Új utakon a volt „gazdasszonyképző”

Népszerűek a szakkörök

Kedvelt a tanulószoba

Gazdag a kínálat


Jó visszajelzést kapnak

Új utakon a volt „gazdasszonyképző”

Keszthelyen, a Fő téri, volt Premontrei Rendház műemlék épületének első és második emeletén működik, a tizenhárom évvel ezelőtt alapíttatott Gazdasszonyképző Intézet, mely idén szeptembertől, a Farkas Edit Szakiskola és Kollégium nevet vette föl. A névváltozást az oktatási intézmény feladatellátásának kibővülése indokolta – tudatta lapunkkal dr. Puskás Lászlóné igazgató.

Minőségi oktatás folyik a tankonyhán.A fővárosi székhelyű Szociális Missziótársulat fenntartásában működő szakiskola célul tűzte ki a rászoruló, jó magatartású, gyengébb tanulmányi eredményű tanulók segítését, szakmához juttatását. Az igazgatónővel először a keresztény szellemű nevelés keretében működő iskola létszámadatairól, és a képzési formákról váltottunk szót.
– A római katolikus egyházhoz kötődő iskolánkban jelenleg kétféle OKJ-s, elmélettel s gyakorlattal kiegészített képzés folyik „házvezetőnő” továbbá „szociális gondozó és ápoló” szakokon. A 9-10. osztályokban az általános műveltséget megalapozó közismereti tárgyak okítása mellett, szakmai előkészítés, valamint szakmai alapozó oktatás is zajlik. Kilenc főállású pedagógus mellett tíz óraadó szaktanárt, szakoktatót is foglalkoztatunk az ide járó, összesen 110 tanuló eredményes felkészítése céljából. A leendő házvezetőnők megtanulják itt a háziasszonyi teendők ellátását, a gyermekgondozást, egy vendéglátó kisüzem vezetését, a vendégek kultúrált pihenésének biztosítását. Az egészségügyi és szociális munka végzésére felkészítő szakunkon végzettek pedig intézeti, házi gondozói és ápolási feladatokat képesek jó színvonalon ellátni az idősek és rászorulók körében. E szakra – ahol ingyenes, iskolarendszerű felnőtt esti oktatás is folyik – jelentkezhettek munkanélküliek és a tanulást munka mellett vállalók is. Az egyre népszerűbb ápolói szakunkra idén két, erre a pályára alkalmas fiú jelentkezését is elfogadtuk.
– Hol történik a gyakorlati képzés?
– Részben az intézményi tanműhelyekben: a korszerű számítógép teremben, a tankonyhán, a varrásteremben, az ápolási demonstrációs teremben; részben pedig külső gyakorlóhelyeken: a keszthelyi és a marcali kórházban, a Keszthelyen és Hévízen található szociális otthonokban; valamint az alsópáhoki Kolping Hotelben. A két minisztérium felügyelete alatt lévő intézmény közel harminc kollégistája számára kultúrált elhelyezést biztosítunk az épület első emeletén. A tanulószobán, az étkeztetésen túl sportolási lehetőséget is kínálunk. Hiányzik egy tornaterem, a sportban elért eredményeink ennek ellenére kiemelkedők.
– Milyen távlati tervekre összpontosítanak?
– Idővel szeretnénk még többféle képzéssel is előrukkolni, és segíteni kívánjuk az érettségi vizsgát letenni igyekvőket is. Akkor vagyunk boldogok, ha a jobbára nehéz szociális környezetből érkező diákjaink érdeklődve, örömmel jutnak sikerélményhez. Elégedettségünk fokozódik, ha a szülő is arról számol be, gyermeke szívesen jár hozzánk. Pozitív visszajelzéseket kapunk még külföldről is. Dicsérik a bébiszitterként külhonban elhelyezkedő fiatal munkavállalókat. A partnerkórházak ápolási igazgatói is időről-időre azt jelzik, hogy segítőkészségből, szakmaszeretetből, a munkához való hozzáállásból volt tanítványaink kiválóan vizsgáznak.

vissza az elejére


Cserszegen

Népszerűek a szakkörök

A cserszegtomaji Szabó István Általános Iskola vezetése rendkívül nyitottan kezeli azokat a szülői igényeket, amelyek a tanórai elfoglaltságon túli szakkörökre, foglalkozásokra irányulnak – mondta el Juhászné Gyutay Anikó igazgató. Mint mondta: az iskola tanulóinak 95 százaléka részt vesz legalább egy szakkörön, de inkább az a jellemző, hogy egy diák többféle délutáni elfoglaltságot is keres magának.

Sikeres a mazsorettcsoport.Az igazgatónő jelezte, hogy októbertől citera szakkör beindítását is tervbe vették, és mindössze a második idegen nyelvként tanított angol nyelvóráért kérnek díjat, a többit térítésmentesen kínálják. Juhásznétól azt tudakoltuk, miféle lehetőségek közül válogathatnak a cserszegi iskolába járók.
– A számítástechnika számít az egyik legnépszerűbbnek nálunk. Heti egy óra pluszt kínálunk harmadiktól egészen a nyolcadik osztály végéig. Ugyancsak harmadiktól jár 20-25 fiú és lány Nagy Ildikó tanárnő énekkarába. A kóristák gyakori szereplői a községi ünnepségeknek és sikerrel szerepelnek a különféle megyei kórustalálkozókon is. Ugyancsak Nagy Ildikó indította el a legtehetségesebbeknek a furulyafoglalkozást. Jobbára a felsősöket érdekli és érinti az irodalom szakkör, ahol Zsigáné Kovács Enikő kolléganőm versmondó gyerekek felkészítésére is gondot fordít. E csoport is gyakran lép fel helyi ünnepségeken. Polainé Birkás Ildikó tanárnő irányítja a művészeti alkotókör munkáját, ahol alsósok és felsősök foglalkoznak rajzzal, agyagozással, batikolással, gyöngyfűzéssel és megannyi technikával. Háromtucat lelkes kislányt foglalkoztat a Németh Mónika által vezetett tánccsoport. Korábban ezek a mazsorettek sikerrel képviselték a Tátika-Rezi régiót több kulturális bemutatón is. A modern táncokon kívül a Talentum Művészeti Iskola kihelyezett tagozatán néptánc oktatás is folyik, melyen az alsósok közül húsz-huszonöten mindig megjelennek. A sportok közül iskolánkban a lábtoll labda örvend a legnagyobb népszerűségnek. Rengeteg érem, oklevél bizonyítja e sportág életképességét. Na és persze a labdarúgás. Az apukák ugyanis nem engedték volna kihagyni a fociedzéseket, amelyek kicsiknek és nagyoknak heti egyszer jelent két órás elfoglaltságot Takács Tamás irányításával.

vissza az elejére


Alsópáhokon

Kedvelt a tanulószoba

Az alsóba járó nyolcvan diák legalább nyolcvan százaléka választ egyet a négy ingyenesen felkínált, tanórán túli iskolai elfoglaltságból. A kilencven felsős tanuló 85 százaléka pedig az órarendben nem szereplő tíz, díjfizetés nélküli, átlagban háromnegyed órán át tartó foglalkozásra, szakkörbe jár el – büszkélkedett Németh László az alsópáhoki dr. Szántó Imre Általános Iskola igazgatója, aki örömmel újságolta, hogy idéntől a gyerekek ingyen vehetik igénybe a keszthelyi Család Iskola pedagógusai által indított művelődési ház-béli alkotóköröket is.

Népszerű a számítástechnika-foglalkozás.– Mit kínálnak a kisebbeknek?
– Alsó tagozatban Szabóné Fehér Hajnalka vezeti a dráma-színjátszó szakkört, melybe rendszeresen 30-35 fő jár. A kis-kórusunk Ninkó Jánosné irányítása alatt működik és benne háromtucat nebuló érintett. A Meszlényiné Szabó Judit tanárnő által felügyelt atlétikafoglalkozáson túl működik nálunk gerinc prevenció. Alsó tagozatban azért nincs több szakkör, mert pedagógusaink a kis csoportos egyéni fejlesztés hívei. Elsőtől negyedik osztály végéig minden gyereknek lehetősége van korrepetálásra, ha valamilyen tárgyból elmaradna. Mindenáron el szeretnénk kerülni a javítóvizsgára küldést. E cél elérése érdekében, az integrált képzéshez kapcsolódva alkalmazunk logopédust és fejlesztő pedagógust is. A napközisek csoportját pedig kettéosztottuk, külön elsősökre-másodikosokra, és külön harmadikos-negyedikesekre. A segítségadás, az ellenőrzés a folyamatosan e céllal foglalkoztatott pedagógussal célszerűbben lett megoldva.
– Mi a helyzet felső tagozatban?
– A felsőben is jó a helyzet. A nyolcadikosoknak a pályaválasztási előkészítőn felül matekból, németből és magyarból is tartunk felvételi előkészítőket. E tárgyakból minden évfolyamon felzárkóztató foglalkozások indítása is indokolt volt. A külön énekkar, futball, kosárlabda, atlétika, számítástechnika, színjátszás, történelem, természettudomány foglalkozásokra alkalmanként tízen tizenöten, sőt húszan is eljárnak. Különösen azokra a diákjainkra ügyelünk, akik nehezebb szociális helyzetben vannak, és például nincs módjuk otthoni, számítógépes gyakorlásra. A kutatás jellegű feladatokat, kísérletezéseket is el tudják végezni a tudományos érdeklődéssel megáldott fiúk-lányok. A tehetségesek pedig felkészülhetnek a megyei és országos versenyekre, a szóbeli és írásbeli megmérettetésekre. Eredményes a színjátszó szakkörünk, ők komplett iskolai műsorok megtanulását, előadását vállalják fel időről-időre. A játékkedv kielégítését is szolgálják a rendszeres sportfoglalkozások. A szülők és diákok körében is népszerű az idéntől újraindított tanulószoba, melyet az iskolafenntartó anyagi hozzájárulásával sikerült megvalósítanunk. A felső tagozatos pedagógusok, naponkénti váltásban felügyelik 34 diák tanulmányi előmenetelét, segítenek a leckeírásban; ha kell, korrepetálnak. A felsősök 40 százaléka a tanulószobát, a szaktanári segítséget választotta, már csak azért is, mert szülői felügyelete sokuknak nem megoldott.

vissza az elejére


Vonyarcon

Gazdag a kínálat

Immár 15 esztendeje igazgatóként felügyeli és irányítja a vonyarcvashegyi Eötvös Károly Általános és Művészeti Iskola szakmai munkáját Károly Kálmán, aki a tanintézményben működő szakkörökkel kapcsolatos kérdésünkre válaszolva elárulta, hogy az oktatási törvény változtatása nyomán szeptembertől csökkent a kötelező heti tanórák száma.

A diákok körében kedvelt a sakkszakkör.A nyolcadikosoknak például az eddigi 31 helyett csak 25 órán kell részt venni előírásszerűen. A felszabaduló időt szeretnék velük hasznosan eltölteni azzal, hogy külön szerveztek felzárkóztató és a tehetség kibontakoztatást szolgáló foglalkozásokat is. A község iskolájában rendkívül gazdag a jobbára évtizedes múltra visszatekintő kínálat. A kiváló pedagógusok, a kitűnő szülői háttér és az oktatás kérdését mindvégig fontosnak tartó önkormányzat hozzáállása tette gazdaggá a tanórákon kívüli foglalkozások kínálatát. Akadtak ugyan életképtelennek bizonyuló összejövetelek, de javarészt az iskola jó hírét megalapozó s azt tovább éltető alkotó köröket tartanak fenn. Az igazgatótól elsőként arra vártunk választ, hogy drága mulatságnak számít-e a szakkörök fenntartása.
– A fenntartó támogatása nélkül nem tudnánk működtetni a megye egyik legjobb feltételeivel rendelkező asztalitenisz pályánkat, ahol minőségi asztalok, adogatógép, világítás is van. Az országos versenyek nevezési díjait, a gyakori fellépések költségeit, a szakkörvezetők fizetségét, az évente kiosztásra kerülő száz jutalomkönyv árának kifizetését sem bírnánk egyedül. Az iskola tanulóiért és tehetségeiért létrehozott közalapítványunk mellett az önkormányzat is tisztességgel, komolyan helytáll.
– Mit jelent a gazdag szakkör kínálat?
– Tíz éve kihelyezett zeneiskola működik nálunk, gyerekeink negyed részét foglalkoztatva. A mazsorett táncosainkkal gyakorta közösen szereplő Zalai Balaton-part Ifjúsági Fúvószenekar mostanra nemzetközi elismertséget szerzett. A művészeti vonal kiegészül az iskolai kórussal és a képzőművészet terén jeleskedőkkel. A másik legerősebb intézményünkben a sport. A diákok kipróbálhatják állóképességüket fiú és leány kézilabdában, fociban, atlétikában is. Az eredményesség tekintetében élen járunk az asztaliteniszben és a sakkban. Előkelő diákolimpiai helyezések, országos versenyeken elért kitűnő helyezések igazolják e sportágak létjogosultságát. Kapcsolódnak szakköreink a tantárgyakhoz is. Matematikából, nyelvekből, számítástechnikából is kínálunk pluszt. Diákújságunk szinte évente hoz elismerést. Nem szakkör, hanem tagozat jelleggel két éve művészeti iskolaként működünk száz gyerek igényét kielégítve, ami feltételezi a néptánc, modern tánc, a képző- és iparművészet tanszakokon történő megfelelő színvonalú oktatást. Heti két óra helyett már négy órában foglalkozhatnak komoly tartalommal a művészetek választott ágával, vizsgákkal, fellépésekkel, kiállításokkal, bemutatókkal. Nagy eredménynek tartjuk, hogy majdnem mindegyik tanulónk részt vesz valamilyen szabadidős foglalatosságon.

vissza az elejére


Hévíz, Keszthely és Vidéke

Zala Média online