Keszthely
utcáinak állapotára – ritka kivétellel – csak azt mondhatjuk: rossz és még
rosszabb. Sajnos az idei tél sűrűn váltakozó hóesései, a fagyok, majd az olvadás
az eddigi repedésekkel teli útfelületeket is jelentős mértékben kikezdték.
Szinte Keszthely minden utcájának útfelületére ráférne egy teljes felújítás, ám
az elmúlt 10 év során csak központi, pályázati segítséggel megvalósult
körforgalom kiépítések történtek, s azok nem mindegyike városi beruházásban. Az
idei költségvetésben közútkezelésre 10 millió forint, a közutak, járdák
üzemeltetésre 20 millió forint áll rendelkezésre. Burkolat– és
műtárgy-felújításra 27 millió forintot különített el az önkormányzat, s ebből az
összegből 21 millió forint az, amelyet hibaelhárításra, magyarul kátyúzásra
költhetnek. Ezt a munkát folyamatosan végzik a városüzemeltető cég munkatársai,
de amíg az olvadásokat követően ismét fagy, addig ez a munka sem jár sok
eredménnyel. A hivatal munkatársai, no meg az autósok is azért bíznak abban,
hogy rövidesen eltűnnek a tengelytörő gödrök Keszthely utcáiról.
A takarékosság jegyében
A 420 kilométer hosszú úthálózatot magában foglaló Zala Megyei Állami Közútkezelő Kht. keszthelyi üzemmérnökségén 47 munkatárs teljesít szolgálatot – tájékoztatott Ékes Géza vezető. Mint mondta a közutak hálózatának fejlesztésére fordítható anyagi források idén sem csordogálnak korlátlanul. A takarékosság jegyének esztendejében sajnos nem tervezik új létesítmény átadását az üzemmérnökség illetékességi területén. Katasztrófahelyzetről persze nincs szó, de jelentős előrelépésre nemigen lehet számítani. |
–
Tél tábornok márciusi hadjáratán 40 órás összefüggő havazással lepte meg a
régióban élőket március első hetében. Meglepetést okozott-e önöknek is?
– Az intenzív északi széllel párosuló folyamatos hóesés próbára tett ugyan
bennünket, de győzelmet szereztünk a csatában. A cudar időjárás, az erős
széllökések rendkívüli mértékben igénybe vették az utakon dolgozókat. A munkánk
eredménye sokszor alig-alig látszott, mert mire végeztünk egy szakasszal,
addigra a szél is végzett épp azzal az etappal, amit hómentesítettünk. Keszthely
térségében kiemelten hófúvásos szakasznak minősült a rezi, a nemesbüki és a
várvölgyi bekötőút. Úthálózat szempontjából nagy terület tartozik hozzánk.
Március 9-én rendkívüli állapotot kellett elrendelni a három hómaró azonnali
kivezénylésével. Az erőinket leginkább igénybe vette Óhíd–Mihályfa– Szalapa
környéke, Pakod–Pókaszepetk góckörzete és Dióskál– Egeraracsa–Gétye térsége.
Bebizonyosodott, hogy hómaró gépekből bizony több is elkelne. Este megállt a
szél és reggelre már az összekötő utakat is kivétel nélkül le tudtuk takarítani
úgy, hogy a hajnali autóbusz járatok már minden települést meg tudtak
közelíteni. Másnap a kisebb szerepű utak tisztítására fordítottunk gondot. A
kehidakustányi, sármelléki bekötő utak azért maradtak a végére, mivel a jelzett
települések másik három-négy irányból is biztonsággal megközelíthetők voltak. A
két nap folyamán átlagosan 14-16 eszköz dolgozott a 420 kilométernyi
úthálózaton. A négy e céllal kiküldött autónk a két nap alatt 112 tonna sót és
117 tonna érdesítő anyagot használt el.
– Milyen feladatokkal kell végezzenek, ha az időjárás tavasziasra fordul?
– A jelenleg rendelkezésre álló hideg kátyúzó anyagokkal a forgalomra
veszélyes ütőkátyúkat igyekszünk megszüntetni. A melegaszfalt keverő telepek
indítása csak később várható, így az általános burkolatjavítások csak azzal egy
időben kezdődhetnek meg. Brigádjaink tekintet nélkül a változékony téli
időjárásra folyamatosan járták az úthálózatot, felmérve a problémákat. A téli
hőmérsékletingadozás erősen károsította a burkolatokat. Az úthibákat sok helyen
tábla jelzi, mint például a 71-es főút Balatonederics-Keszthely közötti
szakaszán több helyütt, a 75-ös út Alsópáhok és Pacsa közötti terjedő vonalán
továbbá a mellékhálózat jelentős részén. Szinte kátyúsodás mentesek a legutóbb
készült aszfalt utak: a 71-es út keszthelyi átkelési szakasza, a 76-os főút
néhány része Sármellék térségében. Nem ritka a tíz, vagy akár húsz évesnél
idősebb aszfaltozású út sem, ahol bizony akadnak gondok.
– Milyen problémákkal kellett szembe nézniük?
– Az elmúlt évektől a bányákból történő nagy tömegű áruk szállítására
sokszor vették igénybe a régió úthálózatát. Zala megye közútjainak minősége nem
rosszabb az országos átlagnál, de a régebben épült pályaszerkezetek rendkívül
nehezen viselték a kövekkel jócskán megrakott hatalmas tömegű teherautók
tengelyterhelését. Az óriás méretű teherkocsik jelentős számban megjelentek a
Sümeg-Zalaegerszeg összekötő úton, Nagykanizsa környékén és másutt is. A 71-es,
75-ös, 76-os főutak intenzív nyomvályúsodása ennek lett a következménye. A
Keszthely Hévíz közötti úton és Fenékpuszta környékén a Zala-híd mellett nagy
összeget felemésztő javítási munkákat kellett megrendelnünk tavaly.
Felkészültek a havazásra
Király László városgazda, a hévízi önkormányzat gazdasági műszaki ellátó szervezetének vezetője örül annak, hogy ők már túl vannak a kora tavaszi munkákon, a fasorok metszésén. Ezen munkák folytatását a nőnappal együtt érkező több napos hóesés ugyan hátráltatta, de fa- és bokornyesés szinte alig maradt vissza. |
–
Sikerült megbirkózni a szeszélyes téli időjárás okozta problémákkal?
– Szellemi, fizikai és technikai értelemben is jól fel voltunk készülve,
ezért különösebb gondot nem jelentett a néha napokig tartó folyamatos hóesés
sem. Mindig odafigyeltünk a meteorológusok időjárás-előrejelzéseire, melyeknek
mostanság rendkívül nagy a találati pontossága. A prognózisokra tekintettel
szerveztük meg a kisebb, vagy nagyobb létszámú városi hó ügyeletet. A környező
városokhoz képest nálunk szinte mindenkor elmondható volt, hogy a havazás
megszűntét követő néhány órán belül már feketéllettek a település centrumának
járdái. Egy nagy és egy kisebb teljesítményre képes hótolóval rendelkezünk. Ahol
a feladatokat a gépek nem tudják elvégezni, ott a parkfenntartási csoportunk
munkatársai segítettek be. Néha elkeltek volna olyan tartalék gépek is, melyek
még egy esetleges műszaki meghibásodás esetén is azonnal bevethetők. A
gyógytelepülés közterületeivel foglalkozó rendelet előírásai egyértelműek. Az
ingatlantulajdonnal rendelkezőknek a ház előtti járdán maguknak kell elvégezni a
hó eltakarítását. A tapasztalatok szerint e kötelességét a polgárok harminc
százaléka még mindig nem tartja be.
– Idén a tavalyihoz mérten sokkal kevesebb pénzből gazdálkodhat a GAMESZ.
Mire futja majd, és mire nem?
– Arra magam is számítottam, hogy a szoros költségvetés nem tesz majd
lehetővé nagyobb fejlesztéseket, de arra nem, hogy a dologi kiadásainkat is
ennyire szűkösre kell szabnunk. Az intenzív zöldfelület megújítására egészen
biztosan nem jut majd pénz. A város fenntartásához, üzemeltetéséhez szükséges
eszközök beszerzésére, mint például fűnyíró, vagy fúrógép vásárlására egyetlen
fillér sem jutott. Remélem, hogy a költségvetés a második félévben kedvezőbben
alakul számunkra is. Idén, ha nehézségek árán is, a meglévő eszközparkkal
ellátjuk a feladatokat, ám jövőre nehéz helyzet adódhat, amennyiben az
önkormányzat a fenntartáshoz szükséges eszközök beszerzésére nem tud eleget
áldozni. Az energiahordozók ára az egekbe szökött. Nagy odafigyelést és
rendkívüli takarékosságot igényel, hogy a jelenlegi költségvetésünkbe
beleférjünk.
A vonyarci strandon
A vonyarcvashegyi önkormányzat az idei év elejétől Tarpál Györgyöt bízta meg a gazdasági-ellátó szervezet irányításával. A létszámát tekintve 10-11 fős településüzemeltetési szakmunkákkal megbízott csoport munkatársai – akik között van asztalos, festő, villanyszerelő, lakatos – persze télen sem pihennek. Túl vannak a kisgépek karbantartási munkáin, a hulladékszállító konténerek feljavításán, de számításukat keresztülhúzta a márciusban érkezett nagy mennyiségű hó. Ilyentájt a korábbi években már végeztek a fák nyesésével, most viszont a munkák zöme még hátravan – tudtuk meg a GESZ-vezetőjétől. |
–
Milyen feladatok várnak önökre a közeljövőben?
– A hóekével, sószóróval felszerelt traktorunk folyamatosan tisztította a
közterületeket, járdákat. A község úthálózatának hómentesítését szerződés
alapján egy vállalkozó cég végzi. A Déryné, Zrínyi, Széchenyi, Mátyás király,
Erkel, Kodály és Mandulás utcában már végeztek brigádjaink a fák metszésével és
a 71-es főút melletti mandulafákat, a község teljes hoszszában felfrissítették
az ágak csupaszítása révén. A kerékpárút nyomvonalát szegélyező fák, bokrok és a
Kossuth utcai növényanyag nyesése viszont még hátra van. Ha a jó idő kijön,
akkor a hathektárnyi területű strandon el kell végezni a kisebb-nagyobb
karbantartási munkákat, így a még ősszel leszerelt és lefestett hulladéktároló
kosarak visszaszerelését. Az idegenforgalmi főidény kezdetét megelőzően a strand
partszakaszát kell rendbe tenni. A testület jóváhagyta a keleti rész
tereprendezési munkálatait. Gépi és kézi erővel végzett munkára egyaránt szükség
van. A kövek kiszedéséhez, a homokszóráshoz, a területfeltöltéshez és a
különféle karbantartási munkálatokhoz fel fogjuk használni az üzembiztos géppark
tavalyelőtt vásárolt John Deere típusú kistraktorait, berendezéseit. A strand és
a közterek takarításához, tisztításához szükséges adapterek (porszívó, takarító
elem) megvásárlására idén még nem keríthettünk sort, de ezek előbb-utóbb
szükségessé válnak. Erőnkhöz mérten besegítünk az iskola, óvoda, a művelődési
ház, a szabadtéri színpad kisebb-nagyobb karbantartási munkáiba is. A település
parkosítási, virágosítási munkáit egy vállalkozó cégre bíztuk. Parkmunkásaink
fennhatósága csupán az előző években megszokott helyekre kiültetett növények,
tuják ápolására, pótlására terjed ki.
20 ezer szál virág
Samu Zoltán, a gyenesdiási önkormányzat községgazdálkodási feladatokkal megbízott vezető munkatársa az utcai fasorok csinosítását a csonkolásos eljárás mellőzésével hajtatja végre a parkfenntartási részleg dolgozóival, mert szerinte csak a „szelíd metszésnek” van eredménye. A szépítő gallyazás a településen is kezdetét vette, ám a szeszélyes időjárás miatt ez többször abbamaradt. Keszthely és Gyenes határában van egy erdősáv, ahol a száraz fák kivágása, elszállítása már megtörtént. |
– Milyen
zöldfelületek felújítása kezdődik meg tavasszal?
– Tavaly füvesítés céljával mintegy ezer köbméter földet hordtunk be a diási
strandra. A munkálatok egy harmada azonban még hátra van, ezzel mihamarabb
végezni szeretnénk. Idén a strandon csak növénypótlásokat terveztünk. Tavaly
felújítottuk a körforgalmat. Itt is tervben van némi átalakítás. A környék
éghajlati, talajadottsági viszonyait kedvelő mandulafák köztéri pótlására is
évek óta figyelmet fordítunk. A lakosság számára ezeket a honos fajtákat fél
áron kínáljuk. Nyolc hektárra csökkent a környék szőlőművelés alá vont területe,
ezért a környezetvédelmi bizottság „egy szőlő, egy kert” akciója is tovább
folytatódik. Az érdeklődő polgárok évente átlag ezer szőlőtövet ültetnek el a
permetezést nem igénylő rezisztens fajtából. Négy-öt éve folyamatosan mintegy
15-20 ezer tő egynyári virágot szoktunk kiültetni. Ennél többet nem tudnánk
megfelelően gondozni. A diási borház alatti partoldal felső részének
rehabilitációjára pályázatot nyújtunk be. Tehát akad tennivaló bőven.
– Milyen feladatok lesznek a strandon?
– A strandkotrás szezon előtt lenne ildomos. Ha az erre kiírt pályázat
időben megjelent volna, már elkezdődhettek volna a munkák minden környékbeli
településen. A mintegy két hektáron végzett füvesítésen túl tervbe van véve az
újabb sportolási lehetőségeket biztosító kisebb létesítmények elkészítése. Újabb
röplabda pálya, pingpongasztal, vízilabda pálya létesül. A játszótérnek is meg
kell újulnia.
– Lesz tavaszi falutakarítás?
– A környezetvédelmi bizottság a Forrásvíz természetbarát egyesület
aktivistáival karöltve részt vesz különféle „zöld programok” megvalósításában. A
jó idő megérkezésével elkezdődik a szemétszüret. A peremterületek illegális
hulladékait eltakarítjuk. A tavaszi nagytakarítás alkalmával minden évben úgy
20-25 köbméter szemetet gyűjtünk össze.