Megújult a diszpécserszolgálat
Minőségi környezet, elégedett betegek
Pontos regisztráció, egyszeri sorban állás
Megújult a diszpécserszolgálat
Új informatikai infra- struktúra, új számítógépes programok, megújult elhelyezés könnyíti a betegek regisztrációját, s ezzel a várakozási idő lényegesen lecsökkent a Szent András Gyógyfürdőkórházban. |
A fedett fürdő aulájában kialakított diszpécserpultnál számozott ablakoknál várják az előtérben kényelmesen helyet foglaló betegeket, és egy nagyméretű kivetítőről tájékozódhatnak a sorra kerülésről. Erre a regisztrációra minden betegnek csak egyszer van szüksége, hiszen az összes, eddigi kezeléseire, betegségeire vonatkozó adatát a kórház minden osztályán elérhetővé teszi a teljesen megújított számítógépes adatbázis.
|
|
Korszerű gépeken történik az adatfeldolgozás. |
A nagyméretű kivetítőn megjelennek a behívószámok. |
Vigánti Gabriella, a hat fős diszpécserszolgálat csoportvezetője elmondta,
eddig a betegek beosztását kézzel kellett megírni, az elmúlt év július elejétől
viszont minden adatot, s a beosztásokat is számítógépen rögzítik. A gépen
kinyomtatott beosztás tartalmazza a regisztrációs sorszámot, s ezzel megelőzhető
a hosszabb ideig való sorban állás a diszpécserpult előtt.
– A sorszámozást először nem fogadták kedvezően a betegek, minden újdonság
bevezetése időbe telik, de mára belátták, hogy gyorsabbá vált az ügyintézés –
mondja Vigánti Gabriella. – Az új rendszer kialakítása miatt eleinte minden
betegnek vissza kellett jönnie hozzánk, mert az adatbázis teljes feltöltése
miatt fontos volt, hogy minden adat pontos legyen. Mára már mindezen túl
vagyunk, a kórház osztályain az orvosok hozzáférnek ehhez az adatbázishoz, így
pillanatok alatt rendelkezésre állnak a kezelésekhez, a gyógyításhoz szükséges
adatok.
Az orvosok által kiírt kezelőlappal a betegek kívánságai szerint készítik el a
kezelőlapokat, az időbeosztásokat. A diszpécserpultnál készül el az összes
kezelés és a fürdők beosztása. Ez utóbbi esetben változás, hogy elkülönül a
tófürdő és a medence használata, mindkét esetben csak a kiírt helyre érvényes a
beosztás a kezelőlap érvényességi idején, 56 napon belül. A kezeléseket a
kiírástól számított 30 napon belül el kell kezdeni, s a kezdéstől számítódik az
érvényesség.
– Sajnos a hétfői napok még mindig zsúfoltak, hiszen a roszszul beidegződött
szokás, hogy a kezeléseket csak hétfőn érdemes elkezdeni, holott ez nem így van.
A hét bármely napján elkezdhető, s elkerülhető lenne a tumultus. Tervbe van
véve, hogy a szakrendelések esetében is a diszpécserszolgálat készíti el az
időbeosztást, ezzel is csökkenthető lenne a betegek várakozási ideje. A
kellemesen kialakított előtérben kényelmesen helyet tudnak foglalni, s a
nagyméretű kivetítőn láthatják a szakrendelésekre szóló behívó sorszámát.
A kórház folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően korszerűsödött a
számítógéppark, amely az egész intézmény területén hálózatban működik, s a
megfelelő szoftverek segítik az orvosok, a diszpécserek, s a kezelést végző
szakemberek munkáját.
A szolgáltatásokat értékesíteni kell
A kórház megüresedett marketing menedzseri állását még az elmúlt év őszén hirdették meg, s erre az állásra pályázott sikerrel Pémer Edina. Mint beszélgetésünk elején elmondta, vonzó számára ez a munkakör, hiszen nagy kihívást jelent. |
–
Az első beszélgetés alapján, amelyet a főigazgató úrral és a személyügyi
igazgatóval folytattam, rendkívül szimpatikus volt mindaz, ami a feladatkörömbe
meghatározásra került – mondja Pémer Edina. – Az intézet marketingmunkája, a
külvilág számára való megjelenítése, a kiadványok tartalmi és külső
megjelenítése, a külföldi vásárokon való képviselete, a belföldi szakmai
vásárokon való részvételek, mind nagy és érdekes munka. Ezen felül a Hetes Ház
értékesítése is jelentős feladat számomra.
– Természetesen ehhez a munkához rendelkezik a megfelelő végzettséggel is.
– Igen, Győrben végeztem a Széchenyi István Főiskolán közgazdászként,
nemzetközi szállítmányozó szakirányon. Ezt követően végeztem el a budapesti
Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari és Idegenforgalmi Főiskolát, idegenforgalmi és
szállodaipari szakközgazdászként. Tehát szakirányú végzettséggel rendelkezem, s
ehhez megvan az angol és a német felsőfokú nyelvvizsgám is.
– December közepe óta látja el ezt a feladatot, a bő egy hónap alatt mennyire
ismerte meg a feladatai körét?
– Mostanra sikerült átlátni, nagyon sokrétű ez a munka, hiszen szinte az
intézet majdnem minden területének a marketingjét én végzem. Ez egy hatalmas
intézet, a tófürdő, a fedett fürdő, a kórház, a Hetes Ház, s bízom abban, hogy
sikerül megoldanom a reám váró feladatokat.
– A hévízi gyógyfürdőkórház eléggé ismert a világban, mi az amit erre az
ismertségre még a marketing területén rá kell tenni?
– Egyrészt ezt az ismertséget fenn kell tartani, hiszen egyre nagyobb a
konkurencia, meg kell tartani a vendégeket, s új vendégeket is kell
idecsábítani. Másrészt a tavasszal induló beruházás okán tájékoztatni kell a
világot az itt bekövetkező pozitív, minőségi változásokról. Ezért rendkívül
fontos a külföldi médiákban, a szakmai fórumokon való megjelenés. A közeljövőben
éppen Ausztriába megyünk ilyen jellegű kiállításokra. Az Utazás 2005 kiállításon
tervezzük a tavat érintő nagyberuházásunk bemutatását, s ez jó alkalom lesz
arra, hogy a szakma érintettjei is értesüljenek a pozitív változásokról.
– A gyógyturizmusra is érvényes, hogy ma már a leendő gyógyulni vágyók
interneten tájékozódnak a lehetőségekről.
– Az intézet hivatalos honlapja a www.spaheviz.hu, ez most áll fejlesztés
alatt, most bővítjük az ott található információk körét. E-mailen is nagyon
sokan érdeklődnek a szolgáltatásaink iránt. A Hetes Házat elsősorban a
külföldiek körében kívánjuk értékesíteni, most készül egy új prospektusa a
háznak, s felvettük a kapcsolatot új utazásszervező irodákkal, szervezetekkel
is.
– Vannak-e új célterületek a világban, ahonnét egy új vendégkört lehet
megcélozni a kínálattal?
– A német piac visszaesett, s ezért a belföldi mellett célozzuk az orosz, a
svájci piacot, s az osztrák vendégkört is szeretnénk visszacsábítani. A meglévő
kapcsolataink mellett új betegbiztosítókkal is felvettük a kapcsolatot, hiszen
ez a külföldi vendégkör számára rendkívül fontos. A siker érdekében egy egységes
arculat kialakításán dolgozunk, s ezzel szeretnénk megcélozni a skandináv
országokat is, alapul véve a 200 éves gyógyítási tapasztalatokat, a meglévő
szakorvosi tudást és a bevált kezelések hatékonyságát.
22 év a betegek szolgálatában
Minőségi környezet, elégedett betegek
Az elmúlt év során került átadásra a kórház „B” osztálya, közismert nevén a Rákóczi Ház. A felújítás során nem csak az épület, de a teljes infrastruktúra is megújult, s amolyan igazi európai színvonalú körülmények között gyógyulhatnak, pihenhetnek az itt elhelyezett betegek. |
Az
épületben nem csak a betegek érzik jól magukat, de az őket ellátó, a rájuk
odafigyelő nővérek is. Baráth Józsefné főnővér-helyettes 22 éve dolgozik a „B”
osztályon.
– Mindannyian nagyon vártuk, hogy felújításra kerüljön az épület – mondja Baráth
Józsefné. – Jól ismertem a felújítás előtti helyzetet is, de az ápolás nem
függhet attól, hogy milyenek a körülmények. A hivatásunkból adódóan úgy kellett
ellátnunk a betegeket, hogy ebből panaszuk ne lehessen. Most viszont a 21.
századi környezetben – nővértársaim nevében is mondhatom – nagyon jól érezzük
magunkat.
– Változtak az ápolási teendők?
– Nem, csak a körülmények, amelyek nagyban segítik a betegek ellátását. A
szobák kialakítása, a berendezés, a felszereltség az, ami sokat változott.
Minden szobában van fürdőszoba, két komfortfokozatú szint van, a földszinten is
van a szobákban fürdőszoba és vécé, az emeleten viszont külön szolgáltatásként
televízió és hűtőszekrény is található a szobákban. Mindez nagyban segíti a
gyógyulást, hiszen a betegek nem csak a kezelések során gyógyulnak, hanem az
elhelyezés, a pihenési körülmények is nagyban segítik ezt.
– Ki dönti el azt, hogy egy beutalt melyik osztályra kerül?
– A földszinti részre elsősorban a zalai betegeket, de ezen belül is olyan
mozgássérülteket helyezünk, akik kerekesszékkel, vagy csak nehezebben tudnak
közlekedni. A szobákban automatikusan működő ágyak vannak, amelyeket a betegek
igénye szerint lehet alakítani, s a közlekedést megkönnyíti a kialakított
környezet is. Az emeleti részen a külön szolgáltatásokért természetesen fizetni
kell, de a lift megkönnyíti a mozgássérültek itteni közlekedését is.
–
Mennyi időt töltenek itt általában a betegek?
– Az orvos határozza meg, de általában 10 napot.
– Az itteni ellátással mennyire elégedettek a betegek?
– Az tudott, hogy a nővérek azok, akikkel a nap 24 órájában tartják a
betegek a kapcsolatot. Mi hallgatjuk meg a panaszaikat, az észrevételeiket, s
sokszor a magánéletük gondjait is. A hozzánk érkező betegek már az érkezés
pillanatában jobban vannak, amikor meglátják az osztályt, felcsillan a szemük.
Mindez nagyon jó érzés a számunkra, s csak folytonos pozitív visszajelzéseket
kapunk az ellátásról és a gyógyításról is.
– Fontos a nővérek számára, hogy személyre szóló, jó kapcsolat alakuljon ki a
betegekkel?
– Ez a legfontosabb, mert így közvetlenebb a viszonyunk, s ez nagyban
segítheti a gyógyulást, a betegek közérzetének alakulását. Törekszünk arra, hogy
családias hangulat uralkodjon az osztályon, s ez eddig sikerült is. Ez a betegek
számára a legfontosabb, kizökkennek az otthoni környezetből, a hétköznapi
problémáikból. A panaszaik sem az itteni, mint inkább az otthoni körülményeikre
vonatkoznak.
Az osztály mindkét emeletén kialakításra került egy pultrendszer, ahol mindig
találnak nővért a betegek, s ez egyfajta biztonságérzetet nyújt számukra.
– Már az is jó, ha kilépnek a liftből és van, aki rájuk köszön, érdeklődik a
hogylétük iránt.
A Rákóczi Házban 8 nővér látja el a betegeket, 12 órás szolgálatban, s
teszik ezt az ápoltak teljes megelégedésére.
Az 1997-es rendeletekhez képest nincs változás abban, hogy a magyar biztosított betegek évente két kúrát vehetnek igénybe a hévízi gyógyfürdőkórházban a gyógyfürdő-szolgáltatásokból. |
A változásokról Pártosné Halász Ildikó, értékesítési csoportvezető adott
tájékoztatást lapunknak.
– Mit értünk a gyógyfürdő-szolgáltatások alatt?
– A rendelkezés sorszáma szerint a 01-es a gyógyfürdő medence, illetve a
tófürdő használata, 02-es a kádfürdő, 03-as az iszappakolás, a 04-es a
súlyfürdő, a 05-ös a szénsavfürdő, 06-os a masszázs, 07-es a vízsugár-masszázs,
a 08-as pedig a vízalatti csoportos gyógytorna. Minden kezeléstípusnak van egy
kódja az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál. A rendelések módja annyiban
változott, hogy minimalizálták a felírások lehetőségét. Eddig négy különböző
kezelésből maximum tizenötöt lehetett felírni, s ezt évente két alkalommal
lehetett igénybe venni. A változás a mellett, hogy a kezelések száma tizenöt
maradt, minimum hat kúrát lehet igénybe venni. Ezt nem kötelező igénybe venni,
de a felírása kötelező két példányban a kezelőorvos által kiadott vényre. Ennek
a vénynek minden adatot tartalmaznia kell a betegről a személyi adatoktól a
kezelések, a kúrák helyszínéig.
– A kezeléseket mikortól kell elkezdenie a betegnek?
– Eddig 28 napon belül, most viszont 30 napon belül kell megkezdenie a kúrát
a betegeknek. Az első igénybevételtől számítva 56 napig érvényes a kúra, de
hetente legalább két kezelést igénybe kell venni. Nálunk a vendégek eldönthetik,
s a diszpécserszolgálatnál ezt bejelenthetik, hogy a tófürdőt, vagy a
medencefürdőt akarják-e igénybe venni. Az érvényes kezelőlappal rendelkezők a
fürdőjegyet beválthatják a tófürdő mágneskártyára, de ezt követően csak ezt
vehetik igénybe. A jegyek jogos használatát bármikor ellenőrizhetik kollégáink.
– Mit kell tenni a kúra végén?
– Az új törvényi előírások meghatározzák, hogy a kúra végeztével három héten
belül le kell adni a kezelőlapokat a kezelőorvosnál. Amennyiben ezt elmulasztja
a beteg, addig nem kaphatja meg a következő kúrát, ameddig nem jelenik meg az őt
beutaló kezelőorvosnál. Ugyancsak változás, hogy ha a kúra 56 napos időszakában
bármilyen, orvos által igazolható más betegség miatt nem tudja a beteg igénybe
venni a kúrát, akkor az nem vész el, a kezelőorvos felírhatja a megszakított
kúra folytatásaként.
A hévízi kórházba a háziorvosi beutalóval juthatnak be a betegek az ország
bármely tájáról. A nyugdíjasok kedvezményét 2004 májusától megvonta az intézmény
bizonyos uniós előírások miatt. A kórház vezetése döntött arról, hogy most
február elejétől visszaállítja ezt a nyugdíjas kedvezményt, azok számára, akik
az Országos Nyugdíjbiztosító igazolásával bizonyítani tudják, hogy a nyugdíjukat
az említett intézmény folyósítja. A tófürdőt a hévízi állandó lakosok
kedvezményes bérlet megvásárlásával látogathatják.