Jól működik a keszthelyi orvosi ügyelet
Indokolatlan hívások mindig voltak
Jól működik a keszthelyi orvosi ügyelet
A sürgősségi betegellátás hatékonyságának fokozása, a párhuzamos hívások számának csökkentése, valamint az azonnali elérhetőség biztosításának javítása érdekében az Országos Mentőszolgálat, a központi ügyelet és a Keszthelyi Városi Kórház Keszthely Sürgősségi Osztálya éppen három éve egységes riasztási rendszert működtet. Ez biztosítja, hogy a beteg a legrövidebb idő alatt az egészségi állapota által indokolt szinten kerüljön ellátásra. Milyen tapasztalatokat szereztek az elmúlt három évben a felnőtt- és a házi gyermekorvosi központi ügyeletrendszer működéséről – tettük föl a kérdést Pápai Bernadettnek, a Keszthelyi Egészségügyi Alapellátási Intézet vezetőjének.
– Keszthely városában a három esztendeje működő központi ügyeleti szolgálaton – a jogszabályi előírásoknak, illetve az érvényben lévő működési engedélynek megfelelően – egy orvos közreműködése kötelező. Ezenfelül segítette, segítheti a háziorvos munkáját a városra jellemző sajátosságok miatt, egy házi gyermekorvos. A gazdasági lehetőségek és jogszabályi előírások mellett természetesen cél a minél teljesebb körű lakossági ellátás elérése, a lehető legmagasabb szinten. Az erre irányuló törekvések miatt jelenleg is folynak az egyeztetések, attól függetlenül, hogy a lakossági észrevételek egyáltalán nem nevezhetőek gyakorinak. Mostanság is jellemző még, hogy az ügyeletes orvosokat indokolatlanul hívják a házhoz. Indokolatlan hívások voltak, vannak és mindig lesznek is, de szerencsére a kellő indok nélküli hívások száma egyre csökken.
– Ahogy Rigó Csaba kormánymegbízott a megyei kormányhivatalban nemrég
tartott sajtótájékoztatóján elmondta: Zala megyében megoldódtak a fogászati
ügyeleti ellátás problémái. Keszthely helyben működtet ügyeletet, amelyhez
Cserszegtomaj is csatlakozott. Szükséges-e változtatni a mostani fogászati
ügyeleti ellátás szisztémáján?
– Országos szinten elindult egy törekvés azért, hogy az egyenlő eséllyel történő
egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést megteremtsék a lakosság számára.
Ez azonban a gyakorlatban nem mindig olyan egyszerűen kivitelezhető, mert
figyelembe kell venni, hogy mihez jut egy fővárosban élő állampolgár és mihez
egy vidéken élő. Így a felügyeleti szerv kötelezése nélkül is többször
átgondoltuk az ellátási kör e részét, attól függetlenül, hogy a jelenleg működő
rendszer nem nevezhető rossznak.
– Szereztek tapasztalatot arról, hogy a Keszthelyhez hasonló lakosságszámú
városokban milyen módon működik az orvosi ügyelet rendszere?
– A legtöbb település, illetve város a miénkhez hasonló gondokkal,
problémákkal küzd, mivel ugyanazok a jogszabályi kötelezettségek; a gazdasági
erőforrások talán mutatnak némi eltérést, de a gondok azonosak, amiket próbálunk
megvitatni, és közösen megtalálni a legjobb megoldást. A hatékonyság növelése
folyamatos törekvése kell, legyen az embernek az élete valamennyi területén, az
egészségügyben pedig különösen, ahol a gazdálkodási nehézségeken túl a
jogszabályi háttér sem feltétlenül segíti a dolgozók évről évre romló helyzetét,
hangulatát. Ehhez kapcsolódva, szeretném megragadni az alkalmat, hogy ezúton
megköszönjem az alapellátásban közreműködő és tényleges feladatellátást végző
valamennyi szakembernek, orvosnak és munkatársnak a munkáját, akik időt,
energiát fordítanak, vagy fordítottak az alapellátás hatékonyabbá tételére.
Nekik köszönhető, hogy jelenleg megfelelő biztonsággal működik az orvosi
ügyelet, illetve az alapellátás rendszere is.
Az újszülötteket segítik
Banki dolgozók, a személyi jövedelemadójuk 1 százalékának felajánlásával nyújtottak segítséget a keszthelyi kórház újszülött-gyógyászati ellátásához.
Az intézmény 1,1 millió forint értékben szerezhetett be eszközöket. A napokban rendezett átadási ünnepségen dr. Kvarda Attila főigazgató hangsúlyozta: minden segítségnek nagy szerepe van a területi ellátás színvonalának emelésében. A kórház felszereltsége ugyan megfelel az előírásoknak, ám azok körének bővítése, korszerűsítése nagyon fontos, s erre önerőből kevés a lehetőség. Elmondta, hogy a csecsemő- és gyermekosztályán évente mintegy ezer kis beteget gyógyítanak. A rendelések forgalma megközelíti a négyezer esetszámot. Keszthely, Tapolca és Sümeg környékéről a várandós anyák jelentős része választja az intézményt leendő gyermeke szülőhelyéül. Az újszülött osztályon évente közel 600 gyermeket látnak el.
Az adományból vásárolt eszközök jelentőségéről Mischl Olga, osztályvezető főorvos beszélt. Bemutatta a szülőszobán és az intenzív osztályon is használatos korszerű újszülött-újraélesztő gépet, mely nagy pontosságú manométerrel szerelt, alkalmazásával az optimális oxigénellátást lehet biztosítani. A másik készülék pedig az újszülöttkori sárgaság hatékony kezelését segíti, az erre alkalmas fototerápiás lámpa gyógyító fénye inkubátoron keresztül is a csecsemőre irányítható, számlálóval ellátva pontosan beállítható a kezelés időtartama. Hatékonysága jelentősen felülmúlja a régi, immár 20 éves gépük teljesítményét.
Pályázatot írtak ki
A hévízi Gróf Festetics György Művelődési Központ igazgatói tisztségére pályázatot írt ki a város képviselő-testülete. Ennek oka, hogy szabálytalan gazdálkodás gyanúja merült fel, és az elvégzett vizsgálat után büntető feljelentést is tett Hévíz városa.
A vizsgálat megállapította, hogy az egyik programszervező esetében sikkasztás alapos gyanúja merült fel, az ő munkaviszonyát rendkívüli felmondással megszüntették. A gazdasági munkatársat szintén elküldték, és az intézmény helyettes vezetőjeként dolgozó beosztott megbízatását visszavonták. Közös megegyezéssel távozik posztjáról Halász Gábor igazgató, az intézmény eddigi vezetője is. Az új igazgató várhatóan májustól vezeti majd a városi intézményt.