező irodákról. Ez hihetetlenül nagy előny számunkra. Lehetőségem volt egy csapat építésére, amelyet még 2000-ben elkezdtünk, s most ez a lehetőség tovább bővült, így 24 munkatársammal végezzük a hévízi gyógyszállóinkban és a balatoni üdülőszállóinkban lévő szobák és programcsomagjaink értékesítését – mondta dr. Varga Lászó. – A siker közös: a miénk, a Danubius szállodáiban a részlegeink közötti jó együttműködés révén, a városé, az ott működő vállalkozásokkal kialakított jó kapcsolat révén. A térség vezető ágazata a turizmus. Ezt kellene még jobb, még összehangoltabb reklámtevékenységgel erősítenünk. A jelenlegi versenyhelyzetben (konkurencia növekedése, új fogyasztói igények megjelenése) csak úgy lehetünk továbbra is sikeresek, ha a vendégeknek szállodán belül és szállodán kívül egyaránt többet tudunk nyújtani.
A gyógyturizmustól az egészségturizmusig
A Danubius Rt. területi igazgatóságának öt szállodájából kettő rendelkezik gyógyászati profillal, a Thermal Hotel és a Thermal Hotel Aqua. Mindkét házban komplett gyógyászat, megfelelő diagnosztika, és a fizio– és fizikoterápiás eszközöknek a Magyarországon elfogadott teljes tárháza megtalálható. Rendelkezésre áll még a termodiagnosztika is, amely a gyors, orientációs diagnosztikát teszi lehetővé. |
– Keszthelyen a Hotel Helikon térségének, a Balaton-partnak köszönhetően van egy olyan kiegyensúlyozott klimatikus környezete, amelyet az elmúlt 30-40 évben nem használtunk ki – mondja dr. Szakonyi József gyógyászati igazgató. Pedig tudjuk, hogy a balatonfüredi gyógyszálló nem csak a savanyúvíz miatt épült meg, hanem elsősorban a klíma okán. Keszthelynek ezt pedig a jövőben mindenképpen ki kell használnia.
Keszthelyen ugyan nincs gyógyászat, de van egészségorientált programsorozat, amely azokat a kúratípusokat jelenti, amely a prevencióhoz, a jövőorientáláshoz, az életigenléshez köthető. Ezek a programok egy életformát, egy életprogramot, életmód tanácsadást tartalmaznak, s ezek elsősorban a belső piacon kerülnek meghirdetésre. A népszerűségére jellemző, hogy az elmúlt évben több mint 600 magyar vendég vett részt ezeken. A balatonfüredi szállodáink vendégei részére is szeretnénk egy 1 napos kirándulást beiktatni, hogy megismerhessék hévízi szállodáink szolgáltatásait és az ott folyó gyógyászatot, s ez marketing tevékenységnek is kiváló lehet.
– Hévízen 3–4 fajta orientációt alkalmazunk, vannak a klasszikus termál kúrák, azaz, az orvosi nagykúrák – hangsúlyozta a gyógyászati igazgató –, azután vannak böjti, a fogyó-, a szépségkúrák és emellett számos életmód, mozgáskultúra, táplálkozási tanácsadást is kaphat a vendég, mindezt egyénre szabottan. A terheléses fittness teszt számos életmóddal kapcsolatos tanácsadásra ad lehetőséget. Mindemellett óriási piaci igény van a wellness lehetőségeire, s ezt elsősorban a rövidebb tartózkodásra érkező vendégek keresik.
– Hévízen nem csak a szállodák kínálata nagyon hasonló, de a gyógyászat lehetőségei is. Ki lehet e ebből a körből lépni?
– Amennyiben az orvosok ugyanazt nyújtják mindenhol, azzal csak a saját piacunkat rontjuk. Ki kell alakítani minden háznak a jellemző kínálatát. A Thermál Hotelben a klasszikus kúrákat tartjuk elsődlegesnek, s ehhez szeretnénk olyan medicinális, tanácsadó és egyéb funkciókat is hozzáhangolni, amely nélkül nem lehet igazán emberközeli programot kínálni. A Thermál Hotel Aquában van élményfürdő, s ezzel még több wellness lehetőséget tudunk nyújtani. Keszthelyen a Hotel Helikonra a sportos jelző illik, s bár furcsán hangozhat, de az életmód programjainkon belül szeretnénk a magyar borkultúrát is megismertetni itt a vendégeinkkel, a hazai piacon pedig szeretnék ezt a borkultúrát a megfelelő színvonalra emelni. A balatonfüredi szállodáinkban szeretnénk megvalósítani a keringési és kardiológiai prevenciót, stressz okozta betegségek megelőzésére, úgy az életmódtanácsadással, gasztronómiai és borkultúra megismertetésével. A szívbetegségek rehabilitáltjainak is ajánljuk ezen programokat a szívkórházi szakorvosok felügyeleté-vel. Ehhez további felújítá- sok, átépítések, téliesítések kellenek. Reméljük, ebben a Széchenyi-terv is segítségünkre lesz.
Gazdálkodás, adatszolgáltatás, informatika
A szállodák teljes adminisztrációja, a számítástechnika, a vezetés gazdálkodást érintő, azt segítő információkkal való ellátása – röviden ezeknek a feladatoknak az irányítása, koordinálása a feladata Rakosné Kiss Erika területi gazdasági igazgatónak. Ezt a munkát 45 fős stáb végzi, többségük a Thermal Hotelben, s 13-an Balatonfüreden. |
– A Danubius Rt. vezetése a szorító gazdasági és egyéb körülmények között hozta meg ezt a racionalizáló döntését, és szerintem ez nagyon jó döntés volt – mondja Rakosné Kiss Erika. – A cégnek van egy nagyon jó ORACLE integrált vállalatirányítási rendszere, amely a csúcsvezetés számára a bevitt adatok alapján mindent átláthatóvá tesz. E rendszer segítségével lehetett egy helyre koncentrálni a teljes adminisztrációt, ami azért létszámleépítéssel is járt. Bármennyire fájó dolog elküldeni munkatársakat, azért ez volt az első jelentős költségcsökkentő lépés a cég karcsúsításához.
A gazdálkodás racionalizálása számos előnnyel is járt, mert az öt szálloda egy területi igazgatósághoz tömörítése tovább erősíti a térségben a Danubius meghatározó szerepét. A központosításnak rendkívül nagy kihatása van a gazdálkodásra, elsősorban a költségcsökkentés terén. A szakmai területek szerinti irányítás már 1999-ben bevezetésre került, s most az öt szálloda szintjén lehet koordinálni a munkát, s ennek ugyancsak jelentős a költségcsökkentő hatása.
– Az átalakítással lényegesen hatékonyabbá vált a gazdálkodás, és nagyobb hatásfokkal lehet ezáltal működtetni a szállodákat – mondja a gazdasági igazgatónő. – Az ez évi terveink szerint az 1400 szoba kiadásából és az egyéb szolgáltatásainkból 4,6 milliárd forint árbevételt szeretnénk realizálni ebben az évben. Az öt szálloda 750 munkahelyet biztosít. A két füredi szálloda csak április közepétől október közepéig áll a vendégek rendelkezésére, ám ezzel együtt az öt szállodában összesen 275 ezer szobát, azaz közel félmillió vendégéjszakát szeretnénk értékesíteni. A szállodáink nagyon jó kihasználtsággal üzemelnek, s továbbra is szeretnénk megőrizni azokat a jó pozíciókat, amelyeket már a korábbi évek során kiharcoltak maguknak a szállodáink.