Kevés a vendég!

A horvát és az olasz tengerparthoz képest versenyképesek a balatoni árak, de a szolgáltatások minősége sokszor kívánnivalót hagy maga után – állítják neves hazai idegenforgalmi szakemberek. Az idei szezon mégis rosszabb lehet, mint a tavalyi. Siófok kivételével gyakorlatilag nem kezdődött érdemi fejlesztés a tó partján, s a beruházók a jelek szerint már nem igen látnak fantáziát a balatoni idegenforgalomban. Újra kell hát gondolni az eddigi stratégiát, meg kell találni a megfelelő piacot és a lehetséges kitörési pontokat, szögezték le az általunk megkérdezett régióbeli „turizmusért felelősek”.

Olyan legyen, mint tavaly

Rossz a sajtója a Balatonnak

Kevesebb német, több dán vendég

Nő a konkurencia

Keszthelyen sem könnyű


Legalább az osztrákok jöjjenek!

Olyan legyen, mint tavaly

A keszthelyi önkormányzat illetékes szakbizottságának javaslatát elfogadva május elsejétől Tar Lászlót nevezték ki a Nyugat-balatoni Térségmarketing Közhasznú Társaság vezetői posztjára és a pályázati kiírásnak megfelelően ő lett a felelős a helyi Tourinform iroda feladatainak koordinálásáért is. Az újdonsült igazgató korábban a Hévíz Tourist utazási iroda szakmai munkáját is irányította. Az egyre sokasodó tennivalói ellátásában jelenleg segíti a korábbi ügyvezető, s ha munkakapcsolatuk továbbra is eredményes marad, akkor Bor Szilveszterné a továbbiakban is a társaságot erősíti.

Tar László– Idegenforgalmi szakemberek előrejelzése szerint Magyarországon egyre inkább előtérbe kerül a belföldi turizmus, melynek fellendítésében fontos szerep juthat a Tourinform irodáknak.
– Amelyik országnak nincs saját, erős turizmusa, az előbb-utóbb kiszolgáltatott gazdasági helyzetbe kerülhet. Elegendő egy nem várt politikai esemény, egy terrorcselekmény, egy természeti katasztrófa, egy árfolyamváltozás, s egyik pillanatról a másikra kedvezőtlenül alakulhat egy adott állam piaca. Bármennyire is erősödik a belföldi turizmus, a térségünkben sem képes hiánytalanul pótolni a külföldről idelátogató vendégek hiányát. Ezt a negatív trendet ellensúlyozandó sok energiával és munkával kell szorgoskodniuk a Tourinform irodák munkatársainak és a honi utazásszervező cégeknek egyaránt. Utóbbiak már gyönyörű kiállású belföldi utak tucatjait népszerűsítő katalógusokat vezettek be a piacra. Számítások szerint egyébként Németországból a balatoni régióba évente csaknem félmillió turista látogat. A belföldi turizmus, még ha jelentősen erősödtek is pozíciói, erre sokáig nem lesz képes. Úgy gondolom hát, mindkét területre egyformán kiemelt gondosságot kell fordítanunk – válaszolta Tar László.

– Az iroda nincs könnyű helyzetben: egyszerre kell megfelelnie a feladatait kötelezően meghatározó Magyar Turizmus Rt.-nek és a fenntartását biztosító önkormányzatoknak, illetőleg a KHT vállalkozó tagjainak. Eleget lehet tenni egyszerre ennyifajta elvárásnak?
– Sokszor tényleg embert próbáló megfelelni ennek a három különböző irányból érkező szorításnak. Egy hasonlattal élve, ez kicsit olyan, mintha egy gyermeket egy zsákba tennénk és rákiáltanánk, hogy szaladjon. Ugrálni, szökellni lehet, hogy képes, futni aligha. A szakma szerint jövőre bővíteni fogják az irodák által végezhető vállalkozói tevékenységek körét. Egyelőre csak azon feladatok, tevékenységek kontúrjai körvonalazódtak, melyek teljesítését kötelező érvénnyel elvárják tőlünk. Nehéz ugyanis korrekt határvonalat húzni például a programszervezés és a belépődíj értékesítés mezsgyéjére. Az önkormányzat és az irodánk relációjában szerencsére kevesebb az ütközési pont. Az világos számunkra, hogy a városi marketinghez kapcsolódó teendők zöme hozzánk tartozik. Némileg más a helyzet a vállalkozókkal. Ők a befektetett pénzüket mielőbb haszonnal szeretnék visszakapni. Mindazonáltal a KHT léte és jövője elsősorban attól függ, sikerül-e megnyerni őket egy szorosabb együttműködésre.

– Mitől függ az iroda még nívósabb működése?
– A KHT pontos mérlegbeszámolói most készülnek, így elhamarkodott lenne mindenfajta nyilatkozat az anyagi helyzetről. Lehet, hogy nem a pénz kevés, csak annak hatékonyabb felhasználására kell fektetni a hangsúlyt. A külföldi propagandára az eddiginél nagyobb összegeket célszerű áldozni, hogy idehozzuk a vendégeket.
– Milyen főidénynek nézünk elébe?
– Szerintem legalább olyan „jó” lesz, mint a tavalyi. Az idegenforgalmi prognózisok adatsorai szerint Magyarország népszerűsége 4,5 százalékról másfél százalékra visszaesett a német nyelvterületről ide érkezők körében. A kiesőket csak egy bizonyos szintig lesz képes pótolni a már emlegetett itthoni vendégsereg. Ez kevés derűlátásra ad okot. Reméljük azonban, hogy az osztrák sógorok kivételt képeznek majd. Talán a jó idő, talán az országok közötti távolság az oka: tavasszal ők nagyobb számban lepték el a „Magyar Tenger” környékét.

vissza az elejére


Balatongyörök, a megálmodott valóság

Rossz a sajtója a Balatonnak

Balatongyörököt napjainkban az egyre fejlődő idegenforgalom élteti. Minden idelátogató találhat igényeinek megfelelő szálláshelyet a kempingtől a fizetővendég szobán és panzión át a háromcsillagos szállodáig – büszkélkedik Kiss László Tibor a település polgármestere, majd így összegezte a szezonra való felkészülés fázisait.

Kiss László Tibor– Már tavaly elkezdtük a felkészülést a strand mederfelületének tisztításával. 
Egy harmincmillió forintos beruházás első ütemében sikerült az iszapot, a kagylótörmeléket eltávolítani a fürdőzők legnagyobb örömére. Utána az itt található balesetveszélyes köveket szedtük ki, így az alacsony vízállás ellenére a strand kiválóan alkalmas lett a fürdőzésre, már csak azért is, mivel a rendszeres vízminőségi jelentések is erről tanúskodnak. Önkormányzatunk mindemellett úgy határozott, emeli az igénybe vehető szolgáltatások színvonalát is. Ezért a Széchenyi-terv nyújtotta lehetőséget kihasználva, egy melegvizes gyermekmedence megépítését határoztuk el. Ide tudjuk hát csalogatni a kisgyermekes szülőket, a szezon hosszát jelentős mértékben kitolva. A pancsoló már félig kész, június közepén szeretnénk ünnepélyesen felavatni. A szolgáltatások nívóját idén emelni fogja az egyéni vállalkozásban kiépülő vízi csúszda, továbbá a szörf- és vitorlásiskola, ahol egy-egy tanfolyam után a vízi sportok szerelmesei nemzetközi vizsgát is tehetnek. Strandunkat mostantól WEB-kamera is pásztázza, így az internettel rendelkező szülők akár egyedül is elengedhetik csemetéjüket, mert azok minden lépését nyomon követhetik. Ugyancsak a főidényt hosszabbítja meg a kerékpárturizmus lehetőségeinek bővítése. Június közepén kívánjuk átadni a Balatonedericset Györökkel összekötő bicikliút frissen elkészült szakaszát.
– Milyen szezont várnak?
– Sajnos lényeges javulásra nem számíthatunk. A Balatonnak rendkívül rossz a sajtója Magyarországon. Nagyon sok cikk jelenik meg az alacsony vízállásról és a magas árakról is. A Paksi Atomerőműről szóló hírek elbizonytalanítják a német és osztrák turistákat, akik még mindig a balatoni vendégek legnagyobb külföldi csoportját alkotják. Vendégeinket el akarják téríteni, pedig az itteni strandélmény kicsiknek és nagyoknak egyaránt vonzó. A falu kulturális élete ismét felpezseg, új programok színesítik a hetente tartott rendezvénysorozatokat.

vissza az elejére


Kevesebb német, több dán vendég

Ha szerény mértékben is, de nőtt a szobafoglalás, emelkedett az itt töltött vendégéjszakák száma, az év első öt hónapjára vonatkoztatva, a cégcsoport hévízi egységeiben, a 210 ágyas Thermálban és a 227 ágyas Aquában. – összegezte a kihasználtság mutatókat Fekete György a Danubius Hotels Rt. területi igazgatója.

Fekete György– Az előzetes szállásfoglalási listákat vizsgálva viszont sok a bizonytalansági tényező a nyár tekintetében, és főleg júniusra vonatkoztatva. A július és augusztus hónap hagyományosan erősebbnek tűnik. A nagyvállalat balatoni szállodáiban (Marina, Annabella, Helikon) kicsit más a helyzet. Itt elsősorban a németországi helyfoglalások száma csökkent, de bízunk abban, hogy az elmaradó német vendégeket a stabil gazdasági eredményeket felmutató holland és dán turisták pótolják majd. A hotelek helyzetét tovább nehezíti, hogy a nyugati turistákat a bolgár tengerpart szállodái rendkívül alacsony árakkal várják. Már tavaly is tapasztalható volt és ez évben még inkább valóság lett a német piac visszaesése. Erre rákontráznak a belföldi és külföldi sajtóban napvilágot látott fals információk is. A nyugati világban jelentősen eltúlozzák a Pakson keletkezett üzemzavart éppúgy, mint a „Magyar Tenger” csökkenő vízszintjét. A főszezon várhatóan igen rövid lesz, július elejétől augusztus közepéig tart. Ilyen körülmények között egyre többen – köztük cégcsoportunk is – fölismerték: a korábbinál jobban meg kell becsülni a hazai vendéget. Az ötvenezer forintig adómentesen nyújtható üdülési csekk bevezetése segít élénkíteni a belföldi turizmust – fogalmazott Fekete György. 

vissza az elejére


Haladni kell a korral!

Nő a konkurencia

A Hévízi Szobakiadók Szövetsége sokat tett azért, hogy tagjai még jobb főidény elé nézhessenek – jelentette ki Dabóczi László a fürdőváros legnagyobb civil szervezetének vezetője, majd így folytatta: már késő ősszel és a télen olyan fórumokat tartottunk, ahol fölkészítettük tagjainkat sok lényeges dologra.

– Előadásokat szerveztünk a közbiztonság körében, új a gyógy-turisták által közkedvelt információs mappát szerkesztettünk a korrekt tájékoztatásuk érdekében. Ezen kívül részt vettünk a fővárosi Utazás 2003' szakkiállításon és megjelentünk több idegenforgalmi vásáron. A hévízi szálláshely értékesítéssel foglalkozók jó hírének Stuttgartban is hírét vittük. Több napig ránk figyelt az ottani média. Mindemellett a szövetség a gyógyfürdőkórházzal kötött megállapodása alapján továbbra is biztosítja tagjai számára a vendégeknek kiajánlható kedvezményes belépésre jogosító fürdőbelépőket. Fürdőtelepülésünknek sajnos legnagyobb igyekezetünk ellenére sincs egy európai színvonalon működő Tourinform irodája, pedig erre nagy szükség lenne. Hitünk szerint újólag meg kell céloznunk a belföldi vendégeket. Ők a nyolcvanas évtized közepén maradoztak el és hiányuk mostanra egyre tragikusabb méreteket öltött. És, hogy milyen szezonra számítunk? Nehéz jósolni! Reméljük a tavalyi szint talán tartható lesz, komolyabb visszaesés nélkül. A konkurencia egyre nő, egyre több a kiadó szobák száma. Verseny pozíciójukat csak azok képesek megőrizni, akik haladnak a korral. Ügyesen reklámozzák magukat, kiadó apartmanjukat. Közös szálláskiadó katalógusunkban, amelyik utánnyomásban, ötvenezer példányban került ki nemrég a nyomdából, hatvan ház népszerűsíti kínálatát. Szerencsére egyre többen fedezik föl az internet nyújtotta előnyöket is. 

vissza az elejére


Kihasználni az előremenekülés stratégiáját

Keszthelyen sem könnyű

– Tavaly kezdtük el a turizmus ösztönző rendszer kiépítését, ennek folyik most a továbbfejlesztése – tájékoztatott Vargáné Várkonyi Erzsébet a keszthelyi önkormányzat turizmus és külkapcsolatok bizottságának elnöke. – A különféle kedvezmények igénybevételét a bizottságok javaslata alapján ki szeretnénk terjeszteni a Balatoni Múzeum és a Helikon Kastélymúzeum által kínált szolgáltatások körére is.

Vargáné Várkonyi ErzsébetKözismert, hogy a vendégforgalom erőteljesen megcsappant. A statisztikák szerint az év első három hónapjában Hévízt és Zalakarost is beleértve csaknem hat százalékkal kevesebb vendég kereste föl a Balaton környéki üdülőhelyeket mint egy esztendővel korábban. Az idegenforgalom poziciói Keszthelyen sem javultak. E helyzetben különösen fájdalmas, hogy az önkormányzat nem áldozott városmarketingre annyit, amennyi szükséges volna az előremenekülés stratégiájának véghezviteléhez. Mindazonáltal az önkormányzat képviselő-testülete megtárgyalta és jóváhagyta a felkészülést az idei turisztikai szezonra. Támogattuk a különféle információs füzetek szolgáltatói katalógusok, kiadványok, prospektusok és térképek kiadását továbbá a kül- és belföldi szakkiállításokon való részvételt. A vendégek és a kereskedelmi szálláshelyek körében jó volt a turizmust ösztönző Keszthely-kártya fogadtatása és elengedőnek tűnik az évente három alkalommal megrendezett turisztikai városszemle is. A még sikeresebb idény érdekében a társadalmi intézményekkel, hatóságokkal összefogva javítani kell a közrend és közbiztonság, valamint a közlekedés helyzetén, meg kell oldani a közterületek védelmét s előbbre kell lépni a köztisztaság, környezetvédelem, állat- és növényegészségügy kérdéseiben. A színházi és egyéb szórakoztató rendezvények, kulturális bemutatók, sport programok, állandó és időszaki kiállítások szervezésénél pedig arra kell törekedni, hogy a hangsúly a minőségi kínálat irányába tolódjék. A vendégcsalogató utószezoni programok bővítése mellett gondot kell fordítani Keszthely honlapja minőségének javítására, sőt szükséges egy új térségi, turisztikai honlap elkészítése is. 

vissza az elejére


Hévíz, Keszthely és Vidéke

Zala Média online