Új utakon a volt „gazdasszonyképző”
Jó visszajelzést kapnak
Új utakon a volt „gazdasszonyképző”
Keszthelyen, a Fő téri, volt Premontrei Rendház műemlék épületének első és második emeletén működik, a tizenhárom évvel ezelőtt alapíttatott Gazdasszonyképző Intézet, mely idén szeptembertől, a Farkas Edit Szakiskola és Kollégium nevet vette föl. A névváltozást az oktatási intézmény feladatellátásának kibővülése indokolta – tudatta lapunkkal dr. Puskás Lászlóné igazgató. |
A
fővárosi székhelyű Szociális Missziótársulat fenntartásában működő szakiskola
célul tűzte ki a rászoruló, jó magatartású, gyengébb tanulmányi eredményű
tanulók segítését, szakmához juttatását. Az igazgatónővel először a keresztény
szellemű nevelés keretében működő iskola létszámadatairól, és a képzési
formákról váltottunk szót.
– A római katolikus egyházhoz kötődő iskolánkban jelenleg kétféle OKJ-s,
elmélettel s gyakorlattal kiegészített képzés folyik „házvezetőnő” továbbá
„szociális gondozó és ápoló” szakokon. A 9-10. osztályokban az általános
műveltséget megalapozó közismereti tárgyak okítása mellett, szakmai előkészítés,
valamint szakmai alapozó oktatás is zajlik. Kilenc főállású pedagógus mellett
tíz óraadó szaktanárt, szakoktatót is foglalkoztatunk az ide járó, összesen 110
tanuló eredményes felkészítése céljából. A leendő házvezetőnők megtanulják itt a
háziasszonyi teendők ellátását, a gyermekgondozást, egy vendéglátó kisüzem
vezetését, a vendégek kultúrált pihenésének biztosítását. Az egészségügyi és
szociális munka végzésére felkészítő szakunkon végzettek pedig intézeti, házi
gondozói és ápolási feladatokat képesek jó színvonalon ellátni az idősek és
rászorulók körében. E szakra – ahol ingyenes, iskolarendszerű felnőtt esti
oktatás is folyik – jelentkezhettek munkanélküliek és a tanulást munka mellett
vállalók is. Az egyre népszerűbb ápolói szakunkra idén két, erre a pályára
alkalmas fiú jelentkezését is elfogadtuk.
– Hol történik a gyakorlati képzés?
– Részben az intézményi tanműhelyekben: a korszerű számítógép teremben, a
tankonyhán, a varrásteremben, az ápolási demonstrációs teremben; részben pedig
külső gyakorlóhelyeken: a keszthelyi és a marcali kórházban, a Keszthelyen és
Hévízen található szociális otthonokban; valamint az alsópáhoki Kolping
Hotelben. A két minisztérium felügyelete alatt lévő intézmény közel harminc
kollégistája számára kultúrált elhelyezést biztosítunk az épület első emeletén.
A tanulószobán, az étkeztetésen túl sportolási lehetőséget is kínálunk. Hiányzik
egy tornaterem, a sportban elért eredményeink ennek ellenére kiemelkedők.
– Milyen távlati tervekre összpontosítanak?
– Idővel szeretnénk még többféle képzéssel is előrukkolni, és segíteni
kívánjuk az érettségi vizsgát letenni igyekvőket is. Akkor vagyunk boldogok, ha
a jobbára nehéz szociális környezetből érkező diákjaink érdeklődve, örömmel
jutnak sikerélményhez. Elégedettségünk fokozódik, ha a szülő is arról számol be,
gyermeke szívesen jár hozzánk. Pozitív visszajelzéseket kapunk még külföldről
is. Dicsérik a bébiszitterként külhonban elhelyezkedő fiatal munkavállalókat. A
partnerkórházak ápolási igazgatói is időről-időre azt jelzik, hogy
segítőkészségből, szakmaszeretetből, a munkához való hozzáállásból volt
tanítványaink kiválóan vizsgáznak.
Cserszegen
A cserszegtomaji Szabó István Általános Iskola vezetése rendkívül nyitottan kezeli azokat a szülői igényeket, amelyek a tanórai elfoglaltságon túli szakkörökre, foglalkozásokra irányulnak – mondta el Juhászné Gyutay Anikó igazgató. Mint mondta: az iskola tanulóinak 95 százaléka részt vesz legalább egy szakkörön, de inkább az a jellemző, hogy egy diák többféle délutáni elfoglaltságot is keres magának. |
Az
igazgatónő jelezte, hogy októbertől citera szakkör beindítását is tervbe vették,
és mindössze a második idegen nyelvként tanított angol nyelvóráért kérnek díjat,
a többit térítésmentesen kínálják. Juhásznétól azt tudakoltuk, miféle
lehetőségek közül válogathatnak a cserszegi iskolába járók.
– A számítástechnika számít az egyik legnépszerűbbnek nálunk. Heti egy óra
pluszt kínálunk harmadiktól egészen a nyolcadik osztály végéig. Ugyancsak
harmadiktól jár 20-25 fiú és lány Nagy Ildikó tanárnő énekkarába. A kóristák
gyakori szereplői a községi ünnepségeknek és sikerrel szerepelnek a különféle
megyei kórustalálkozókon is. Ugyancsak Nagy Ildikó indította el a
legtehetségesebbeknek a furulyafoglalkozást. Jobbára a felsősöket érdekli és
érinti az irodalom szakkör, ahol Zsigáné Kovács Enikő kolléganőm versmondó
gyerekek felkészítésére is gondot fordít. E csoport is gyakran lép fel helyi
ünnepségeken. Polainé Birkás Ildikó tanárnő irányítja a művészeti alkotókör
munkáját, ahol alsósok és felsősök foglalkoznak rajzzal, agyagozással,
batikolással, gyöngyfűzéssel és megannyi technikával. Háromtucat lelkes kislányt
foglalkoztat a Németh Mónika által vezetett tánccsoport. Korábban ezek a
mazsorettek sikerrel képviselték a Tátika-Rezi régiót több kulturális bemutatón
is. A modern táncokon kívül a Talentum Művészeti Iskola kihelyezett tagozatán
néptánc oktatás is folyik, melyen az alsósok közül húsz-huszonöten mindig
megjelennek. A sportok közül iskolánkban a lábtoll labda örvend a legnagyobb
népszerűségnek. Rengeteg érem, oklevél bizonyítja e sportág életképességét. Na
és persze a labdarúgás. Az apukák ugyanis nem engedték volna kihagyni a
fociedzéseket, amelyek kicsiknek és nagyoknak heti egyszer jelent két órás
elfoglaltságot Takács Tamás irányításával.
Alsópáhokon
Az alsóba járó nyolcvan diák legalább nyolcvan százaléka választ egyet a négy ingyenesen felkínált, tanórán túli iskolai elfoglaltságból. A kilencven felsős tanuló 85 százaléka pedig az órarendben nem szereplő tíz, díjfizetés nélküli, átlagban háromnegyed órán át tartó foglalkozásra, szakkörbe jár el – büszkélkedett Németh László az alsópáhoki dr. Szántó Imre Általános Iskola igazgatója, aki örömmel újságolta, hogy idéntől a gyerekek ingyen vehetik igénybe a keszthelyi Család Iskola pedagógusai által indított művelődési ház-béli alkotóköröket is. |
–
Mit kínálnak a kisebbeknek?
– Alsó tagozatban Szabóné Fehér Hajnalka vezeti a dráma-színjátszó szakkört,
melybe rendszeresen 30-35 fő jár. A kis-kórusunk Ninkó Jánosné irányítása alatt
működik és benne háromtucat nebuló érintett. A Meszlényiné Szabó Judit tanárnő
által felügyelt atlétikafoglalkozáson túl működik nálunk gerinc prevenció. Alsó
tagozatban azért nincs több szakkör, mert pedagógusaink a kis csoportos egyéni
fejlesztés hívei. Elsőtől negyedik osztály végéig minden gyereknek lehetősége
van korrepetálásra, ha valamilyen tárgyból elmaradna. Mindenáron el szeretnénk
kerülni a javítóvizsgára küldést. E cél elérése érdekében, az integrált
képzéshez kapcsolódva alkalmazunk logopédust és fejlesztő pedagógust is. A
napközisek csoportját pedig kettéosztottuk, külön elsősökre-másodikosokra, és
külön harmadikos-negyedikesekre. A segítségadás, az ellenőrzés a folyamatosan e
céllal foglalkoztatott pedagógussal célszerűbben lett megoldva.
– Mi a helyzet felső tagozatban?
– A felsőben is jó a helyzet. A nyolcadikosoknak a pályaválasztási
előkészítőn felül matekból, németből és magyarból is tartunk felvételi
előkészítőket. E tárgyakból minden évfolyamon felzárkóztató foglalkozások
indítása is indokolt volt. A külön énekkar, futball, kosárlabda, atlétika,
számítástechnika, színjátszás, történelem, természettudomány foglalkozásokra
alkalmanként tízen tizenöten, sőt húszan is eljárnak. Különösen azokra a
diákjainkra ügyelünk, akik nehezebb szociális helyzetben vannak, és például
nincs módjuk otthoni, számítógépes gyakorlásra. A kutatás jellegű feladatokat,
kísérletezéseket is el tudják végezni a tudományos érdeklődéssel megáldott
fiúk-lányok. A tehetségesek pedig felkészülhetnek a megyei és országos
versenyekre, a szóbeli és írásbeli megmérettetésekre. Eredményes a színjátszó
szakkörünk, ők komplett iskolai műsorok megtanulását, előadását vállalják fel
időről-időre. A játékkedv kielégítését is szolgálják a rendszeres
sportfoglalkozások. A szülők és diákok körében is népszerű az idéntől
újraindított tanulószoba, melyet az iskolafenntartó anyagi hozzájárulásával
sikerült megvalósítanunk. A felső tagozatos pedagógusok, naponkénti váltásban
felügyelik 34 diák tanulmányi előmenetelét, segítenek a leckeírásban; ha kell,
korrepetálnak. A felsősök 40 százaléka a tanulószobát, a szaktanári segítséget
választotta, már csak azért is, mert szülői felügyelete sokuknak nem megoldott.
Vonyarcon
Immár 15 esztendeje igazgatóként felügyeli és irányítja a vonyarcvashegyi Eötvös Károly Általános és Művészeti Iskola szakmai munkáját Károly Kálmán, aki a tanintézményben működő szakkörökkel kapcsolatos kérdésünkre válaszolva elárulta, hogy az oktatási törvény változtatása nyomán szeptembertől csökkent a kötelező heti tanórák száma. |
A
nyolcadikosoknak például az eddigi 31 helyett csak 25 órán kell részt venni
előírásszerűen. A felszabaduló időt szeretnék velük hasznosan eltölteni azzal,
hogy külön szerveztek felzárkóztató és a tehetség kibontakoztatást szolgáló
foglalkozásokat is. A község iskolájában rendkívül gazdag a jobbára évtizedes
múltra visszatekintő kínálat. A kiváló pedagógusok, a kitűnő szülői háttér és az
oktatás kérdését mindvégig fontosnak tartó önkormányzat hozzáállása tette
gazdaggá a tanórákon kívüli foglalkozások kínálatát. Akadtak ugyan
életképtelennek bizonyuló összejövetelek, de javarészt az iskola jó hírét
megalapozó s azt tovább éltető alkotó köröket tartanak fenn. Az igazgatótól
elsőként arra vártunk választ, hogy drága mulatságnak számít-e a szakkörök
fenntartása.
– A fenntartó támogatása nélkül nem tudnánk működtetni a megye egyik legjobb
feltételeivel rendelkező asztalitenisz pályánkat, ahol minőségi asztalok,
adogatógép, világítás is van. Az országos versenyek nevezési díjait, a gyakori
fellépések költségeit, a szakkörvezetők fizetségét, az évente kiosztásra kerülő
száz jutalomkönyv árának kifizetését sem bírnánk egyedül. Az iskola tanulóiért
és tehetségeiért létrehozott közalapítványunk mellett az önkormányzat is
tisztességgel, komolyan helytáll.
– Mit jelent a gazdag szakkör kínálat?
– Tíz éve kihelyezett zeneiskola működik nálunk, gyerekeink negyed részét
foglalkoztatva. A mazsorett táncosainkkal gyakorta közösen szereplő Zalai
Balaton-part Ifjúsági Fúvószenekar mostanra nemzetközi elismertséget szerzett. A
művészeti vonal kiegészül az iskolai kórussal és a képzőművészet terén
jeleskedőkkel. A másik legerősebb intézményünkben a sport. A diákok
kipróbálhatják állóképességüket fiú és leány kézilabdában, fociban, atlétikában
is. Az eredményesség tekintetében élen járunk az asztaliteniszben és a sakkban.
Előkelő diákolimpiai helyezések, országos versenyeken elért kitűnő helyezések
igazolják e sportágak létjogosultságát. Kapcsolódnak szakköreink a tantárgyakhoz
is. Matematikából, nyelvekből, számítástechnikából is kínálunk pluszt.
Diákújságunk szinte évente hoz elismerést. Nem szakkör, hanem tagozat jelleggel
két éve művészeti iskolaként működünk száz gyerek igényét kielégítve, ami
feltételezi a néptánc, modern tánc, a képző- és iparművészet tanszakokon történő
megfelelő színvonalú oktatást. Heti két óra helyett már négy órában
foglalkozhatnak komoly tartalommal a művészetek választott ágával, vizsgákkal,
fellépésekkel, kiállításokkal, bemutatókkal. Nagy eredménynek tartjuk, hogy
majdnem mindegyik tanulónk részt vesz valamilyen szabadidős foglalatosságon.