A fejlesztésre várni kell

Kinőtte korábbi helyét

Elismerést kaptak


Ungarische Pusta Flughafen

A fejlesztésre várni kell

Május utolsó napján ünnepélyes keretek között várták a sármelléki repülőtéren azt a 68 utast, akik a Mutsch Ungarn Reisen jóvoltából Frankfurtból érkeztek a Lufthansa AVRO RJ85 típusú sugárhajtásos repülőgépén.

Az első Lufthansa-járat.A gépről a Zalai Balaton-part Ifjúsági Fúvószenekar pattogó ritmusainak hangja mellett szálltak le az utasok, akiket pezsgővel fogadott az utazási iroda tulajdonosa, Josef Mutsch úr, valamint a hévízi szállodák igazgatói.
– Az elmúlt évben 105 nagy gép érkezett Sármellékre – mondja Zóka István, a Balaton West Airport igazgatója –, ebben az évben már 140 nagy gép száll le itt. Az elmúlt évben 850 kis repülőgép érkezett hozzánk, erre az évre ezer várható. Most pénteken és szombaton 38 repülő szállt le a repülőtéren. Az elmúlt évi 16 ezer utaslétszámot is felülmúljuk az idén, várhatóan 20 ezren érkeznek Sármelléken keresztül az utazási céljukra, azaz Hévízre, Zalakarosra, Kehidakustányba, Sárvárra, Bükre és más üdülőhelyekre. 
– Várható-e, hogy sikerül fejleszteni a repülőteret?
– Természetesen bízunk ebben, de őszintén megmondom, nagyon szégyellem magam az illetékesek helyett, hogy ilyen lepusztult környezetben, ilyen kezdetleges technikával kell a forgalmat fogadni. El kellene már végre gondolkodni azon, hogy ha egyszer a két kis önkormányzat szegény, nincs pénze, akkor valamilyen állami megoldást kellene találni erre. A német turisták egyszerűen csak „Ungarische Pusta Flughafen”-nek hívják a repülőteret, ez meglehetősen ledegradáló, de találó. Sajnos, teljesen egyetértek velük. Ahol a turizmus húzóágazat egy országban, s erre nem tudnak áldozni minimálisan néhány százmillió forintot, ez teljesen érthetetlen. 
– A Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjaiban szerepel a debreceni és a sármelléki repülőtér fejlesztése, s ennek ügyét felvállalta a Zala Megyei Területfejlesztési Tanács is. Állítólag 40 millió forint van elkülönítve a repülőtér fejlesztésére, hogy elkészülhessen egy megvalósíthatósági tanulmányterv. Megmozdult a Pályázatelőkészítő Alap is e témában, hogy EU-s fejlesztési pénzekből sikerüljön elnyerni erre támogatást. Sajnos a határátkelőhely nyitása még mindig várat magára, a napokban jártunk Budapesten a BM-ben, ahol közölték, hogy a repülőtér a jelenlegi állapotában nem felel meg a feltételeknek, amelyek ehhez szükségeltetnek. Sajnos ez igaz, sok pénz kellene ahhoz, hogy a minimális biztonsági követelmények alapszinten teljesüljenek, így nincs bekerítve a repülőtér, ami előírás, nincs fegyveres biztonsági őrség és saját e célra kiképzett tűzoltócsapat. Ezek megvalósítása meghaladja az önkormányzatok anyagi erejét, s így el kellene gondolkodni azon, hogy a két éve született kormányhatározat, amely mindennemű támogatás nélkül, az összes terheivel együtt adta át a repülőteret az önkormányzatoknak, járható út-e. 
A korábbi tervek szerint ez év április elejétől JET típusú repülőgépek érkeztek volna, de a Lufthansa a biztonsági előírásoknak megfelelő felszereltség hiánya miatt lemondta ezeket a járatokat. Májusban beüzemeltek egy radarkép-megjelenítőt, amelyen követhető a dunántúli légi forgalom, és egy differencial GPS-t, amely a pontos helyzet-meghatározást teszi lehetővé. Ezeknek köszönhetően a Lufthansa CityLine végül is engedélyezte a JET típusú gépek leszállását Sármelléken. 
– A problémák ellenére jelenleg szinte zsúfolt a repülőtér. Milyen évet várnak?
– A forgalom csodálatos, az első két szezonális hónap – április és május – forgalma 50 százalékkal haladja meg az elmúlt év hasonló időszakát. A már említett gépszámok mind lekötött járatok, így egyértelmű a repülőtér forgalmának növekedése. 
– Milyen rendszeres járatok érkeznek a szezonban Sármellékre?
– Frankfurtból, Zürichből, Düsseldorfból, Berlinből és Lipcséből hetente érkeznek járatok. Élő igény van más országokból is, Franciaországból, a Skandináv államokból, Angliából, de ahhoz, hogy ezek a járatok elinduljanak, azt a minimális, általunk 700 milliósra becsült fejlesztést végre kellene hajtani. A jövő évtől az úgynevezett fapados járatok is megcélozták Sármelléket, de ha a fejlesztések nem valósulnak meg, ettől is el fogunk esni. 
– Ez nemzetgazdasági érdek is lenne...
– ...csak sajnálatos módon éppen azok nem értik ezt, akik tehetnének valamit a fejlesztésért. Én szégyellem azt, hogy tízegynéhány évvel az orosz csapatok kivonulását követően ilyen körülmények között kell fogadjuk a minőségi turistákat – mondta beszélgetésünk végén Zóka István.

vissza az elejére


Sikeres volt a Keszthely Expo 2003

Kinőtte korábbi helyét

A Keszthely Expo kiállítás és vásár immár 5 éves múltra tekint vissza, ám valószínűleg most találta meg a végleges helyét a Fesztivál Parkban, hiszen korábban már két másik helyszínen is megrendezték, ám egyik sem vált be igazán. A térség vállalkozóinak, kereskedőinek reprezentatív bemutatkozása, a Keszthely Expo május 22. és 25. között várta a látogatókat.

Mohácsi József köszöntötte a vásár vendégeit.A szervezők azért döntöttek a helyváltoztatás mellett, mivel a Keszthely Expo egyszerűen kinőtte magát, s a jelentkezőket már nem lehetett bezsúfolni a Liget Plaza parkolójába. A vásáron ezúttal több mint 80 cég mutatta be termékeit, az ilyenkor szokásos kedvezményes kínálattal, s a legnagyobb teret kapó építőipar mellett első ízben voltak jelen a térség autókereskedői is. A négynapos kiállításnak és vásárnak számtalan kísérő programja volt, a hatalmas színpadon bemutatkoztak a térség művészeti csoportjai, de sztárzenekarokkal is találkozhatott a közönség. 
A megnyitón Mohácsi József, Keszthely polgármestere üdvözölte az egyre nagyobb jelentőséggel bíró vásár létrehozóit. Mint mondta, a város számára megtiszteltetés, hogy helyet biztosíthat a térség vállalkozásai és a lakosság számára is fontos rendezvénynek. Dr. Csehi Ottó, Gyenesdiás alpolgármestere ugyancsak méltatta a Keszthely Expo jelentőségét. Horváth Tihamér, a Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke a vásár életre hívása óta eltelt öt év alatt bekövetkezett pozitív változásokról szólt, s arról, hogy a gazdasági élet fellendülését is szolgálják az ilyen bemutatkozási lehetőségek, nem is szólva az érintettek személyes találkozásának fontosságáról, a kapcsolatok bővítéséről. Mára ez a rendezvény is népszerűvé vált, s a kínálat, a látnivalók már nem csak a hazai vendégek érdeklődésére tarthatnak számot. Az idei vásárdíjakat is a nyitónapon adták át, Keszthely város nagydíját az EGYM Vital Center Kft., Gyenesdiás önkormányzatának díját a rábapatyi DR LUPO Cipőbolt vehette át. A Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamara díját a DUPLEX 98 Kft., a Vállalkozásfejlesztési Alapítvány díját a Cserép Gumiszerviz kapta. A Keszthely Térségi Vállalkozók Klubja Egyesület a káptalantóti Liliom Kert tulajdonosának, Harmati Ildikónak adományozott vásárdíjat. Mint a díjkiosztáson elhangzott, a vásár zsűrije a már európai színvonalnak is megfelelő termékeket, szolgáltatásokat, valamint a kiállítási standok látványát, esztétikáját figyelembe véve ítélte oda a díjakat.

vissza az elejére


Problémamentes önkormányzati intézmények

Elismerést kaptak

Soron kívüli ülést tartott Keszthely önkormányzata május 21-én, s mivel a hét napirendi pont közül hatot zárt ülésen tárgyaltak a képviselők, az ülésről sajtótájékoztatón számolt be Mohácsi József, Keszthely polgármestere.

Az önkormányzat döntött arról, hogy részt vesz a SZAK 2003 pályázaton a Közoktatási Szakértők Nyugat-dunántúli Regionális Egyesületével közösen. A pályázaton való részvételt az teszi indokolttá, hogy a közelmúltban összevont két iskola, a Csány László és a Szendrey Júlia Általános Iskola pedagógiai programjáról, illetve két óvoda – a Sopron utcai és a Gagarin utcai – nevelési, valamint gazdasági tevékenységéről szakértői véleményt kérjen az önkormányzat. 
A továbbiakban a testület zárt ülésen tekintette át a Keszthelyi Televízió Szolgáltató Kft., a Castellum Press Könyv– és Lapkiadó Kft. tevékenységét, beleértve a gazdálkodási terveket is. Mindkét intézmény esetében a tevékenységet elismerő hozzászólások hangzottak el, s egyetértett a testület a fejlesztési elképzelésekkel is.
A Városüzemeltető Kft. esetében felmerültek némi, a gazdaságossággal kapcsolatos nézetkülönbségek, ezért erről a témáról a következő ülésen tárgyalt a testület. A KETÉH – a Keszthely és Térsége Hulladékkezelő Kft. tevékenységéről is tárgyaltak a képviselők, s mint a polgármester elmondta, a cég létrejöttével teremtődtek meg Keszthelyen a szelektív hulladékgyűjtés feltételei. Erre az egyre nagyobb lakossági igény mellett az európai uniós elvárások, valamint a környezetvédelem miatt is szükség volt. A cég ügyvezető igazgatói pályázatára ketten jelentkeztek, ám egyik pályázat sem felelt meg a kiírásnak, így újra pályáztatják az állást, s majd június végére várható döntés. 

vissza az elejére


Mutsch Ungarn Reisen Kft.

Információ és jegyeladás:
Mutsch Ungarn Reisen Kft. Hévíz
Széchenyi u. 23. Tel.: 83/940-481
h-p: 10-18-ig, szo: 10-12-ig

Közvetlen légijárat Sármellékre!
Minden héten
Szombatonként a Lufthansa CityLine-nal Frankfurtból

Vasárnaponként az Eurowings-szel 
Berlinből, Düsseldorfból és Lipcséből.

vissza az elejére 


Hévíz, Keszthely és Vidéke

Zala Média online