Bagyó Sándor: Hova tovább?
Idén is anyagi gondokkal küzd a Vízimentők Balatoni Szakszolgálata. A civilszervezetnél már hagyományosnak mondható, hogy tavasszal még nem tudják miből gazdálkodnak a szezon alatt. Vezetőjük, Bagyó Sándor szerint a gondokat megoldhatná, ha ekkorra már tudnák milyen pályázati források állnak rendelkezésükre, vagy ha rendszeres állami támogatást kapnának. |
Hét
szűk esztendő áll az ugyanennyi ideje létrehozott Vízimentők Balatoni
Szakszolgálata mögött. Ahogy tavaly és azelőtt, idén is a mintegy háromszázötven
fős tagság által befizetett pénzekből, a katasztrófavédelmi főigazgatóságtól
átutalt gyorssegélyből, és hitelből próbálják megoldani a szezonkezdést.
„A mentőhajókat ugyan felkészítettük, vízre is tesszük őket hamarosan, de az már
kérdéses: hogyan tovább?” – mondja kissé paprikás hangulatban a szolgálat
vezetője, Bagyó Sándor. Aztán ugyancsak keserűséggel a hangjában folytatja:
„Csak tavaly ötven embert mentettünk ki, készenlétben vagyunk szinte egész
évben, hogy segíthessünk. Úgy tűnik, hogy mi viszont hiába várunk segítségre.
Mindent megteszünk a bajbajutottakért, a strandok, illetve az ott pihenők
biztonságáért, mégsem érezzük azt, hogy megbecsülnének bennünket. Nagy segítség
volna már az is, ha az éves működéshez szükséges forrásokra nem tavasszal írnák
ki a pályázatokat.
Így nem lehet tervezni, még ha kapunk is pénzt a Nemzeti Civil Alaphoz benyújtott igénylésünkre, csak az év második felében jutunk támogatáshoz. Ráadásul ebben az évben több olyan pályázatot nem írtak ki, vagy alaposan megváltoztattak, amelyből az előző években futotta a költségeink egy részére. Míg tavaly négymillió forintot kaptunk a Belügyminisztériumtól, idén alig több, mit fél millióban reménykedhetünk A költségeink pedig hatvan millió forint közelében vannak évente. Ezt nem könnyű előteremteni. A kiadásaink fedezésére minden évben vállaljuk a sérült hajók mentését, különböző víz alatti munkákat, és a vízimentők kiközvetítését a parti településeken működő strandokra. Az állandó bizonytalanság miatt a stabil létszámot is nehéz garantálni.”
Annak ellenére, hogy a VBSZ mára ugyancsak kinőtte magát: egyebek mellett Zánkán, Csopakon, Ábrahámhegyen, és Balatongyörökön is működtet mentőbázist. Bagyó Sándor azt mondja, tudomása szerint hasonlóan nehéz helyzetben vannak a vízirendőrök is. Pedig a vízi mentésben közreműködőknek köszönhetően évről évre javulnak a statisztikák: míg 2002-ben tizennyolcan, 2003-ban tizenketten, 2004-ben már „csak” tizenegyen fulladtak a Balatonba. Tavaly, a balatoni statisztikák történetében először volt tíz alatt a halálesetek száma, amikor hatan lelték halálukat a tóban. Azt, hogy idén hányszor, és hogyan tudnak majd segíteni, még nem tudni. Pedig az élet lassan megmozdul a parton és a vízen, az első segélyhívás is befutott már a diszpécserközpontba.
Az írás megjelenését támogatta: |
Az Oktatási Minisztérium és a Nemzeti Szakképzési Intézet által szervezett „Szakma Kiváló Tanulója Verseny” országos döntőjében, fodrász szakmacsoportban az Asbóth Sándor Térségi Középiskola, Szakiskola Hévízen élő tanulója: Tikk Veronika szerezte meg az első helyet, akit központilag mentesítettek a szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati részeinek letétele alól is. A Győri Szemere Bertalan Szakközépiskolában, a közelmúltban megrendezett döntőre az ügyes kezű diáklányt elkísérte egyik felkészítője: Kiss Éva gyakorlati oktatásvezető. |
A miskolci középdöntőn még nem tűnt úgy, hogy az ország legügyesebb fodrásztanulója tüsténkedik a tükör előtt. A babafejen bemutatott és az élő modellen eszközölt dauercsavarások, a víz- és vashullámok, a berakás, a férfi divat- és klaszszikus hajvágás, a borotválás, a női hajfestés és divat hajvágás, a kontykészítés akkor még nem sikerült olyan profi módon, mint a győri döntőn. Sok kitartás, saját ötlet, odafigyelés és egy hónapos különösen intenzív gyakorlás az iskolai kabinetben és a hévízi gyakorlóhelyen vezetett végül oda, hogy a szigorú zsűritagok nem találtak nála rátermettebb fodrásztanulót. Oktatói: Kiss Éva, Köttő Szabina és Czibor Anita is büszkék neveltjükre, mivel ő, az írásbeli feladatsort is szinte hiba nélkül oldotta meg, anyagismeretből, vállalkozási tudnivalókból is számot adva.
A kislánykora óta fodrásznak készülő „mesterlány” öt év szakmai munka után szerezheti meg mestervizsgáját. A további szakmai fejlődésben motivált diák – mint elárulta – már otthonosan mozog a különféle hajhosszabbítási technikákban is. Pedig Győrből a kupát legelébb a hajfestésben és női hajvágásban nyújtott teljesítményéért hozhatta el. A számos szituációs helyzetgyakorlaton túlesett fodrászlány egyúttal fontosnak látta, hogy szoros lelki kapcsolatot tudjon kiépíteni leendő kuncsaftjaival azért is, hogy alkalmasint le tudja beszélni őket egy-egy a hajnak, vagy az arcformának káros viselet elkészítéséről. Szabadidejét az eredményeire különösen szerény Veronika, hasonlóan kortársaihoz pihenéssel, bulizással és görkorcsolyázással tölti. Az szinte biztosra vehető, hogy elért eredményeire tekintettel ő nem a munkanélküliek táborát gyarapítja majd, hanem vagy Hévízen, vagy a fővárosban „gyártja” majd hangyaszorgalommal a szebbnél szebb frizurákat.
Kortárs művészet a kastélyban
Az „Iszlám Világ Művésznői – Fátyol Nélkül” címmel nyílt kiállítás a Helikon Kastélymúzeumban. A tárlat Olaszországból érkezett hazánkba április közepén. Huszonkét országból, mintegy félszáz kortárs művész alkotása látható az intézmény kocsiházában, május hetedikéig. |
„Az
iszlám világ kapcsán a televíziók az utóbbi időben a háborúk, a bombarobbanások
és egyfajta kelet-nyugati civilizációs szembenállás képeit juttatták el hozzánk.
Örülök, hogy akik megnézik az itt kiállított képeket, azok láthatják: az
iszlámnak van egy másik oldala is” – ezekkel a szavakkal nyitotta meg a Helikon
Kastélymúzeumban berendezett, „Iszlám Világ Művésznői – Fátyol nélkül” címet
viselő kiállítást a kulturális tárca vezetője, Bozóky András.
Czoma László kastélyigazgató köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a figyelemre
érdemes művészek hazájukban kezdtek alkotni, majd külföldön – Franciaországban,
az Egyesült Államokban, s volt, aki Picasso mellett – tanulva vitt sajátos szín-
és formavilágot az iszlám kultúrába. Mint mondta: a tárlaton szereplő alkotók
olyan képeket alkottak, amelyeknek csodájára jár az egész világ, mert ezek a
művésznők a civilizációk átjárhatóságáról küldenek üzeneteket.
A tárlaton huszonkét ország több mint félszáz kortárs művésznőjének alkotása
látható. A művészeti alkotások Algériából, Bahreinből, Bangladesből,
Egyiptomból, Indonéziából, Iránból, Irakból, Jemenből, Jordániából, Kuvaitból,
Libanonból, Malajziából, Marokkóból, Ománból, Pakisztánból, Palesztinából,
Szaúd-Arábiából, Szíriából, Szudánból, Tunéziából, Törökországból és az Egyesült
Arab Emirátusokból érkeztek. A hetvennégy, többségében nagy méretű festmény és
rézkarc az európai, valamint tengerentúli modern iskolák, stílusirányzatok
jegyeit is visszatükrözve kínál egyedi élményt a nézőknek. A kiállított művek a
Jordán Nemzeti Szépművészeti Galéria állandó gyűjteményéből valók.